Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Mer beställningstrafik i kollektivtrafiken kanske? Det är ju redan idag så att vissa turer (långt från allfarvägen) ska beställas för att köras. Nu ska det göras ohemult långt i förväg, men jag tror det på rätt enkla sätt kan göras smidigare.
 
Såg en video på Youtube häromdagen, där skaparen argumenterade för att automatiserad kollektivtrafik vore lämpligt i områden där det inte finns tillräckligt stort underlag för bemannad kollektivtrafik. Då skulle man kunna ha högre turtäthet till en lägre kostnad. Men det kräver ju då antingen en rejäl investering från start (någon form av rälsbaserad transport), eller teknik som ännu inte är pålitlig (självkörande bussar/bilar).
 
Såg en video på Youtube häromdagen, där skaparen argumenterade för att automatiserad kollektivtrafik vore lämpligt i områden där det inte finns tillräckligt stort underlag för bemannad kollektivtrafik. Då skulle man kunna ha högre turtäthet till en lägre kostnad. Men det kräver ju då antingen en rejäl investering från start (någon form av rälsbaserad transport), eller teknik som ännu inte är pålitlig (självkörande bussar/bilar).
Räls är säkert uteslutet, det blir för dyrt i de flesta glesbygdsområde.


Fungerande teknik för förarlösa fordon finns även om det finns utrymme för perfektion och det testas i verkligheten ( nya bilar har dessutom ofta funktioner som adaptiv farthållning och att hålla filen själv vilket är en delmängd av självkörande teknik), däremot behövs det lagändringar för att kunna köra förarlösa fordon - jag tro flaskhalsen snarast ligger där. Om man sen kallar det kollektivtrafik eller bilpool är väl en smaksak
 
Det innebär ju landsbygden behöver avfolkas och folk trängas ihop i städerna. Det är inget jag ställer upp på.
Det tror jag inte.
Det innebär mest att vi behöver tänka om och tänka annorlunda.
Jag tror att många arbeten inte längre kommer att behöva utföras på plats.
Så att dagliga resor blir onödiga.
 
Taxi och kollektivtrafik kommer att smälta ihop mer och mer för oss utanför griden. Det finns redan hyfsade lösningar med anropsstyrd trafik.
Ja precis.
Det kommer att gå jobb-bussar på samma sätt som det nu går skol-bussar.
Där man i förväg får anmäla sitt behov och trafiken sedan anpassas efter resenärerna.
Att som nu sitta och köra tomma bussar medan resenärerna åker egna bilar bara för att det skall finnas en busslinje är totalt ohållbart.
En buss drar mellan 4-5 liter diesel per mil.
 
Det tror jag inte.
Det innebär mest att vi behöver tänka om och tänka annorlunda.
Jag tror att många arbeten inte längre kommer att behöva utföras på plats.
Så att dagliga resor blir onödiga.
Och jag tror inte alls att de flesta jobb kan utföras på distans. De jobb som kan utföras på distans kommer nog att förbli i minoritet.
 
Frågan är bara var jag ska ställa mig i kö isåfall. Är ju inte säkert att där det passar idag är rätt ställe om 10 år när ködagarna ger en lägenhet.
Jag står i två köer som en försäkring mot att bli bostadslös om mitt liv totalt skulle gå åt helvete.
Den ena är där jag skulle känna mig hemma och bekväm och den kostar.
Den andra är ett bostadsbolag som ger många geografiska möjligheter, den är kostnadsfri.

Det är alltid bra med en plan B.
 
Det tror jag inte.
Det innebär mest att vi behöver tänka om och tänka annorlunda.
Jag tror att många arbeten inte längre kommer att behöva utföras på plats.
Så att dagliga resor blir onödiga.
Finns ju redan en hamn där kranarna som lastar och lossar containrar på distans via dator. Och i Göteborg testas det med självkörande/distanskörsnde gränsletruckar.
 
Flytta och låt huset förfalla för det finns så klart ingen annan som vill ta över? Förutsättningarna blir ju lika för alla som vill bo i huset.
Nej förutsättningarna är inte lika för alla.
Någon med möjlighet eller t.o.m. krav på sig att jobba hemifrån kommer att kunna bo i huset.
 
Och jag tror inte alls att de flesta jobb kan utföras på distans. De jobb som kan utföras på distans kommer nog att förbli i minoritet.
De flesta jobb på distans är att ta i men många jobb går att utföra helt eller delvis på distans (de flesta jobb lär det vara lämpligt att till viss del vara på kontoret också). Det blev ordentligt tomt i kollektivtrafiken när man påbjöd hemarbete första gången under pandemin.
 
De behöver fortfarande kunna handla mat och utföra andra ärenden.
Det ordnar man på annat sätt.
Några grannar kan t.ex. gå ihop om en taxi för att åka och göra ärenden.
Mat kan man beställa med utkörning och bank och apotek sköter man på nätet.
Besök till vården med sjukresor.
Om det vanliga blir att det är svårt att ha egen bil så hittar man (på) alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp