I vårt hushåll har vi 2 bilar. När det var dags att byta den ena bilen förra året var valet på en elbil självklart för oss.
Vi laddar den nattetid hemma, vi har solpaneler på ena hustaket och den elen säljs för (dyrt) timpris dagtid, och på natten laddas bilen med "köpe-el" under de billigaste timmarna. En bra APP sköter det fint.
Vi kör 30-35 mil på en laddning beroende på vädret, det funkar bra för oss.
Den andra bilen vi har är en Subaru och den går så lite som möjligt, men är ett måste när jag drar hästsläpet tex.
Har fått ett antal frågor på hur jag vågar köra elbil på vintern: "hur tror du att du ska klara dig hem", "tänk om du hamnar i en bilkö pga trafikolycka".
Svaren är enkla, jag kör ju aldrig på marginalerna vad gäller batteriets laddning.
Och är del mkt snöigt/isigt så händer det att jag väljer Subban, inte för att den går på bensin, utan för att den är 4-hjulsdriven, det är inte el-bilen.
Och på frågan om jag skulle hamna i ett trafikolycke-stopp så brukar jag svara att en fossilbil som tuffat slut på drivmedel blir lika kall som en elbil utan sitt drivmedel.