Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag har aldrig förstått de här diskussionerna riktigt. Varför står bilarna ens mot varandra?

Vi är inte där i dag att alla som kör kan ha elbil var man än bor, vad man än gör med sin bil eller vilken inkomst man har. Vad framtiden har att bjuda på vet vi inte egentligen, men en sak är jag säker på, och det är att bensinare och dieslare är på väg ut, det är inget som behöver tjafsas om egentligen. Det tar bara lite tid men utvecklingen sköter detta utmärkt. Elbilarna blir bättre, basbilarna blir bättre, fler människor inser att gå och cykla är nyttigt och bil bara en bekvämlighet. Jag är helt säker på att det jämnar ut sig i slutändan. I dag är elbilen en bit av pusslet, snart har den en större betydelse.
Problemet, som jag ser det, är att folk som inte vet hasplar ur sig en massa dynga om elbilar som om det vore sanning och om jag försöker berätta vad som är sant så får jag veta att jag har fel, punkt.

Bara denna helgen har jag fått höra:
*elbilar funkar inte i minusgrader. Det är 15 minus här och bilen funkar hur bra som helst men jag har ändå fel 🙄

*elbilar fattar eld hur lätt som helst. Enligt denna undersökningen så brinner fossilbilar 5ggr oftare https://www.elinstallatoren.se/2021...0-andra-saker-som-hander-nar-elbilar-brinner/

*brandmän vägrar släcka elbilar då deras kläder inte klarar av värmen. Ändå så är det inte farligare, ens i en tunnel??
https://www.mestmotor.se/recharge/a...d-inte-farligare-an-dieselbilsbrand-i-tunnel/

*brandmän släcker inte ett hus som brinner om det står en elbil på uppfarten. Det här påståendet är så dumt att det inte ens finns något att hämta på Google. 🤦‍♀️

Som elbilsägare blir man så fruktansvärt trött. Jag får lite samma känsla som när någon förståsigpåare påstår att hästen ska ha OS-medaljen för det är den som gjort jobbet och vem som helst kan fixa det där med lite pengar på fickan.

Jag påstår inte att alla ska ha elbilar, det passar inte i alla situationer men om folk kunde bilda sina uppfattningar på fakta och inte fake News så vore jag tacksam. 🙌

För övrigt kan jag rekommendera gruppen "elbil och laddhybrid i Sverige" på FB för den som vi ha riktiga fakta. Både positiva och negativa.
 
Problemet, som jag ser det, är att folk som inte vet hasplar ur sig en massa dynga om elbilar som om det vore sanning och om jag försöker berätta vad som är sant så får jag veta att jag har fel, punkt.

Bara denna helgen har jag fått höra:
*elbilar funkar inte i minusgrader. Det är 15 minus här och bilen funkar hur bra som helst men jag har ändå fel 🙄

*elbilar fattar eld hur lätt som helst. Enligt denna undersökningen så brinner fossilbilar 5ggr oftare https://www.elinstallatoren.se/2021...0-andra-saker-som-hander-nar-elbilar-brinner/

*brandmän vägrar släcka elbilar då deras kläder inte klarar av värmen. Ändå så är det inte farligare, ens i en tunnel??
https://www.mestmotor.se/recharge/a...d-inte-farligare-an-dieselbilsbrand-i-tunnel/

*brandmän släcker inte ett hus som brinner om det står en elbil på uppfarten. Det här påståendet är så dumt att det inte ens finns något att hämta på Google. 🤦‍♀️

Som elbilsägare blir man så fruktansvärt trött. Jag får lite samma känsla som när någon förståsigpåare påstår att hästen ska ha OS-medaljen för det är den som gjort jobbet och vem som helst kan fixa det där med lite pengar på fickan.

Jag påstår inte att alla ska ha elbilar, det passar inte i alla situationer men om folk kunde bilda sina uppfattningar på fakta och inte fake News så vore jag tacksam. 🙌

För övrigt kan jag rekommendera gruppen "elbil och laddhybrid i Sverige" på FB för den som vi ha riktiga fakta. Både positiva och negativa.
Stäng öronen. Det finns ju alltid dem som inte vill ta till sig fakta om något.

Lite funderingar.
Bara för att din elbil funkar i minus 15, är det generellt så att alla elbilar funkar lika bra som vanliga i alla minusgrader? Eller kan det vara så att det finns de som är sämre, tex de äldre bilarna med äldre batterier? Billigare elbilar som fungerar sämre? Var går gränsen, 30 minusgrader? Inte någon gräns alls?

Jag har hört att elbilar brinner längre tid och är svårare att släcka pga batteriet i den. Är det en myt? Har faktiskt inte hört att de fattar eld lättare än andra.

Annars är det väl bara att stänga öronen. Ungefär som köttätare får göra när veganer sätter igång med sitt härjande.
 
Stäng öronen. Det finns ju alltid dem som inte vill ta till sig fakta om något.

Lite funderingar.
Bara för att din elbil funkar i minus 15, är det generellt så att alla elbilar funkar lika bra som vanliga i alla minusgrader? Eller kan det vara så att det finns de som är sämre, tex de äldre bilarna med äldre batterier? Billigare elbilar som fungerar sämre? Var går gränsen, 30 minusgrader? Inte någon gräns alls?

Jag har hört att elbilar brinner längre tid och är svårare att släcka pga batteriet i den. Är det en myt? Har faktiskt inte hört att de fattar eld lättare än andra.

Annars är det väl bara att stänga öronen. Ungefär som köttätare får göra när veganer sätter igång med sitt härjande.

Jag har lite svårt att stänga öronen för rena felaktigheter, när det handlar om något som sparar utsläppen. Miljön är viktig, och att sprida rena lögner och felaktigheter som varande sanningar tycker jag inte rätt väg att gå.

Ska en hårdra det är det väl som Edmund Burke konstaterade:

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

Jag har diskuterat med rätt många nu som hävdar att en inte kan åka längre med elbil. Inte ens när jag visat bilder från Spanienresan (från laddare, resrutt från bilen etc) går de med på att det hänt.
 
Jag har lite svårt att stänga öronen för rena felaktigheter, när det handlar om något som sparar utsläppen. Miljön är viktig, och att sprida rena lögner och felaktigheter som varande sanningar tycker jag inte rätt väg att gå.

Ska en hårdra det är det väl som Edmund Burke konstaterade:

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

Jag har diskuterat med rätt många nu som hävdar att en inte kan åka längre med elbil. Inte ens när jag visat bilder från Spanienresan (från laddare, resrutt från bilen etc) går de med på att det hänt.
Med sånna är det inte lönt att diskutera, det är det jag menar. Bättre att välja sina strider. De som är intresserade och lyssnar. Vad ger det andra?
 
De som hasplar ur sig dumheter kanske inte går att lära om, men det kan finnas personer i närheten som kan behöva höra fakta?
Då får man vända sig till dem och ha en trevlig diskussion istället tänker jag.

Jag skulle tex aldrig prata elbil med min bror, jag skulle inte ens dra igång diskussionen när han var i närheten. Skulle han börja skulle jag avsluta den omgående med ett "jaja", för vissa saker tar mer än det ger. Däremot pratar jag gärna elbil med en kompis, men hon är inte lika låst som han är. Där blir diskussioner intressanta, från båda våra håll. Om allt, för övrigt, eftersom vi är så himlans olika, men ingen av oss är låsta.
 
Jag kollade resan i appen ABRP.
För vår bil (Enyaq) föreslår den först 2 stopp.
Stopp 1 = 6min på Ionity i Uppsala
Stopp 2 = 9min på Clever i Tönnebro
Totalt 17 min alltså.

Nu har jag aldrig hört talas om Clever och vet inte om det brukar vara problem där men valde att hoppa den och fick då följande förslag :
Stopp 1 = 5min på Circle K i Upplands väsby
Stopp 2 = 12 min på McDonalds i Gävlebro

Såg nu att den dessutom utgick från att jag bara hade 90% från start.

Poängen är att med elbil behöver man planera sina långresor även ha en backup plan.
Jag har noll intresse av hur elbilsförare planerar sina resor, jag återgav vad som stod i artikeln du inte kunde läsa.
 
Företagen lär inte återgå till lagerhållning, då kostnaderna för lagerplatsen (mark, lokaler och uppvärmning) i dagsläget överskrider JIT med 500-10000%. Frakt- och dieselpriserna lär inte stiga så mycket de närmaste 20 åren....
Om vi inte från samhällets sida, sätter en klimat/miljöprislapp på det beteendet så kan det vara svårt att få till ändringar.

Kan just undra varför klimatpolitiken enbart jobbar med att tok-elektrifiera allt och ingenting, utan föregående analys av vad, hur och vilket, som borde drivas med el, och hur el ska produceras och distribueras , med minsta möjliga miljö- och klimatbelastning...

Lite mera bitcoin någon?
 
Så du är tacksam för en fossilbil, om jag förstår dig rätt, pga 1) ett illa undersökt köp avseende dragvikter, 2) att det inte finns el i inlandet (?), 3) att tekniken är för ny i elbilen för att du ska orka lära dig den och 4) för att familj som reste t&r Oslo-Gbg behövde ladda på vägen?

Alla har vi våra skäl, och det tycks inne att för mig orimlig anledning spy galla över ett drivmedel. Som att dieselförare i tid och otid skulle skriva av sig om varför de ogillar bensin eller vice versa. Eller elbilsförare om varför de ogillar fossilbilar.
Så märkligt ”debatt” liksom. Vill man inte ha en röd bil är det väl bara att låta bli? Vill man tanka fossila bränslen och bränna olja så är det ju bara bra att det finns andra som inte gör det, så räcker oljan längre?

Själv hoppas jag aldrig behöva gå tillbaka till en trött och omodern fossilbil. Min elbil funkar svinbra i kyla, har högre komfort än ngn fossilbil jag åkt i och kan dra 2500 kg. Och att tanka kostar med ”el på stan” vid snabbladdning 399 kr i månaden inkl moms och som destinationsladdning strax över 90 kr för en full laddning (ca 32 mil i vinterkylan). Endast uppsidor för min del, som annars tankat diesel för tusentals kr i månaden. Bättre, smartare, coolare och skönare bil - och roligare - för en bråkdel av bränslekostnaden. Så värt några fikapauser med toabesök på väg till och från fjällen, men så uppskattar jag inte förare som kör 10 h i sträck utan paus heller (i anledning av vad som skrivs om hur långt man kommer på en tank i dieselbilar - den jämförelsen är ju endast relevant om man ändå inte stannar under alla dessa 90 eller 110 mil, vilket för mig vore helt oansvarigt).
Jag vänder mig mot begreppet "fossilbil".

Bilar som körs på t.ex. på biogas eller hvo, använder inte fossila bränslen.

Och varför ska en bil vara "cool"?
Den ska väl helst lösa ett tranportproblem?

Snabb acceleration och höga maxhastigheter som finns hos de coolaste elbilarna är inte så värst genomtänkt.

Snabb acceleration, i synnerhet vid halka är en onödig olycksrisk, och egentligen skulle ingen bil alls som är tillåten att köra på allmän väg, kunna gå fortare än max ungefär 140 km/t.
 
Nu var där ju en del som inte hunnit testas i vinterväglag också bla vår bil
Fortfarande långt ifrån de flesta som går 40 mil per laddning vintertid ens om alla otestade skulle göra det. Och då ser det snarare osannolikt ut att att speciellt många av dem om ens någon skulle göra det baserat på vad de som testats verkar tappa i strecka vintertid.
 
Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå han tar min bil eller jag kör hans (=första alternativet)när släp ska dras.
När han skulle hjälpa släkten o ha släpet 25 mil bort tog han min bil.
När vi skulle på släktangelägenhet tog vi min bil då laddningsmöjligheterna för elbil var mkt dåliga där och vi kaaanske skulle ha klarat sträckan med elbilen men vågade inte chansa.
Nu ska han iväg med en vän och fiska några dagar i inlandet där det ö h t inte finns laddningsmöjligheter. Vännen bestämde sig för att stanna betydligt längre än från börja snå sambon vill inte vara där så länge och kör därför själv. Så, min bil igen.

Jag är inte bekväm med elbilen och alla dess finesser på en dataskärm med diverse påhitt och åsikter, så jag vill helst ha min bil.
De familjer som har 2 elbilar måste vara begränsade, givetvis beroende på var de bor.

Hörde av en bekant där 2 familjer for från någonstans i Norge till Göteborgstrakten samtidigt. En elbil, en vanlig bil. De med elbilen kom hem tre timmar efter den andra bilen.
Är det här någon anti elbils-propaganda eller?

Ingen tvingar dig att köra elbil. Kör du din dieselbil :up:

Vi kör elbil för tredje året nu, bor på den Norrländska landsbygden. Har även en bensinbil som andrabil men den rör vi sällan. Största skillnaden på dessa bilar är att elbilen ALLTID startar, även när det är -35, medan bensinbilen tjuter och kräver motorvärmare.

Till sommaren får vi våran nya elbil: Hyundai Ioniq 5, dragkrok med 1600 kg dragvikt, fyrhjulsdrift och long range. Med den bilen får jag på utökat B dra min värmlandsvagn och lasta 683 kg. Perfekt 👌 kommer aldrig köpa en dinosauriebil igen, men alla gör som dom vill. Andra får gladeligen göra exakt hur de vill 👍
 
Kan också intyga att räckvidden påverkas av kylan, våran halveras vid riktigt kallt (kallade än -15). För oss gör det ingenting eftersom vi inte gör några långkörningar vintertid. Har man andra behov så kanske inte en elbil är rätt.
 
Fortfarande långt ifrån de flesta som går 40 mil per laddning vintertid ens om alla otestade skulle göra det. Och då ser det snarare osannolikt ut att att speciellt många av dem om ens någon skulle göra det baserat på vad de som testats verkar tappa i strecka vintertid.
Vår gör ju det. 🤷‍♀️
Alla behöver dessutom inte en bil som har den kapaciteten, jag tycker det är bra att man kan köpa bilar utefter ens behov precis som med fossilbilar.
 
Vår gör ju det. 🤷‍♀️
Alla behöver dessutom inte en bil som har den kapaciteten, jag tycker det är bra att man kan köpa bilar utefter ens behov precis som med fossilbilar.
Självklart men jag svarade på var ett inlägg där det påstods att de flesta elbilar gick längre än 40 mil på en laddning. Vilket de uppenbarligen inte gör vintertid. Och då verkar åtminstone de som testats 2021 inte ens varit testade i speciellt kallt väder (-5 som kallast).

För min egen del är elbil inte ett alternativ i dagsläget just pga räckvidden och begränsningar i dragvikt men behöver man varken dra eller köra långt så funderar de säkert fint.
 
Senast ändrad:
Jag kollade resan i appen ABRP.
För vår bil (Enyaq) föreslår den först 2 stopp.
Stopp 1 = 6min på Ionity i Uppsala
Stopp 2 = 9min på Clever i Tönnebro
Totalt 17 min alltså.

Nu har jag aldrig hört talas om Clever och vet inte om det brukar vara problem där men valde att hoppa den och fick då följande förslag :
Stopp 1 = 5min på Circle K i Upplands väsby
Stopp 2 = 12 min på McDonalds i Gävlebro

Såg nu att den dessutom utgick från att jag bara hade 90% från start.

Poängen är att med elbil behöver man planera sina långresor även ha en backup plan.

Clever bytte namn till Bee och sedan till MER som det numera heter. Jag har haft otroligt få problem med dem, använt främst deras laddare sedan jag fick bilen 2014.

Allmänt, jag föredrar hemsidan uppladdni g.nu, där kan man ställa in vilka uttag man vill se och ser samtliga olika företag som erbjuder laddstolpar samt kan själv gå in på stolpen och lägga till bilder eller bara kommentera när man laddat, bil, uttag och hur det fungerat osv. Brukar försöka göra det på stolpar med äldre senaste uppdateringen eller testa nya och kommentera. När jag fick min bil så fanns få tillgängliga appar och bilens resplanerare gillade jag inte. Mitt batteri är dessutom väldigt litet (24 kWh, typ första
Svensson-modellen, Nissan Leaf) så npgra grader på mitt klimatsystem samt 5-10 km/h i hastighet påverkar räckvidden mycket och jag vill gärna ha koll hela min resa o välja nästa laddstolpe utifrån det. Jag kör alltid med %-en framme och GPS när jag ska ladda på vägen och man lärde sig snabbt hur man skulle planera på det viset. Nu fungerar säkert den biten mycket bättre och är ju mer rum med större batteri.
 
Fortfarande långt ifrån de flesta som går 40 mil per laddning vintertid ens om alla otestade skulle göra det. Och då ser det snarare osannolikt ut att att speciellt många av dem om ens någon skulle göra det baserat på vad de som testats verkar tappa i strecka vintertid.
Fler och fler av de nyproducerade går längre sträckor. Elbilarna och batterierna har utvecklats och utvecklas i rasande takt.

Elbil är dock inte för alla än så länge, Norrlands inland kanske inte är det optimala och inte heller om man inte har tillgång till laddplats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp