Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Värmen tar ju som sagt slut i alla bilar förr eller senare.
Absolut, men eftersom värmen på eldrivna bilar drives av batteriet så så går det inte att ladda batteriet med att starta motorn.
Lite surt i -10 i 12+ timmar. Prova själv får du se hur du mår efter 6 timmar, utan mat och vatten.
 
Absolut, men eftersom värmen på eldrivna bilar drives av batteriet så så går det inte att ladda batteriet med att starta motorn.
Lite surt i -10 i 12+ timmar. Prova själv får du se hur du mår efter 6 timmar, utan mat och vatten.
Sitta med en fossilbil på tomgång i 6 timmar, vilket har hänt även i Sverige, är knappast något som någon mår bra av heller, utan mat eller vatten. Än mindre i +12 timmar.

Om man är klok och vinterrustar sin bil för långresa, oavsett typ av bil, har man varma kläder inne i bilen, gärna en filt med som kan nås, dryck, ätbart, tändstickor och värmeljus, just ifall man blir sittandes i timmar och kan varken komma fram eller bak. Startkablar, bogserlina och spade. Kniv och toalettpapper. :idea:
 
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.
 
Finns ju gott om små gasolvärmare som är säkra att använda i små utrymmen så tekniskt sett är det ju bara att ha en sådan och ett kolmonoxidlarm i bilen på vintrarna även om jag gissar att inte så många tänker på det. Gissar att någon biltillverkare förr eller senare kommer på något tillbehör /lösning som kan ge kupévärme utan att tömma batteriet vid såna händelser.
 
Senast ändrad:
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.
Fast elbilar är inget unikt för Sverige och än så länge finns det inte elbilar för alla ändamål så det är ingen som förväntar sig att alla bilar ska bytas ut i dagsläget. HUr det blir i framtiden på den punkten kan vi bara gissa men det är inte långsökt att tro att elbilar kommer att utvecklas och klara mer och mer.
 
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.
Hur naivt är det inte att tro att all skit lilla Sverige släpper ut inte har någon miljöpåverkan globalt? Hört talas om de fyra jordklot som vi enbart i Sverige skulle behöva pga all nedsmutning från lilla Sverige?

För dem det fungerar att köra elbil är det :up:, för oss andra blir det betydligt värre att ta sig till jobbet när inga andra alternativ finns än egen bil. :down:
 
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.

För det första så är det ingen som förespråkar att ALLA ska byta bil till en elbil över en natt. Men förändring behöver göras, och någonstans behöver någon börja för att det ska hända. Och någonstans behöver alla börja, för att hänga med.

Jag tycker du har vänt frågan fel. I Sverige lever vi som om det fanns drygt 4 jordklot att ta av. Men det finns det ju inte, vi har 1. Så varför skulle vi i Sverige INTE förändra vårt sätt att utnyttja jordens resurser? Med vilken rätt kan du och jag fortsätta att öka uttaget, medan majoriteten av jordens befolkning inte ska få det?

Det spelar väl ingen roll att nationsgränsen runt Sverige är ritad som den är, just nu. Det som spelar roll är att vi lever som vi gör, i vårt lilla land Sverige, att vi lever på ett sätt som är ohållbart att fler gör. Då behöver vi ta vårt ansvar, man är inte ansvarsfri bara för att man är få till antalet.
 
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.
 
Är också så glad att jag har en stark 4 hjulsdriven diesel. Häromnatten fick vi 3 decimeter snö och jag behöver åka en lång oskottad väg till jobbet. Hade inte klarat utan min suveräna bil. I norrländsk glesbygd behöver man ha en riktig bil. Tycker att det är naivt att tro att vi i lilla Sverige ska rädda världen med att köra mindre bil och att byta ut alla bilar till elbilar.

Det som är naivt är att tro att någon förespråkar elbilar för alla omständigheter och miljöer. Eller snarare, det är en halmdocka att påstå det. Det är också naivt att tro att man behöver en stor SUV, jeep eller monstertruck när man bor i platta storstan med saltslaskiga gator. Allt för många kör bilar som de inte har något behov av. Hade jag bott i norrländsk glesbygd hade jag också haft fyrhjulsdrivet, men nu har jag inget behov av det alls.
 
Absolut, men eftersom värmen på eldrivna bilar drives av batteriet så så går det inte att ladda batteriet med att starta motorn.
Lite surt i -10 i 12+ timmar. Prova själv får du se hur du mår efter 6 timmar, utan mat och vatten.
Vatten kan ju vara ett problem, men det har ju inte med elbil att göra.
Jag har vinteroverall och sovsäck i min bensinbil när jag ger mig ut i sådant väder.
-10 är inget problem.
Jag skulle nog passa på att sova.
 
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.
Jag överlever inte utan kaffe.
Så det så.
Däremot så kan jag tänka mig att köra elbil på egenproducerad el.
 
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.
Så man ska ta ansvar för allt man gör utom att köra dieselbil? Ja så klart tycker du inte det men det blir lätt att peka på vad andra kan göra och hitta något som är värre för miljön för att berättiga sin egen del. Om du inte har för vana att flyga så hjälper det ju inte om du har andra lika miljöbelastande vanor att du låter bil att flyga, flyga kan ju vara lika viktigt för somliga som för dig att köra din bil.

Och nej det är inte bara du som tycker, men tråden handlar om fordonstyper och då är det klart att fokus ligger på det och inte plastanvändning eller flygresor. Rent krasst är det bästa man kan göra för miljön att inte skaffa barn, då bidrar man inte till befolkningsökningen.
 
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.

En nyfiken fråga bara, är detta exempel på sådant du själv gör (dvs att du slutat/minskat flygresor, inte längre köper kaffe, alkohol m.m., äter efter säsong och köper mer närodlad mat och närproducerade, plastfria prylar), eller vad du tycker att andra i Sverige borde göra?
 
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.

Du menar att jag INTE ska köra elbil utan istället sluta flyga (flyger inte), sluta odla sådant som inte är mat, sluta med plast? Och köpa mig ett bensinmonster istället - kanske en Dodge RAM?

Hur i hela friden tänker du? Du säger ju rent ut att alla inte ska göra vad de kan, utan fokusera på det DU anser vara prioriterat?

Det är nog faktiskt det dummaste jag hört i miljödiskussioner. Någonsin.

Självklart ska alla göra vad de kan för att minska miljöpåverkan. Från återvinning till närodlat till elbil. För mig är del en fullkomlig självklarhet.
 
Senast ändrad:
Såklart ska vi ta ansvar och för min del så tycker jag att det finns andra saker vi kan göra som minskar påverkan på klimatet. Till exempel. Sluta flyga, sluta odla sånt som inte är mat och som egentligen inte behövs för vår överlevnad som kaffe, the, vin, sprit, minska tillverkning av saker i plast och sluta transportera saker fram och tillbaka för att produktion är billigare att producera i Asien mm. Ja det är bara som jag tycker.
Sluta med framförallt att hålla sånt riktigt onödigt som hästar, hundar, katter och andra husdjur. Samt läsk, för det gillar jag inte ändå. Och godis, massor av klimatbelastning för skit. Sen tycker jag att alla gym ska stängas, för det tycker jag är onödigt och då behöver folk banne mig inte åka dit med sina bilar och bussar. Och när vi dragit ned all verksamhet till ett minimum så finns inte heller jobben att åka till, så då kan vi pensionera dieselbilen också.

Jag tycker att vi ska försöka göra många saker och olika personer har olika förutsättningar att minska sin belastning på olika områden. Jag är tacksam för de som satsar privata medel på att minska sin belastning, med solel, vindkraft, elbilar, effektivare transporter, minskade transporter och tusen andra saker som görs i vårt land och i andra länder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp