Mer beställningstrafik i kollektivtrafiken kanske? Det är ju redan idag så att vissa turer (långt från allfarvägen) ska beställas för att köras. Nu ska det göras ohemult långt i förväg, men jag tror det på rätt enkla sätt kan göras smidigare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För dessa tillfällen så får det bli taxi.Vi behöver fortfarande mänsklig kontakt, träffa nära och kära.
Låna verktyg, åka till doktor mm.
2h före där jag har kört buss.Mer beställningstrafik i kollektivtrafiken kanske? Det är ju redan idag så att vissa turer (långt från allfarvägen) ska beställas för att köras. Nu ska det göras ohemult långt i förväg, men jag tror det på rätt enkla sätt kan göras smidigare.
Taxi och kollektivtrafik kommer att smälta ihop mer och mer för oss utanför griden. Det finns redan hyfsade lösningar med anropsstyrd trafik.För dessa tillfällen så får det bli taxi.
Så fungerade det när inte alla hade bil.
Man åkte mycket mera taxi.
Räls är säkert uteslutet, det blir för dyrt i de flesta glesbygdsområde.Såg en video på Youtube häromdagen, där skaparen argumenterade för att automatiserad kollektivtrafik vore lämpligt i områden där det inte finns tillräckligt stort underlag för bemannad kollektivtrafik. Då skulle man kunna ha högre turtäthet till en lägre kostnad. Men det kräver ju då antingen en rejäl investering från start (någon form av rälsbaserad transport), eller teknik som ännu inte är pålitlig (självkörande bussar/bilar).
Det tror jag inte.Det innebär ju landsbygden behöver avfolkas och folk trängas ihop i städerna. Det är inget jag ställer upp på.
Ja precis.Taxi och kollektivtrafik kommer att smälta ihop mer och mer för oss utanför griden. Det finns redan hyfsade lösningar med anropsstyrd trafik.
Och jag tror inte alls att de flesta jobb kan utföras på distans. De jobb som kan utföras på distans kommer nog att förbli i minoritet.Det tror jag inte.
Det innebär mest att vi behöver tänka om och tänka annorlunda.
Jag tror att många arbeten inte längre kommer att behöva utföras på plats.
Så att dagliga resor blir onödiga.
Jag står i två köer som en försäkring mot att bli bostadslös om mitt liv totalt skulle gå åt helvete.Frågan är bara var jag ska ställa mig i kö isåfall. Är ju inte säkert att där det passar idag är rätt ställe om 10 år när ködagarna ger en lägenhet.
Finns ju redan en hamn där kranarna som lastar och lossar containrar på distans via dator. Och i Göteborg testas det med självkörande/distanskörsnde gränsletruckar.Det tror jag inte.
Det innebär mest att vi behöver tänka om och tänka annorlunda.
Jag tror att många arbeten inte längre kommer att behöva utföras på plats.
Så att dagliga resor blir onödiga.
Nej förutsättningarna är inte lika för alla.Flytta och låt huset förfalla för det finns så klart ingen annan som vill ta över? Förutsättningarna blir ju lika för alla som vill bo i huset.
De flesta jobb på distans är att ta i men många jobb går att utföra helt eller delvis på distans (de flesta jobb lär det vara lämpligt att till viss del vara på kontoret också). Det blev ordentligt tomt i kollektivtrafiken när man påbjöd hemarbete första gången under pandemin.Och jag tror inte alls att de flesta jobb kan utföras på distans. De jobb som kan utföras på distans kommer nog att förbli i minoritet.
De behöver fortfarande kunna handla mat och utföra andra ärenden.Nej förutsättningarna är inte lika för alla.
Någon med möjlighet eller t.o.m. krav på sig att jobba hemifrån kommer att kunna bo i huset.
För dessa tillfällen så får det bli taxi.
Så fungerade det när inte alla hade bil.
Man åkte mycket mera taxi.
Det ordnar man på annat sätt.De behöver fortfarande kunna handla mat och utföra andra ärenden.
Jag tror att obemannade små butiker kommer att poppa upp litet här och var när det finns underlag för det.Förr så var inte alla butiker i stan osv. Nu ligger allt otillgängligt jämfört med en liten butik i varje by.
Det har redan börjat åtminstone i Stockholm. Ingen anledning att det inte öppnas en del på strategiska punkter ute på landsbygden.Jag tror att obemannade små butiker kommer att poppa upp litet här och var när det finns underlag för det.
Jag tror du är ute och cyklar. Det där är inte rimligt.Det ordnar man på annat sätt.
Några grannar kan t.ex. gå ihop om en taxi för att åka och göra ärenden.
Mat kan man beställa med utkörning och bank och apotek sköter man på nätet.
Besök till vården med sjukresor.
Om det vanliga blir att det är svårt att ha egen bil så hittar man (på) alternativ.
Det var dem som jag tänkte på.Det har redan börjat åtminstone i Stockholm. Ingen anledning att det inte öppnas en del på strategiska punkter ute på landsbygden.