Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Clever bytte namn till Bee och sedan till MER som det numera heter. Jag har haft otroligt få problem med dem, använt främst deras laddare sedan jag fick bilen 2014.

Allmänt, jag föredrar hemsidan uppladdni g.nu, där kan man ställa in vilka uttag man vill se och ser samtliga olika företag som erbjuder laddstolpar samt kan själv gå in på stolpen och lägga till bilder eller bara kommentera när man laddat, bil, uttag och hur det fungerat osv. Brukar försöka göra det på stolpar med äldre senaste uppdateringen eller testa nya och kommentera. När jag fick min bil så fanns få tillgängliga appar och bilens resplanerare gillade jag inte. Mitt batteri är dessutom väldigt litet (24 kWh, typ första
Svensson-modellen, Nissan Leaf) så npgra grader på mitt klimatsystem samt 5-10 km/h i hastighet påverkar räckvidden mycket och jag vill gärna ha koll hela min resa o välja nästa laddstolpe utifrån det. Jag kör alltid med %-en framme och GPS när jag ska ladda på vägen och man lärde sig snabbt hur man skulle planera på det viset. Nu fungerar säkert den biten mycket bättre och är ju mer rum med större batteri.

Klent med stolpar i närområdet och jag bor inte ens särskilt långt ut på landet. Men skulle kunna ladda ett par km från jobbet om inte ngn annan, typ prästen, har lagt beslag på stolpen 😎
 
Jag vänder mig mot begreppet "fossilbil".

Bilar som körs på t.ex. på biogas eller hvo, använder inte fossila bränslen.

Och varför ska en bil vara "cool"?
Den ska väl helst lösa ett tranportproblem?

Snabb acceleration och höga maxhastigheter som finns hos de coolaste elbilarna är inte så värst genomtänkt.

Snabb acceleration, i synnerhet vid halka är en onödig olycksrisk, och egentligen skulle ingen bil alls som är tillåten att köra på allmän väg, kunna gå fortare än max ungefär 140 km/t.
Ledsen om jag kränkt ngn ICE-bil nu, men fossilbil är ett begrepp jag gillar för att sammanfatta. De känns också tämligen fossila - liksom många av dess ivriga förespråkare.

Varför vill man ha en ocool bil undrar jag? Typ som att medvetet välja att köpa ocoola kläder för att de ju bara är till för att skyla oss? Jag älskar coola grejer, trötta gamla dieselbilar hör definitivt inte dit.

Oklart om det verkligen är fler elbilar i olycksstatistiken? Skulle gissa att det procentuellt inte alls ser så ut. I anledning av vad du skriver om acceleration alltså (fö en nyskapande invändning mot elbilar ändå!). De flesta som kör elbil kör nog tämligen smart för att maxa räckvidd. Inga galna omkörningar eller motorvarvande vid rödljus med stinkande avgaser som följd. Kostar för mkt juice.
 
Klent med stolpar i närområdet och jag bor inte ens särskilt långt ut på landet. Men skulle kunna ladda ett par km från jobbet om inte ngn annan, typ prästen, har lagt beslag på stolpen 😎

Var det ens finns ett 3-fas uttag kan du egentligen ladda riskfritt så är det någon vanlig destination du besöker ofta kan det löna sig att fråga. Men ja, det rimligaste är ju att man kan ladda hemma. Det kan inte jag eftersom jag bor i hyresrätt i en stad utan annat än en snabbladdare på andra sidan (men det är också bra). Jag kan lyckligtvis ladda på jobbet och i stallet mellansnabbt men är pussel på helger o ledighet iom mitt väldigt lilla batteri. Skulle dock gissa det inte ens finns rena elbilar med så litet batteri att köpa nya dock.
 
Ledsen om jag kränkt ngn ICE-bil nu, men fossilbil är ett begrepp jag gillar för att sammanfatta. De känns också tämligen fossila - liksom många av dess ivriga förespråkare.

Varför vill man ha en ocool bil undrar jag? Typ som att medvetet välja att köpa ocoola kläder för att de ju bara är till för att skyla oss? Jag älskar coola grejer, trötta gamla dieselbilar hör definitivt inte dit.

Oklart om det verkligen är fler elbilar i olycksstatistiken? Skulle gissa att det procentuellt inte alls ser så ut. I anledning av vad du skriver om acceleration alltså (fö en nyskapande invändning mot elbilar ändå!). De flesta som kör elbil kör nog tämligen smart för att maxa räckvidd. Inga galna omkörningar eller motorvarvande vid rödljus med stinkande avgaser som följd. Kostar för mkt juice.

Alla har inte möjligheten att välja coola bilar utan får nöja sig med en trött gammal diesel.

Körstil är nog lika varierande oavsett bil.
 
Var det ens finns ett 3-fas uttag kan du egentligen ladda riskfritt så är det någon vanlig destination du besöker ofta kan det löna sig att fråga. Men ja, det rimligaste är ju att man kan ladda hemma. Det kan inte jag eftersom jag bor i hyresrätt i en stad utan annat än en snabbladdare på andra sidan (men det är också bra). Jag kan lyckligtvis ladda på jobbet och i stallet mellansnabbt men är pussel på helger o ledighet iom mitt väldigt lilla batteri. Skulle dock gissa det inte ens finns rena elbilar med så litet batteri att köpa nya dock.

Rent tekniskt kan jag ladda hemma, ekonomiskt är det en annan sak.
 
Alla har inte möjligheten att välja coola bilar utan får nöja sig med en trött gammal diesel.

Körstil är nog lika varierande oavsett bil.
Har väl aldrig påstått ngt annat? Frågan var ju om varför man vill ha en cool bil. Varför inte liksom?
Men vad gäller körstil håller jag spontant inte med, men det lär väl visa sig i olycksstatistiken nu när fler och fler kör elbil tänker jag.
 
Jag är inte emot elbilar alls. Men jag önskar att man tänker hela vägen, från produktion till avslut. Och kan förklara det för sådana som mig. Och kan svara på frågor. Det är ju idiotiskt att öka skatten på nya dieselbilar som släpper ut lite i förhållande till gamla bilar, bättre att få de med äldre bilar att byta upp sig, men nu har de inte råd.
Jag kör dieselbil från 07. Finns inte en chans i helvete att jag har råd att byta upp mig till el/hybrid.
 
Ser inte bilar som coola eller ocoola. Ser mer i vad jag har behov av.
Så är det inte för mig. Ska jag ändå välja så kan jag lika väl välja ngt jag gillar. Precis som boende, häst, partner osv. Givetvis ett privilegium att kunna välja i livet, men när jag nu har sån tur så varför inte välja ngt jag tycker är coolt och som har massor av nyskapande teknik som är både smart och kul, tyst, blir varm blixtsnabbt i kylan och kostar nära nog inget att tanka. Jag behöver kunna dra 2000 kg, ta mig ca 10 mil om dagen och kunna packa in barn, hund, skidutrustning osv i bilen. Sen behöver klimatet och framtida generationer en omställning, och det bidrar jag gärna till.
 
Ledsen om jag kränkt ngn ICE-bil nu, men fossilbil är ett begrepp jag gillar för att sammanfatta. De känns också tämligen fossila - liksom många av dess ivriga förespråkare.

Varför vill man ha en ocool bil undrar jag? Typ som att medvetet välja att köpa ocoola kläder för att de ju bara är till för att skyla oss? Jag älskar coola grejer, trötta gamla dieselbilar hör definitivt inte dit.

Oklart om det verkligen är fler elbilar i olycksstatistiken? Skulle gissa att det procentuellt inte alls ser så ut. I anledning av vad du skriver om acceleration alltså (fö en nyskapande invändning mot elbilar ändå!). De flesta som kör elbil kör nog tämligen smart för att maxa räckvidd. Inga galna omkörningar eller motorvarvande vid rödljus med stinkande avgaser som följd. Kostar för mkt juice.
Menar du verkligen att fordon med batteriteknik INTE innehåller komponenter som tillverkats av råmaterial som kommer från gruvor eller jordskorpan, och att inga fossila bränslen använts vid tillverkningen av komponenterna som sedan satts samman till en bil?

Är batterierna tillverkade med förnybara material och teknik? Elmotorns lindningar? Fjädringen? Halvledarna? Listan kan göras lång.

Vadå "trötta" fossilbilar? Vadå "coola" elbilar?

Med ungefär samma typ på resonemang, så skulle man kunna hävda att var och varannan "premiumbil", oavsett teknik, i huvudsak är en statussymbol, som visar upp hur mycket pengar man avvara på sitt fordon.

Ja, min åsikt är att de fordon man väljer, ska i huvudsak lösa det transportbehov man faktiskt har till sisådär 90-95 % av användningen.
Eventuella "coolhetsfaktorer" bör lämnas därhän.

Jag har inte hävdat att elbilar skulle vara överrepresenterade i någon tillgänglig olycksstatistik, just genom att vara "elbilar". Alla bilar som kan gå väldigt fort eller accelererar väldigt snabbt ökar riskerna.
Den som vill leka med snabba bilar, bör hålla sig på en motorbana, inte i trafiken, där olika trafikanter ska samsas.

Min uppfattning är att bilar oavsett teknik, ska hastighetsbegränsas från fabrik, till en maxhastighet strax över maximala tillåtna hastighetsbegränsning på det allmänna vägnätet (vilket är 120 km/t), eftersom det är väl känt att farten är det som skapar skador och död, samtidigt som hög fart gör att risken för misstag ökar.

Snabb acceleration, något som ökar riskerna för bl.a. halkolyckor, och för missuppfattningar där det blir ännu svårare att förstå vad förare av olika fordon tänker göra.

Tänk en situation i form av en vänstersväng ut på en tvåfilig "vanlig" 80 begränsad landsväg. Föraren av fordonet med den mycket snabba accelerationen kanske anser att hen kan utföra svängen, när en ganska måttligt stor lucka uppenbarar sig i trafikflödet, samtidigt som förare av andra fordon blir rädda och tvärbromsar, och tvärbromsandet orsakar en olycka....

Ett lätt "tryck på gasen" i olämpligt väglag på en snabbaccelerande bil, kan orsaka en otrevlig sladd och en dikeskörning eller att bilen voltar, även på bilar med fyrhjulsdrift och en hel hoper med stödsystem och som i vanliga fall har mycket god väghållning. Been there, done that (med fyrhjudriven rallybil som jag körde i övningssyfte på avgränsat område).
 
Så är det inte för mig. Ska jag ändå välja så kan jag lika väl välja ngt jag gillar. Precis som boende, häst, partner osv. Givetvis ett privilegium att kunna välja i livet, men när jag nu har sån tur så varför inte välja ngt jag tycker är coolt och som har massor av nyskapande teknik som är både smart och kul, tyst, blir varm blixtsnabbt i kylan och kostar nära nog inget att tanka. Jag behöver kunna dra 2000 kg, ta mig ca 10 mil om dagen och kunna packa in barn, hund, skidutrustning osv i bilen. Sen behöver klimatet och framtida generationer en omställning, och det bidrar jag gärna till.
Ser en bil som en plåtsak som tar mig och det jag vill ha med ditt jag ska. Ju mer elektronik ju krångligare att laga själv så föredrar så lite teknik som möjligt i bilen.

Sambo och djur har egna personligheter och går inte att jämföra med döda ting. Eller jo ger mig, finns en cool bil jag stött på och det är golfar från slutet av 80 talet eller början av 90 talet, finns även en och annan finnig från 30 och 40 talet. Inget av det är något jag har lust att lägga tid och pengar på.
 
Vad gör man om man får strömavbrott en längre period? Helt seriös fråga alltså. Eller det blir effektbrist och ditt hus osv kopplas ur ledningsnätet?
Samma som man gjorde när det var brist på bensin. Sammåker, tar bussen osv. Om man bortser från lokala och tillfälliga strömavbrott lär riskerna lär vara i samma storleksordning som problem för elbrist som bensinbrist.
 
Ser en bil som en plåtsak som tar mig och det jag vill ha med ditt jag ska. Ju mer elektronik ju krångligare att laga själv så föredrar så lite teknik som möjligt i bilen.

Sambo och djur har egna personligheter och går inte att jämföra med döda ting. Eller jo ger mig, finns en cool bil jag stött på och det är golfar från slutet av 80 talet eller början av 90 talet, finns även en och annan finnig från 30 och 40 talet. Inget av det är något jag har lust att lägga tid och pengar på.
Ja, där är jag annorlunda. Kan jag resa bekvämt, tryggt och väl underhållen av teknik så väljer jag gärna det. Men det kvittar ju, den diskussionen känns uttömd. Jag svarade bara på frågan om varför jag vill ha en bil jag tycker är cool och inte ngt fossilt.
 
Menar du verkligen att fordon med batteriteknik INTE innehåller komponenter som tillverkats av råmaterial som kommer från gruvor eller jordskorpan, och att inga fossila bränslen använts vid tillverkningen av komponenterna som sedan satts samman till en bil?

Är batterierna tillverkade med förnybara material och teknik? Elmotorns lindningar? Fjädringen? Halvledarna? Listan kan göras lång.

Vadå "trötta" fossilbilar? Vadå "coola" elbilar?

Med ungefär samma typ på resonemang, så skulle man kunna hävda att var och varannan "premiumbil", oavsett teknik, i huvudsak är en statussymbol, som visar upp hur mycket pengar man avvara på sitt fordon.

Ja, min åsikt är att de fordon man väljer, ska i huvudsak lösa det transportbehov man faktiskt har till sisådär 90-95 % av användningen.
Eventuella "coolhetsfaktorer" bör lämnas därhän.

Jag har inte hävdat att elbilar skulle vara överrepresenterade i någon tillgänglig olycksstatistik, just genom att vara "elbilar". Alla bilar som kan gå väldigt fort eller accelererar väldigt snabbt ökar riskerna.
Den som vill leka med snabba bilar, bör hålla sig på en motorbana, inte i trafiken, där olika trafikanter ska samsas.

Min uppfattning är att bilar oavsett teknik, ska hastighetsbegränsas från fabrik, till en maxhastighet strax över maximala tillåtna hastighetsbegränsning på det allmänna vägnätet (vilket är 120 km/t), eftersom det är väl känt att farten är det som skapar skador och död, samtidigt som hög fart gör att risken för misstag ökar.

Snabb acceleration, något som ökar riskerna för bl.a. halkolyckor, och för missuppfattningar där det blir ännu svårare att förstå vad förare av olika fordon tänker göra.

Tänk en situation i form av en vänstersväng ut på en tvåfilig "vanlig" 80 begränsad landsväg. Föraren av fordonet med den mycket snabba accelerationen kanske anser att hen kan utföra svängen, när en ganska måttligt stor lucka uppenbarar sig i trafikflödet, samtidigt som förare av andra fordon blir rädda och tvärbromsar, och tvärbromsandet orsakar en olycka....

Ett lätt "tryck på gasen" i olämpligt väglag på en snabbaccelerande bil, kan orsaka en otrevlig sladd och en dikeskörning eller att bilen voltar, även på bilar med fyrhjulsdrift och en hel hoper med stödsystem och som i vanliga fall har mycket god väghållning. Been there, done that (med fyrhjudriven rallybil som jag körde i övningssyfte på avgränsat område).
Jag orkar inte ens räkna halmgubbarna i i den där svadan och förstår inte ens vad i mitt inlägg du svarar på. Trodde liksom inte det gick att kränka bilar, men tydligen har jag lyckats med det. Jag ber om ursäkt till fossilbilar världen över. Ni fyllde ett syfte, jag klarar mig nu utan er. Men det verkar vara många som håller er högt så ni blir nog kvar ett tag till. ❤️
Jag kommer dock fortsätta hävda min och andras rätt att välja bil efter coolhet, färg eller drivmedel och kan inte alls förstå vad med detta som är så förkastligt att det ”bör lämnas därhän”. En bil som klarar alla mina behov av dragvikt osv är liksom hygienfaktorer, därefter kommer urvalsprocessen. Ngn bil ska ju liksom väljas, på vilka premisser detta sker är väl helt egalt för alla utom den som gör valet tänker jag. Eller borde vara i alla fall.
 
Senast ändrad:
Ser en bil som en plåtsak som tar mig och det jag vill ha med ditt jag ska. Ju mer elektronik ju krångligare att laga själv så föredrar så lite teknik som möjligt i bilen.

Sambo och djur har egna personligheter och går inte att jämföra med döda ting. Eller jo ger mig, finns en cool bil jag stött på och det är golfar från slutet av 80 talet eller början av 90 talet, finns även en och annan finnig från 30 och 40 talet. Inget av det är något jag har lust att lägga tid och pengar på.
Fast... alla är ju inte lika, det är väl inte alls fel att välja en bil man tycker är cool om man kan det? Hade jag fått köra bil, och haft råd med något kul, hade jag då inte valt första bästa som tar mig från punkt A till punkt B. Cool hade varit en detalj jag hade tänkt på om min ekonomi tillät.

Ja tack för fler coola elbilar! Skulle vilja se en Ferrari som elbil, men det är i alla fall på gång något åt det hållet även där.
 
Det var väl ett väldigt onödigt inlägg?

"Den som sa det han va'et"
Hann inte ändra hus till gubbe, och tryckte för tidigt, men inte det minsta kränkt. Inte superintressant att utbildas i riskmoment vid vänstersvängar när frågan gällde varför jag vill ha en cool bil, men du kanske inte riktade dig till mig i den delen.
 
Fast... alla är ju inte lika, det är väl inte alls fel att välja en bil man tycker är cool om man kan det? Hade jag fått köra bil, och haft råd med något kul, hade jag då inte valt första bästa som tar mig från punkt A till punkt B. Cool hade varit en detalj jag hade tänkt på om min ekonomi tillät.

Ja tack för fler coola elbilar! Skulle vilja se en Ferrari som elbil, men det är i alla fall på gång något åt det hållet även där.
Det lär komma! Svårt att matcha med dragvikt och budget bara är jag rädd för egen del, men visst hade det varit kul!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp