Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag har bil(ar) för att jag tycker att det är kul.
Som ett nöje.
Utifrån det så har jag sedan bosatt mig så att jag behöver bil.
Det är ett medvetet val.
Jag skulle ju ändå ha bilen.
Jag är på en annan ände av nån skala. Bilen är ett nödvändigt ont som krävs för att kunna transportera sig till jobb och skola. Funnes alternativ skulle den ryka, alldeles för dyr och jobbkrävande. Och står där och inte-används största delen av tiden, antingen hemmavid eller på parkering vid jobbet.
 
Den flexibiliteten är inte bostadsmarknaden känd för. Än i alla fall. Men jag tror att det kommer att bli ett allt viktigare värde, att bostaden är lokaliserad så att det finns alternativ. Antingen i form av kollektivtrafik eller bilkollektiv på något sätt.
Dels så byggs det i dagsläget många bostäder i anslutning till Järnvägen.
Och dels så gör man fler saker hemifrån.

Jag åker inte till Banken eller på Möten på samma sätt numera.
Utan det görs hemifrån på Internet.
Inget har sparat så mycket bensin åt mig som Zoom och Teams.
 
Efterhand som elbilarna blir fler kommer det behövas en ganska omfattande utbyggnad av elnäten som måste betalas, det är nog bara en tidsfråga innan det blir någon form av avgift på elbilarna. Det är också en rättvisefråga.
Kilometerskatten ligger närmast nu tror jag. Det största behovet av utbyggnad av elnäten kommer inte från smart laddning av personbilar.
 
Dels så byggs det i dagsläget många bostäder i anslutning till Järnvägen.
Och dels så gör man fler saker hemifrån.

Jag åker inte till Banken eller på Möten på samma sätt numera.
Utan det görs hemifrån på Internet.
Inget har sparat så mycket bensin åt mig som Zoom och Teams.

Jag som inte heller har digital motorväg (bredband fast) är lite mer begränsad. Men mycket går att göra med mobilt bredband.
 
Jag har bil(ar) för att jag tycker att det är kul.
Som ett nöje.
Utifrån det så har jag sedan bosatt mig så att jag behöver bil.
Det är ett medvetet val.
Jag skulle ju ändå ha bilen.

Det jämställer jag lite med hobby. Jag kan ju ha häst, men har det inte nu. Eller flera bilar (sålt av de som stod här för att vara roliga, som cabben).
 
Jag är på en annan ände av nån skala. Bilen är ett nödvändigt ont som krävs för att kunna transportera sig till jobb och skola. Funnes alternativ skulle den ryka, alldeles för dyr och jobbkrävande.
Ja det är ju olika om man gillar att skruva.
Jag drömmer om en uppvärmd verkstad full med verktyg.
Men du har ju ändå gjort valet att kombinera bostad och arbete så att du måste åka bil.
Det är ju inget tvång för överlevnaden att bo så.
 
Jag som inte heller har digital motorväg (bredband fast) är lite mer begränsad. Men mycket går att göra med mobilt bredband.
Vi klarar oss bra på mobilt bredband. 20-40 Mbit.
Fiber har ännu inte nått oss.
Men fiberutbyggnad kommer att delvis ersätta bilresor i en nära framtid.
Det finns faktiskt många alternativ om man ser sig omkring.
 
Ja det är ju olika om man gillar att skruva.
Jag drömmer om en uppvärmd verkstad full med verktyg.
Men du har ju ändå gjort valet att kombinera bostad och arbete så att du måste åka bil.
Det är ju inget tvång för överlevnaden att bo så.
Riktigt så enkelt är det inte. Men du har rätt i att jag valt det själv, för att kunna må bra och bidra till det samhälle jag lever i.

Skruvar gör jag i all oändlighet (mest med byggnader och verktyg), men det är så attans krångligt med moderna bilar. Kabelstammar med massor av signaler överallt och minsta ingrepp kräver att man demonterar många saker.
 
Då måste kollektivtrafiken byggas ut, inte läggas ner.
Jag tror att formerna för kollektivtrafiken måste förädlas mycket. Många här skulle klara sig med färre bilar om jobbresande kunde samordnas på samma sätt som skolbussarna, med anropsstyrda turer och dagsuppdaterad turlista. Man skulle till och med kunna dela just skolbussarna också. Osv. Färre fordon. Men då måste man också vara beredd att släppa på lite flexibilitet och tidsoptimering.

Lite mer som förr när bara en gård hade stor bil eller vagn och alla som ville med fick anpassa sig för att in o göra dagsverke eller ärenden i staden.
 
Efterhand som elbilarna blir fler kommer det behövas en ganska omfattande utbyggnad av elnäten som måste betalas, det är nog bara en tidsfråga innan det blir någon form av avgift på elbilarna. Det är också en rättvisefråga.
Det behövs en ersättning för skatter på bensin, vägar behöver fortfarande byggas och underhållas. Eventuell utbyggnad av elnätet finansieras av elnätsavgifter.

Jag tror inte elbilarna kommer att belasta elnätet i en jätteutsträckning. De kommer förmodligen att till stor del drivas på solceller i framtiden. Och när de laddas kommer det ofta att ske på natten då elnätet har som lägst belastning. Då energin lagras i batteri kan man ofta välja.
 
Eller så får man välja yrken där man kan jobba på distans om man bor på landsbygden. Jag tror aldrig jag kommer att jobba heltid på ett centralt kontor mer.
Det lär inte vara möjligt för majoriteten.

Själv hade jag ett jobb som jag skötte på distans och som jag trodde jag skulle fortsätta med, men så blev jag uppsagd. Nu får jag vara glad för om jag får ett jobb överhuvudtaget. Jag kan inte välja jobb utan får ta det jag får.
 
Nej vi behöver mest tänka om hur vi bor och arbetar.
Så som vi tänker nu kommer att bli ohållbart.
Arbetsplatser som ligger avigt till kommer att behöva ha tjänstebostäder till sina anställda.
Ska hela familjen jobba i samma företag? Eller den ena i förhållandet ska bara träffa familjen på helgerna? Antal anställda måste ju ligga på en hyfsad jämn nivå om det ska finnas tjänstebostäder till alla och inga massanställningar om 400 personer på 4 månader.

Nä tror snarare folk undviker ännu mer jobb som innebär att dom anställda måste vara på plats alla dagar i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp