Det blir sjukt dyrt med taxi eftersom det är så långt att åka. Några köpcentra finns inte här. Närmaste är 6 mil bort och även där ligger olika butiker på olika ställen. Blir ju knepigt om man har behov av att besöka både byggmax och biltema. Och hur fan ska man få hem jordsäckar och brädor med taxi? Och hur får man hem träd och buskar med taxi? Och hur ska jag få hem vedklyven som jag behöver låna då och då? Och hur gör man för att köra iväg grejer till återvinningen? Tror inte att det går att fylla en taxi full med sopor och skräp för att köra iväg till återvinningscentralen. Min bil är mer än ett transportfordon för mig. Den är mitt last och dragfordon (och blir ju därmed skitig också). Jag skulle t.ex. aldrig orka köpa 20 kg solrosfrö till fåglarna samt två kassar mat och så lite vildfågelfrö och talgbollar på det om jag inte hade egen bil.Vem har talat om att alla behöver sjukresor, alla kommer inte att bo på landet. Och många som bor på landet kommer att lösa resan på annat vis.
Vad är orimligt med det, jag har delat taxi många gånger? Sen tror jag att man kan samåka på andra vis och även åka själv. Bilpooler, självkörande bilar, elcyklar mm kan vara alternativ och även att lifta med grannarna. Och åker man till ett köpcenter så finns det mesta där, det är bara att åka fram och tillbaks tillsammans, resten gör man enskilt. Själv tror jag inte just på taxis, jag tror de är outdated om 10-15 år eller så. Eller snarare kommer att ersättas av förarlösa fordon vilket kommer att sänka priset.
Jag läste häromdagen om ett utlämningsställe som hade provhytt så man kunde skicka tillbaks kläder med vändande post. Det är ingen som tror att någon kommer att köpa allt online, men trenden går ditåt. För 10 år sedan köpte jag enstaka varor på nätet, nu handlar jag ofta var vecka.
Det är väl ingen som menat att man ska sitta hemma jämnt, men om man jobbar hemifrån så minskar mängden jobbresor och man frigör tid till annat.
Jag kommer aldrig att handla alla kläder online eftersom jag inte tänker beställa hem flera storlekar bara för att prova.