Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Nej om vi nu pratar om Norrlands inland så läggs mackar ner en efter en så tankningsmöjligheter minskar hela tiden. Dessutom kommer mer och mer laddningsmönligheter. Men min poäng är att många pratar om elbil som elbil men inte bensinare som bensinare och dieselbil som dieselbil. Dvs man grupperar bilar helt olika för att det antingen saknas kunskap eller att man inte gillar dem.

Då är det en klar fördel att tanka hemma, jag går. ut till fulltankad bil varje gång jag ska iväg. Utan mer ansträngning än att stoppa i kabeln,
 
Om jag inte minns fel, så var det knappt billigare att bygga "vanlig" järnväg jämfört sådan som kan hålla högre hastighet.
Det är oväsentligt om inte höghastighetsbyggarna avser att köra godståg där när inte sträckan Stholm-Gbg eller Stholm-Malmö är trafikerad. Alla timmar alla dagar lär inte vara upptagna.
 
jag köper heller ingen elbil i nuläget. Vid en kris kan det vara svårt att ladda, spec vid strömavbrott. Då måste jag till jobbet... Sen har jag märkt att in granne har lite problem...eller ja...lite jobbigare iallafall att ladda vid snö, han kommer inte åt sin laddstolpe så bra så han får ställa bilen på gångvägen. Och de ska inte laddas på natten pga brandrisk så det har blivit lite jobbigt för honom denna vintern.
Jag är heller inte helt nöjd med hur batterierna "byggs" eller vad som händer med de när de inte är brukbara, och hålålbarheten är inte så lång tid som jag har förstått. Pratade med en person för ett par veckor sen som ha förvisso el-bil och ska gå en ny nu, men som funderar på att gå tillbaka till diesel/bensin, mycket pga batterierna.
Är det nån som vet hur man återanvänder el-bilar?
 
jag köper heller ingen elbil i nuläget. Vid en kris kan det vara svårt att ladda, spec vid strömavbrott. Då måste jag till jobbet... Sen har jag märkt att in granne har lite problem...eller ja...lite jobbigare iallafall att ladda vid snö, han kommer inte åt sin laddstolpe så bra så han får ställa bilen på gångvägen. Och de ska inte laddas på natten pga brandrisk så det har blivit lite jobbigt för honom denna vintern.
Jag är heller inte helt nöjd med hur batterierna "byggs" eller vad som händer med de när de inte är brukbara, och hålålbarheten är inte så lång tid som jag har förstått. Pratade med en person för ett par veckor sen som ha förvisso el-bil och ska gå en ny nu, men som funderar på att gå tillbaka till diesel/bensin, mycket pga batterierna.
Är det nån som vet hur man återanvänder el-bilar?

What? Why? Varför skulle inte laddning ske på natten? Här laddas allt enbart nattetid, eftersom strömmen är billigare då (Tibbers automatiska styrning av elbilsladdningarna).

Batterierna till elbilar är hett åtråvärda och kostar rejält, resten av bilen återvinns väl ungefär som vilken bil som helst.

Hållbarheten kan jag heller inte se några problem med, men du får gärna referera till information att det skulle vara problem.
 
Det är oväsentligt om inte höghastighetsbyggarna avser att köra godståg där när inte sträckan Stholm-Gbg eller Stholm-Malmö är trafikerad. Alla timmar alla dagar lär inte vara upptagna.
Njae, det är inte oväsentligt, all trafik du kan flytta från befintliga banor ger ju möjlighet till fler godståg. Men eftersom tanken i Sverige är att höghastighetsbanorna bara är sådana för att de har färre kurvor med mera, borde kunna köra godståg i de fall där det inte finns andra tåg på sträckan.
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Så du är tacksam för en fossilbil, om jag förstår dig rätt, pga 1) ett illa undersökt köp avseende dragvikter, 2) att det inte finns el i inlandet (?), 3) att tekniken är för ny i elbilen för att du ska orka lära dig den och 4) för att familj som reste t&r Oslo-Gbg behövde ladda på vägen?

Alla har vi våra skäl, och det tycks inne att för mig orimlig anledning spy galla över ett drivmedel. Som att dieselförare i tid och otid skulle skriva av sig om varför de ogillar bensin eller vice versa. Eller elbilsförare om varför de ogillar fossilbilar.
Så märkligt ”debatt” liksom. Vill man inte ha en röd bil är det väl bara att låta bli? Vill man tanka fossila bränslen och bränna olja så är det ju bara bra att det finns andra som inte gör det, så räcker oljan längre?

Själv hoppas jag aldrig behöva gå tillbaka till en trött och omodern fossilbil. Min elbil funkar svinbra i kyla, har högre komfort än ngn fossilbil jag åkt i och kan dra 2500 kg. Och att tanka kostar med ”el på stan” vid snabbladdning 399 kr i månaden inkl moms och som destinationsladdning strax över 90 kr för en full laddning (ca 32 mil i vinterkylan). Endast uppsidor för min del, som annars tankat diesel för tusentals kr i månaden. Bättre, smartare, coolare och skönare bil - och roligare - för en bråkdel av bränslekostnaden. Så värt några fikapauser med toabesök på väg till och från fjällen, men så uppskattar jag inte förare som kör 10 h i sträck utan paus heller (i anledning av vad som skrivs om hur långt man kommer på en tank i dieselbilar - den jämförelsen är ju endast relevant om man ändå inte stannar under alla dessa 90 eller 110 mil, vilket för mig vore helt oansvarigt).
 
En elbil har precis som andra fordon sina för- och nackdelar. Om man nu inte vill ha en elbil, skaffa inte en då? Jag förstår inte behovet av att personer som inte vill ha elbil måste prata om just hur mycket av en skitbil elbilar är. Och så har man inte ens egen erfarenhet?

Jag har kört och ägt bensinare, dieselbilar och elbil. Jag bor där det vissa år inte ens blir metrologisk sommar och enda publika laddaren inom min räckvidd hemifrån finns på stora coop. Jag har 12 mil till närmaste vettiga sjukvård, t ex förlossning, barnläkare, basal specialistvård som ÖNH-klinik. När jag hade häst fick jag köra hästen 30 mil enkel väg för rutinmässig tandslipning.

Jag har inge pålitlig kollektivtrafik och jag kör elbil. Varje dag som jag måste in till jobbet kör jag elbil. På helgen när det är dags för badhuset, storhandling eller för att hälsa på någon kör jag elbil. När barnet blir akut sjuk och måste till akuten tar jag elbilen, när akuten remitterar oss till barnkliniken 12 mil bort åker jag hem och byter till en annan bil.

Det betyder inte att elbilen suger, den duger inte bara just då. Och hade jag bara haft elbilen hade långresorna fått lösa sig på annat sätt.

(Jag har alltså en billig elbil med kort räckvidd eftersom huvudsyftet var arbetspendling. Och jag kommer till jobbet oavsett om det +30 eller -30, snö eller barmark)
 
Många företag kring mig har vänt balansen en hel del från JIT, till att hålla mer lager.
Pratar vi små eller stora företag.
Kommer ju från lastvagnar som har JIT och har svårt att se hur dom skulle gå ifrån JIT till att hålla med lager, platsen finns inte inne i byggnader och dåligt med plats ute på gården. Gå ner i takt för att hålla lager blir större förlust än stopptid på linan, stopptiden har berott mest på kiselbrist och inte pga transporter.
Några veckorna var det problem med transporter men inte tillräckligt för att bygga till och hålla lager för det, kostnaderna är högre för att bygga så lager kan hållas än att linan står still, även om det skulle bli stopp på linan i 2 till 4 veckor var femte år så skulle det inte bli tillräckligt ekonomiskt att bygga till för att hålla lager.

Fabriken i tuve är ju ändå en liten mini fabrik så tänk vilka kosnader vi pratar om på normalstora till stora fabriker det skulle bli att bygga lager.
 
Problemet är att de som styr landet försöker tvinga folk att göra det genom diverse straffskatter på bilar med förbränningsmotor samt drivmedel.

Det problemet har funnits sen alltid på alla möjliga områden. Från sprit och cigg till lån, energi och hur var och en ska lägga upp sitt familjeliv. Regeringen driver politik och den kommer alltid vara ett problem för någon.

(Det gör inte elbilen dålig för det)
 
Det är ju på gång med "laddvägar", tanken är alltså att framförallt motorvägarna ska få slingor i vägbanan där man laddar medan man kör. Tanken är i första hand att främja godstransporter, lastbilar, men det ska även fungera för privatbilar. Man kan lägga till en laddenhet ungefär på samma sätt som man kan montera en dragkrok, men det ligger kanske fortfarande en bit fram i tiden, vägarna ska ju till först.

Jag hittar inga nyare artiklar om det just nu, jag har inte tid att leta så mycket, men jag fick en ljudfil att transkribera (mitt jobb) om det svenska projektet som drivs med att skapa dessa vägar. Tyvärr vet jag inte hur gammal filen var så jag vet inte hur långt de har kommit idag, men det lät seriöst, mycket pengar plöjs ner i den här forskningen och utbyggnad av tekniken och de hade redan då testvägar som fungerade trots snöslask och annat på vägarna.
 
Kommunbilarna är hybrider till största delen där jag jobbar, så även de som tillhör min verksamhet. Det enda problemet jag har med de är att det uppstår ett vinande ljud när de går på el. Det är tydligen inte så många av kollegorna som hör (det är ganska högfrekvent) och med radion märks det inte så mycket. Men det gör mig trött.

Min ”nya” bil är en diesel, det fanns inga andra med min kravbild inne just när jag köpte, som jag hade råd med.
 
Kommunbilarna är hybrider till största delen där jag jobbar, så även de som tillhör min verksamhet. Det enda problemet jag har med de är att det uppstår ett vinande ljud när de går på el. Det är tydligen inte så många av kollegorna som hör (det är ganska högfrekvent) och med radion märks det inte så mycket. Men det gör mig trött.

Min ”nya” bil är en diesel, det fanns inga andra med min kravbild inne just när jag köpte, som jag hade råd med.
Ja ekonomiaspekten är ju viktig. Det finns säkert elbilar jag kunde tänka mig, men jag skulle aldrig ha råd med en sån
 
En elbil har precis som andra fordon sina för- och nackdelar. Om man nu inte vill ha en elbil, skaffa inte en då? Jag förstår inte behovet av att personer som inte vill ha elbil måste prata om just hur mycket av en skitbil elbilar är. Och så har man inte ens egen erfarenhet?

Jag har kört och ägt bensinare, dieselbilar och elbil. Jag bor där det vissa år inte ens blir metrologisk sommar och enda publika laddaren inom min räckvidd hemifrån finns på stora coop. Jag har 12 mil till närmaste vettiga sjukvård, t ex förlossning, barnläkare, basal specialistvård som ÖNH-klinik. När jag hade häst fick jag köra hästen 30 mil enkel väg för rutinmässig tandslipning.

Jag har inge pålitlig kollektivtrafik och jag kör elbil. Varje dag som jag måste in till jobbet kör jag elbil. På helgen när det är dags för badhuset, storhandling eller för att hälsa på någon kör jag elbil. När barnet blir akut sjuk och måste till akuten tar jag elbilen, när akuten remitterar oss till barnkliniken 12 mil bort åker jag hem och byter till en annan bil.

Det betyder inte att elbilen suger, den duger inte bara just då. Och hade jag bara haft elbilen hade långresorna fått lösa sig på annat sätt.

(Jag har alltså en billig elbil med kort räckvidd eftersom huvudsyftet var arbetspendling. Och jag kommer till jobbet oavsett om det +30 eller -30, snö eller barmark)

Ett av de största problemen med elbilar som jag ser det är att vem som helst inte har möjlighet att ladda på ett smidigt och tidseffektivt sätt hemma på natten. Alla vi som inte bor i eget hus skulle behöva ladda någon annanstans än hemma på natten. Vilket skulle ta en del tid. Att tanka min bensinare går på 3 min. Jag tror att man kan glömma att alla hyresvärdar anlägger laddstolpar så att alla boende kan ladda sina bilar på natten. Alla som på bor i hyresrätt har inte ens en egen parkeringsplats till sin bil. För min del är elbil inte möjligt eftersom jag inte kan ladda den hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp