Stall utan täckesservice....?

Så lite sammanfattat, ni hade valt att klippa era hästar för att kunna ha täcke inne?
Har även en pensionär som inte rids...
Inga problem att klippa för min del heller, känns bara lite fel att klippa för att kunna ha täcke jämt.

Men jag håller med som någon skrev, får koncentrera mig på en lösning inet på problemet.
Klipper för att kunna rida. Om man har en oklippt häst med mycket päls är det ju bara att kolla väderappen o ev lägga på regn/snöskydd kvällen innan det ska bli busväder?

Jag har samma täcke under dygnet den tiden täcken behövs. Kallstall. Tycker inte det är något problem. Låter mina lufta de timmar jag är där. Varför skulle hästarna få regnskållor av att täcket är blött på yttertyget?

Alla täcken jag vet rinner det in vatten vid halsen på när det ösregnar så helt torra är de inte. Regnskållor uppstår ju inte heller av själva regnet utan av att det blir tätt och smutsigt med bakterier, vilket det är större risk för om man har samma täcke jämt och inte tvättar ofta (vilket man inte vill med ett utetäcke eftersom det förstör det).

Alla täcken jag vet rinner det in vatten vid halsen på när det ösregnar så helt torra är de inte. Regnskållor uppstår ju inte heller av själva regnet utan av att det blir tätt och smutsigt med bakterier, vilket det är större risk för om man har samma täcke jämt och inte tvättar ofta (vilket man inte vill med ett utetäcke eftersom det förstör det).
Då har du nog för dåliga täcken. Jag använder smartex från Bucas i lite olika tjocklekar och de andas riktigt bra.
Haft täckade hästar vintertid i 25 år (varav åtminstonde 15 år med smartex) och aldrig haft någon regnskålla. Det kanske beror på att det inte rinner in något särskilt på mina, de brukar dessutom söka skydd när det regnar och vända rumpan mot.
Dessutom är hästarna alltid torra.

Kl
Jag har följt tråden med intresse och blir jätteförvånad att några tycker att samma täcken dygnet runt skulle vara ett gigantiskt problem den kalla tiden på året .
Såvida man inte har stall som är uppvärmda typ 12+grader vintertid så är det knappast ett problem .
Jag vet inga stora stall som har täckes BYTEN öht . Ett FÅ tal har täcke på eller av men det är väldigt få om hästbeståndet är stort då det tar för mycket tid och är för mycket jobb som inte kan vägas mot att det öht påverkar hästarna negativt .

Om man har stall med ingen täckesservice får man läsa vädret i smartphonen lite noga och utöver det brukar personalen självklart byta om ngn häst mot all förmodan skulle vara genomblöt . Händer typ aldrig i min erf , skulle det hända har någon dåliga täcken. Alltid kan man dessutom be ngn stallkompis om det skulle vara ngt särskilt/ hjälpa varandra vid behov osv..
Att några droppar rinner in innanför bogen vid kraftigt regn ser jag inte riktigt som ett problem öht. En häst blir inte kall av det om den är torr i övrigt och det torkar ju direkt hästen kommit ifrån regnet .

Har stått i stall både med enbart täcke på eller av (inga byten) och stall med ingen täckesservice öht och har aldrig upplevt några som helst problem . Även känner till större stall som efter att de växt tagit bort täckesservice pga den icke motiverade arbetsbelastningen men erbjudit servicen mot en extra kostnad för de som velat . Varit ett jäkla gnäll och ramaskri när ändringen gjorts men inte ett ljud eller upplevande av det som ett problem sen några månader senare och oerhört få som betalt extra för tjänsten .
Regnskållor etc har jag aldrig under 35+ år känt ngn häst som fått pga ingen täckesbytarservice .

Kl
Jag har följt tråden med intresse och blir jätteförvånad att några tycker att samma täcken dygnet runt skulle vara ett gigantiskt problem den kalla tiden på året .
Såvida man inte har stall som är uppvärmda typ 12+grader vintertid så är det knappast ett problem .
Jag vet inga stora stall som har täckes BYTEN öht . Ett FÅ tal har täcke på eller av men det är väldigt få om hästbeståndet är stort då det tar för mycket tid och är för mycket jobb som inte kan vägas mot att det öht påverkar hästarna negativt .

Om man har stall med ingen täckesservice får man läsa vädret i smartphonen lite noga och utöver det brukar personalen självklart byta om ngn häst mot all förmodan skulle vara genomblöt . Händer typ aldrig i min erf , skulle det hända har någon dåliga täcken. Alltid kan man dessutom be ngn stallkompis om det skulle vara ngt särskilt/ hjälpa varandra vid behov osv..
Att några droppar rinner in innanför bogen vid kraftigt regn ser jag inte riktigt som ett problem öht. En häst blir inte kall av det om den är torr i övrigt och det torkar ju direkt hästen kommit ifrån regnet .

Har stått i stall både med enbart täcke på eller av (inga byten) och stall med ingen täckesservice öht och har aldrig upplevt några som helst problem . Även känner till större stall som efter att de växt tagit bort täckesservice pga den icke motiverade arbetsbelastningen men erbjudit servicen mot en extra kostnad för de som velat . Varit ett jäkla gnäll och ramaskri när ändringen gjorts men inte ett ljud eller upplevande av det som ett problem sen några månader senare och oerhört få som betalt extra för tjänsten .
Regnskållor etc har jag aldrig under 35+ år känt ngn häst som fått pga ingen täckesbytarservice .

AMEN to that!!
Står i ett kollektivt kallstall där täckesbyte inte ingår. Har ALDRIG varit en häst som fått problem pga samma täcke ute som inne, inte heller av att det runnit in några droppar i bogen.
Är täckena genomblöta byter vi eller om det är något speciellt sommar r upp med varandra, men annars har de samma täcke och samtliga hästar mår alldeles utmärkt. Täckena 2015 är såpass bra att de klarar det utan problem.

Hoppas tråden ligger rätt....

I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice.

Stallet sköts kollektivt och alla de andra är överens om att hästen kan ha samma täcke inne som ute.
Det flesta utav de andra hästarna är klippta och då har de ju täcke inne i alla fall, köper detta resonemang.

Jag har alltid haft olika täcken inne och ute, inne brukar de få ha lite tunnare och ute de täcke som passar för årstid och väder. En utav mina hästar har dålig rygg och måste täckas vid sämre och kallare väder.
Sallet som de står i nuär inget kallstal, utan ligger på några plusgrader på vintern.

Funderar på hur jag ska göra nu? Vill inte ha ett tjockt vintetäcke på inne hela nätterna på en oklippt häst, blir ju varmt!

Hur skulle ni gjort? Klippt era hästar för att kunna ha täcke dygnet runt?

Jag vill inte ha samma ute som inne oavsett om hästen är klippt eller inte, faktiskt. Jag skulle inte stå på ett ställe där det inte fanns möjlighet att köpa till den tjänsten (vilket det gör hos oss). Om jag ändå var tvungen att stå på ett sådant ställe skulle jag själv åka och byta, alternativ försöka göra en deal med stallkompisarna om att hjälpas åt. :)

Har heller aldrig haft täckesservice och vet inte många stallar i närheten som erbjuder det. Har aldrig någonsin haft problem med det. Vi kan köpa till tjänsten men det är det inte många som gör. Jag väljer att göra det om det är så att jag är borta och har köpt till skötsel av hästen den dagen så att hästen får lufta sin päls en stund för att sedan få samma täcke eller ett annat på sig.

Har aldrig haft några som helst problem. Jag värderar utetid mer än täckesbyten, om vår stallägare skulle fixa täcken på 25 hästar skulle hon få börja i ottan eller så skulle hästarna få komma ut betydligt senare. Vi har visserligen kallstall men med så många hästar som 25 så värmer de upp ganska bra på vintern så vi har ca 3-8+ inne även vintertid. Som sagt inga regnskållor, inga skav, ingen fukt innanför täcket (har inga täcken där det blir mer blött än ett par droppar innanför) och skulle det ha regnat så jävligt så det är blöta hästar vid insläpp hjälps vi som är där vid denna tid åt och byter täcken på de som behövs. Vi behöver inte ha en överenskommelse eller tjänst för att se till hästarnas bästa!

Avskyr när det inte finns täckesservice! Köper alltid till det. Min förra häst fick regnskållor (i mängder, fick sprutas med penicillin länge för att bli frisk, kul med en häst som blir våldsam när den sprutas och så är man gravid på det). Och då hade hon ändå bara Rambo-täcken dvs bra täcken. Så det berodde inte på dåliga täcken. Nä jag vill helst ha täckesbyten men om det inte går att köpa till iaf att utetäcket läggs på och sen tas av.

Blir inte så bra när hästen behöver 400g med hals ute pga helklippt, kallt ute och blåst (helt öppet ute och 20kvadrat stor hage) och sedan ska stå med samma täcke inne i 10+ :/

Jag har samma "problem". Jag är själv anti att min tjockpälsade ponny ska ha täcke inne, men de andra vill inte krångla med täckesbyte om mornarna och eftersom jag är i minoritet fick jag böja mig. Hästen har just nu ett tunt ofodrat regntäcke, och är aldrig så varm på mornarna att hon är svettig under täcket. Jag har köpt ett 200-grams regntäcke inför minusgrader, och om det visar sig att hon svettas floder med det inne får jag tänka över hur jag ska göra då, men fungerar det bara som det gör nu får jag se till att ta av och lufta när jag är där.

Har läst och följt tråden, tycker det är lite täckes hysteri ;) måste man klippa hästen så mycket då så den måste täckas 24/7?? Går det inte att komma överens att vid dåligt väder täckas hästarna, finns ju bra väderappar? Förstår såklart att hästar som behöver ha täcke pga rygg mm,men det är väll inte majoritet.

Har läst och följt tråden, tycker det är lite täckes hysteri ;) måste man klippa hästen så mycket då så den måste täckas 24/7?? Går det inte att komma överens att vid dåligt väder täckas hästarna, finns ju bra väderappar? Förstår såklart att hästar som behöver ha täcke pga rygg mm,men det är väll inte majoritet.

Det är väl inte svårare än att man väljer ett stall som har dom reglerna man själv vill ha? Vill man absolut att täckesbyte ska ingå då väljer man ett stall som har den servicen.

Det är väl inte svårare än att man väljer ett stall som har dom reglerna man själv vill ha? Vill man absolut att täckesbyte ska ingå då väljer man ett stall som har den servicen.
Ja det är ju ett val man får göra :) ganska skönt måste jag säga att ha egen gård o ro sig själv måste jag säga,;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 343
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt