Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Det är nog ungefär i samma utsträckning som de stadsbor som har all världens möjligheter att åka kollektivt men ändå väljer den egna bilen :)

Menar du att landsbygdsbor samåker lika mycket som stadsbor (som äger en bil) åker kollektivt? Det är inte den uppfattning jag har fått. Min bild är att även om många som har en bil ofta väljer den så är det också många som åker kollektivtrafik också (eller cyklar), i högre utsträckning än vad boende på landet samåker. Ytterst få av de jag känner som bor på landet samåker, vare sig till jobb, handling, stall osv. Men det är min bild det.
 
Hur mycket behöver du ha på el då? Mitsubishi Outlander PHEV kanske kan vara ett tråkigt mellanting?
Minst sex mil eftersom jag har 6 mil tur och retur till stallet. Annars kan jag lika gärna laga bilen jag har, som drar mindre än Mitsubishi Outlander PHEV. Ca 0,6 liter/mil.
Jag har redan tidigare givit upp när det kommer till att hitta en dragbil dom går att åka i till vardags.
Så jag har en gammal Audi Quattro med V6a som drar litern milen till att dra med.
De gångerna så får det vara så.
Den kan köras på E85 om man vill det.
Och så åker jag bränslesnåla bilar till vardags.

Jag tänkte att med tiden byta ut båda de bränslesnåla bilarna till en elbil och fortsätta ha en separat dragbil.

(Som anekdot så kör min sambo oftast min dragbil då han envisas med att hålla liv i lik för egen del. Liken brukar vara tämligen motspänstiga och mest stå stilla.)
Ja det är min plan i framtiden också. Men två bilar gör sig inte riktigt när ena parten i förhållandet går på CSN.
 
Minst sex mil eftersom jag har 6 mil tur och retur till stallet. Annars kan jag lika gärna laga bilen jag har, som drar mindre än Mitsubishi Outlander PHEV. Ca 0,6 liter/mil.

Ja det är min plan i framtiden också. Men två bilar gör sig inte riktigt när ena parten i förhållandet går på CSN.

Outlandern tar dig väl runt 5-6 mil på elen om jag inte minns fel. Jag tänkte om och skaffade helt annat istället, det är ju det där med att ändå ha kvar dyrservicen (fossilbil). Men vill en ha en bil att dra med och samtidigt kunna spara lite pengar på korta sträckor och samtidigt snåla på utsläppen kan det vara en lösning.
 
Håller alltså med om att busslinje är meningslöst, men kollektivt kan utvecklas. Det är lite för enkelt att avskriva kollektivtrafik för att 50-personers linjebussar med fasta tider inte funkar bra.

Tänker att tradtionell kollektivtrafik med buss och taxiverksamhet skulle behöva smälta ihop. Anropsstyrt som buss, som möjliggör planering av körning, men med bil/minibuss som med taxi. Blir nog svårt för marknadskrafter att förse landsbygden med taxi helt på egen hand. Kanske att man betalar för ett visst antal resor per månad, med viss subventionering, som med busskort.
 
Minst sex mil eftersom jag har 6 mil tur och retur till stallet. Annars kan jag lika gärna laga bilen jag har, som drar mindre än Mitsubishi Outlander PHEV. Ca 0,6 liter/mil.

Ja det är min plan i framtiden också. Men två bilar gör sig inte riktigt när ena parten i förhållandet går på CSN.
Laga bilen som du har då och behåll den som dragbil i framtiden.
Och så satsar du på någon enkel och trevlig elbil för persontransporter den dagen det är aktuellt.
 
Outlandern tar dig väl runt 5-6 mil på elen om jag inte minns fel. Jag tänkte om och skaffade helt annat istället, det är ju det där med att ändå ha kvar dyrservicen (fossilbil). Men vill en ha en bil att dra med och samtidigt kunna spara lite pengar på korta sträckor och samtidigt snåla på utsläppen kan det vara en lösning.
4 mil stod det när jag googlade :)
Laga bilen som du har då och behåll den som dragbil i framtiden.
Och så satsar du på någon enkel och trevlig elbil för persontransporter den dagen det är aktuellt.
Ja det kommer nog bli så. Trots all rost på den.
 
Fast det är inte direkt pricksäkert när det gäller behov och ekonomi att ha råd att betala
Men ganska.
Om man tänker på möjligheten eller inte att kunna åka kollektivtrafik.
Kollektivtrafik är dyrt för samhället.
Det kan vara billigare med skattesubventioner där kollektivtrafiken inte fungerar.
Dessutom så kommer dessa bilförare att föredra den lösningen.
De får behålla sin kära bil och den friheten som den ger.
 
Kanske du har en poäng. Men jag som är uppvuxen i tätort åker buss emellanåt. Inte alls otänkbart, trots att priset är högt när man åker enkelbiljetter. Men deprimerande att sitta ensam i en fin dieselbuss för 50 personer.

Håller alltså med om att busslinje är meningslöst, men kollektivt kan utvecklas. Det är lite för enkelt att avskriva kollektivtrafik för att 50-personers linjebussar med fasta tider inte funkar bra.
Funderar på om det inte beror lite grann på var man bor också. Här i Skåne är ändå kollektivtrafiken hyfsat utbyggt även om den har sina mörka punkter här och där. När jag flyttade till Sörmland insåg jag hur det var att gå många decennier tillbaka i tiden. Skramlande SJs regionaltåg från 1500-talet (byttes år 2020 till pendeltåg-Mälartåg, STORT WOW liksom!!) mellan Norrköping och Stockholm och så buss till städerna stod/står för kollektivtrafiken. Här i Skåne klagar man rätt bra på Skånetrafikens brister i sina turer och liknande, men jag insåg rätt fort att det rent faktiskt kan vara så att man inte kan åka någonstans alls om man bor i ett annat län. Landet är på landet på riktig....
 
Men ganska.
Om man tänker på möjligheten eller inte att kunna åka kollektivtrafik.
Kollektivtrafik är dyrt för samhället.
Det kan vara billigare med skattesubventioner där kollektivtrafiken inte fungerar.
Dessutom så kommer dessa bilförare att föredra den lösningen.
De får behålla sin kära bil och den friheten som den ger.
Nja tämligen trubbigt.

Det är ett bra mått på kollektivtrafiken eller ett hyfsat - det kan vara bra kollektivtrafik på en viss plats (exempelvis om man bor nära en busslinje mellan 2 större orter) men uselt några km bort, och betalningsförmågan kan vara både usel och ypperlig på landet.

Om det ens kommer att finnas bussförare i framtiden är också osäkert. Förarlösa fordon kommer att komma, när lagstiftningen hinner ikapp. Tekniken är nästan framme om den inte redan är det.
 
Outlandern tar dig väl runt 5-6 mil på elen om jag inte minns fel.

4 mil stod det när jag googlade :)

5 mil, lite plus/minus beroende på årsmodell (har nyss köpt en ;)). För oss är det ett kanonbra alternativ, för vi fixar alla ”vardagsresor” (båda jobbar hemifrån så ingen kör till jobbet) in till stan på eldrift, bara vid längre sträckor (typ hälsa på vänner och familj i andra städer) vi kommer behöva köra på bensin. Lite säkerhet vid eventuellt långvarigt strömavbrott också.

Dock är ju inte dragvikten så imponerande, om man är i behov av en större sån. 1500 verkar de flesta ha som max (men möjligt att det finns exemplar med högre).
 
5 mil, lite plus/minus beroende på årsmodell (har nyss köpt en ;)). För oss är det ett kanonbra alternativ, för vi fixar alla ”vardagsresor” (båda jobbar hemifrån så ingen kör till jobbet) in till stan på eldrift, bara vid längre sträckor (typ hälsa på vänner och familj i andra städer) vi kommer behöva köra på bensin. Lite säkerhet vid eventuellt långvarigt strömavbrott också.

Dock är ju inte dragvikten så imponerande, om man är i behov av en större sån. 1500 verkar de flesta ha som max (men möjligt att det finns exemplar med högre).
Ja har man inte längre vardagsresor än så så är den säkert jättebra. Mina enda vardagsresor är längre.
 
Menar du att landsbygdsbor samåker lika mycket som stadsbor (som äger en bil) åker kollektivt? Det är inte den uppfattning jag har fått. Min bild är att även om många som har en bil ofta väljer den så är det också många som åker kollektivtrafik också (eller cyklar), i högre utsträckning än vad boende på landet samåker. Ytterst få av de jag känner som bor på landet samåker, vare sig till jobb, handling, stall osv. Men det är min bild det.

Nej att trots att folk har god möjlighet att åka kollektivt så väljer de bilen, oavsett var de bor.
 
Ja har man inte längre vardagsresor än så så är den säkert jättebra. Mina enda vardagsresor är längre.
Beror ju på hur mycket längre också, kan ju spara in 5 mils bensin oavsett om resorna är längre än så. Men ja, finns ju hybrider med längre räckvidd på el också.
 
Hur mycket kostar det då?

Ingen av de jag känner som går att kalla låginkomsttagare skulle ha råd med en 6år gammal bil från första början så....
En bil som är yngre än 15år är "lyx".... Men vi kommer väl från olika bakgrund.


Har aldrig bytt kamrem, att byta olja osv själv hemma är inte speciellt dyrt, om man inte köper på Mekonomen....
Att du har sluppit byta kamrem är ju tur och skönt för dig. Att byta kamrem är ju annars inget som hör nyare bilar till utan snarare äldre - beror ju på antalet körda mil. Jag har läst att de flesta kamremmar måste bytas efter runt 12 000 mil, men det varierar mellan bilmärken. Men som sagt, äger man en bil med några år på nacken, säg 10 år så behöver man ju vara bered på att behöva byta kamremmen (återigen det beror på hur mkt man kör).
 
Jag är inte främmande för att åka buss, jag åker gärna kollektivt.

Men att åka endast kollektivt och inte ha tillgång till egen bil som man kan bruka precis hur man behöver, utan förbehåll för att den kanske blir skitig eller sliten (vilket inte går med hyrbil eller bilpoolsbil) blir i längden dyrt.

Jag har levt länge utan bil. Det funkade... för att man fick åka snålskjuss på någon som hade bil och kunde tänka sig ställa upp och köra ens ikeagrejer och whatever. Hela tiden fick man be någon att ställa upp.

De mataffärer som ligger centralt och nära kollektivtrafik är också hutlöst dyra. Det blir inte heller bättre när man inte kan storhandla, det blir mycket småköp.

Åka till jobbet med buss är också en tidstjuv utan dess like. Den resan som tar 20 minter med bil, tar här allt mellan 1-2.5 timmar, när bussen går dvs. Då kanske man tänker att om man har högre bilskatter och bensinpris, så kommer fler ta bussen och problemet löser sig. Det är fel tänkt tyvärr. Det går inte att ta en buss som inte går, och missa jobbet. Så då blir det inga fler som åker buss, alltså så behövs det inga fler bussturer för ingen åker ju etc... dvs rungång, det måste finnas nåt att åka med till att börja med.

Men skatter läggs på först, innan det finns lösningar. Det enda som händer är att arbetaren får mine i plånboken i slutet.

Vill man att fler ska åka kollektiv så är det enkelt tycker jag, öka antar turer och linjer och gör det billigt att åka. De som hade velat ta bussen men inte kunde, nu kan de. De som är för fina för att åka med pöbeln, de kan betala sina skatter. Men man måste börja i rätt ände.
Att börja höja skatter innan det finns alternativ för de som måste ta sig runt vare sig de vill eller inte, är att börja i fel ände.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp