Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Jag tror att det är en spiral som driver varandra.
Flera bilar - flera köplador.
Flera köplador - flera bilar.

Jag gillar köplador och jag har bil.
Jag har bil och ogillar köplador starkt. Tycker mycket om att delikatess-shoppa i innerstan hos engagerade affärsinnehavare som brinner för sin butik. Men de har det svårt.

Fast egentligen är den trenden inte så stark längre, det var mer bekymmersamt för 10 år sedan. Med e-handel gynnas även små aktörer. Även om hyrorna i innerstäderna är mördande för många. Men det är mer ett problem av fastighetsmarknad än transporter.
 
Får jag fråga vem denna "man" är som säger vad du "ska" göra?

Om vi ska ställa om samhället till ett mindre bilberoende sådant måste vi ju kunna diskutera hur det kan göras. Det betyder inte att alla ska flytta till stan, det är extremt sällan jag hör någon som påstår det.

Det allra mesta vi behöver och vill ha i våra liv är en fråga om ekonomiska resurser. Ser inte varför bilen skulle vara något annat. Eller tycker du att bilen ska ses som en mänsklig rättighet, så att alla som inte har råd med bil borde få den bekostad av samhället?

Ser inte heller varför vi skulle göra det allmänt billigare med bil, för att ge de boende på landet billigare levnadskostnader. Vet inte fördelning av bilar ägda av personer på landet/i stan men det skulle vara ett väldigt trubbigt verktyg. Bättre då med andra åtgärder för att sänka levnadskostnaderna på landsbygden om det behövs, och så kan man betala för den bil man behöver, än att även de som faktiskt har alternativ också ska ha billigare bilkostnad.

Kilometerskatten är väl ett förslag som skulle kunna skilja ut de som inte _måste_ ha bil.
 
Men det är en jäkla skillnad på att passa bussen som går en gång i timmen mot bussen som går tre gånger i timmen. Speciellt om du dessutom har ett byte som inte går lika ofta och med inte så generös marginal. Hade jag inte haft barn hade jag aldrig haft bil (men jag hade heller inte bott kvar här) och då hade jag kunnat åka kollektivt till och från jobbet. (Så skulle jag inte ha råd att fortsätta köra skulle jag flytta oss in till ngt av de större samhällena i närheten, huset är tillräckligt nära Sthlm för att det ska gå att sälja utan att jag gör det med förlust).
Alltså, här går bussen tre gånger om dygnet. En gång i timmen är rena drömscenariot. Även om hållplatsen fortfarande ligger längs 70-väg utan vägren och belysning 6 eller 9 kilometer bort.
 
Alltså, här går bussen tre gånger om dygnet. En gång i timmen är rena drömscenariot. Även om hållplatsen fortfarande ligger längs 70-väg utan vägren och belysning 6 kilometer bort.

Min buss går lite oftare i "rusningstrafik" och jag har gångavstånd till närmsta hållplatsen, så det är faktiskt görbart här ute och jag skulle kunna förhandla med min arbetsgivare om anpassade arbetstider (skriva journaler hemma osv) så det skulle gå att få till. Men det skulle inte bli någon gympa, simning osv för barnet, trots att gympan är ganska nära men utan bil går det inte.
 
Jag blir så himla trött på att en del tycker att " Inte råd med bilen? Det är bara att flytta" och därmed ska de som har minst marginaler lösa samhällsplaneringsproblem.
Problemet är att det inte är så enkelt att lösa på samhällsnivå.
Mitt politiska förslag är bostadsbidrag som fyller ut för de svindyra hyrorna.
 
Men det är en jäkla skillnad på att passa bussen som går en gång i timmen mot bussen som går tre gånger i timmen. Speciellt om du dessutom har ett byte som inte går lika ofta och med inte så generös marginal. Hade jag inte haft barn hade jag aldrig haft bil (men jag hade heller inte bott kvar här) och då hade jag kunnat åka kollektivt till och från jobbet. (Så skulle jag inte ha råd att fortsätta köra skulle jag flytta oss in till ngt av de större samhällena i närheten, huset är tillräckligt nära Sthlm för att det ska gå att sälja utan att jag gör det med förlust).

Min fråga var i vilken omfattning landsbygdsbor är beredda på att samåka mer med varandra. Idag med egen bilar, i framtiden kanske med samägda bilar, taxi eller anropsstyrd kollektivtrafik. Upprinnelsen till frågan var tesen att samtransporter idag inte görs särskilt mycket, i någon form, och att utbudet därför är lågt, och att folk därför kommer att fortsätta att åka själva i egen bil.

Jämförelsen med kollektivtrafik i stan gällde att man även där måste vänta, anpassa sig till långsamma medresenärer, åka omvägar, bära kassar osv.

(Buke-brasklapp: jag är självklart medveten om att en del har flera mil till närmsta granne, men många - även på landsbygden - har det inte)
 
Träligt om man har en granne som man gärna inte sitter i samma bil med.
Jag hade inte satt mig i samma bil som någon av mina grannar i huset, och då finns det ju ändå en del att välja på.

Nej det handlar inte om att vara kräsen, utan att kunna känna sig trygg och komma hem i ett och samma stycke, också.
Gäller det även dela på en taxi?
 
Det är ett problem att kollektivtrafiken av ekonomiska skäl görs så svårtillgänglig att man ändå måste ha bil (få hållplatser och få turer) och därför bär sig än mindre.

Det krävs omfattande nytänk och inte så mycket tänk på kostnad per resa, utan mer på vad man löser för medborgare. Och acceptans för att transporter kan ta längre tid än om bara jag, jag, jag finns i tanken. Nåt slags total optimering snarare än att hitta lokala minima hela tiden.

Anropsstyrd trafik är en pusselbit. Men det behövs många fler.
Det är också ofta en känslomässig sak, det där med bil.
Där jag bor (på båda ställen) så är det viktigt att åka egen bil av ren stolthet.
Det skulle inte falla dessa människor in att nedlåta sig till att åka buss.
Buss är för mesar och handikappade. Stolta, vita män och deras kvinnor åker bil. Stor jävla punkt.
Och de kan skuldsätta sig bortom vett och sans för en häftig bil.
Blir de av med körkortet så kör de ändå. Buss är fullständigt otänkbart.
Ärligt så är det ingen mening med att hålla igång en busslinje just där.
 
Lösningen är att hitta ett system där mindre nödvändiga transporter absolut inte sker på bekostnad av klimatet. Personligen tror jag att modellen eget ägt fordon (oavsett bränslealternativ) när man bor med kollektivtrafik som existerar blir något ännu mer ovanligt.
De som gillar att åka runt runt i sina bilar av olika anledningar blir svåra att fånga så.
EPA-traktorer på Byn med undermålig avgasrening.
Hurra liksom.
 
Fast just taxi blir ju inte bättre ur miljösynpunkt? En sån kommer ju i många fall få köra i princip dubbla sträckan mot vad man gör om man använder en bil som står hemma.
De går lättare att byta ut till miljöbilar.
De kan köra på biogas, etanol eller el.
För en taxiåkare lönar det sig med egna solceller och elbilar.
Så det blir lättare att påverka.
 
Jag har bil och ogillar köplador starkt. Tycker mycket om att delikatess-shoppa i innerstan hos engagerade affärsinnehavare som brinner för sin butik. Men de har det svårt.
Jag hatar att shoppa.
Det skall gå fort att fixa prylarna som jag behöver.
Vill ha kommer jag sällan fram till.
Fy för att gå i affärer.
 
Min fråga var i vilken omfattning landsbygdsbor är beredda på att samåka mer med varandra. Idag med egen bilar, i framtiden kanske med samägda bilar, taxi eller anropsstyrd kollektivtrafik. Upprinnelsen till frågan var tesen att samtransporter idag inte görs särskilt mycket, i någon form, och att utbudet därför är lågt, och att folk därför kommer att fortsätta att åka själva i egen bil.

Jämförelsen med kollektivtrafik i stan gällde att man även där måste vänta, anpassa sig till långsamma medresenärer, åka omvägar, bära kassar osv.

(Buke-brasklapp: jag är självklart medveten om att en del har flera mil till närmsta granne, men många - även på landsbygden - har det inte)

Det är nog ungefär i samma utsträckning som de stadsbor som har all världens möjligheter att åka kollektivt men ändå väljer den egna bilen :)
 
Jag är så sjukt sugen på Elbil så jag har följt den här tråden idag med stort intresse. Det hela faller på att jag inte hittar någon med vettig räckvidd med släp på kroken (Eller överhuvudtaget en elbil med krok!) för en prislapp som jag kan tänka mig.

Står i valet och kvalet om vi ska göra i ordning min gamla dieselbil för 30-40 tkr eller köpa/leasa en ny. Och oj så svårt det är.
 
Jag är så sjukt sugen på Elbil så jag har följt den här tråden idag med stort intresse. Det hela faller på att jag inte hittar någon med vettig räckvidd med släp på kroken (Eller överhuvudtaget en elbil med krok!) för en prislapp som jag kan tänka mig.

Står i valet och kvalet om vi ska göra i ordning min gamla dieselbil för 30-40 tkr eller köpa/leasa en ny. Och oj så svårt det är.
Hur mycket behöver du ha på el då? Mitsubishi Outlander PHEV kanske kan vara ett tråkigt mellanting?
 
Det är också ofta en känslomässig sak, det där med bil.
Där jag bor (på båda ställen) så är det viktigt att åka egen bil av ren stolthet.
Det skulle inte falla dessa människor in att nedlåta sig till att åka buss.
Buss är för mesar och handikappade. Stolta, vita män och deras kvinnor åker bil. Stor jävla punkt.
Och de kan skuldsätta sig bortom vett och sans för en häftig bil.
Blir de av med körkortet så kör de ändå. Buss är fullständigt otänkbart.
Ärligt så är det ingen mening med att hålla igång en busslinje just där.
Kanske du har en poäng. Men jag som är uppvuxen i tätort åker buss emellanåt. Inte alls otänkbart, trots att priset är högt när man åker enkelbiljetter. Men deprimerande att sitta ensam i en fin dieselbuss för 50 personer.

Håller alltså med om att busslinje är meningslöst, men kollektivt kan utvecklas. Det är lite för enkelt att avskriva kollektivtrafik för att 50-personers linjebussar med fasta tider inte funkar bra.
 
Jag hatar att shoppa.
Det skall gå fort att fixa prylarna som jag behöver.
Vill ha kommer jag sällan fram till.
Fy för att gå i affärer.

Då är vi olika! Jag gillar att lära mig saker av engagerade företagare (inte säljare) - i personliga möten när det gäller saker jag är intresserad av men som professionella nördar vet mer om. Handlar ofta om att smaka saker iofs.
 
Jag är så sjukt sugen på Elbil så jag har följt den här tråden idag med stort intresse. Det hela faller på att jag inte hittar någon med vettig räckvidd med släp på kroken (Eller överhuvudtaget en elbil med krok!) för en prislapp som jag kan tänka mig.

Står i valet och kvalet om vi ska göra i ordning min gamla dieselbil för 30-40 tkr eller köpa/leasa en ny. Och oj så svårt det är.
Jag har redan tidigare givit upp när det kommer till att hitta en dragbil dom går att åka i till vardags.
Så jag har en gammal Audi Quattro med V6a som drar litern milen till att dra med.
De gångerna så får det vara så.
Den kan köras på E85 om man vill det.
Och så åker jag bränslesnåla bilar till vardags.

Jag tänkte att med tiden byta ut båda de bränslesnåla bilarna till en elbil och fortsätta ha en separat dragbil.

(Som anekdot så kör min sambo oftast min dragbil då han envisas med att hålla liv i lik för egen del. Liken brukar vara tämligen motspänstiga och mest stå stilla.)
 
Kanske du har en poäng. Men jag som är uppvuxen i tätort åker buss emellanåt. Inte alls otänkbart, trots att priset är högt när man åker enkelbiljetter. Men deprimerande att sitta ensam i en fin dieselbuss för 50 personer.

Håller alltså med om att busslinje är meningslöst, men kollektivt kan utvecklas. Det är lite för enkelt att avskriva kollektivtrafik för att 50-personers linjebussar med fasta tider inte funkar bra.
Det blir snart för dyrt att nöjesåka med EPA-traktorer och bensinslukande vrålåk.
Då så löser det där sig självt.
De mest stolta går dock över till Tesla i stället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp