Elbilen laddas med fördel på natten när övrig elförbrukning är låg. Allt annat är en myt. Att din granne placerat sin laddbox på ett korkat ställe kan knappast vara elbilen feljag köper heller ingen elbil i nuläget. Vid en kris kan det vara svårt att ladda, spec vid strömavbrott. Då måste jag till jobbet... Sen har jag märkt att in granne har lite problem...eller ja...lite jobbigare iallafall att ladda vid snö, han kommer inte åt sin laddstolpe så bra så han får ställa bilen på gångvägen. Och de ska inte laddas på natten pga brandrisk så det har blivit lite jobbigt för honom denna vintern.
Jag är heller inte helt nöjd med hur batterierna "byggs" eller vad som händer med de när de inte är brukbara, och hålålbarheten är inte så lång tid som jag har förstått. Pratade med en person för ett par veckor sen som ha förvisso el-bil och ska gå en ny nu, men som funderar på att gå tillbaka till diesel/bensin, mycket pga batterierna.
Är det nån som vet hur man återanvänder el-bilar?
Batterirerna i de nyare bilarna håller minst 50000 mil och ska kunna återanvändas.