Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Som tillägg till det jag skrev så gör varje såld elbil det potentiellt billigare med elbil, det kan ta några år men prisgapet kommer att minska succesivt. Alla har inte råd att köpa ny bil oavsett modell, livet är orättvist.

Jag köper aldrig en ny bil. Jag letar alltid efter en bil som är ca 3 år gammal. Då brukar man få mycket bil för pengarna.
 
Man ska ha råd att köpa den också.
Jag är personligen rätt övertygad om att priset på begagnade elbilar kommer sjunka rätt kraftigt de kommande åren i takt med att utbudet blir större och att mängden "svensson-elbilar" ökar. Just nu är ju de flesta elbilar antingen anpassade för stadskörning eller för lyxliraren som har råd att lägga 800k på en bil av sedan-modell och inte har så stora lastbehov. Många bilmärken är på väg in med lite rejälare kombi/suv modeller men de är så pass nya att de inte riktigt nått begagnatmarknaden ännu. Just nu är dessutom elbilsmarknaden ganska het och värre blir det i takt med att fossilbränslepriserna ökar, fler och fler ska ha elbil. Idag kan du nästan betala nypris (minus miljöbonusen) för en bil som är 1-2 år gammal.

Det föreslås även att införa ett tak på miljöbonusen för bilar som kostar 700 tkr eller mer för att miljöbonusen inte ska gå till att finansiera lyxbilar för de allra rikaste utan fokuseras på bilar till "vanligt folk" sas. Fom 2023 kommer även miljöbonusen sänkas från maximalt 70 tkr till 50 tkr vilket får effekten att folk som är på väg att köpa nytt verkligen kastar sig över det som finns nu för att hinna få sin beställda bil innan bonusen sänks och då kanske man har en elbil som är 3-4 år gammal som man säljer vidare.

Redan nu kan du ju hitta lite äldre elbilar för runt 100 tkr och jag tror att det kommer gå ned ordentligt när marknaden fyller på de kommande 5-10 åren med de bilar som är nya idag och trycket hinner lugna sig. Vi ska komma ihåg att elbilar har inte funnits speciellt länge, "gamla" elbilar är från 2011-2012 och det är fortfarande att betrakta som rätt "nytt" i jämförelse med gamla fossilbilar från slutet av 90-talet. Det finns heller inte speciellt många elbilar att tillgå, tillgången är begränsad och då trissas priserna upp när efterfrågan ökar.
 
Jag köper aldrig en ny bil. Jag letar alltid efter en bil som är ca 3 år gammal. Då brukar man få mycket bil för pengarna.
Då är det bara att vänta tills det finns större utbud på marknaden. Det är nytt med elbil, det kommer att ta tid att få så stort utbud på andrahandsmarknaden. Det vore ärligt talat konstigt om det fanns ett stort utbud av 3-åriga elbilar till den grad att inköpspriset blev likvärdigt med bensinbilar även om man bortser från fördelen med lägre driftskostnader. Det är ju först de senaste åren som elbilar börjat bli kommersiellt gångbara på den öppna marknaden.
 
Jag är personligen rätt övertygad om att priset på begagnade elbilar kommer sjunka rätt kraftigt de kommande åren i takt med att utbudet blir större och att mängden "svensson-elbilar" ökar. Just nu är ju de flesta elbilar antingen anpassade för stadskörning eller för lyxliraren som har råd att lägga 800k på en bil av sedan-modell och inte har så stora lastbehov. Många bilmärken är på väg in med lite rejälare kombi/suv modeller men de är så pass nya att de inte riktigt nått begagnatmarknaden ännu. Just nu är dessutom elbilsmarknaden ganska het och värre blir det i takt med att fossilbränslepriserna ökar, fler och fler ska ha elbil. Idag kan du nästan betala nypris (minus miljöbonusen) för en bil som är 1-2 år gammal.

Det föreslås även att införa ett tak på miljöbonusen för bilar som kostar 700 tkr eller mer för att miljöbonusen inte ska gå till att finansiera lyxbilar för de allra rikaste utan fokuseras på bilar till "vanligt folk" sas. Fom 2023 kommer även miljöbonusen sänkas från maximalt 70 tkr till 50 tkr vilket får effekten att folk som är på väg att köpa nytt verkligen kastar sig över det som finns nu för att hinna få sin beställda bil innan bonusen sänks och då kanske man har en elbil som är 3-4 år gammal som man säljer vidare.

Redan nu kan du ju hitta lite äldre elbilar för runt 100 tkr och jag tror att det kommer gå ned ordentligt när marknaden fyller på de kommande 5-10 åren med de bilar som är nya idag och trycket hinner lugna sig. Vi ska komma ihåg att elbilar har inte funnits speciellt länge, "gamla" elbilar är från 2011-2012 och det är fortfarande att betrakta som rätt "nytt" i jämförelse med gamla fossilbilar från slutet av 90-talet. Det finns heller inte speciellt många elbilar att tillgå, tillgången är begränsad och då trissas priserna upp när efterfrågan ökar.
Jag ser inte enbart inköpspriset som ett hinder för den stora massan. Kostnader för reparationer och eventuella batteribyten väger också tungt.

Ja, fossila bilar måste underhållas, repareras och en växellåda som går sönder kostar. Men är ett dyrt växellådebyte ändå i klass med ett batteribyte? Vi har ex teslan som sprängdes som exempel. Nu kanske den var extremt dyr reparation och byten pga märket. Men även halva kostnaden 100 000 är bra mycket dyrare än ett byte av en växellåda.

Oljebyte, filterbyten etc på fossila bilar är sådant som går för de flesta att göra själv om man inte vill ha en stämpel i serviceboken.

Garantier går ut och på begagnad bil obefintlig, så det argumentet kan vi bortse från.
 
Elbussar har diesel-värmare.
Hur svårt kan det vara?
En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.
Jag ser inte enbart inköpspriset som ett hinder för den stora massan. Kostnader för reparationer och eventuella batteribyten väger också tungt.

Ja, fossila bilar måste underhållas, repareras och en växellåda som går sönder kostar. Men är ett dyrt växellådebyte ändå i klass med ett batteribyte? Vi har ex teslan som sprängdes som exempel. Nu kanske den var extremt dyr reparation och byten pga märket. Men även halva kostnaden 100 000 är bra mycket dyrare än ett byte av en växellåda.

Oljebyte, filterbyten etc på fossila bilar är sådant som går för de flesta att göra själv om man inte vill ha en stämpel i serviceboken.

Garantier går ut och på begagnad bil obefintlig, så det argumentet kan vi bortse från.

De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?

Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.

Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
 
En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.


De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?

Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.

Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
Åja, nu tar du väl i en del?

Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.

Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?

Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.

Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.

Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
 
Har sett uppgifter att ett batteri till elbilar behöver bytas efter 18000 mil, inte intressant med andra ord.
 
Åja, nu tar du väl i en del?

Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.

Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?

Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.

Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.

Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
Fast alla nya bilar är extremt digitaliserade, så det du skriver gäller även bilar med fossilt bränsle, visst det kan möjligen finnas en gradskillnad, men problemet är det samma så dina kommentarer där är helt oväsentliga ur nybilsperspektiv.

Med batterierna håller jag med, vi vet inte riktigt hur batterierna verkligen kommer att hålla i längden. Det återstår att se hu det står till med de nyutvecklade batterierna om 10 eller 30 år/30-50.000 mil. Åh andra sidan är det en osäkerhetsfaktor även med nya modeller av bensin/dieselbilar, de välrenommerade biltillverkarna tar väl rimligen lika väl hand om sina elbilskunder som sina fossil/bensinbilskunder. Nya tillverkare behöver jobba på sitt förtroende oavsett vad för drivmedel som används.
 
Har sett uppgifter att ett batteri till elbilar behöver bytas efter 18000 mil, inte intressant med andra ord.

Vilken elbil, vilka batterier, vilken källa?

Det finns ju hyggligt många Leaf som fortfarande rullar, och säljs. Att det inte är många som ligger på blocket handlar om att det inte är många som köpt de första modellerna.
 
Åja, nu tar du väl i en del?

Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.

Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?

Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.

Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.

Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.

Fast nu har ju t ex Tesla, som är de som främst varvat mätare (troligen p g a hur de används, t ex taxi) har ju inte funnits på marknaden så länge att de hunnit bli gamla (och ja, ålder mäts - mig veterligen - i år). Med elbilar är det rätt intressant att mäta mil, eftersom det största frågetecknet (icke invigda) har är hur batterierna håller, d v s laddcykler. Och i det spelar miltalet en väsenlig roll, vill jag mena. Få mil, färre laddcykler etc.

Med tanke på den benhårda konkurrens som utvecklas mellan EV-tillverkarna tror jag inte att de kommer långt som vägrar ge ut uppdateringar på mjukvaran. Det kommer inte att vara ett konkurrenskraftigt märke och marknaden kommer inte hålla för en sådan tillverkar, är min gissning. Det är ju redan en het diskussion bland de som äger EV.

Och tyvärr är det många bilmärken med tidigare känd kvalité som har problem med sina bilar, t ex Volvo som haft ett par modeller med "mycket otur" som gör att de blir kortlivade.
 
De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?

Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.

Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
Lite övertro för batteriets hållbarhet kanske?

Hur många jag känner som byter själv eller kan byta själv inte relevant. Det jag menar är att det ÄR enkelt att utföra dessa själv. Medan elektronik är en helt annan femma.
För din nyfikenhet och för att stoppa eventuella vidare diskussioner om egna oljebyten. Så ja, jag känner fler som underhåller själv eller låter bekant utföra det än som lämnar in pga att det är för svårt. Av de som lämnar in(inkl mig själv) är det pga serviceboken pga hålla någorlunda andrahandsvärde vid försäljning på nyare bil eller pga leasingbil.

Du missar vad jag diskuterar. Det är inte själva sprängningen. Strunt samma av vilken anledning han sprängde bilen. Det var kostnaden av reparationen jag drog som exempel och även halverade. Jag behöver inte ens ta den som exempel. Batteribyte är dyrt så att inköpspriset blir lägre betyder inte att alla har råd med elbil. Garantier lämnar vi utanför, eftersom det inte gäller när vi kommer till begagnat i någon större omfattning.
 
Åja, nu tar du väl i en del?

Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.

Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?

Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.

Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.

Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
Just detta sitter nu en anhörig och funderar på. Han ska leasa (ej privat) en ny bil och har just nu två märken att välja mellan, båda bilarna kostar lika mycket på ett ungefär. Men han ska leasa på 3 år och den ena tillverkaren har gjort en heads up om att 3 år är lång tid i "elbilsvärlden" då utvecklingen kommer gå väldigt fort nu och att 3 år är på gränsen till "för lång" tid när det gäller det tekniska. Ska kolla mer vad de menar när jag pratar med honom igen.
 
Med batterierna håller jag med, vi vet inte riktigt hur batterierna verkligen kommer att hålla i längden. Det återstår att se hu det står till med de nyutvecklade batterierna om 10 eller 30 år/30-50.000 mil. Åh andra sidan är det en osäkerhetsfaktor även med nya modeller av bensin/dieselbilar, de välrenommerade biltillverkarna tar väl rimligen lika väl hand om sina elbilskunder som sina fossil/bensinbilskunder. Nya tillverkare behöver jobba på sitt förtroende oavsett vad för drivmedel som används.
Just detta är viktigt för att elbil ska bli ett alternativ för fler.
 
Lite övertro för batteriets hållbarhet kanske?

Hur många jag känner som byter själv eller kan byta själv inte relevant. Det jag menar är att det ÄR enkelt att utföra dessa själv. Medan elektronik är en helt annan femma.
För din nyfikenhet och för att stoppa eventuella vidare diskussioner om egna oljebyten. Så ja, jag känner fler som underhåller själv eller låter bekant utföra det än som lämnar in pga att det är för svårt. Av de som lämnar in(inkl mig själv) är det pga serviceboken pga hålla någorlunda andrahandsvärde vid försäljning på nyare bil eller pga leasingbil.

Du missar vad jag diskuterar. Det är inte själva sprängningen. Strunt samma av vilken anledning han sprängde bilen. Det var kostnaden av reparationen jag drog som exempel och även halverade. Jag behöver inte ens ta den som exempel. Batteribyte är dyrt så att inköpspriset blir lägre betyder inte att alla har råd med elbil. Garantier lämnar vi utanför, eftersom det inte gäller när vi kommer till begagnat i någon större omfattning.

Nej, absolut inte. Men de flesta bilar dör eller avyttras innan batterierna tar slut, vill jag tro om vi tittar på miltal generellt på skrotade fossilbilar.

Jag tror inte alls det är så många som sköter sin service själv generellt, särskilt inte på de bilar som är så nya som de vi pratar om i tråden, alltså EV. Då är servicekostnaderna betydligt lägre på elbilar jämfört med fossildito, med luftfilterbyte vartannat år - that's it. Det är ett billigt bilägande så här långt.

Kostnader för reparationer när en gått in och "modifierat" sin nyare bil kan bli stora. Det kostar ju att börja mecka runt med sin nya XC90, börja bygga om motorn och sedan smäller något vitalt i motorn p g a ombyggnaden och tji balle bacon det är garanti då. För att jämföra med anledningen till sprängningen.

Jag hade ju otur när jag köpte min något begagnade XC70 diesel. Den hade gått 3 år som välskött leasingbil men som sagt var toppen skadad. Att laga den (nej, inga garantier) hade gått på mer än det smakade, och de som var insatta i den stora problematiken med detta symptomet menade att det slutade inte där, det var mer som var fel - det blir ett dyrt bilägande. Och då var den årliga servicen mångdubbelt dyrare än den jag har på elbilen vartannat år.

Det är inte samma fordon, men vi behöver tänka till vad vi kan byta ut och förändra för att rädda de delar av miljön vi kan rädda. Om vi vill köpa elbil och köra dessa, är beredda att ta ev omak med att ladda - varför är det viktigt att poängtera att vi är m e m dumma i huvudet och inte ska inbilla oss att andra ska göra samma? Jag kommer inte att demonstrera med Greta, men jag idiotförklarar henne inte för att hon gör det.
 
En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.


De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?

Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.

Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
Oj... vi lever nog i helt olika verkligheter ändå måste jag säga.

Jag känner flera som gör oljebyten och service helt själv. Och de har också både kört och ägt bilar som varvat mätaren. Men så har de ju inte de nya datorbilarna förstås. Jag känner få som lämnar in sin bil på service. Säkert i yttre bekantskapskretsen, men nära bekant/släkt/vänner så är de mindre än en handfull, de flesta fixar sina bilar själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp