Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det ordnar man på annat sätt.
Några grannar kan t.ex. gå ihop om en taxi för att åka och göra ärenden.
Mat kan man beställa med utkörning och bank och apotek sköter man på nätet.
Besök till vården med sjukresor.
Om det vanliga blir att det är svårt att ha egen bil så hittar man (på) alternativ.
Man kan ju göra som jag gör. I väntan på tåget som tar mig hem från jobbet så handlar jag och går på apoteket. jag väntar ju ändå på tåget. Tar det längre tid tar jag nästa tåg. Det är inte vare sig den bästa tiden eller den bästa butiken med tanke på pandemin och ekonomin, å andra sidan sparar jag mig själv tid och energi eftersom jag inte har ork mentalt att åka i väg när jag kommer hem bara för att handla.

Så man kan ju handla i anslutning till sitt jobb, boka en senare buss som tar en hem, om man bor så till, och som du skriver ha hemkörning med mat, att kombinera de två skulle ju kunna bli rätt bra ändå. Apoteket får bli bättre på hemkörning med Apoteksvaror (har mediciner som de jämt och ständigt hänvisar till att hämta ut på Apoteket.....) så går det också att lösa.

Sjukresor däremot... då får reglerna ändras rätt rejält. Jag fick inte ens sjukresa hem när jag opererades.... ;) så istället för att offra två timmar på att ta mig hem med hjälp av att gå 2,5 km, vänta på tåg, åka tåg, vänta på buss, åka buss, så åkte jag med min syster och hennes sambo som under natten blivit magsjuk. Sjukresa är tydligen för människor som inte kan gå fick jag höra.
 
Vad är det som är orimligt?
Det är inte rimligt att alla som behöver åka till sjukhus eller vårdcentral får en sjukresa till och från. Det är inte rimligt att ta taxi in till byn även om man är tre som går ihop om kostnaden. Man vill kanske också åka till olika ställen och då blir det komplicerat. Det är inte heller rimligt att sköta alla sina inköp online för det är långt till närmaste postställe. Man kan behöva prova kläder t.ex. Och framförallt är det inte rimligt att man ska sitta hemma jämt.
 
Jag tror du är ute och cyklar. Det där är inte rimligt.
Det kommer nog att bli så i alla fall.
Det var som det fungerade när jag var liten och när min mamma var barn.
Före alla bilar.
Då bodde människor på landsbygden och saker fick lösas på det sätt som var möjligt.
Om vi kommer till den situationen att bara några få kan ha egen bil så är det tillbaka dit som vi kommer att komma.
 
Det kommer nog att bli så i alla fall.
Det var som det fungerade när jag var liten och när min mamma var barn.
Före alla bilar.
Då bodde människor på landsbygden och saker fick lösas på det sätt som var möjligt.
Om vi kommer till den situationen att bara några få kan ha egen bil så är det tillbaka dit som vi kommer att komma.
Nä, jag tror vi får andra lösningar. Att backa klockan kommer inte att gå.
 
Det är inte rimligt att alla som behöver åka till sjukhus eller vårdcentral får en sjukresa till och från. Det är inte rimligt att ta taxi in till byn även om man är tre som går ihop om kostnaden. Man vill kanske också åka till olika ställen och då blir det komplicerat. Det är inte heller rimligt att sköta alla sina inköp online för det är långt till närmaste postställe. Man kan behöva prova kläder t.ex. Och framförallt är det inte rimligt att man ska sitta hemma jämt.
Om man känner på det viset så är nog inte ett hus på landet i avskildhet det bästa sättet att bo på.
Det är många som får ihop den där ekvationen redan i dag.
De planerar sitt liv efter skolbussen för inköp och ärenden.
De tar taxi när det behövs. Man får mycket taxi för vad en bil kostar bara i skatt och försäkring.
Jag träffade många av dessa människor när jag körde bussen som de åkte med. Den där som man behövde ringa på 2h innan.
Om man går ihop några för en taxi så kan man ju åka kollektivtrafik i stan och göra sina ärenden var och för sig för att sedan mötas upp för taxin tillbaka hem.
Man får helt enkelt tänka litet annorlunda bara.
 
Nä, jag tror vi får andra lösningar. Att backa klockan kommer inte att gå.
Jodå, det är många som är beredda att leva så.
Det är ju så mycket lättare nu med internet.
Det är lättare att planera ihop saker med andra on line.
Måste man så måste man ju.
Om nästan ingen har råd med bil så får man hitta andra vägar helt enkelt.
 
Inte det minsta kul med bil för mig. Enbart en praktisk lösning som sparar tid vid jobbpendling och möjliggör att jag utövar mitt intresse (min medryttarhäst).
Det är ju olika det där.
Men du har ju din bil för att kunna ha kul så målet är det samma.
Bilen hör ihop med ditt nöje, hästen.
 
Jodå, det är många som är beredda att leva så.
Det är ju så mycket lättare nu med internet.
Det är lättare att planera ihop saker med andra on line.
Måste man så måste man ju.
Om nästan ingen har råd med bil så får man hitta andra vägar helt enkelt.
Många? Tror jag inte.

Posten ligger fortfarande för långt bort. Och det är få som vill sitta hemma jämt. M.m.
 
Det är inte rimligt att alla som behöver åka till sjukhus eller vårdcentral får en sjukresa till och från.
Vem har talat om att alla behöver sjukresor, alla kommer inte att bo på landet. Och många som bor på landet kommer att lösa resan på annat vis.

Det är inte rimligt att ta taxi in till byn även om man är tre som går ihop om kostnaden. Man vill kanske också åka till olika ställen och då blir det komplicerat.

Vad är orimligt med det, jag har delat taxi många gånger? Sen tror jag att man kan samåka på andra vis och även åka själv. Bilpooler, självkörande bilar, elcyklar mm kan vara alternativ och även att lifta med grannarna. Och åker man till ett köpcenter så finns det mesta där, det är bara att åka fram och tillbaks tillsammans, resten gör man enskilt. Själv tror jag inte just på taxis, jag tror de är outdated om 10-15 år eller så. Eller snarare kommer att ersättas av förarlösa fordon vilket kommer att sänka priset.

Det är inte heller rimligt att sköta alla sina inköp online för det är långt till närmaste postställe. Man kan behöva prova kläder t.ex.

Jag läste häromdagen om ett utlämningsställe som hade provhytt så man kunde skicka tillbaks kläder med vändande post. Det är ingen som tror att någon kommer att köpa allt online, men trenden går ditåt. För 10 år sedan köpte jag enstaka varor på nätet, nu handlar jag ofta var vecka.

Och framförallt är det inte rimligt att man ska sitta hemma jämt.
Det är väl ingen som menat att man ska sitta hemma jämnt, men om man jobbar hemifrån så minskar mängden jobbresor och man frigör tid till annat.

Jag tror i och för sig inte på att bara ett fåtal kommer att ha tillgång till bil (alltså jag tror mer på olika former av att hyra in sig på bilar i kombination med kollektivtrafik) även om kanske bilägandet i sig kanske minskar.
 
Nä, primärt hör bilen ihop med att jag med den sparar 1,5 timme om dagen på jobbpendlingen.
Ja och det är ju inte livsviktigt men trevligt.
Så att du hinner med ditt intresse t.ex.
Man har oftast bil för sitt nöjes skull.
Det är helt enkelt roligare att leva så.
Däremot så är det inte lika ofta rent livsviktigt.
 
Många? Tror jag inte.

Posten ligger fortfarande för långt bort. Och det är få som vill sitta hemma jämt. M.m.
Nej de bosätter sig ju där det finns andra människor och nära ett postkontor.
Inte ute i ödemarken.
Det finns de som trivs ensamma med sig själva ute i ödemarken.
 
Själv tror jag inte just på taxis, jag tror de är outdated om 10-15 år eller så. Eller snarare kommer att ersättas av förarlösa fordon vilket kommer att sänka priset.
Fordon som man inte äger själv är nog den mest korrekta beskrivningen.
Eller så delar man en bil med grannarna och gör sina ärenden på olika tider.
Det kommer att finnas lösningar.
Men självklart så blir det besvärligt med omställningen.
 
Frågan är bara var jag ska ställa mig i kö isåfall. Är ju inte säkert att där det passar idag är rätt ställe om 10 år när ködagarna ger en lägenhet.

Stå i kö i flera städer? Det säkraste sättet att inte ha ködagar i den stad det passar att bo i är att inte stå i någon kö alls.

Det finns ju betydligt fler anledningar till att man kan behöva flytta än att bilen blir dyr. Att ha ködagar till hyresrätter är en möjlighet till bostad, finns det någon anledning till att INTE stå med i kön utöver där det kostar att göra det?

(Och på många ställen får man en lägenhet med betydligt färre ködagar än 10 år)
 
Stå i kö i flera städer? Det säkraste sättet att inte ha ködagar i den stad det passar att bo i är att inte stå i någon kö alls.

Det finns ju betydligt fler anledningar till att man kan behöva flytta än att bilen blir dyr. Att ha ködagar till hyresrätter är en möjlighet till bostad, finns det någon anledning till att INTE stå med i kön utöver där det kostar att göra det?

(Och på många ställen får man en lägenhet med betydligt färre ködagar än 10 år)
Har en plan för om det blir för dyrt med att ta bilen till jobbet. Jag har alla CSN pengar kvar så jag börjar plugga på distans till något som gör att jag kan jobba hemifrån👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp