Ledsen om jag kränkt ngn ICE-bil nu, men fossilbil är ett begrepp jag gillar för att sammanfatta. De känns också tämligen fossila - liksom många av dess ivriga förespråkare.
Varför vill man ha en ocool bil undrar jag? Typ som att medvetet välja att köpa ocoola kläder för att de ju bara är till för att skyla oss? Jag älskar coola grejer, trötta gamla dieselbilar hör definitivt inte dit.
Oklart om det verkligen är fler elbilar i olycksstatistiken? Skulle gissa att det procentuellt inte alls ser så ut. I anledning av vad du skriver om acceleration alltså (fö en nyskapande invändning mot elbilar ändå!). De flesta som kör elbil kör nog tämligen smart för att maxa räckvidd. Inga galna omkörningar eller motorvarvande vid rödljus med stinkande avgaser som följd. Kostar för mkt juice.
Menar du verkligen att fordon med batteriteknik INTE innehåller komponenter som tillverkats av råmaterial som kommer från gruvor eller jordskorpan, och att inga fossila bränslen använts vid tillverkningen av komponenterna som sedan satts samman till en bil?
Är batterierna tillverkade med förnybara material och teknik? Elmotorns lindningar? Fjädringen? Halvledarna? Listan kan göras lång.
Vadå "trötta" fossilbilar? Vadå "coola" elbilar?
Med ungefär samma typ på resonemang, så skulle man kunna hävda att var och varannan "premiumbil", oavsett teknik, i huvudsak är en statussymbol, som visar upp hur mycket pengar man avvara på sitt fordon.
Ja, min åsikt är att de fordon man väljer, ska i huvudsak lösa det transportbehov man faktiskt har till sisådär 90-95 % av användningen.
Eventuella "coolhetsfaktorer" bör lämnas därhän.
Jag har inte hävdat att elbilar skulle vara överrepresenterade i någon tillgänglig olycksstatistik, just genom att vara "elbilar". Alla bilar som kan gå väldigt fort eller accelererar väldigt snabbt ökar riskerna.
Den som vill leka med snabba bilar, bör hålla sig på en motorbana, inte i trafiken, där olika trafikanter ska samsas.
Min uppfattning är att bilar oavsett teknik, ska hastighetsbegränsas från fabrik, till en maxhastighet strax över maximala tillåtna hastighetsbegränsning på det allmänna vägnätet (vilket är 120 km/t), eftersom det är väl känt att farten är det som skapar skador och död, samtidigt som hög fart gör att risken för misstag ökar.
Snabb acceleration, något som ökar riskerna för bl.a. halkolyckor, och för missuppfattningar där det blir ännu svårare att förstå vad förare av olika fordon tänker göra.
Tänk en situation i form av en vänstersväng ut på en tvåfilig "vanlig" 80 begränsad landsväg. Föraren av fordonet med den mycket snabba accelerationen kanske anser att hen kan utföra svängen, när en ganska måttligt stor lucka uppenbarar sig i trafikflödet, samtidigt som förare av andra fordon blir rädda och tvärbromsar, och tvärbromsandet orsakar en olycka....
Ett lätt "tryck på gasen" i olämpligt väglag på en snabbaccelerande bil, kan orsaka en otrevlig sladd och en dikeskörning eller att bilen voltar, även på bilar med fyrhjulsdrift och en hel hoper med stödsystem och som i vanliga fall har mycket god väghållning. Been there, done that (med fyrhjudriven rallybil som jag körde i övningssyfte på avgränsat område).