Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Eller så är någon av föräldrarna döda.

Fast de flesta måste väl rimligen anpassa sig efter sin egen situation? Det gör vi ju idag, utifrån de förutsättningar vi har. Det är inte alla som har råd att köpa hus på landet och ha bil. De bor i lägenhet i stan, för att det är där de får jobb. Det är nog många som hellre hade valt en fin villa i en kranskommun, och pendlat till jobbet - men ekonomin går inte ihop.
 
Nej, så klart att jag inte jämfört eftersom jag kommer att fortsätta ha bil.

Jag tror inte byggmax åker 6 mil enkel väg för några ynka brädor. Lär kosta multum i så fall. Och jag vill faktiskt välja mina brädor själv.

Och hur skulle jag ordnat transport av alla de möbler jag köpt second hand om jag inte haft bil? Skulle ju inte funkat.

Alltså det finns ju miljarder med tillfällen när det blir ogörligt att inte ha bil. Brädor, jord, buskar, träd, sopor m.m. blir ju ett jävla omak att transportera utan bil.

Men då tycker du det är värt de stora summorna det faktiskt kostar att ha bil. Det är så nödvändigt att du tar dig råd i din ekonomi för att ha bilen. Det är val vi själva gör. Jag hade gärna varit utan bil, det var väldigt smidigt när jag bodde i lägenhet i stan och kunde cykla till jobbet. Då hade jag häst, så bilen var ett nödvändigt ont men utan hästen (som ju var en stor nöjespost ekonomiskt eftersom bilen och släpet också hörde ihop med den förutsättningen) hade jag gärna gjort mig av med bilen.

Det som kanske är vettigt att fundera över är att det inte är en mänsklig rättighet att ha råd till bil, husboende långt från arbetsmöjligheterna etc.

Det är ju ändå rätt många som vid ändrade förutsättningar får väja ett annat boende än deras förstahandsalternativ. En skilsmässa kan ju bidra till en sådan flytt, för att komma närmare skola, jobb och ungars eller egna fritidsaktiviteter.
 
Någon som bor bättre till kan ju ta de jobben.
Eller i alla fall någon som kan tänka sig att flytta till jobben.
Du verkar ju sitta fast geografiskt.
Få är intresserade av dom jobben även om dom ligger centralt om än inte inne i smeten och 2 av dom vet jag anordnar så kollektivtrafik passar när skiften börjar och slutar. Är ingen dålig lön häller utan lägsta tror jag ligger på 32' och du behöver ingen utbildning mer än godkänt i grundämnen från gymnasiet.

Jobben är inte intressanta ändå.
 
Nej, så klart att jag inte jämfört eftersom jag kommer att fortsätta ha bil.
Du borde kanske göra det.
Man får oerhört mycket taxi för vad en bil kostar att ha.

Brädor kan du ju välja själv och sedan beställa hemkörning på just de brädorna.
Begagnade möbler låter du en flyttfirma eller en budfirma köra åt dig.
Växter och jord får försäljaren leverera och sopor får du anlita firma för att köra.

Jag har 3 bilar och en hästtrailer.
Ändå så finns det tillfällen när det är billigare och enklare att låta någon annan köra saker mot betalning.
Du borde nog räkna på det där.
 
Men då tycker du det är värt de stora summorna det faktiskt kostar att ha bil. Det är så nödvändigt att du tar dig råd i din ekonomi för att ha bilen. Det är val vi själva gör. Jag hade gärna varit utan bil, det var väldigt smidigt när jag bodde i lägenhet i stan och kunde cykla till jobbet. Då hade jag häst, så bilen var ett nödvändigt ont men utan hästen (som ju var en stor nöjespost ekonomiskt eftersom bilen och släpet också hörde ihop med den förutsättningen) hade jag gärna gjort mig av med bilen.

Det som kanske är vettigt att fundera över är att det inte är en mänsklig rättighet att ha råd till bil, husboende långt från arbetsmöjligheterna etc.

Det är ju ändå rätt många som vid ändrade förutsättningar får väja ett annat boende än deras förstahandsalternativ. En skilsmässa kan ju bidra till en sådan flytt, för att komma närmare skola, jobb och ungars eller egna fritidsaktiviteter.
Min bil är inte dyr. Lätt värt det.
 
Du borde kanske göra det.
Man får oerhört mycket taxi för vad en bil kostar att ha.

Brädor kan du ju välja själv och sedan beställa hemkörning på just de brädorna.
Begagnade möbler låter du en flyttfirma eller en budfirma köra åt dig.
Växter och jord får försäljaren leverera och sopor får du anlita firma för att köra.

Jag har 3 bilar och en hästtrailer.
Ändå så finns det tillfällen när det är billigare och enklare att låta någon annan köra saker mot betalning.
Du borde nog räkna på det där.
Hör du inte hur orimligt det låter? Det går inte att få några perenner och ett träd hemlevererat från handelsträdgården. Jag kan heller inte betala för att få hem fågelfrö. Flyttfirma eller budfirma har jag inte råd med. Kläder går inte heller att få hemlevererat. Inte schampo och balsam heller (som jag köper online men som hamnar på postens utlämningsställe.)

För övrigt hade jag inte kunnat gå den här utbildningen jag går om jag inte hade haft bil.
 
Senast ändrad:
Hör du inte hur orimligt det låter? Det går inte att få några perenner och ett träd hemlevererat från handelsträdgården. Jag kan heller inte betala för att få hem fågelfrö. Flyttfirma eller budfirma har jag inte råd med. Kläder går inte heller att få hemlevererat. Inte schampo och balsam heller (som jag köper online men som hamnar på postens utlämningsställe.)

Testat att köpa schampo etc via tex Apotea som levererar med tidningsbudet?
 
Hör du inte hur orimligt det låter? Det går inte att få några perenner och ett träd hemlevererat från handelsträdgården. Jag kan heller inte betala för att få hem fågelfrö. Flyttfirma eller budfirma har jag inte råd med. Kläder går inte heller att få hemlevererat. Inte schampo och balsam heller (som jag köper online men som hamnar på postens utlämningsställe.)
Men bil har du tydligen råd med.
Jag tycker att du skall ta och räkna på vad det kostar att ha bil.
I framtiden när privatbilar blir ovanliga så kommer handelsträdgårdar att bli tvugna att leverera för att få sälja. Så den delen löser sig.
 
I dag så fungerar skolskjutsen för de barn som behöver den.
Det blir ju inte annorlunda för att människor inte kan ha privata bilar.
Läkare kommer att finnas på nätet och de hemläkarjourer som fanns på 1990-talet kommer att återuppstå.

Så nej, jag har inte glömt bort utan jag utelämnade det då det är enkelt att lösa.
Ja, det kräver ju att kommunen tänker om och blir givmildare med vilka som blir berättigad skjuts och att det tas fram en lösning om barnet ev visar sig vara sjuk.

Det är mycket som försvunnit från förorter och byar som måste återuppstå för att samhället ska fungera.

Jag är väl inte lika säker eller tar alla konsekvenser som skapas med en klackspark som du och några till i tråden gör. Det är många exempel som dragits här i tråden där det inte är att "bara göra så istället ". Bara en sådan sak om två föräldrar. Jag tycker det är lite blåögd att utgå att båda föräldrarna finns tillgängliga oavsett om båda är i livet eller ej.
 
Det blir sjukt dyrt med taxi eftersom det är så långt att åka. Några köpcentra finns inte här. Närmaste är 6 mil bort och även där ligger olika butiker på olika ställen. Blir ju knepigt om man har behov av att besöka både byggmax och biltema. Och hur fan ska man få hem jordsäckar och brädor med taxi? Och hur får man hem träd och buskar med taxi? Och hur ska jag få hem vedklyven som jag behöver låna då och då? Och hur gör man för att köra iväg grejer till återvinningen? Tror inte att det går att fylla en taxi full med sopor och skräp för att köra iväg till återvinningscentralen. Min bil är mer än ett transportfordon för mig. Den är mitt last och dragfordon (och blir ju därmed skitig också). Jag skulle t.ex. aldrig orka köpa 20 kg solrosfrö till fåglarna samt två kassar mat och så lite vildfågelfrö och talgbollar på det om jag inte hade egen bil.

Jag kommer aldrig att handla alla kläder online eftersom jag inte tänker beställa hem flera storlekar bara för att prova.
Nu letar du problem istället för möjligheter. Vilken lösning som funkar i vilken situation varierar. Ibland behöver man hyra bil andra gånger samåka och vad det är för pris på olika lösningar i framtiden vet vi inte-

Om det nu krävs bil för att bo där du bor och det inte finns andra möjligheter och du inte har råd ja då behöver du anpassa dina vanor eller flytta.
 
Hoppas det funkar i framtiden, det lockar inte idag utan fabrikerna söker alltid folk då få vill jobba där du måste vara på plats 40h/v
I framtiden när privata bilar blir svåra att ha råd med, så kommer ett arbete med inbyggd transport att bli attraktivt.
Men det är ett tag dit ännu.
 
Fast de flesta måste väl rimligen anpassa sig efter sin egen situation? Det gör vi ju idag, utifrån de förutsättningar vi har. Det är inte alla som har råd att köpa hus på landet och ha bil. De bor i lägenhet i stan, för att det är där de får jobb. Det är nog många som hellre hade valt en fin villa i en kranskommun, och pendlat till jobbet - men ekonomin går inte ihop.
Inte heller alla som har råd att lämna huset för att flytta in i stan. :)
 
Ja, det kräver ju att kommunen tänker om och blir givmildare med vilka som blir berättigad skjuts och att det tas fram en lösning om barnet ev visar sig vara sjuk.
Det måste ju lösas om människor inte har privata bilar, så det kommer att lösas.
Och man får fortfarande oerhört mycket taxi för vad det kostar att ha bil.
Sonen var ibland tvungen att ta taxi hem under gymnasiet, det går ingen kollektivtrafik till oss och det hände att vi inte kunde hämta.
Då så fick han ta taxi för att åka hem och rasta hunden.
Det finns andra lösningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp