Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

jag köper heller ingen elbil i nuläget. Vid en kris kan det vara svårt att ladda, spec vid strömavbrott. Då måste jag till jobbet... Sen har jag märkt att in granne har lite problem...eller ja...lite jobbigare iallafall att ladda vid snö, han kommer inte åt sin laddstolpe så bra så han får ställa bilen på gångvägen. Och de ska inte laddas på natten pga brandrisk så det har blivit lite jobbigt för honom denna vintern.
Jag är heller inte helt nöjd med hur batterierna "byggs" eller vad som händer med de när de inte är brukbara, och hålålbarheten är inte så lång tid som jag har förstått. Pratade med en person för ett par veckor sen som ha förvisso el-bil och ska gå en ny nu, men som funderar på att gå tillbaka till diesel/bensin, mycket pga batterierna.
Är det nån som vet hur man återanvänder el-bilar?
Elbilen laddas med fördel på natten när övrig elförbrukning är låg. Allt annat är en myt. Att din granne placerat sin laddbox på ett korkat ställe kan knappast vara elbilen fel 🤔

Batterirerna i de nyare bilarna håller minst 50000 mil och ska kunna återanvändas.
 
Det är ingen som sagt att alla ska ha elbil. Däremot så bör alla som har möjligheten byta till elbil nästa gång de byter bil. 👍

Vad det gäller kobolt så används den i mobiler, datorer och om jag inte missminner mig då går största delen till reningsprocessen av olja.

Biltillverkare börjar ta tag i barnarbetesproblemet så det finns elbilar att köpa där batteriet är garanterat utan barnarbete. Dessutom har man tagit fram processer för att kunna återanvända batterierna men det kräver ju att det finns gamla batterier i en viss omfattning och där är vi inte än.

Jo, miljöpartiet som vill förbjuda fossildrivna bilar.
 
Nu har jag inte premium, hade varit intressant att veta datum på artikeln och hur man tog sig an resan.
29 november i år. KIA E-niro.
Stockholm - Delsbo. + 45 min med elbil pga laddstopp i Tönnebro.
En laddstolpe i Tönnebro. Knas med de fyra snabbladdarna.
En snabbladdare i Delsbo.
En resa på 30 mil tog + 2 h extra pga laddningarna och kö i Tönnebro.

Santa Fe laddhybrid.(21/12)
Fullladdning 4 h, räckvidd 5,7 mil. +15 grader utetemperatur. Kräver att bensinmotorn är igång för att driva klimatanläggningen.
 
Elbilen laddas med fördel på natten när övrig elförbrukning är låg. Allt annat är en myt. Att din granne placerat sin laddbox på ett korkat ställe kan knappast vara elbilen fel 🤔

Batterirerna i de nyare bilarna håller minst 50000 mil och ska kunna återanvändas.
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).
 
Jag är inte emot elbilar alls. Men jag önskar att man tänker hela vägen, från produktion till avslut. Och kan förklara det för sådana som mig. Och kan svara på frågor. Det är ju idiotiskt att öka skatten på nya dieselbilar som släpper ut lite i förhållande till gamla bilar, bättre att få de med äldre bilar att byta upp sig, men nu har de inte råd.
 
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).
Jo men helt ärligt! Jag har fått lära säljare en massa saker för att de har sagt rena felaktigheter! Var och kollade på en Kia e-Niro och alla faktafel som en simpel sökning hade avhjälpt från säljarens sida var flera sidor lång! Efter provkörningen tog jag ut säljaren och visade här gör du detta och detta och det är bra om du informerar om dessa punkter också. Samt se till att läsa om ”ger lista”.

Bara för din kollega får denna informationen är det inte säkert den är rätt. Det är dock så många som gör precis som du nu, tar vad någon sagt och inte kollar upp och sedan bara rapar ur sig det som en sanning!
 
Jo men helt ärligt! Jag har fått lära säljare en massa saker för att de har sagt rena felaktigheter! Var och kollade på en Kia e-Niro och alla faktafel som en simpel sökning hade avhjälpt från säljarens sida var flera sidor lång! Efter provkörningen tog jag ut säljaren och visade här gör du detta och detta och det är bra om du informerar om dessa punkter också. Samt se till att läsa om ”ger lista”.

Bara för din kollega får denna informationen är det inte säkert den är rätt. Det är dock så många som gör precis som du nu, tar vad någon sagt och inte kollar upp och sedan bara rapar ur sig det som en sanning!
Herregud, lugna ner dig. Nu är ju inte min kollega en random person utan kunskap inom industrin precis. Eller nä, varför ska jag förklara för dig när du är så otrevlig.
 
29 november i år. KIA E-niro.
Stockholm - Delsbo. + 45 min med elbil pga laddstopp i Tönnebro.
En laddstolpe i Tönnebro. Knas med de fyra snabbladdarna.
En snabbladdare i Delsbo.
En resa på 30 mil tog + 2 h extra pga laddningarna och kö i Tönnebro.

Santa Fe laddhybrid.(21/12)
Fullladdning 4 h, räckvidd 5,7 mil. +15 grader utetemperatur. Kräver att bensinmotorn är igång för att driva klimatanläggningen.
De bilarna verkar helt fel för det uppdraget.
 
Herregud, lugna ner dig. Nu är ju inte min kollega en random person utan kunskap inom industrin precis. Eller nä, varför ska jag förklara för dig när du är så otrevlig.
Jag är jättelugn men trött de osanningar folk far med ang elbilar. Informationen som du skrev ut är inte sanning för alla elbilar utan eventuellt endast för ett fåtal, och när du inte preciserar mer så blir det sanning för alla elbilar. Därav att jag förklarar att säljare inte inte har koll och att din kollega troligen inte har fått rätt information samt att jag som lekman har fått lära ut en hel del saker till de som faktiskt säljer bilarna. Det säger tyvärr en hel del om hur intresserade biltillverkarna är att faktiskt sälja elbilar på riktigt. Det var också därför jag skrev att det var Kia jag var hos när jag fick lära ut därför om någon tittar på Kia vet de att Kia inte har koll alla gånger och kan söka mer information själva.

Det ska dock inte behövas tycker jag men det är ju nu så att vi sitter där vi sitter med rykten och desinformation.
 
Balla bilar.
Men inte riktigt min prisklass.
Bra betyg av James May, som också har elbil, har haft flera stycken också. Tycker själv att det är positivt med tanke på den motorentusiasten han är, att faktiskt "våga" testa elbilar och steppa up och ge dem cred där de förtjänar det! Han har ju, förutom sin Ferarri 458 Speciale en BMW i3 och en Tesla Model S samt Toyota Mirai som väl är vätgasdriven.

Han är dock inte imponerad av den eldrivna mini coopern, (jag tycker den är jävligt ful, och jag är ändå ett mini-fan!) så jag antar att den inte är något att satsa på kanske.
 
29 november i år. KIA E-niro.
Stockholm - Delsbo. + 45 min med elbil pga laddstopp i Tönnebro.
En laddstolpe i Tönnebro. Knas med de fyra snabbladdarna.
En snabbladdare i Delsbo.
En resa på 30 mil tog + 2 h extra pga laddningarna och kö i Tönnebro.

Santa Fe laddhybrid.(21/12)
Fullladdning 4 h, räckvidd 5,7 mil. +15 grader utetemperatur. Kräver att bensinmotorn är igång för att driva klimatanläggningen.
Jag kollade resan i appen ABRP.
För vår bil (Enyaq) föreslår den först 2 stopp.
Stopp 1 = 6min på Ionity i Uppsala
Stopp 2 = 9min på Clever i Tönnebro
Totalt 17 min alltså.

Nu har jag aldrig hört talas om Clever och vet inte om det brukar vara problem där men valde att hoppa den och fick då följande förslag :
Stopp 1 = 5min på Circle K i Upplands väsby
Stopp 2 = 12 min på McDonalds i Gävlebro

Såg nu att den dessutom utgick från att jag bara hade 90% från start.

Poängen är att med elbil behöver man planera sina långresor även ha en backup plan.
 
Jag har aldrig förstått de här diskussionerna riktigt. Varför står bilarna ens mot varandra?

Vi är inte där i dag att alla som kör kan ha elbil var man än bor, vad man än gör med sin bil eller vilken inkomst man har. Vad framtiden har att bjuda på vet vi inte egentligen, men en sak är jag säker på, och det är att bensinare och dieslare är på väg ut, det är inget som behöver tjafsas om egentligen. Det tar bara lite tid men utvecklingen sköter detta utmärkt. Elbilarna blir bättre, basbilarna blir bättre, fler människor inser att gå och cykla är nyttigt och bil bara en bekvämlighet. Jag är helt säker på att det jämnar ut sig i slutändan. I dag är elbilen en bit av pusslet, snart har den en större betydelse.
 
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).
Att inte ladda på natten är en myt. Det rekommenderas att ladda på natten för att inte belasta elnätet när belastningen i övrigt är lägre.

Om batterierna i en ny elbil räcker väldigt kort tid så måste det vara en väldigt billig elbil, man pratar om minst 50 000 mil allenativt upp mot 20år på de bilar som är nya nu. Många har garantier på 8år på batteriet.
 
Jag är inte emot elbilar alls. Men jag önskar att man tänker hela vägen, från produktion till avslut. Och kan förklara det för sådana som mig. Och kan svara på frågor. Det är ju idiotiskt att öka skatten på nya dieselbilar som släpper ut lite i förhållande till gamla bilar, bättre att få de med äldre bilar att byta upp sig, men nu har de inte råd.
Det finns ytterligare en miljöaspekt.
Miljöavtrycket i att bygga en ny bil.
Jag kör bilar i prisklass under 20 000:-.
De sista 10 000 mil som jag klämmer ur dem har ett lågt klimatavtryck.
 
Vad är en myt? Att inte ladda på natten?
Kollegan som byter bil (leasing) till en ny elbil får information att batterierna räcker väldigt kort tid och hon har fått info om sin bil hon ska lämna in att den måste skrotas pga man byter inte batterier på elbilar (den är 2-3 år gammal).

Jag tror nog att om 2-3 år byts batterier på elbilar. Det händer ju ENORMT mycket på ett år på just elbilsfronten. Och som sagt, batterierna, som är hetpotatisen, har ju absolut ett värdefullt liv vare sig i eller utanför bilen.

Jag är själv med i många elbilsforum och får säga att det du presenterar här är helt främmande både för mig och för sambon, sambon hade en av de första Leaf:en som kom och har alltså varit med länge på elbilsfronten. Själv körde jag elbil på företaget redan under 90-talet, så det är inte helt främmande för mig heller (utveckligen och företeelsen) - trots det är det många nyheter du presenterar i den här tråden.
 
Jag skrev om staden där jag bor. Här bygger man parkeringshus med laddare i alla nya områden och man sätter också in laddare i alla befintliga parkeringshus. Parkeringshus som man har abonnemang i som boende i närheten. Har man elbil och har ett parkeringshus på rimligt avstånd kan man hyra plats där istället för att hyra plats på utomhusparkering någonstans.

I dessa parkeringshus brukar man inte ha en egen plats men det finns många platser som är reserverade för pågående laddning, de med elbil har alltså alltid tillgång till laddare i parkeringshusen.

(Jag själv bor i lägenhet och jag kan välja på två parkeringshus inom 5 minuters gång från mitt boende, båda har gott om elbilsplatser)
Det som ska påpekas är att de byggt två stora parkeringshus i ett område som skulle fokusera på andra trafikslag än bilar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp