Täckesmani-är det bra hästhållning?

Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Man KAN dock göra saker för sin skull så länge det inte går ut över hästarna.
Att vi ens har hästar och rider på dem är ju för VÅR skull. Inte deras!

Även om jag tycker det känns lite väl överdrivet att snydd på alltid täcka hästarna.
Det går att borsta dem ute. Så de slipper dammet. För de som skyller på dammet.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Näää ge upp ... Täckesmanin är en "jag tycker, jag tycker och jag tycker" -fråga där vi helt enkelt får bli ense om att vi är oense... Du (och andra) kommer aldrig rå på såna som mej, inte ens om ni kommer med 30 studier om att hästar klarar sej utan täcke, för jag täckar FORTFARANDE för MIN skull....

För mig handlar inte täckesmani ett dugg om vad människor tycker. Det handlar om brist på kunskap om vad hästar har för behov och hur de fungerar. Visst kan man täcka hästarna för sin egen skull. Om man tex har en häst som ständigt rullar sig i lera så är det inte lätt att lägga på en sadel. Då får man täcka. Men då har man ju inte täcke på dygnet runt och vid all träning utan innan ridning. Det är inte täckesmani i min värld. För mig är mani när man alltid använder täcke oavsett vad som är bäst för hästen, att man täcker för att hästen är så fin i täcken eller täcker för att "alla andra gör det". Alltså täcker utan att det finns en relevant orsak för hästens skull.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Men hur vet du att det inte är bekvämt för hästen ? Har du frågat ?

Mina står på BOX :eek: Hemska tanke... Och inte nog med de, de har GÅTT på lösdrift, förstå deras ångest att nu inte kunna gå ute 24/7...

Näää ge upp ... Täckesmanin är en "jag tycker, jag tycker och jag tycker" -fråga där vi helt enkelt får bli ense om att vi är oense... Du (och andra) kommer aldrig rå på såna som mej, inte ens om ni kommer med 30 studier om att hästar klarar sej utan täcke, för jag täckar FORTFARANDE för MIN skull....

Förmänskliga inte hästen. Det är min första tanke när jag läser detta. Men.... Det jag vill säga är att jag inte alls var ute efter ett krig eller något tjafs kring täcken eller inte. Jag är inte täckesmotståndare. Inte heller täckesivrare. jag har täcken till mina hästar som används då det finns ett behov. Inget konstigt alls tycker jag. Det jag reagerar mot är som sagt när hästägare täcker utan något egentlig anledning och när de gör det dygnets alla timmar. Hästen mår bra av att få luft i sin hårrem emellanåt, även om den är klippt. Vissa hästar behöver täckas när de går ute eller när det regnar. Fine. Klart de ska få ha täcken då, men för den skull behöver man inte täcka alla årstider och vid både hagvistelse, träning och uppstallning. Det är inte för hästens bästa då. Om man gör så så menar jag att det saknas kunskap om hästen och hur denne fungerar och vilka behov den har.
Nu är jag färdig med detta ämne. Jag ville höra andras synpunkter på detta och skriva av mig den frustration som uppkommer då jag ser att detta tyvärr blir vanligare. (det borde vara tvärtom)
Ha det så bra alla och täck era hästar med förnuft:)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har 2 gånger blivit utskälld av veterinären för att jag INTE täckade mina hästar.

1a gången var när han kom ut för min häst gick stelt och jag trodde hon var halt...
Nej hon var INTE halt, ja hon var STEL.... Lägg på henne ett täcke för guds skull människa, hästen är ju 20+ och det är kallt och blåsigt, inte konstigt att hon blir stel i musklerna trots fri tillgång på stråfoder....

2a gången var när ponnyn hade hosta....
Han fick medicin som aldrig hjälpte tills den gången jag stod och borstade honom när veterinären körde förbi stallet på väg till ett stall längre bort... Han stannade, vände bilen och sprang ut medans han skrek att NU visste han varför hästen inte blev bra från sin hosta... Dammet stod som ett moln omkring oss bägge trots att vi stod ute och då drog han ändå ner dammet i lungorna och fick hosta. Han fick på ett täcke och efter några dagar var hostan borta.....

Efter dessa gånger har mina hästar täcke när dom går ute och det inte är sommar.....

Dom har även täcke på sej inne men det är för att jag inte står i varmstall utan den enda värmen som finns är den som dom själva alstrar...
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Ja, måste veterinären skälla ut en har man ju gjort fel antagligen. Om inte veterinären är från vettet. Men din har ju sagt åt dig bra saker.

Som du ser skrev jag inte att täcke är fel. Jag har täcke på min helklippta. Iom att han är 29 år och jag kräver arbete där han ska vara mjuk så täckas han vid behov. Jag hade iofs täckat en så gammal häst oavsett. Men jag har högre krav på rörlighet/mjukhet än en del andra. Gamla och sjuka får inte bli kalla och spänna sig. Det tycker jag säger sig självt.
Jag skrev om att ge hästen rätt förutsättningar genom att täcka dem vid behov.

Men det får inte gå till överdrift! Jag skrev bla ett exempel på det med häst som skulle ridas i dubbla täcken nyss i ridhus. Så länge som du inte gör så behöver du inte känna dig träffad.

Jag har själv hosthäst som idag är bra tack vare god omvårdnad. Och ja, en sån häst får man borsta i blåst där vinden blåser damm bort om man nu måste borsta. Det går också att borsta den lite så det inte yr så mycket. Man lär in tekniken.
Sen behöver det inte vara fel att täcka en sån. Men fler alternativ finns.
Jag skrev också om att det går att göra saker för människans skull så länge som det inte går ut över hästen. Är du och häst nöjda.. Kör på då..
Som sagt lägger jag mig inte i om inte folk frågar. Det skrev jag med. Och jag har inte adresserat till dig.

Bra att de har täcke om de står uppstallade och det inte är varmt nog att ha dem utan. Kan de inte röra sig, som jag också skrev, så kan de frysa.
Ska de palla liv utan täcke så kan de inte stå på box och krävas arbeta mjukt om det är kyligt där de står. Alt de släpps ut i kyla utan nog päls för att de stått på box där det är varmare än ute.

Jag vet inte varför du kände dig så provocerad av mitt inlägg. Men ok, jag svarar.. Du kanske ist borde läsa om mitt inlägg.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Det jag reagerade på var denna mening:

Det går att borsta dem ute. Så de slipper dammet. För de som skyller på dammet.

Speciellt som jag tidigare hade hållt med dej till 100 % och även predikat samma för andra, vilket jag alltså inte längre gör.....
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Om hästar över lag har det bättre i dag än förr (vad man nu menar med förr i tiden?, ska jag låta vara osagt. Det finns många saker som förbättrats i hästhållningen och många saker som försämrats. Vilket som överväger vet jag inte. Men om man med mycket små och enkla medel kan ge sina hästar en bättre tillvaro så tycker jag man ska göra det. Att gå från en bra hästhållning till en sämre uta att det finns en relevant anledning är inte rätt mot hästarna tycker jag. Jag tror absolut inte att hästar utrotas av att få bära täcken 24/7 men jag tycker täcken ska användas med förnuft. De ska sitta på när det finns behov och inte dygnet runt. Skulle du själv tycka om att gå i täckjacka dygnets alla timmar vare sig du var ute eller inne, tränare eller var stilla? Hästen har päls med värmereglerande egenskaper och de har rätt att få använda den emellanåt. Att vara instängd ständigt är inte bra för huden och hästarnas rörelsemönster påverkas också till viss del. Hästen är inte känsligare av att vara på L:A-MSV nivå än när den är på L:B nivå. Man täcker när man behöver och där emellan ska hästarna få vara utan tycker jag.


Jag har faktiskt kläder på mig dygnet runt. Och jag diskuterar nu klippta hästar som faktiskt har behov av att vara täckade.

I mitt stall har jag dessutom ett gäng fullblod där variationen är stor på vilken som har täcke på sig eller inte.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har faktiskt kläder på mig dygnet runt. Och jag diskuterar nu klippta hästar som faktiskt har behov av att vara täckade.
Jag uppfattade att det gällde hästar som hade täcket på sig dygnets alla timmar även när de inte var klippta. Det är ju en viss skillnad. Visst har vi människor kläder på oss, men i väldigt varierade mängd. Dessutom finns en jättestor skillnad mellan oss och hästarna. Vi har ingen päls och kan inte reglera vår värme själva. Man kan inte jämföra hästar och människor på det viset.
I mitt stall har jag dessutom ett gäng fullblod där variationen är stor på vilken som har täcke på sig eller inte.
Men det är väl bra. Då anpassar ju ägarna efter hästen. Det är klokt (tycker i alla fall jag.)
 
Senast ändrad:
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag uppfattade att det gällde hästar som hade täcket på sig dygnets alla timmar även när de inte var klippta. Det är ju en viss skillnad. Visst har vi människor kläder på oss, men i väldigt varierade mängd. Dessutom finns en jättestor skillnad mellan oss och hästarna. Vi har ingen päls och kan inte reglera vår värme själva. Man kan inte jämföra hästar och människor på det viset.
Men det är väl bra. Då anpassar ju ägarna efter hästen. Det är klokt (tycker i alla fall jag.)

