Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Testat att köpa schampo etc via tex Apotea som levererar med tidningsbudet?
Ja, servicen ute i samhället måste öka. Inte minska som sker idag. Där bla förslag på sina håll varit att posten ska levereras till en given plats och inte till adressen. Vilket kan medföra att vissa kan få långt till postlådan.
 
Testat att köpa schampo etc via tex Apotea som levererar med tidningsbudet?
Aldrig i livet. Apotea bojkottar jag.

Men bil har du tydligen råd med.
Jag tycker att du skall ta och räkna på vad det kostar att ha bil.
I framtiden när privatbilar blir ovanliga så kommer handelsträdgårdar att bli tvugna att leverera för att få sälja. Så den delen löser sig.
År 2020 kostade bilen 2600 kronor i månaden. För år 2021 vet jag inte än, men tror det blev billigare för jag kom undan besiktningen lindrigt och bytte inte kamrem.

Ska man bara ha lite sommarblommor eller några perenner så kommer folk inte vilja betala för att transportera dessa flera mil. Har man egen bil så gör man flera inköp samtidigt och håller på det sättet kostnaden nere för varje inköp.

Utan bil skulle jag bara få sitta hemma och häcka. Jag skulle bli isolerad.

Inte heller alla som har råd att lämna huset för att flytta in i stan. :)
Nej, det ska gudarna veta. Så billigt som jag bor kommer jag aldrig att kunna bo någon annanstans.
 
Problemet med alla sådana här diskussioner, är att det alltid dyker upp invändningar. Ja, absolut att det finns de som inte kan cykla till jobbet, för att det är 10 mil. Och absolut finns det jobb som kräver att man är fysiskt på plats, och så vidare. Men när man säger att fler behöver ta cykeln till jobbet, så är det snarare de som har en halvmil till jobbet, men ändå tar bilen för att de är vana vid att ta bilen, trots att det finns bra cykelinfrastruktur, och trots att det kostar mer att ta bilen, och kanske att det går snabbare med cykeln i vissa fall, och att man får motion på köpet, och så vidare. Bor man 10 mil bort, och den enda vägen som finns är motorväg, nåväl, det kanske inte är dig diskussionen rör?
 
Det måste ju lösas om människor inte har privata bilar, så det kommer att lösas.
Och man får fortfarande oerhört mycket taxi för vad det kostar att ha bil.
Sonen var ibland tvungen att ta taxi hem under gymnasiet, det går ingen kollektivtrafik till oss och det hände att vi inte kunde hämta.
Då så fick han ta taxi för att åka hem och rasta hunden.
Det finns andra lösningar.
Jag är inte lika säker som dig att det kommer att lösas. Jag tycker mig se att det läggs mer och mer ansvar på enskilda att lösa själv i samhället.

Det beror ju givetvis på hur ofta du måste ta den där taxifärden och hur långt.
Är det enstaka ggr/månad är der ju en sak. Men vid fler tillfällen så blir taxi dyrt.
 
Problemet med alla sådana här diskussioner, är att det alltid dyker upp invändningar. Ja, absolut att det finns de som inte kan cykla till jobbet, för att det är 10 mil. Och absolut finns det jobb som kräver att man är fysiskt på plats, och så vidare. Men när man säger att fler behöver ta cykeln till jobbet, så är det snarare de som har en halvmil till jobbet, men ändå tar bilen för att de är vana vid att ta bilen, trots att det finns bra cykelinfrastruktur, och trots att det kostar mer att ta bilen, och kanske att det går snabbare med cykeln i vissa fall, och att man får motion på köpet, och så vidare. Bor man 10 mil bort, och den enda vägen som finns är motorväg, nåväl, det kanske inte är dig diskussionen rör?
Men precis. Nyanser. Som att elbil inte är för alla, men för väldigt många en fördelaktig affär.

Jag vet de som kör två kvarter till jobbet, kör hem på lunchen, kör tillbaka till jobbet och sedan hem igen. För att någon timme senare köra tre kvarter till affären. Den kategorin hade klarat sig med cykel. Eller en väldigt gammal Nissan Leaf. Eller hyra bil på semestern om det då är aktuellt.

Sedan är det de som kör och snurrar inom byn, ungarnas fritidsintressen, hämta/lämna, handla, jobbet, träningen etc. Där funkar också billigaste Nissan Leaf om en har möjligheter att ladda hemma, eller kan köra någon km för att ladda på McDonalds.

Många kan göra mycket, få kan göra allt.
 
Aldrig i livet. Apotea bojkottar jag.
Välj något av de andra apoteksbolagen då

År 2020 kostade bilen 2600 kronor i månaden. För år 2021 vet jag inte än, men tror det blev billigare för jag kom undan besiktningen lindrigt och bytte inte kamrem.
För en del är det billigt, för andra är det oöverkomligt, så bra att det ryms i din ekonomi.

Ska man bara ha lite sommarblommor eller några perenner så kommer folk inte vilja betala för att transportera dessa flera mil. Har man egen bil så gör man flera inköp samtidigt och håller på det sättet kostnaden nere för varje inköp.
Då får man avstå från blommorna om det blir så i framtiden, i dagsläget finns det de som betalar för den tjänsten.


Utan bil skulle jag bara få sitta hemma och häcka. Jag skulle bli isolerad.
Har man inte råd så har man inte, så bra att du har råd för stunden.

Nej, det ska gudarna veta. Så billigt som jag bor kommer jag aldrig att kunna bo någon annanstans.
Så bra för dig. Hur det blir i framtiden är dock svårt att veta.
 
Problemet med alla sådana här diskussioner, är att det alltid dyker upp invändningar. Ja, absolut att det finns de som inte kan cykla till jobbet, för att det är 10 mil. Och absolut finns det jobb som kräver att man är fysiskt på plats, och så vidare. Men när man säger att fler behöver ta cykeln till jobbet, så är det snarare de som har en halvmil till jobbet, men ändå tar bilen för att de är vana vid att ta bilen, trots att det finns bra cykelinfrastruktur, och trots att det kostar mer att ta bilen, och kanske att det går snabbare med cykeln i vissa fall, och att man får motion på köpet, och så vidare. Bor man 10 mil bort, och den enda vägen som finns är motorväg, nåväl, det kanske inte är dig diskussionen rör?
Absolut. Men är inte det just också själva kärnan? Alla blir påverkade av de politiska beslut som tas.
 
Fast de flesta måste väl rimligen anpassa sig efter sin egen situation? Det gör vi ju idag, utifrån de förutsättningar vi har. Det är inte alla som har råd att köpa hus på landet och ha bil. De bor i lägenhet i stan, för att det är där de får jobb. Det är nog många som hellre hade valt en fin villa i en kranskommun, och pendlat till jobbet - men ekonomin går inte ihop.

En pytteliten lägenhet i stan kostar dubbelt så mycket som gården. Så det finns utrymme att bekosta transporten, än så länge.

Men jag står i lägenhetskö också. Som en plan C. Man vet aldrig.

Jag tror att de flesta som bor i stan gör det för att de vill det. Och likaså på landet. Det är en ekvation med många parametrar.
 
Aldrig i livet. Apotea bojkottar jag.


År 2020 kostade bilen 2600 kronor i månaden. För år 2021 vet jag inte än, men tror det blev billigare för jag kom undan besiktningen lindrigt och bytte inte kamrem.

Ska man bara ha lite sommarblommor eller några perenner så kommer folk inte vilja betala för att transportera dessa flera mil. Har man egen bil så gör man flera inköp samtidigt och håller på det sättet kostnaden nere för varje inköp.

Utan bil skulle jag bara få sitta hemma och häcka. Jag skulle bli isolerad.


Nej, det ska gudarna veta. Så billigt som jag bor kommer jag aldrig att kunna bo någon annanstans.

Det finns många som levererar med Early Bird. Schampo, balsam etc får jag hem i brevlådan med den som ändå kör den rundan.

Skönt att höra att din ekonomi är mer stabil än många andras, det är för många en ouppnåelig lyx med en bil.

Eller så får en helt enkelt avstå lyx som färdigdrivna blommor och satsa på att dra upp dem själv, eftersom en inte har råd med en bil att hämta ditt eller datt. Att kostnaden blir mindre per inköp spelar ju ingen roll om en inte har pengarna till bilen från första början. 2600 kr i månaden blir trots allt över 30 000 kr per år.

Fågelfrö, hundmat och dylikt får jag hemlevererat till dörren, jag orkar inte böka med att hämta det själv.
 
En pytteliten lägenhet i stan kostar dubbelt så mycket som gården. Så det finns utrymme att bekosta transporten, än så länge.

Men jag står i lägenhetskö också. Som en plan C. Man vet aldrig.

Jag tror att de flesta som bor i stan gör det för att de vill det. Och likaså på landet. Det är en ekvation med många parametrar.

Nu under pandemin har ju många upptäckt att de inte vill bo trångt i stan. Priserna är ju sanslösa i kringkommunerna. Men det ökar också kravet på kollektivtrafik när vi ska börja köra in till stan och jobba - även om jag inte tror att det kommer att ske någon återgång till 100 %.
 
Det finns många som levererar med Early Bird. Schampo, balsam etc får jag hem i brevlådan med den som ändå kör den rundan.

Skönt att höra att din ekonomi är mer stabil än många andras, det är för många en ouppnåelig lyx med en bil.

Eller så får en helt enkelt avstå lyx som färdigdrivna blommor och satsa på att dra upp dem själv, eftersom en inte har råd med en bil att hämta ditt eller datt. Att kostnaden blir mindre per inköp spelar ju ingen roll om en inte har pengarna till bilen från första början. 2600 kr i månaden blir trots allt över 30 000 kr per år.

Fågelfrö, hundmat och dylikt får jag hemlevererat till dörren, jag orkar inte böka med att hämta det själv.
Jag har ingen möjlighet att dra upp alla typer av blommor/växter hemma, så de måste köpas uppdrivna av proffs.
 
Det finns många som levererar med Early Bird. Schampo, balsam etc får jag hem i brevlådan med den som ändå kör den rundan.

Skönt att höra att din ekonomi är mer stabil än många andras, det är för många en ouppnåelig lyx med en bil.

Eller så får en helt enkelt avstå lyx som färdigdrivna blommor och satsa på att dra upp dem själv, eftersom en inte har råd med en bil att hämta ditt eller datt. Att kostnaden blir mindre per inköp spelar ju ingen roll om en inte har pengarna till bilen från första början. 2600 kr i månaden blir trots allt över 30 000 kr per år.

Fågelfrö, hundmat och dylikt får jag hemlevererat till dörren, jag orkar inte böka med att hämta det själv.

Sen finns det fint utrymme att samordna sina egna resor också. Jag har inte åkt någonstans enkom för att köpa saker på många år. Så det extrakörningen utöver jobbresor för inköp är nästan noll. Men bilen krävs. Oavsett bränsle och motor.
 
Aldrig i livet. Ska man bara ha lite sommarblommor eller några perenner så kommer folk inte vilja betala för att transportera dessa flera mil. Har man egen bil så gör man flera inköp samtidigt och håller på det sättet kostnaden nere för varje inköp.
Har själv beställt växter från både Finland och Skåne. För mig blev billigare att beställa än att åka till närmaste plantskola.
 
Har själv beställt växter från både Finland och Skåne. För mig blev billigare att beställa än att åka till närmaste plantskola.
Jag känner inte till någon som säljer hjärtvalnöt online. Och för att fylla några blomlådor tror jag inte det är lönt att beställa online.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp