Problemet, som jag ser det, är att folk som inte vet hasplar ur sig en massa dynga om elbilar som om det vore sanning och om jag försöker berätta vad som är sant så får jag veta att jag har fel, punkt.Jag har aldrig förstått de här diskussionerna riktigt. Varför står bilarna ens mot varandra?
Vi är inte där i dag att alla som kör kan ha elbil var man än bor, vad man än gör med sin bil eller vilken inkomst man har. Vad framtiden har att bjuda på vet vi inte egentligen, men en sak är jag säker på, och det är att bensinare och dieslare är på väg ut, det är inget som behöver tjafsas om egentligen. Det tar bara lite tid men utvecklingen sköter detta utmärkt. Elbilarna blir bättre, basbilarna blir bättre, fler människor inser att gå och cykla är nyttigt och bil bara en bekvämlighet. Jag är helt säker på att det jämnar ut sig i slutändan. I dag är elbilen en bit av pusslet, snart har den en större betydelse.
Bara denna helgen har jag fått höra:
*elbilar funkar inte i minusgrader. Det är 15 minus här och bilen funkar hur bra som helst men jag har ändå fel
*elbilar fattar eld hur lätt som helst. Enligt denna undersökningen så brinner fossilbilar 5ggr oftare https://www.elinstallatoren.se/2021...0-andra-saker-som-hander-nar-elbilar-brinner/
*brandmän vägrar släcka elbilar då deras kläder inte klarar av värmen. Ändå så är det inte farligare, ens i en tunnel??
https://www.mestmotor.se/recharge/a...d-inte-farligare-an-dieselbilsbrand-i-tunnel/
*brandmän släcker inte ett hus som brinner om det står en elbil på uppfarten. Det här påståendet är så dumt att det inte ens finns något att hämta på Google.
Som elbilsägare blir man så fruktansvärt trött. Jag får lite samma känsla som när någon förståsigpåare påstår att hästen ska ha OS-medaljen för det är den som gjort jobbet och vem som helst kan fixa det där med lite pengar på fickan.
Jag påstår inte att alla ska ha elbilar, det passar inte i alla situationer men om folk kunde bilda sina uppfattningar på fakta och inte fake News så vore jag tacksam.
För övrigt kan jag rekommendera gruppen "elbil och laddhybrid i Sverige" på FB för den som vi ha riktiga fakta. Både positiva och negativa.