Det var ett svar till det inlägget jag svarade på att människor inte gick omkring med kläder dygnet runt.

Anpassar det är just det som de flesta faktiskt gör, ingen annan än du själv kan avgöra om och vad hästen behöver om man inte är insatt.

Har haft häst som hade tendens till korsförlamning och hon gick faktiskt täckad större delen av året.

Och för att klargöra så är det bara mina egna hästar som står i mitt stall ;)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Anpassar det är just det som de flesta faktiskt gör, ingen annan än du själv kan avgöra om och vad hästen behöver om man inte är insatt.
Men det här handlade ju om när täckesanvändningen inte anpassades efter hästarna. Det var ju liksom det som var samtalsämnet. Om man anpassar efter hästens behov så är ju allt som det ska.

Har haft häst som hade tendens till korsförlamning och hon gick faktiskt täckad större delen av året.
Ja anpassning.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Varför ska man lägga täcke för smutsens skull?

Tanken har föresvävat mig under dessa vårmånader att lägga regntäcke på hästarna. Har man lite ont om tid så känns det rätt skönt att ha en torr och ren häst under ett täcken än en lerkocka som måste göras ren. Jag lägger inte in nåt tyckande när det gäller människor som väljer att göra så. Skulle inte förvåna mig om jag kommer att börja då valacken har en förkärlek till lerbad :cool:
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har täckte på min stora året om så fort det är molnigt. Tyvärr har jag inte möjlighet att sitta i stallet hela dagarna och springa ut i hagen o byta täcke efter väderlek, och är det risk för regn så är det täcke som gäller. Efter ett par slängar av korsförlamning tar jag det säkra före det osäkra.

Häromdagen hade vi tio plus och sol på fm och mitt på dagen. Regn på em (men ej överdrivet mkt). Hästarna kom in medans det var ljust ute. Två av den (varav den ena är min, samt en ponny) stod o skakade av kyla. Då hade ändå båda två regntäcken på sig och ingen utav dom har varit klippt i vinter.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Och som sagt har haft häst i 24 år, behandlat mina hästar likadant hela tiden ALDRIG som sagt fått höra "stackars dina hästar"... Och att då påstå att min hästhantering handlar om OKUNSKAP ? Nä tänk igenom den iden en gång till... Har gått på ridskola hos Mats Mellberg tills jag va 18, NBG gymn med hästinriktning och även jobbat i flertalet stall, både trav, tävling (hopp/dressyr) och avel...
Och vad spelar 24 års hästerfarenhet för roll när man inte är villig att ta till sig ny kunskap och fakta.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

För att om hästen är blötlerig så går den inte att få ren så att man kan lägga sadel/sele på utan att det blir skavsår.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Personligen tycker jag att täckesmanin som råder är en sjuklig "förmänskling" av hästarna. Läser veterinär själv och detta ämne har tagits upp ganska mycket eftersom överhettning är mycket vanligare än man tror. Vi människor kommer ursprungligen från Afrika, våra kroppsfunktioner har inte ändrats så mycket sedan dess: alltså är vår "idealtemp" i omgivningen ca 26 grader -alltså gränstemperaturen då vi ej behöver göra av med energi för att hålla oss varma utan kläder. Hästars gränstemp ligger på -15 (!). Och jag menar alla hästraser(självklart finns det alltid avvikande individer)

Om det är kallare än så behöver de göra av med energi för att hålla sig varma, men de behöver inte frysa för det på samma sätt som att vi inte behöver få "fryskänslor" i 20 grader trots att det är under vår idealtemp. Det är väldigt lätt för oss som alltid är frussna av oss på vintern att tycka att hästarna fryser lika mycket som oss. Jag menar, om en häst fryser-då ser man det jättetydligt och då ska det självklart åtgärdas.

Viktig parentes är dock att om hästen är blöt så blir den mycket lättare nerkyld! Men saken är den att hästar är gjorda för ett helt annat klimat än oss och klarar av kalla temperaturer mycket mycket bättre än vad vi tror. Regntäcken kan dock vara en bra investering under blöta och blåsiga dagar. Klippning minskar isoleringen, men inte heller så mycket som man tror. Visst kan det väl vara ok med täcken, men tänk på att de inte har samma optimaltemp som vi.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Personligen tycker jag att täckesmanin som råder är en sjuklig "förmänskling" av hästarna. Läser veterinär själv och detta ämne har tagits upp ganska mycket eftersom överhettning är mycket vanligare än man tror. Vi människor kommer ursprungligen från Afrika, våra kroppsfunktioner har inte ändrats så mycket sedan dess: alltså är vår "idealtemp" i omgivningen ca 26 grader -alltså gränstemperaturen då vi ej behöver göra av med energi för att hålla oss varma utan kläder. Hästars gränstemp ligger på -15 (!). Och jag menar alla hästraser(självklart finns det alltid avvikande individer)

Om det är kallare än så behöver de göra av med energi för att hålla sig varma, men de behöver inte frysa för det på samma sätt som att vi inte behöver få "fryskänslor" i 20 grader trots att det är under vår idealtemp. Det är väldigt lätt för oss som alltid är frussna av oss på vintern att tycka att hästarna fryser lika mycket som oss. Jag menar, om en häst fryser-då ser man det jättetydligt och då ska det självklart åtgärdas.

Viktig parentes är dock att om hästen är blöt så blir den mycket lättare nerkyld! Men saken är den att hästar är gjorda för ett helt annat klimat än oss och klarar av kalla temperaturer mycket mycket bättre än vad vi tror. Regntäcken kan dock vara en bra investering under blöta och blåsiga dagar. Klippning minskar isoleringen, men inte heller så mycket som man tror. Visst kan det väl vara ok med täcken, men tänk på att de inte har samma optimaltemp som vi.

Om det nu vore så att deras gräns eller va ni nu kallar det är på -15 hur kommer det sej då att hästen sätter sån jävla päls om man inte täckar dem ? Och skyll inte på fodringen för nog överfodras det mer än man ser magra hästar.

Så länge min häst är korthårig och fin i pälsen kommer jag täcka min häst på vintern. Sen skulle jag gärna se studier på hästar med liknande arbeten som går otäckade och ändå inte sätter päls. Och då jag även jobbat i travstall vet jag att även de går ut täckade så de kan man inte säga som exempel.
Varför ska jag släppa ut mina hästar otäckade för att sen va tvungen att klippa dem ? Snacka om korkat upplägg... Då täckar jag hellre så de är korthåriga och fina hela vintern. Och som sagt när det gäller vår och höst är det som sagt täcken för att slippa tvätta hästen varje dag den fått för sej att syssla med sin favvosyssla = rulla sej. Detta gäller även regniga kalla dagar under sommaren, och de efterföljande dagarna då det gärna hittar till lerpölarna igen !

Så den dagen ni kan visa mej en studie med tävlande halvblodshästar som inte sätter päls utan har kvar samma fina sommarpäls under vintern , först då kommer jag sluta täcka mina hästar... Men då jag själv inte sett några såna hästar utan att ens behöva låta det va "studier" så kommer jag fortsätta täcka mina hästar...

Andra studier är än så länge inte nåt som fått mej att frångå mina 24 års erfarenhet, dvs 24 år UTAN en enda överhettad eller skadad häst pga täcke. Den dagen kommer nog aldrig hända då mina hästar "skadas" av att ha täcke på sej...
 
Senast ändrad:
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Tycker inte det är fel med"täckesmani-(även om JAG tycker att den är överdriven-ser många hundar-och då inte små dvärghundar med kläder på- på vanliga promenader i mulet väder med täcke-Varför kan jag tycka?)
En del hästar är ju faktiskt frusna och då det är helklippta så förstår jag än mer.

Jag har mina hästar på lösdrift och sällan täcke. Har ett 30 tal tecken, ca 10 st som hängt i stallkammaren i 3 år oanvända. Men mina hästar är också oskodda hemma och aldrig klippta trots att en del tränas aktivt i trav. Men inte alla hästar trvis i lösdrift, inte alla kan gå barfota. Hästar och hästägare är som baken - delade åsikter om det mesta tycker jag.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Fast jag vet faktiskt inte riktigt hur jag bör täcka min häst. Jag har ju tyckt att hon bör klara sig med tunt regntäcke även vid nederbörd och 5-10 plusgrader som det varit här senaste veckorna. Men hon gör ju inte det. Hästkraken skakar vid intag och är som en fiolsträng i kroppen flera timmar efteråt. Knappt att hon känns helt avspänd trots 150 g täcke vid samma väder.

Nu får hon vara täckad ett snäpp mer än vad jag tycker är rimligt för att slippa frysa.

Har haft en häst innan som reagerade såhär, han var täckad nästan året om.. alla mina andra hästar har gått nakna så fort tempen går över plusgrader och det inte spöregnar.

Men min häst verkar inte tåla nederbörd, tilläggas bör kanske att hon varit utan täcke inne sen en dryg månad utan problem, så det kanske är regnet som ställer till det?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp