Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Ja precis, samhället har sedan efterkrigstiden byggts upp kring bilen. Så det behöver vi vända. Och jag tänker att alla, inklusive de som bor på landet, behöver bidra till att göra den omställningen möjlig. För om vi stannar kvar i tanken "jag måste ha en bil och jag väljer alltid bilen eftersom jag har den" så kommer ju även att utbudet vara därefter.
Där tycker jag @Youma beskriver problematiken kring bil väl. Lösningen är inte att straffa ut den enskilde om inga alternativ eller ekonomiska muskler finns.
 
Glöm det. Jag vill ha en skogsträdgård och jag vill ha penseer och andra vårblommor tidigt på säsongen. Jag vill också ha växter som jag inte kan dra upp själv. Det är skitviktigt för mig och inte kompromissbart.
Allt är kompromissbart, eller nästan allt. Har man inte råd så har man. Jag skulle också vilja ha en skogsträdgård, men det funkar inte i en lägenhet, jag får nöja mig med skogen jag har runt knuten alldeles gratis.
 
Jag är inte lika säker som dig att det kommer att lösas. Jag tycker mig se att det läggs mer och mer ansvar på enskilda att lösa själv i samhället
Det beror på att vi just nu lever i ett individualistisk samhälle.
Alla vill göra precis som de vill och har ofta möjlighet till det.
Det löser sig alltså ändå även om man lägger ansvaret på individen. Alltid är det någon privatperson som kan skjutsa.
I ett läge när det inte löser sig så kommer man att behöva tänka om.
När alla ändå tar bilen så är det ganska så meningslöst att köra sträckan med en tom buss.
Men om bussen blir den enda möjligheten så kommer den inte att vara tom och det hela hamnar i ett annat läge.
 
I såna här disskussioner brukar det bli en rundgång av att man ska flytta närmare jobbet/infrastruktur med bussar etc, om det blir för dyrt med att ha bil.

Samtidigt om man inte har råd att bo i stan, då ska man vackert titta på att bo där det är billigt.

Hur man vrider och vänder på det så är det de med undermålig ekonomi, lågbetalda jobb och sämst förutsättningar till boendemobilitet som ska hitta på lösningar där man helt enkelt blir straffad för att inte vara pengabegåvad.

Ska man ha en lägenhet i "stan" här får man stå i kö i 10 år i runda slängar, det som finns tillgängligare är nybyggda svindyra hyresrätter som just den personen som "ska" flytta närmare jobbet, inte har råd med.

Då säger man att kommunerna borde bygga mer nytt, så det bildas flyttkedjor. Men sån efterfrågan är det inte på de dyra hyresrätterna, har man råd med de, så har man råd med en bostadsrätt som man knappast lämnar för att sitta i en nybyggd hyresrätt.
Flyttkedjorna är en myt. De som flyttar till nybyggda hyresrätter är de som inga andra val har, och får sin ekonomi dränerad ytterligare.


Jag blir så himla trött på att en del tycker att " Inte råd med bilen? Det är bara att flytta" och därmed ska de som har minst marginaler lösa samhällsplaneringsproblem.

Sveriges hela samhällstruktur är byggt på att alla hushåll ska ha bil, med möjligtvis stockholm undantaget.
För att förändra det, så ska man straffa medborgarna så att de fixar själva att bilen inte behövs. Man skyfflar över problemen på de som har minst möjlighet att lösa de.

Får jag fråga vem denna "man" är som säger vad du "ska" göra?

Om vi ska ställa om samhället till ett mindre bilberoende sådant måste vi ju kunna diskutera hur det kan göras. Det betyder inte att alla ska flytta till stan, det är extremt sällan jag hör någon som påstår det.

Det allra mesta vi behöver och vill ha i våra liv är en fråga om ekonomiska resurser. Ser inte varför bilen skulle vara något annat. Eller tycker du att bilen ska ses som en mänsklig rättighet, så att alla som inte har råd med bil borde få den bekostad av samhället?

Ser inte heller varför vi skulle göra det allmänt billigare med bil, för att ge de boende på landet billigare levnadskostnader. Vet inte fördelning av bilar ägda av personer på landet/i stan men det skulle vara ett väldigt trubbigt verktyg. Bättre då med andra åtgärder för att sänka levnadskostnaderna på landsbygden om det behövs, och så kan man betala för den bil man behöver, än att även de som faktiskt har alternativ också ska ha billigare bilkostnad.
 
År 2020 kostade bilen 2600 kronor i månaden. För år 2021 vet jag inte än, men tror det blev billigare för jag kom undan besiktningen lindrigt och bytte inte kamrem.
Jag håller mig med 3 (tre) bilar på den summan.
Så jag tycker inte att det är billigt.

Det räcker för att leasa en elbil.
 
Allt är kompromissbart, eller nästan allt. Har man inte råd så har man. Jag skulle också vilja ha en skogsträdgård, men det funkar inte i en lägenhet, jag får nöja mig med skogen jag har runt knuten alldeles gratis.
Skogen runt knuten kan bli nerhuggen när som helst (och avger då koldioxid). Du kan förmodligen inte heller äta så mycket av den. En skogsträdgård är matproducerande och lagrar koldioxid.
 
Det beror på att vi just nu lever i ett individualistisk samhälle.
Alla vill göra precis som de vill och har ofta möjlighet till det.
Det löser sig alltså ändå även om man lägger ansvaret på individen. Alltid är det någon privatperson som kan skjutsa.
I ett läge när det inte löser sig så kommer man att behöva tänka om.
När alla ändå tar bilen så är det ganska så meningslöst att köra sträckan med en tom buss.
Men om bussen blir den enda möjligheten så kommer den inte att vara tom och det hela hamnar i ett annat läge.
Det är ett problem att kollektivtrafiken av ekonomiska skäl görs så svårtillgänglig att man ändå måste ha bil (få hållplatser och få turer) och därför bär sig än mindre.

Det krävs omfattande nytänk och inte så mycket tänk på kostnad per resa, utan mer på vad man löser för medborgare. Och acceptans för att transporter kan ta längre tid än om bara jag, jag, jag finns i tanken. Nåt slags total optimering snarare än att hitta lokala minima hela tiden.

Anropsstyrd trafik är en pusselbit. Men det behövs många fler.
 
En pytteliten lägenhet i stan kostar dubbelt så mycket som gården. Så det finns utrymme att bekosta transporten, än så länge.

Men jag står i lägenhetskö också. Som en plan C. Man vet aldrig.

Jag tror att de flesta som bor i stan gör det för att de vill det. Och likaså på landet. Det är en ekvation med många parametrar.
Jag har inte råd att bo i lägenhet i stan även om jag ibland känner att det vore betydligt enklare.
Min gård är ett boende som går plus.
Jag får därför rätta mig efter mina förutsättningar och ha tillräckligt många bilar för att alltid ta mig dit som jag vill.
 
Skogen runt knuten kan bli nerhuggen när som helst (och avger då koldioxid). Du kan förmodligen inte heller äta så mycket av den. En skogsträdgård är matproducerande och lagrar koldioxid.
Nope två av skogsområdena jag har i närheten, den är kommunens och ingår i stadsplaneringen, så det är en process att avverka den (eller dem - jag har tillgång till flera inom gångavstånd och än fler med cykel). Och alla skogar lagrar koldioxid, inte bara den i din trädgård, och det sker samma saker om man fäller dina trad som när man fäller andra.

Sen handlar det inte alltid av vad man vill utan vad man har möjlighet till. Just nu har du möjlighet, men kanske inte om ett år eller 5 och då får du anpassa dig vare sig du vill eller inte.
 
Nope två av skogsområdena jag har i närheten, den är kommunens och ingår i stadsplaneringen, så det är en process att avverka den (eller dem - jag har tillgång till flera inom gångavstånd och än fler med cykel). Och alla skogar lagrar koldioxid, inte bara den i din trädgård, och det sker samma saker om man fäller dina trad som när man fäller andra.

Sen handlar det inte alltid av vad man vill utan vad man har möjlighet till. Just nu har du möjlighet, men kanske inte om ett år eller 5 och då får du anpassa dig vare sig du vill eller inte.
Så länge skogen står kvar lagrar den koldioxid, men inte när den fälls. Då läcker hygget koldioxid. I en skogsträdgård är det inte meningen att man ska fälla träd någonsin, utom möjligen vissa amträd.
 
Så länge skogen står kvar lagrar den koldioxid, men inte när den fälls. Då läcker hygget koldioxid. I en skogsträdgård är det inte meningen att man ska fälla träd någonsin, utom möjligen vissa amträd.
Det är samma villkor för alla träd oavsett om det är i din trädgård eller någon annanstans. Jag fattar inte riktigt vad det har med tråden att göra.
 
Så länge skogen står kvar lagrar den koldioxid, men inte när den fälls. Då läcker hygget koldioxid. I en skogsträdgård är det inte meningen att man ska fälla träd någonsin, utom möjligen vissa amträd.
Då kanske det är mer passande med en elbil om du ska ha skogsträdgård?
Det är kanske bara jag som tycker att det rimmar lite illa med bil+skogsträdgård. För miljön alltså. Det ena argumenterar du ur miljösynpunkt, den andra ur din egen individuella synpunkt, ditt enskilda JAG, vad JAGet vill. Det blir lite motsägelsefullt.
 
Det är inte bilen ensam om. Tröjan från Kina påverkar också om vi ska ta något fler exempel.

Nä det finns inte något enskilt, vare sig som syndabock eller som lösning. Det handlar inte heller om allt eller inget, nu eller aldrig. Det handlar mer om att ändra vår livsstil, vårt tankesätt och att steg för steg ställa om över tid. Och då behöver man tänka BÅDE på kläder och på transporter, och många andra saker också. Alla människor kan förändra något i sin nuvarande livsstil.

Där tycker jag @Youma beskriver problematiken kring bil väl. Lösningen är inte att straffa ut den enskilde om inga alternativ eller ekonomiska muskler finns.

Är lösningen att göra det billigare att äga och köra bil då?
 
Då kanske det är mer passande med en elbil om du ska ha skogsträdgård?
Det är kanske bara jag som tycker att det rimmar lite illa med bil+skogsträdgård. För miljön alltså. Det ena argumenterar du ur miljösynpunkt, den andra ur din egen individuella synpunkt, ditt enskilda JAG, vad JAGet vill. Det blir lite motsägelsefullt.
Jo, jag ska ha elbil. När jag får råd. Ska ju installera solceller också. Just nu går det inte tyvärr.
 
Nä det finns inte något enskilt, vare sig som syndabock eller som lösning. Det handlar inte heller om allt eller inget, nu eller aldrig. Det handlar mer om att ändra vår livsstil, vårt tankesätt och att steg för steg ställa om över tid. Och då behöver man tänka BÅDE på kläder och på transporter, och många andra saker också. Alla människor kan förändra något i sin nuvarande livsstil.



Är lösningen att göra det billigare att äga och köra bil då?

Lösningen är att hitta ett system där mindre nödvändiga transporter absolut inte sker på bekostnad av klimatet. Personligen tror jag att modellen eget ägt fordon (oavsett bränslealternativ) när man bor med kollektivtrafik som existerar blir något ännu mer ovanligt.
 
Så länge samhället är uppbyggt som det är idag kommer vi behöva bilarna. Personligen tror jag inte att ökade biltrafiken endast är av bekvämlighet utan också ett symptom på hur samhället är uppbyggt
Jag tror att det är en spiral som driver varandra.
Flera bilar - flera köplador.
Flera köplador - flera bilar.

Jag gillar köplador och jag har bil.
 
Inser att jag inte borde nämnt tunnelbana, för det kommer såklart att missförstås.

Det jag menade var ATT anpassa sig när i tid man kan åka, det är inte något konstigt att bussen går en gång i timmen t ex och då kommer man inte ens ända hem utan kan behöva gå en bit med kassar eller dramaten. Så att man kan behöva vänta när man samåker med grannen ser jag inget konstigt med när man bör på landet heller, eller att behöva åka några kvarter runt för att man ska till olika ställen i stan. Med bussen får man ofta se en massa kvarter man inte önskat, och tar ofta längre tid än att åka bil raka vägen, särskilt om man behöver byta.

Det är konceptet jag menar alltså, inte 10-minuterstrafiken.

Men det är en jäkla skillnad på att passa bussen som går en gång i timmen mot bussen som går tre gånger i timmen. Speciellt om du dessutom har ett byte som inte går lika ofta och med inte så generös marginal. Hade jag inte haft barn hade jag aldrig haft bil (men jag hade heller inte bott kvar här) och då hade jag kunnat åka kollektivt till och från jobbet. (Så skulle jag inte ha råd att fortsätta köra skulle jag flytta oss in till ngt av de större samhällena i närheten, huset är tillräckligt nära Sthlm för att det ska gå att sälja utan att jag gör det med förlust).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp