Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Vem har talat om att alla behöver sjukresor, alla kommer inte att bo på landet. Och många som bor på landet kommer att lösa resan på annat vis.



Vad är orimligt med det, jag har delat taxi många gånger? Sen tror jag att man kan samåka på andra vis och även åka själv. Bilpooler, självkörande bilar, elcyklar mm kan vara alternativ och även att lifta med grannarna. Och åker man till ett köpcenter så finns det mesta där, det är bara att åka fram och tillbaks tillsammans, resten gör man enskilt. Själv tror jag inte just på taxis, jag tror de är outdated om 10-15 år eller så. Eller snarare kommer att ersättas av förarlösa fordon vilket kommer att sänka priset.



Jag läste häromdagen om ett utlämningsställe som hade provhytt så man kunde skicka tillbaks kläder med vändande post. Det är ingen som tror att någon kommer att köpa allt online, men trenden går ditåt. För 10 år sedan köpte jag enstaka varor på nätet, nu handlar jag ofta var vecka.


Det är väl ingen som menat att man ska sitta hemma jämnt, men om man jobbar hemifrån så minskar mängden jobbresor och man frigör tid till annat.
Det blir sjukt dyrt med taxi eftersom det är så långt att åka. Några köpcentra finns inte här. Närmaste är 6 mil bort och även där ligger olika butiker på olika ställen. Blir ju knepigt om man har behov av att besöka både byggmax och biltema. Och hur fan ska man få hem jordsäckar och brädor med taxi? Och hur får man hem träd och buskar med taxi? Och hur ska jag få hem vedklyven som jag behöver låna då och då? Och hur gör man för att köra iväg grejer till återvinningen? Tror inte att det går att fylla en taxi full med sopor och skräp för att köra iväg till återvinningscentralen. Min bil är mer än ett transportfordon för mig. Den är mitt last och dragfordon (och blir ju därmed skitig också). Jag skulle t.ex. aldrig orka köpa 20 kg solrosfrö till fåglarna samt två kassar mat och så lite vildfågelfrö och talgbollar på det om jag inte hade egen bil.

Jag kommer aldrig att handla alla kläder online eftersom jag inte tänker beställa hem flera storlekar bara för att prova.
 
Anpassning till att barnen ska vara ytligare över 2h om dagen eller anpassning till att gå tillbaka till att en inte jobbar så barnen slipper vara på dagis i över 12h.
Är det de enda anpassningar som du kan komma på?
Om båda går ner i tid och en lämnar och den andra hämtar, så fixar det sig nog skall du se.
 
Det kommer nog att bli så i alla fall.
Det var som det fungerade när jag var liten och när min mamma var barn.
Före alla bilar.
Då bodde människor på landsbygden och saker fick lösas på det sätt som var möjligt.
Om vi kommer till den situationen att bara några få kan ha egen bil så är det tillbaka dit som vi kommer att komma.
Det du glömmer bort är att på din mors tid fanns små skolor, små lanthandlar, doktor/präst fanns på plats eller var ambulerande.

Nu är det mesta centraliserat och kräver att människor åker längre.
Ska vi inte importera alla varor så kräver det att människor bor på plats för livsmedelstillverkning och material till produkter.
 
Har en plan för om det blir för dyrt med att ta bilen till jobbet. Jag har alla CSN pengar kvar så jag börjar plugga på distans till något som gör att jag kan jobba hemifrån👍

Men du kan ju behöva flytta från ditt nuvarande boende? En vet ju inte vad som händer i framtiden. Och CSN hjälper ju inte för att kunna köpa en ny bostad.

Det är förstås ditt eget val hur du gör, och kanske har du ett antal olika alternativ du då kan flytta till. Själv har jag inte självklara alternativ att flytta till och står därför i kö för att kunna få en bostad den vägen om jag en dag behöver. Ser inget skäl till att inte göra det faktiskt.
 
Men du kan ju behöva flytta från ditt nuvarande boende? En vet ju inte vad som händer i framtiden. Och CSN hjälper ju inte för att kunna köpa en ny bostad.

Det är förstås ditt eget val hur du gör, och kanske har du ett antal olika alternativ du då kan flytta till. Själv har jag inte självklara alternativ att flytta till och står därför i kö för att kunna få en bostad den vägen om jag en dag behöver. Ser inget skäl till att inte göra det faktiskt.
Enda alternativet vid flytt är att köpa husvagn.
 
Jag kan göra det mesta av mitt jobb hemifrån även om det inte är så himla roligt. Skulle kunna boka möten till en dag i veckan och det går att åka kollektivt men ska jag jobba heltid den dagen får barnet orimligt lång dag på förskolan just den dagen.

Men jag skulle verkligen behöva det där nedgrävda bredbandet.
 
Nej de bosätter sig ju där det finns andra människor och nära ett postkontor.
Inte ute i ödemarken.
Det finns de som trivs ensamma med sig själva ute i ödemarken.
Man ska ju trivas med sitt boende också och livet måste vara värt att leva. Jag skulle aldrig trivas om jag var tvungen att trängas med folk. Jag vill ha mina odlingar och skogsträdgårdsplaner.
 
Det blir sjukt dyrt med taxi eftersom det är så långt att åka.
Har du jämfört med hur dyrt det är med bil?
Och hur fan ska man få hem jordsäckar och brädor med taxi? Och hur får man hem träd och buskar med taxi? Och hur ska jag få hem vedklyven som jag behöver låna då och då? Och hur gör man för att köra iväg grejer till återvinningen? Tror inte att det går att fylla en taxi full med sopor och skräp för att köra iväg till
Det går att beställa de tjänsterna av andra.
Byggmax kör ut med lastbil redan som det är i dag.
Det blir naturligtvis annorlunda men det är på intet vis undergången.

Du verkar mest ha svårt för själva förändringen.
 
Man ska ju trivas med sitt boende också och livet måste vara värt att leva. Jag skulle aldrig trivas om jag var tvungen att trängas med folk. Jag vill ha mina odlingar och skogsträdgårdsplaner.
Då så får man lösa saker och ting efter de förutsättningar som man har.
Några andra förutsättningar kommer ju inte att finnas.
Bilar som vi är vana att ha i dag kommer inte att fortsätta att vara så mycket länge till.
Det kommer att bli annorlunda oavsett vad vi vill eller tycker om det.
 
Det du glömmer bort är att på din mors tid fanns små skolor, små lanthandlar, doktor/präst fanns på plats eller var ambulerande.
I dag så fungerar skolskjutsen för de barn som behöver den.
Det blir ju inte annorlunda för att människor inte kan ha privata bilar.
Läkare kommer att finnas på nätet och de hemläkarjourer som fanns på 1990-talet kommer att återuppstå.

Så nej, jag har inte glömt bort utan jag utelämnade det då det är enkelt att lösa.
 
Bra för mig personligen, ja. Men inte lika bra för företagen och arbetsmarknaden som skriker efter folk som vill och behöver jobba på plats.
Någon som bor bättre till kan ju ta de jobben.
Eller i alla fall någon som kan tänka sig att flytta till jobben.
Du verkar ju sitta fast geografiskt.
 
Men jag skulle verkligen behöva det där nedgrävda bredbandet
Ja, det kommer att vara en förutsättning för att samhället skall fungera utan privata bilar.
Och förhoppningsvis kommer vi dit långt innan vi måste klara oss utan bilen i vardagen.
Annars så blir det svårt.
 
Har du jämfört med hur dyrt det är med bil?

Det går att beställa de tjänsterna av andra.
Byggmax kör ut med lastbil redan som det är i dag.
Det blir naturligtvis annorlunda men det är på intet vis undergången.

Du verkar mest ha svårt för själva förändringen.
Nej, så klart att jag inte jämfört eftersom jag kommer att fortsätta ha bil.

Jag tror inte byggmax åker 6 mil enkel väg för några ynka brädor. Lär kosta multum i så fall. Och jag vill faktiskt välja mina brädor själv.

Och hur skulle jag ordnat transport av alla de möbler jag köpt second hand om jag inte haft bil? Skulle ju inte funkat.

Alltså det finns ju miljarder med tillfällen när det blir ogörligt att inte ha bil. Brädor, jord, buskar, träd, sopor m.m. blir ju ett jävla omak att transportera utan bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp