Den går att leasa för samma kostnad som bensinen per månad.Man ska ha råd att köpa den också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den går att leasa för samma kostnad som bensinen per månad.Man ska ha råd att köpa den också.
Den går att leasa för samma kostnad som bensinen per månad.
Som tillägg till det jag skrev så gör varje såld elbil det potentiellt billigare med elbil, det kan ta några år men prisgapet kommer att minska succesivt. Alla har inte råd att köpa ny bil oavsett modell, livet är orättvist.
Då så är vi på avdelningen vad man vill och inte vad man har råd med.Jag vill inte leasa bil.
Jag är personligen rätt övertygad om att priset på begagnade elbilar kommer sjunka rätt kraftigt de kommande åren i takt med att utbudet blir större och att mängden "svensson-elbilar" ökar. Just nu är ju de flesta elbilar antingen anpassade för stadskörning eller för lyxliraren som har råd att lägga 800k på en bil av sedan-modell och inte har så stora lastbehov. Många bilmärken är på väg in med lite rejälare kombi/suv modeller men de är så pass nya att de inte riktigt nått begagnatmarknaden ännu. Just nu är dessutom elbilsmarknaden ganska het och värre blir det i takt med att fossilbränslepriserna ökar, fler och fler ska ha elbil. Idag kan du nästan betala nypris (minus miljöbonusen) för en bil som är 1-2 år gammal.Man ska ha råd att köpa den också.
Jag köper sällan bilar för över 10 000:-.Jag köper aldrig en ny bil. Jag letar alltid efter en bil som är ca 3 år gammal. Då brukar man få mycket bil för pengarna.
Då är det bara att vänta tills det finns större utbud på marknaden. Det är nytt med elbil, det kommer att ta tid att få så stort utbud på andrahandsmarknaden. Det vore ärligt talat konstigt om det fanns ett stort utbud av 3-åriga elbilar till den grad att inköpspriset blev likvärdigt med bensinbilar även om man bortser från fördelen med lägre driftskostnader. Det är ju först de senaste åren som elbilar börjat bli kommersiellt gångbara på den öppna marknaden.Jag köper aldrig en ny bil. Jag letar alltid efter en bil som är ca 3 år gammal. Då brukar man få mycket bil för pengarna.
Jag ser inte enbart inköpspriset som ett hinder för den stora massan. Kostnader för reparationer och eventuella batteribyten väger också tungt.Jag är personligen rätt övertygad om att priset på begagnade elbilar kommer sjunka rätt kraftigt de kommande åren i takt med att utbudet blir större och att mängden "svensson-elbilar" ökar. Just nu är ju de flesta elbilar antingen anpassade för stadskörning eller för lyxliraren som har råd att lägga 800k på en bil av sedan-modell och inte har så stora lastbehov. Många bilmärken är på väg in med lite rejälare kombi/suv modeller men de är så pass nya att de inte riktigt nått begagnatmarknaden ännu. Just nu är dessutom elbilsmarknaden ganska het och värre blir det i takt med att fossilbränslepriserna ökar, fler och fler ska ha elbil. Idag kan du nästan betala nypris (minus miljöbonusen) för en bil som är 1-2 år gammal.
Det föreslås även att införa ett tak på miljöbonusen för bilar som kostar 700 tkr eller mer för att miljöbonusen inte ska gå till att finansiera lyxbilar för de allra rikaste utan fokuseras på bilar till "vanligt folk" sas. Fom 2023 kommer även miljöbonusen sänkas från maximalt 70 tkr till 50 tkr vilket får effekten att folk som är på väg att köpa nytt verkligen kastar sig över det som finns nu för att hinna få sin beställda bil innan bonusen sänks och då kanske man har en elbil som är 3-4 år gammal som man säljer vidare.
Redan nu kan du ju hitta lite äldre elbilar för runt 100 tkr och jag tror att det kommer gå ned ordentligt när marknaden fyller på de kommande 5-10 åren med de bilar som är nya idag och trycket hinner lugna sig. Vi ska komma ihåg att elbilar har inte funnits speciellt länge, "gamla" elbilar är från 2011-2012 och det är fortfarande att betrakta som rätt "nytt" i jämförelse med gamla fossilbilar från slutet av 90-talet. Det finns heller inte speciellt många elbilar att tillgå, tillgången är begränsad och då trissas priserna upp när efterfrågan ökar.
En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.Elbussar har diesel-värmare.
Hur svårt kan det vara?
Jag ser inte enbart inköpspriset som ett hinder för den stora massan. Kostnader för reparationer och eventuella batteribyten väger också tungt.
Ja, fossila bilar måste underhållas, repareras och en växellåda som går sönder kostar. Men är ett dyrt växellådebyte ändå i klass med ett batteribyte? Vi har ex teslan som sprängdes som exempel. Nu kanske den var extremt dyr reparation och byten pga märket. Men även halva kostnaden 100 000 är bra mycket dyrare än ett byte av en växellåda.
Oljebyte, filterbyten etc på fossila bilar är sådant som går för de flesta att göra själv om man inte vill ha en stämpel i serviceboken.
Garantier går ut och på begagnad bil obefintlig, så det argumentet kan vi bortse från.
Åja, nu tar du väl i en del?En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.
De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?
Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.
Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
Fast alla nya bilar är extremt digitaliserade, så det du skriver gäller även bilar med fossilt bränsle, visst det kan möjligen finnas en gradskillnad, men problemet är det samma så dina kommentarer där är helt oväsentliga ur nybilsperspektiv.Åja, nu tar du väl i en del?
Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.
Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?
Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.
Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.
Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
Har sett uppgifter att ett batteri till elbilar behöver bytas efter 18000 mil, inte intressant med andra ord.
Åja, nu tar du väl i en del?
Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.
Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?
Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.
Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.
Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
Lite övertro för batteriets hållbarhet kanske?De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?
Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.
Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.
Just detta sitter nu en anhörig och funderar på. Han ska leasa (ej privat) en ny bil och har just nu två märken att välja mellan, båda bilarna kostar lika mycket på ett ungefär. Men han ska leasa på 3 år och den ena tillverkaren har gjort en heads up om att 3 år är lång tid i "elbilsvärlden" då utvecklingen kommer gå väldigt fort nu och att 3 år är på gränsen till "för lång" tid när det gäller det tekniska. Ska kolla mer vad de menar när jag pratar med honom igen.Åja, nu tar du väl i en del?
Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.
Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?
Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.
Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.
Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.
Just detta är viktigt för att elbil ska bli ett alternativ för fler.Med batterierna håller jag med, vi vet inte riktigt hur batterierna verkligen kommer att hålla i längden. Det återstår att se hu det står till med de nyutvecklade batterierna om 10 eller 30 år/30-50.000 mil. Åh andra sidan är det en osäkerhetsfaktor även med nya modeller av bensin/dieselbilar, de välrenommerade biltillverkarna tar väl rimligen lika väl hand om sina elbilskunder som sina fossil/bensinbilskunder. Nya tillverkare behöver jobba på sitt förtroende oavsett vad för drivmedel som används.
Lite övertro för batteriets hållbarhet kanske?
Hur många jag känner som byter själv eller kan byta själv inte relevant. Det jag menar är att det ÄR enkelt att utföra dessa själv. Medan elektronik är en helt annan femma.
För din nyfikenhet och för att stoppa eventuella vidare diskussioner om egna oljebyten. Så ja, jag känner fler som underhåller själv eller låter bekant utföra det än som lämnar in pga att det är för svårt. Av de som lämnar in(inkl mig själv) är det pga serviceboken pga hålla någorlunda andrahandsvärde vid försäljning på nyare bil eller pga leasingbil.
Du missar vad jag diskuterar. Det är inte själva sprängningen. Strunt samma av vilken anledning han sprängde bilen. Det var kostnaden av reparationen jag drog som exempel och även halverade. Jag behöver inte ens ta den som exempel. Batteribyte är dyrt så att inköpspriset blir lägre betyder inte att alla har råd med elbil. Garantier lämnar vi utanför, eftersom det inte gäller när vi kommer till begagnat i någon större omfattning.
Oj... vi lever nog i helt olika verkligheter ändå måste jag säga.En av våra elbilar har separat värme (dieseldriven) som en kopplar in manuellt om en vill. Eller sätter på timer om en vill ha varm bil på morgonen.
De flesta fossilbilar har dött på skroten innan det är aktuellt med batteribyte på en elbil. Hur många bilar har du kört eller ens hört som varvat mätaren?
Hur många känner du som gör oljebyten och enklare service själv? Jag känner nästintill ingen.
Teslan som han VALDE att spränga för att tjäna pengar (hellre än att skrota) handlar ju om en bil som medvetet är förstörd och sedan sprängd. Det kunde ha varit en Volvo som någon sabbat garantierna på och sedan valt att spränga för inkomsten.