"Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

Sv: "Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

Nu har inte jag heller eget stall men vi har inga byten inkluderade. Vill man ha täcke på hästen så ska det sitta på redan på kvällen innan..

Jag står i ett kollektivstall där den som släpper ut på morgonen aavgör vilket täcke som ska på. Alla hästar har en liten tavla vid boxen där det står ungeför vad för täcke som ska på vid olika väder (ex. soligt=naken, regn=regntäcke). Om ett täcke åker av åker ett täcke på, så om hästen har dubbla innetäcken av ngn anledning så får det understa sitta kvar och ett utetäcka läggs på över det.

Vid intag är det bara en häst som ska byta täcken, om det inte är jättekallt och blött tex. Samma sak gäller där, om ett täcke åker av åker ett täcke på.

I förra stallet jag stod i fick ägaren själv sätta på/ta av täcken, vilket funkade alldeles utmärkt det också :)

Den enklaste lösningen tycker jag är att ägaren själv får se till att rätt täcke hänger framme (eller i ev torkrum om det varit blött). Då blir det ingen som "gör fel". Det funkar ungefär så i mitt kollektivstall, folk får skriva upp hur de vill ha det och se till att de grejorna finns framme. Ibland dyker det upp superdetaljerade lappar som; "om det är regn och 10 grader ska han ha det blåa, regn och fem grader det gröna, under 0 det lila, sol och kallt det rutiga, sol och varmt inget alls". Väldigt lätt för andra att tolka detta, och ffa veta hur vädret kommer att bli under dagen....

Jag har inskrivet i kontrakten att jag tar på och av utetäcke fr nov t o m mars månad. Inga täckesbyten alltså.

All övrig tid oavsett väderlek får hästägaren själv ombesörja. Ska tillägga att vi bor i södra Sverige och jag har valt den tidsperiod som jag anser det rimligt att hästen ev "behöver" täcke ute. Det finns så många olika åsikter om det här med täcke eller inte täcke att jag har sett det nödvändigt att begränsa tiden på detta sätt - sunt förnuft hos hästägare kan man inte lita på. Var och en gör förstås som den vill med sin egen häst men då får de också sköta det jobbet själva.

Vi har hästarna i ett kallstall och där byts inga täcken, vill man byta så får man åka dit själv.
Men självklart hjälper vi hästägare varandra att byta om täckena skulle vara blöta

Vad som är rätt täcke är just det vi inte är överens om. Jag kan inte sätta på ett termotäcke eller ett fodrat täcke den här årstiden (i normala temperaturer) Det är inte bra hästvård.
Vissa täcken för vinterhalvåret och tunnare för sommarhalvåret hade varit bra tycker jag.
Jag kan inte förstå varför en frisk häst i bra kondition öht ska ha täcken den här årstiden egentligen.

Det har jag också svårt att förstå...

När jag hade hyresgäster delade vi på in- och utsläpp. Jag bodde inte vid stallet utan det låg en bit utanför. Var och en ansvarade för att lägga fram vad hästarna skulle ha på sig på morgonen. Behövdes byten under dagen fick var och en sköta det. Jag var extra noga med att tala om att var och en fick ansvara för att det fanns torra täcken framhängda. Vägrade lägga på blöta sådana...

När jag själv hyrde in min häst i ett annat stall var det en som var urdålig på att ordna så att täcket var torrt. Jag talade om att var inte täcket torrt la jag inte på det när jag hade stalljouren, helt enkelt. En dag hamnade vi där och jag släppte ut hennes fina dressyrhäst naken mitt i vintern (oklippt)...därefter fanns alltid torra täcken.

Själv täckar jag oerhört sällan, trots att jag har hårt tränade hästar som tävlar. Mina hyresgäster blev lite påverkade där så de gjorde som jag;)

Ni som har inackorderingar: Hur gör ni med de hästar som har täcken? Har ni några enkla regler ni går efter? Gör ni upp olika med varje hästägare? Byter ni täcken efter temperatur eller har hästarna helt enkelt olika täcken för årstiden? Går ni efter medeltemperatur?
Jag har en inackorderad och jag har tagit på mig täckesbyten. Men det ska vara olika täcken beroende på hur många grader det är och jag känner att jag tittar på väderleksrapporter stup i kvarten för att kunna lägga på rätt täcke. Dessutom ändras ju temperaturen rätt mycket under dygnet. Det är inte ett smidigt sätt. Har ni bättre ideer på hur man kan sköta täckesservicen utan att det ska vara krångligt? (som jag kan förestå för ägaren) Jag vill att det ska vara enkelt.:)

- INGA inne-täcken -- vi har så pass "varmt" i stalet att innetäcke är obefogat. Anser det är bättre att ge tillräcklig mängd grovfoder d.v.s. 1,5-2,0 kg/100 kg häst!

- Ute-täcken blir det soom ägaren hängt fram och det tas av på samtliga hästar så fort det är väder till att de kan vara utan...d.v.s. så fort våren gjort sig känd.

OK, vi har inga tävlingshästar...och en inackordering. Vill ägaren ha det annorlunda, får de själv ombesörja bytena. Har annat att göra än att springa och byta täcken titt som tätt beroende på väder och vind. Inga regntäcken sen-vår o ch sommartid! Hästarna har päls!

Vi har alltid en withbord tavla på varje boxdörr. Där skriver varje hästägare vad hästen ska ha för täcke samt hänger fram det täcke man vill att den ska ha. Man hänger bara fram ett täcke och hästen får helt enkelt ha det. Alltså det täcket hästen ska ha för dagen.

Ägarna får själv hålla koll på väderleken och ända hur de vill. Är ju helt orimligt att stallägaren ska springa o ändra/byta täcke stup i kvarten bara för att temperaturen ändrar sig. Samt att alla har så olika uppfattning om hur mycket täcken hästarna ska ha.

Jag har täckesservice åt dem som står i mitt stall, dock går jag inte efter några grader. Hästen får ha på sig det täcke som ägaren lagt fram. Jag håller inte på o byter mellen en massa olika bara för att vädret ändrar sig. Oftast har dem ett täcke inne som de antingen går ut med eller får ett regntäcke över när det är dåligt väder. Men som sagt så får ägare lägga fram ett täcke bara som ska vara det som gäller för årstiden. Nu har jag inte så många hästar hemma så skulle det vara så att det är strålande sol på morgonen o de inte får på sig regntäckena o senare börjar regna så lägger jag klart på regntäckena om jag är hemma.

KL

Vi har regeln att ett täcke tas på vid utsläpp och ett täcke tas av vid insläpp. De flesta hästar i stallet har (vintertid) ett täcke på inne och dubbla ute, alternativt samma täcke inne/ute.
De flesta har också 2 utetäcken hängande framme - dels för väderförändringar och dels för att det alltid ska finnas ett torrt täcke. Eftersom det inte är så många hästar (12 st) går det bra att ha koll på alla ägares "önskningar".

KL

Ja, man får ju akta så att inte hästarna krymper om det får regn på sig:angel:

Herregud, när man läser en del inlägg här blir man ju beklämd - dubbla täcken, utetäcken på sig inne i stallet för att de sen ska gå ut med täcke följande morgon. Suck, vad gör vi med våra hästar egentligen:confused:

KL

Ja, man får ju akta så att inte hästarna krymper om det får regn på sig:angel:

Herregud, när man läser en del inlägg här blir man ju beklämd - dubbla täcken, utetäcken på sig inne i stallet för att de sen ska gå ut med täcke följande morgon. Suck, vad gör vi med våra hästar egentligen:confused:

Varför skulle det vara så hemskt med dubbla täcken ute (= ett thermo och ett regntäcke) eller ha samma på hela tiden (förutsatt att man har kallt i stallet såklart!)??

visst är de noga med att hänga fram täcket de vill ha på hästen, men när det står att hästen ska ha termotäcke nu på nätterna!!! det går ju bara inte. Jag kan ju inte lägga på det. (för hästens skull) I vintras passade det bra. Helklippt häst. Men nu har den en vanlig sommarpäls och det är inte kallt om nätterna.

Därför att hästar har PÄLS:eek:

Att hålla ute vätan då det är regn/snöväder med stark vind är en sak, möjligen försvarbart, men att klä på dem motsvarande dubbla "täckjackor" + vindtät o vattentät "rock" på det är ju inte riktigt vettigt. Var och en gör ju som den vill och tror på men personligen hoppas jag att det snart kommer en lag som reglerar denna täckeshysteri. Jag mår illa när jag ser hästar som den häromdagen i mina hemtrakter, påklädd med vad som såg ut att vara Horsewares 600g vintertäcke och termometern visade på över 20 grader ute! Hemskt:(

Att hålla ute vätan då det är regn/snöväder med stark vind är en sak, möjligen försvarbart, men att klä på dem motsvarande dubbla "täckjackor" + vindtät o vattentät "rock" på det är ju inte riktigt vettigt. Var och en gör ju som den vill och tror på men personligen hoppas jag att det snart kommer en lag som reglerar denna täckeshysteri. Jag mår illa när jag ser hästar som den häromdagen i mina hemtrakter, påklädd med vad som såg ut att vara Horsewares 600g vintertäcke och termometern visade på över 20 grader ute! Hemskt:(

Men herregud! :eek: Stackars häst!

Jag har ett stall med två inackordeingar. Jag har sagt att det endast får hänga täcken efter säsong på boxarna.
Tex vår / sommar är det regntäcken, ev flugtäcke, fleecetäcke.
På vintern så är det vintertäcken, termotäcken, fleecetäcken.

På boxarna så står det vad de ska ha.
Ett vid ev minus, ett vid plus och om de tom ska gå ut utan.
Vi kör lite på känn, det funkar med bra kommunikation.

Det fungerar kanon, inga problem. Det är 7 hästar och 3 ägare.

I andra stallet på anläggningen där har de inte täckesbyten, utan de står med sina täcken på dygnet runt.
I ett annat stall som jag stod i förut så var det ett täcke på och ett täcke av.

De täckesrutiner jag angett är ju för vinterförhållanden. Jag tycker inte någon i vårt stall övertäckar - alla hästar har gått nakna en lång period nu och vi täckar inte förrän det är riktigt regnigt och eländigt på hösten.

Att det finns ett generellt problem med övertäckning - det håller jag helt med om!

Jag har bedrivit ridskola med inackorderingsstall då vi hade totalt 24 hästar som skulle in och ut avrje dag samt inga utrymmen för att torka täcken. Vi hade som regel inga täckesbyten. Dagens täcken håller emot regn samt andas och bästa sättet att torka ett täcke är inifrån och ut dvs med hästens kroppsvärme. Om ngn häst inte hade täcke på sig och det spöregnade lade vi naturligtvis på elelr om de i undantagsfall hade ex svettäcke efter träning så bytte vi det på morgonen men annars var det regeln!
I inackorderingsstallet jag jobbade i innan dess körde vi samma sak, inga byten! Hästägaren fick själv se till att täckena hölls tvättade och fräscha.
Jag använder täcke som substitut för vinterpäls som jag har rakat av, och den hade de ju i normala fall inte bytt efter inne/ute temperatur resonerar jag litegrann...

Fast nu i vinter när jag bara har mina egna två hästar inne ska jag ha ett natt och ett dag-täcke tänkte jag, mest för att få användning för alla mina fina täcken jag har:angel:
Ska man ha hand om många hästar gäller det att vara effektiv, så jag tycker inte att det är konstigt att inte täckesbyten ingår, de som vill kan ju betala extra för det i så fall så att det är värt jobbet/tiden...

visst är de noga med att hänga fram täcket de vill ha på hästen, men när det står att hästen ska ha termotäcke nu på nätterna!!! det går ju bara inte. Jag kan ju inte lägga på det. (för hästens skull) I vintras passade det bra. Helklippt häst. Men nu har den en vanlig sommarpäls och det är inte kallt om nätterna.

Ja, en idé kan ju vara att med stöd av lagtexten be om veterinärintyg som ordinerar varma täcken;). Det är ju inte helt otroligt att du får besök av kommunen som vill se såna intyg om hästarna verkar övertäckade...Så, det är rimligt att se till att inackorderingarna ordnar med såna intyg, tycker jag...:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
13 681
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hoppas tråden ligger rätt.... I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice. Stallet sköts kollektivt och...
2
Svar
31
· Visningar
3 271
Senast: Hannis1982
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar