Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Men är det verkligen dyrare att ladda elbilen än att tanka ”fossilbilen”? Jag gjorde en överslagsräkning på företaget och hade det fått låna till en Tesla hade de drastiskt minskade bränslekostnaderna finansierat lånet och lite till.
De flesta företag kan räkna hem även Tesla. Särskilt modell 3 & Y. Fordonsskatt 360 kr, väldigt låga servicekostnader och ca 2,60 kr per mil för bränsle.
 
Jag har räknat och det finns inte en chans till att jag skulle kunna ha råd. Laddingen är inte den dyraste biten, men det är ju självklart att den måste räknas med då man jämför med att köra en några år gammal dieselbil eller att köpa en elbil. Jag har helt enkelt inte råd. Alls.

Möjligen då det börjar finnas vettiga elbilar på begagbatmarknaden men jag tror att det kommer att ta väldig tlängw innan det händer.

Nu var det bara laddningen kontra annat bränsle jag tänkte på.
 
Kanske, kanske inte? 🤷‍♀️ Förstår inte varför det scenariot skulle vara omöjligt. Oavsett så var poängen att bränsle fortfarande går att finna någon annanstans, utöver macken.
Att andra har bränsle spelar ju ingen roll för min körning.

Konstigt att det inte spelar roll NU men när det ska beskrivas nackdelar med elbil DÅ ska alla orimliga scenarion vara plausibela.

Jag kan tanka min elbil med egenproducerad el medan fossilbilarna får fria till random bonde att få köpa överprisat svart bränsle.

Ja, det är rimligt 👍
 
Att andra har bränsle spelar ju ingen roll för min körning.

Konstigt att det inte spelar roll NU men när det ska beskrivas nackdelar med elbil DÅ ska alla orimliga scenarion vara plausibela.

Jag kan tanka min elbil med egenproducerad el medan fossilbilarna får fria till random bonde att få köpa överprisat svart bränsle.

Ja, det är rimligt 👍

Klart att det kan spela stor roll om grannen har ett fat bränsle? Om jag då kan byta till mig bränsle istället för att vara strandsatt i obygden så vet jag ju vad jag väljer. Jag ser nog inte vad som skulle vara orimligt med det scenariot, det kan ju räcka med en rejäl storm eller solstorm för att det ska bli ett faktum. Men vi är ju väldigt inne på självförsörjning och att man hjälper varandra vid behov, det kanske är därför jag inte ser det som "orimligt".
 
Hur ofta har du strömavbrott och hur länge?
Vad hindrar dig från att alltid ha elbil laddad precis som med en telefon? Behöver du ladda mer kan man ju outtra ivög till ett ställe med el och ladda upp sista där. Har alla strömavbrott samtidigt?
Inget hindrar mig men jag tolkade ditt inlägg som att det var lätt att lösa strömavbrott. Det beror ju såklart på vad som har hänt.
 
Hur ofta har du strömavbrott och hur länge?
Vad hindrar dig från att alltid ha elbil laddad precis som med en telefon? Behöver du ladda mer kan man ju outtra ivög till ett ställe med el och ladda upp sista där. Har alla strömavbrott samtidigt?
Det är tydligen apokalypsen som väntar, och DÅ vinner alla som inte har elbil. För annat bränsle kan man fulköpa/låna/stjäla/tillskansa sig lättare än el. I så fall.

Det handlar om att bevisa att vi har fel och är i underläge för att vi har elbil. Inte rimliga upplägg.

Själv tankar jag i så fall med vad jag kan producera själv och är MINDRE sårbar med elbil än fossildito.
 
Olika.
För bara några år sedan så hade mina hyresgäster 36h strömavbrott mitt i vintern.
Ingen värme och inget vatten.
Men tack och lov en vedspis.
Onekligen jobbigt! Hur många var drabbade? Hur ofta sker det?
Själv har jag inte haft avbrott på flera år nu, och när jag haft har det varat korta stunder.
 
Det är tydligen apokalypsen som väntar, och DÅ vinner alla som inte har elbil. För annat bränsle kan man fulköpa/låna/stjäla/tillskansa sig lättare än el. I så fall.

Det handlar om att bevisa att vi har fel och är i underläge för att vi har elbil. Inte rimliga upplägg.

Själv tankar jag i så fall med vad jag kan producera själv och är MINDRE sårbar med elbil än fossildito.
Dom som vinner är dom med havremoppar hemma🤩
 
Inget hindrar mig men jag tolkade ditt inlägg som att det var lätt att lösa strömavbrott. Det beror ju såklart på vad som har hänt.
Nej jag sliter i varför det är avbrott, det löser elnissarna bättre än mig. Min uppgift är att inte sitta handfallen om det sker. Hade jag haft elbil hade mitt mål varit att bilen aldrig var utan ström. Min mobil är ju inte det. Jag hade också varit mer noga med var jag kunnat ladda min bil. Vet tex att min kompis några km bort har annat elbolag, vi har inte strömavbrott samtidigt.
Plan B.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp