Oljan tog ju slut redan 2000 sa diverse förståsigpåare då.
Det var väl peak oil, inte slutet. Även om fler årtal har angetts (som 2004 och 2006).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oljan tog ju slut redan 2000 sa diverse förståsigpåare då.
Men 12 mil är väl ingen långtur?
Batterierna blir varma när de laddar ur.I 30 graders kyla? Knappast! Hur som helst har elbilen som finns i trakterna fått ladda innan hemfärd, å dom har bara 9 mil...
Vi kommer att producera vår el själva vid det laget.OM Vi är beredd att producera all el i sverige.
De betyder utbyggnad av energikällor...
Vi kommer att producera vår el själva vid det laget.
Med solceller på taken.
Det var väl peak oil, inte slutet. Även om fler årtal har angetts (som 2004 och 2006).
Nej, men ska man åka norrut eller inåt landet så är det glest med laddstolpar och bara den resan blev ju både lång och trasslig.Men 12 mil är väl ingen långtur?
Det blir 24 mil tor vilket är betydligt mindre än 40 mil.
De flesta resor med bil är kortare resor för ärenden och arbete.
Har varit sugen på elbil men tvekar lite efter alla problem min bror har haft med sin, han har ägt den i 8 månader och den har stått på verkstad pga elfel i 5 månader i olika svängar. Nu stannade den igen häromdagen.
Bra för dig.Har tre elbilar. Kört till Spanien. ALDRIG väntat på en laddare.
Det är väl ändå tillfälligt p.g.a. det höga elpriset.Redan nu finns det ju inte tillräckligt med solceller och montörer. Förväntad offerttid är väl 10 månader i dagsläget, enligt våra montörer från förra veckan.
Bra för dig.
Vet flera som råkat ut för det.
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.
Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.
Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Jag önskar att regeringen satsade på att bygga ut järnvägen och inte då för höghastighetståg mellan Sthlm - Gbg och Sthlm - Malmö utan för att få bort tunga godstransporter på vägarna och öka persontrafiken så färre behövde ta bilen långa sträckor och att det skulle vara ett billigt alternativ till både bil och flyg.
Om jag inte minns fel, så var det knappt billigare att bygga "vanlig" järnväg jämfört sådan som kan hålla högre hastighet.Det går sedan 90-talet betydligt snabbare med X2000 mellan centrala Sthlm och centrala Gbg än att flyga via Arlanda - Landvetter, så jag förstår inte varför det skulle vara ett alternativ med höghastighetståg som kostar enorma summor jämfört med ytterligare utbyggnad av den vanligt trafiken?
Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.Industrin och butikerna kommer inte att axeptera järnvägen som alternativ. Med järnväg tar det idag minimum 5 dagar att frakta en Container/Trailer från avsändare i Göteborg/Malmö till mottagare i valfri del av Sverige. medans med lastbil är godset framme inom 30 timmar fån dörrarna stängs till de öppnas hos mottagaren. Allt ihop med godsfrakten har ju sitt ursprung i Lean production och Just in time leveranser som blev populärt på 90-talet där butiker, företag och industrier i princip satte sina lager på hjul så att dagens förbrukning/försäljning kommer fram på morgonen precis innan öppningsdags så de slipper egen lagerhållning. Att ha 5 dagars lagerhållning på järnväg lär inte inträffa....
Bara se till att det blir för dyrt att ha det så, den här pandemin har ju tydligt visat hur usel idé det är med JIT.
Och hur mycket kostar det när man inte har material tillgängligt, och måste stoppa produktionen?Företagen lär inte återgå till lagerhållning, då kostnaderna för lagerplatsen (mark, lokaler och uppvärmning) i dagsläget överskrider JIT med 500-10000%. Frakt- och dieselpriserna lär inte stiga så mycket de närmaste 20 åren....
Nej om vi nu pratar om Norrlands inland så läggs mackar ner en efter en så tankningsmöjligheter minskar hela tiden. Dessutom kommer mer och mer laddningsmönligheter. Men min poäng är att många pratar om elbil som elbil men inte bensinare som bensinare och dieselbil som dieselbil. Dvs man grupperar bilar helt olika för att det antingen saknas kunskap eller att man inte gillar dem.Skillnaden i tänket är att det kan vara svårt att ladda efter vägen då det finns få laddstationer. En liten bensinare kan stanna överallt och det tar ett par minuter att tanka, att ladda tar betydligt längre tid och du kan vara tvungen att vänta länge medans andra laddar.