Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.
Många företag kring mig har vänt balansen en hel del från JIT, till att hålla mer lager.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.
Nej om vi nu pratar om Norrlands inland så läggs mackar ner en efter en så tankningsmöjligheter minskar hela tiden. Dessutom kommer mer och mer laddningsmönligheter. Men min poäng är att många pratar om elbil som elbil men inte bensinare som bensinare och dieselbil som dieselbil. Dvs man grupperar bilar helt olika för att det antingen saknas kunskap eller att man inte gillar dem.
Det är oväsentligt om inte höghastighetsbyggarna avser att köra godståg där när inte sträckan Stholm-Gbg eller Stholm-Malmö är trafikerad. Alla timmar alla dagar lär inte vara upptagna.Om jag inte minns fel, så var det knappt billigare att bygga "vanlig" järnväg jämfört sådan som kan hålla högre hastighet.
Det är det absolut bästa delen med elbil! Vad bortskämd man blir snabbt!Då är det en klar fördel att tanka hemma, jag går. ut till fulltankad bil varje gång jag ska iväg. Utan mer ansträngning än att stoppa i kabeln,
Det är det absolut bästa delen med elbil! Vad bortskämd man blir snabbt!
jag köper heller ingen elbil i nuläget. Vid en kris kan det vara svårt att ladda, spec vid strömavbrott. Då måste jag till jobbet... Sen har jag märkt att in granne har lite problem...eller ja...lite jobbigare iallafall att ladda vid snö, han kommer inte åt sin laddstolpe så bra så han får ställa bilen på gångvägen. Och de ska inte laddas på natten pga brandrisk så det har blivit lite jobbigt för honom denna vintern.
Jag är heller inte helt nöjd med hur batterierna "byggs" eller vad som händer med de när de inte är brukbara, och hålålbarheten är inte så lång tid som jag har förstått. Pratade med en person för ett par veckor sen som ha förvisso el-bil och ska gå en ny nu, men som funderar på att gå tillbaka till diesel/bensin, mycket pga batterierna.
Är det nån som vet hur man återanvänder el-bilar?
Njae, det är inte oväsentligt, all trafik du kan flytta från befintliga banor ger ju möjlighet till fler godståg. Men eftersom tanken i Sverige är att höghastighetsbanorna bara är sådana för att de har färre kurvor med mera, borde kunna köra godståg i de fall där det inte finns andra tåg på sträckan.Det är oväsentligt om inte höghastighetsbyggarna avser att köra godståg där när inte sträckan Stholm-Gbg eller Stholm-Malmö är trafikerad. Alla timmar alla dagar lär inte vara upptagna.
Så du är tacksam för en fossilbil, om jag förstår dig rätt, pga 1) ett illa undersökt köp avseende dragvikter, 2) att det inte finns el i inlandet (?), 3) att tekniken är för ny i elbilen för att du ska orka lära dig den och 4) för att familj som reste t&r Oslo-Gbg behövde ladda på vägen?Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.
Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.
Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Pratar vi små eller stora företag.Många företag kring mig har vänt balansen en hel del från JIT, till att hålla mer lager.
Problemet är att de som styr landet försöker tvinga folk att göra det genom diverse straffskatter på bilar med förbränningsmotor samt drivmedel.En elbil har precis som andra fordon sina för- och nackdelar. Om man nu inte vill ha en elbil, skaffa inte en då?
Problemet är att de som styr landet försöker tvinga folk att göra det genom diverse straffskatter på bilar med förbränningsmotor samt drivmedel.
Den stora frågan blir nu:Min elbil funkar svinbra i kyla, har högre komfort än ngn fossilbil jag åkt i och kan dra 2500 kg
En iX. Innan dess körde jag en EQC som också var grym, men som ”bara” fick dra 1800 kg.Den stora frågan blir nu:
Vad har du för bil?
Ja ekonomiaspekten är ju viktig. Det finns säkert elbilar jag kunde tänka mig, men jag skulle aldrig ha råd med en sånKommunbilarna är hybrider till största delen där jag jobbar, så även de som tillhör min verksamhet. Det enda problemet jag har med de är att det uppstår ett vinande ljud när de går på el. Det är tydligen inte så många av kollegorna som hör (det är ganska högfrekvent) och med radion märks det inte så mycket. Men det gör mig trött.
Min ”nya” bil är en diesel, det fanns inga andra med min kravbild inne just när jag köpte, som jag hade råd med.
En elbil har precis som andra fordon sina för- och nackdelar. Om man nu inte vill ha en elbil, skaffa inte en då? Jag förstår inte behovet av att personer som inte vill ha elbil måste prata om just hur mycket av en skitbil elbilar är. Och så har man inte ens egen erfarenhet?
Jag har kört och ägt bensinare, dieselbilar och elbil. Jag bor där det vissa år inte ens blir metrologisk sommar och enda publika laddaren inom min räckvidd hemifrån finns på stora coop. Jag har 12 mil till närmaste vettiga sjukvård, t ex förlossning, barnläkare, basal specialistvård som ÖNH-klinik. När jag hade häst fick jag köra hästen 30 mil enkel väg för rutinmässig tandslipning.
Jag har inge pålitlig kollektivtrafik och jag kör elbil. Varje dag som jag måste in till jobbet kör jag elbil. På helgen när det är dags för badhuset, storhandling eller för att hälsa på någon kör jag elbil. När barnet blir akut sjuk och måste till akuten tar jag elbilen, när akuten remitterar oss till barnkliniken 12 mil bort åker jag hem och byter till en annan bil.
Det betyder inte att elbilen suger, den duger inte bara just då. Och hade jag bara haft elbilen hade långresorna fått lösa sig på annat sätt.
(Jag har alltså en billig elbil med kort räckvidd eftersom huvudsyftet var arbetspendling. Och jag kommer till jobbet oavsett om det +30 eller -30, snö eller barmark)