"Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

Sv: "Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

Jag har en enkel regel, jag byter inga täcken, PUNKT.
Det finns så bra täcken nuförtiden så hästar dör inte av att ha dem på sig dygnet runt.
Vad du än sätter på för olika täcken så kommer alltid någon inackordering tycka att du valde fel, alla tycker ju olika.

:bow:

Hos oss är det täcke på vid regn/av om det är blött.
Annars har hästarna samma täcke ute som inne (ej uppvärmt stall) och det får man fixa själv.

Däremot hjälper vi varandra om nån tex satt på ett svettäcke och vill ha bytt till utetäcke till utsläpp.

*kl*

Måste få fråga en sak. I stallet där min medryttarhäst står så har alla hästarna samma täcken på sig på natten som på dagen. Det är alltså ingen som har möjlighet att sätta på utetäcket igen på morgonen om man tar av det på kvällen.
Det kan väl knappast vara skönt för hästen o gå ut i samma täcke som den haft på sig hela natten?

(om täcket är blött byts det självklart på kvällen mot ett torrt täcke)

hästar har inte täcke för att det är "skönt" eller "mysigt".
Man sätter på de täcken pga effekten och den är densamma oavsett inne eller utetäcke, hästen är inte kall och blöt.

Jag hade täckesbyte som ingick ett tag men tagit bort det då det är på tok för tidsödande med 10 hästar.
Ett par ggr i veckan om någon haft svettäcke eller liknande på sin häst kan jag tänka mig att byta

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
13 681
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hoppas tråden ligger rätt.... I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice. Stallet sköts kollektivt och...
2
Svar
31
· Visningar
3 271
Senast: Hannis1982
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar