Nej klart man inte kan få 100%. Men man kan förvänta sig att folk håller ordning på sina saker (inte lämnar saker överallt när de åker hem) och att de följer de regler som gäller i stallet.Människor är olika, och jag skulle aldrig orka stå i ett stall där jag konstant behövde påminna om saker eller där folk konstant påminde mig - eller där någon hela tiden gick och plockade och sopade där jag är, innan jag är klar. Det skulle jag inte fixa på jobbet eller hemma heller, för den delen. Men om man själv inte tycker det är jobbigt och om det är vad som behövs för rimlig ordning i stallet, så funkar det ju.
Man kan ju bara tala ur egen erfarenhet och jag står verkligen inte ut när det, i ett fungerande stall, kommer in människor som ska ändra på ordningen eller kräver att alla automatiskt ska förstå just deras ordning. Det motsatta gäller förstås också - flyttar man till ett stall där minsta strå plockas upp på tio sekunder, så anpassar man sig till det.
Helt ärligt tror jag att lite mer anpassningsvilja bland rätt många hästmänniskor skulle luckra upp en stor portion dålig stämning. Har man inte eget stall kan man inte få det som man vill ha det hundra procent av tiden.
Jag gnäller inte när jag tycker folk sopar slarvigt, men jag påminner om att sopa om folk inte gör det alls.