Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag är inte lika säker som dig att det kommer att lösas. Jag tycker mig se att det läggs mer och mer ansvar på enskilda att lösa själv i samhället.

Hänger inte det också ihop med förväntan om att alla på landet ska ha bil och lösa sina ärenden på egen hand genom att köra in till stan? Så länge alla fortsätter att göra så, så finns det inte heller någon bas för gemensamma lösningar. Att t ex samåka för att göra ärenden i stan kan man ju göra även idag, men är man beredd på att anpassa sig till varandra så som man behöver göra, så som vi som åker buss och tunnelbana i stan gör?
 
Vilken värld lever du i egentligen? Dina förslag är så orimliga och som om du inte har så mycket kontakt med verkligheten.
Den där bilar snart är för dyra för vanliga människor att äga och köra privat.
Den världen där energi kommer att vara så dyr eller ransonerad så att vi måste hitta andra lösningar.
Vilken värld lever du i?
 
Fordon som man inte äger själv är nog den mest korrekta beskrivningen.
Eller så delar man en bil med grannarna och gör sina ärenden på olika tider.
Det kommer att finnas lösningar.
Men självklart så blir det besvärligt med omställningen.
Jag och mamma delade bil. Hon körde och jag betalade bensinen. Vi har haft tre bilar totalt under perioden, en ägde hon, en ägde jag men som stod hos henne och sista bilen ägde vi tillsammans och betalade av på. Rätt dyrt i längden då hon bodde tre mil bort från mig, men vi handlade tillsammans och passade på när vi ändå var i väg. Jag bodde på landet. Jag vet att det fungerar och att det finns lösningar. Kan absolut tänka mig leva så i dag, eftersom det finns större möjligheter att köpa hem mat och liknande och få det hemkört än för 10 år sedan. Tror absolut det skulle fungera att få ihop något system likt skolbuss fast för de som jobbar, eller att man bokar in sig på turer, delar bilar, en bilpool i området, hemkörning osv.

Min första känsla när jag flyttade till lägenhet var att fy fanken vad LYXIGT med en affär några 100 meter från mitt hem! Att inte behöva planera så mycket. Så med ett kollektivt fungerande system på olika punkter så tror jag absolut vi kan "gå tillbaka".
 
Absolut. Men är inte det just också själva kärnan? Alla blir påverkade av de politiska beslut som tas.
Mja, alla påverkas inte av alla beslut. Men visst, att dieselpriserna går upp, gör att min mat kanske blir dyrare. Men det riskerar den att bli på grund av översvämningar eller torka också. Och exempelvis plastpåseskatten har inte påverkat mig alls, för redan innan hade jag slutat med plastkassar och engångspåsar till frukt och grönt.
 
Absolut. Men är inte det just också själva kärnan? Alla blir påverkade av de politiska beslut som tas.

Planetens övriga människor påverkas också av de beslut man själv tar. Så om man själv värderar väldigt högt att få fortsätta köra sin egenägda fossildrivna bil, borde man uppskatta politik som gör att andra som inte har samma nödvändighet i en egenägd bil väljer bort bilen. Sedan får man såklart då själv avstå andra saker, när man prioriterar.
 
Hänger inte det också ihop med förväntan om att alla på landet ska ha bil och lösa sina ärenden på egen hand genom att köra in till stan? Så länge alla fortsätter att göra så, så finns det inte heller någon bas för gemensamma lösningar. Att t ex samåka för att göra ärenden i stan kan man ju göra även idag, men är man beredd på att anpassa sig till varandra så som man behöver göra, så som vi som åker buss och tunnelbana i stan gör?

Buss och tunnelbana i stan är ju en liten annan femma vad gäller anpassning än lifta med grannen på landet.
 
Enda alternativet vid flytt är att köpa husvagn.
Vilket kanske inte är negativt... jag har alltid haft en förkärlek för litet boende a la liten ministuga eller husvagn elelr husbil. Problemet är att med husvagn och husbil kan jag ju inte köra den! ;) Men det HADE varit mysigt att släppa alla måsten över att bo som man gör! Det finns något i det som lockar, stuga utan el och indraget vatten långt ute i ödemarken, husbil där bara det viktigaste finns. Vad det är som lockar mig vet jag inte dock....
 
Frågan är bara var jag ska ställa mig i kö isåfall. Är ju inte säkert att där det passar idag är rätt ställe om 10 år när ködagarna ger en lägenhet.
Inte läst hela tråden. Men det finns sidor man kan betala för att ställa en i alla gratisköer i hela Sverige. Tror det kostar typ 120 kr/år. Det har jag gjort som är student och inte har en aning om vart jag hamnar i framtiden.
 
Buss och tunnelbana i stan är ju en liten annan femma vad gäller anpassning än lifta med grannen på landet.

Inser att jag inte borde nämnt tunnelbana, för det kommer såklart att missförstås.

Det jag menade var ATT anpassa sig när i tid man kan åka, det är inte något konstigt att bussen går en gång i timmen t ex och då kommer man inte ens ända hem utan kan behöva gå en bit med kassar eller dramaten. Så att man kan behöva vänta när man samåker med grannen ser jag inget konstigt med när man bör på landet heller, eller att behöva åka några kvarter runt för att man ska till olika ställen i stan. Med bussen får man ofta se en massa kvarter man inte önskat, och tar ofta längre tid än att åka bil raka vägen, särskilt om man behöver byta.

Det är konceptet jag menar alltså, inte 10-minuterstrafiken.
 
Hänger inte det också ihop med förväntan om att alla på landet ska ha bil och lösa sina ärenden på egen hand genom att köra in till stan? Så länge alla fortsätter att göra så, så finns det inte heller någon bas för gemensamma lösningar. Att t ex samåka för att göra ärenden i stan kan man ju göra även idag, men är man beredd på att anpassa sig till varandra så som man behöver göra, så som vi som åker buss och tunnelbana i stan gör?
Jag tycker du är inne på ett intressant spår. Jag tror det är mer än så, samhället är så uppbyggt till att kunna ta sig lätt överallt och trenden går fortsatt i den riktningen. Även i städer så har mycket försvunnit ut till sk köplador som många gånger kan kräva tillgång till bil.
Så länge samhället är uppbyggt som det är idag kommer vi behöva bilarna. Personligen tror jag inte att ökade biltrafiken endast är av bekvämlighet utan också ett symptom på hur samhället är uppbyggt.
 
I såna här disskussioner brukar det bli en rundgång av att man ska flytta närmare jobbet/infrastruktur med bussar etc, om det blir för dyrt med att ha bil.

Samtidigt om man inte har råd att bo i stan, då ska man vackert titta på att bo där det är billigt.

Hur man vrider och vänder på det så är det de med undermålig ekonomi, lågbetalda jobb och sämst förutsättningar till boendemobilitet som ska hitta på lösningar där man helt enkelt blir straffad för att inte vara pengabegåvad.

Ska man ha en lägenhet i "stan" här får man stå i kö i 10 år i runda slängar, det som finns tillgängligare är nybyggda svindyra hyresrätter som just den personen som "ska" flytta närmare jobbet, inte har råd med.

Då säger man att kommunerna borde bygga mer nytt, så det bildas flyttkedjor. Men sån efterfrågan är det inte på de dyra hyresrätterna, har man råd med de, så har man råd med en bostadsrätt som man knappast lämnar för att sitta i en nybyggd hyresrätt.
Flyttkedjorna är en myt. De som flyttar till nybyggda hyresrätter är de som inga andra val har, och får sin ekonomi dränerad ytterligare.


Jag blir så himla trött på att en del tycker att " Inte råd med bilen? Det är bara att flytta" och därmed ska de som har minst marginaler lösa samhällsplaneringsproblem.

Sveriges hela samhällstruktur är byggt på att alla hushåll ska ha bil, med möjligtvis stockholm undantaget.
För att förändra det, så ska man straffa medborgarna så att de fixar själva att bilen inte behövs. Man skyfflar över problemen på de som har minst möjlighet att lösa de.
 
Mja, alla påverkas inte av alla beslut. Men visst, att dieselpriserna går upp, gör att min mat kanske blir dyrare. Men det riskerar den att bli på grund av översvämningar eller torka också. Och exempelvis plastpåseskatten har inte påverkat mig alls, för redan innan hade jag slutat med plastkassar och engångspåsar till frukt och grönt.
Men skatten finns där om du någon gång behöver en. :)
 
Jag tycker du är inne på ett intressant spår. Jag tror det är mer än så, samhället är så uppbyggt till att kunna ta sig lätt överallt och trenden går fortsatt i den riktningen. Även i städer så har mycket försvunnit ut till sk köplador som många gånger kan kräva tillgång till bil.
Så länge samhället är uppbyggt som det är idag kommer vi behöva bilarna. Personligen tror jag inte att ökade biltrafiken endast är av bekvämlighet utan också ett symptom på hur samhället är uppbyggt.

Ja precis, samhället har sedan efterkrigstiden byggts upp kring bilen. Så det behöver vi vända. Och jag tänker att alla, inklusive de som bor på landet, behöver bidra till att göra den omställningen möjlig. För om vi stannar kvar i tanken "jag måste ha en bil och jag väljer alltid bilen eftersom jag har den" så kommer ju även att utbudet vara därefter.
 
Då får man välja andra växter. Det är orimligt att ha bil för att transportera vissa växter.
Glöm det. Jag vill ha en skogsträdgård och jag vill ha penseer och andra vårblommor tidigt på säsongen. Jag vill också ha växter som jag inte kan dra upp själv. Det är skitviktigt för mig och inte kompromissbart.
 
Planetens övriga människor påverkas också av de beslut man själv tar. Så om man själv värderar väldigt högt att få fortsätta köra sin egenägda fossildrivna bil, borde man uppskatta politik som gör att andra som inte har samma nödvändighet i en egenägd bil väljer bort bilen. Sedan får man såklart då själv avstå andra saker, när man prioriterar.
Det är inte bilen ensam om. Tröjan från Kina påverkar också om vi ska ta något fler exempel.
 
Buss och tunnelbana i stan är ju en liten annan femma vad gäller anpassning än lifta med grannen på landet.


Träligt om man har en granne som man gärna inte sitter i samma bil med.
Jag hade inte satt mig i samma bil som någon av mina grannar i huset, och då finns det ju ändå en del att välja på.

Nej det handlar inte om att vara kräsen, utan att kunna känna sig trygg och komma hem i ett och samma stycke, också.
 
Glöm det. Jag vill ha en skogsträdgård och jag vill ha penseer och andra vårblommor tidigt på säsongen. Jag vill också ha växter som jag inte kan dra upp själv. Det är skitviktigt för mig och inte kompromissbart.
Det är skitviktigt för mig att göra långa resor på vintern, men jag har valt (kompromissat) bort det pga ohållbar livsstil. Kanske jag kan göra en sån resa till i min livstid om jag istället kompromissar med klimatpåverkan, men det är inte säkert.

På riktigt skitviktigt är vatten, mat, tak över huvudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp