Täckesmani-är det bra hästhållning?

Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Tja, det kan vara så. Väninnans fullblod är äldre och lite bräcklig, den går täckad även under sommaren om det inte är soligt. Något som jag förstår då den är svår att hålla i hull, lätt blir stel, och krasst är något av ett måndagsexemplar. Den behöver täcke.

Sedan är det, som jag skrev ovan någonstans, rätt ofta så att du får göra en bedömning när du är i stallet. Det finns inte alltid möjlighet att åka ut och täcka om, och då tar man (=jag) det säkra före det osäkra när vi nu har aprilväder som slår om hipp som happ. Min (halvt klippt) tål inte heller ösregn en hel natt. Finns ingen orsak att han ska stå och bli stel, då får han täcke på även om det kanske är ett par timmar sol mitt på dan då han gott kunde gått naken.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Om det nu vore så att deras gräns eller va ni nu kallar det är på -15 hur kommer det sej då att hästen sätter sån jävla päls om man inte täckar dem ? Och skyll inte på fodringen för nog överfodras det mer än man ser magra hästar.

Pälssättningen styrs av ljuset :D sluta tjata om dina 24 år nu, det börjar bli pinsamt. Det är svårt att diskutera med dig - inte bara för att du vägrar att ta till dig ny kunskap/fakta/information - utan också för att du inte är intresserad av att dina hästar ska ha det så bra som möjligt. Då är det ju liksom skitsamma alltihop.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Tycker inte det är fel med"täckesmani-(även om JAG tycker att den är överdriven-ser många hundar-och då inte små dvärghundar med kläder på- på vanliga promenader i mulet väder med täcke-Varför kan jag tycka?)
En del hästar är ju faktiskt frusna och då det är helklippta så förstår jag än mer.

Täckesmani = täcka hästen onödigt varmt och/ eller ofta.
Täcka hästen onödigt varmt och/ eller ofta = skadligt för hästen.

om
täckesmani = bra

så är
skadligt för hästen = bra
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

KL
I Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007
Allmänna råd till 2 kap. 6 § kan du läsa:
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd mot
kyla, väta eller insekter.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Nu har jag inte orkat läsa allas kommentarer men jag läste om Ulla Håkansson som skrev täcke AV vid +10 grader. Dessutom läste jag om sk proteinknutor som man brukar skylla på fodrer kan vara svamp. och att svamp orsakas ofta av att hästen går fuktig och varm under et täcke som är pefekt grogrund. självklart har man skylldighet att skydda hästen men många skyddar nog hellre in tid och triceps i form av att slippa borsta lera. massagen bostningen ger hästen innan ett ridpass är också en form av uppvärmning och avsappning.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Nu har jag inte orkat läsa allas kommentarer men jag läste om Ulla Håkansson som skrev täcke AV vid +10 grader. Dessutom läste jag om sk proteinknutor som man brukar skylla på fodrer kan vara svamp. och att svamp orsakas ofta av att hästen går fuktig och varm under et täcke som är pefekt grogrund. självklart har man skylldighet att skydda hästen men många skyddar nog hellre in tid och triceps i form av att slippa borsta lera. massagen bostningen ger hästen innan ett ridpass är också en form av uppvärmning och avsappning.
:bow::bow: Det finns en hel del tips man kan ta från Ulla Håkanssons hästhållning :)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har två fullblod.
Går visserligen nakna nu, men får ha täcke på om det blir regn och blåst-oavsett om det är 10-15 + grader.

Jag fick en chock när jag tog in dem en varm och regnig, dock blåsig augustidag.

Den ena stod och skakade som ett löv och den andra kunde jag inte ens lägga handen på utan att hon sänkte ryggen flera dm!

Då ser jag hellre att de har täcke på och kanske är lite varma tof på dygnet än att gå och ha ont.

Jag måste säga att jag tycker det har blivit hysteri på att lägga sig i vad andra gör med sina hästar.
Täcken, foder vilket bett man rider på, hur länge det går ute etc

Varför kan inte folk bara sköta sitt utan att lägga energi och gå och störa sig på vad andra gör med sina hästar?
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hästar i full tävlingskondition håller värmen dessutom bättre än lågtränade hästar.

Detta påstående har man omvärderat. De har ofta större muskelmassa o mindre underhudsfett samt mindre päls. Kan bli avkylda lättare. Mer som atleter.

Hästar som däremot tränas- inte bara motionrids o därmed får upp värmen i kroppen dagligen sätter mindre päls, men behöver mer energi.

många hästägare som själva är frusna överför det till hästen utan att kolla den. Sen är det en vanesak. På våren är det svårt med kyliga mornar o soliga varma dagar. De kan då hellre stå utan en timme när det är kyligt men ha foder att äta.

Att ha täcke på bara för att de rullar sig- är för att man är bekväm. De flesta rullar sig heller inte om det inte kliar. Borsta mer o lufta pälsen:grin:

tycker nog ändå att det har blivit bättre med de nya täckena. Numera ser man inte hästar som har 2-4 täcken på sig.

Vind, luftfuktighets samt nederbörden är ngt som man måste kalkylera med. står hästen dessutom i en vindpinad hage utan skydd krävs det mer än en kappa som fladdrar för vinden. Hästar ogillar blåst som kyler av snabbt.

Man ska nog inte heller glömma att hästar klarar av värme bättre än kyla ( har förmåga att svettas över hela kroppen) där vind, o de andra faktorerna samverkar. vindstilla o -20 är inga problem.

Summa summarum är att man bör gå efter individ, väder samt användningsområde. Unga hästar rör sig mer o håller värmen bättre.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har två fullblod.
Går visserligen nakna nu, men får ha täcke på om det blir regn och blåst-oavsett om det är 10-15 + grader.

Jag fick en chock när jag tog in dem en varm och regnig, dock blåsig augustidag.

Den ena stod och skakade som ett löv och den andra kunde jag inte ens lägga handen på utan att hon sänkte ryggen flera dm!

Då ser jag hellre att de har täcke på och kanske är lite varma tof på dygnet än att gå och ha ont.

Jag måste säga att jag tycker det har blivit hysteri på att lägga sig i vad andra gör med sina hästar.
Täcken, foder vilket bett man rider på, hur länge det går ute etc

Varför kan inte folk bara sköta sitt utan att lägga energi och gå och störa sig på vad andra gör med sina hästar?
jag tror (obs! tror!) att många gör misstaget att endast lägga på ofodrat regntäcke när det är hyggligt varmt, men skitväder. Täcket gör att hästen inte kan resa pälsen för att isolera kroppen från kyla, och sedan blir det tätt med regntäcke oavsett om tillverkaren säger att det andas, och då försvinner inte fukten som hästen avger tillräckligt snabbt från hästens kropp vilket ger en kylande effekt.

Och det är ju mot väder och vind man bör använda täcke, men flera här använder täcke för att slippa borsta, och då tycker jag nog att man är fel ute. Sedan finns det andra som täcker enormt mycket/tjockt även varma vindstilla dagar och det tycker jag nog är värre ändå. Jag skulle sannerligen inte vilja vara tvungen att ha täckjackan på i 15 graders värme och sol, och jag har svårt att tro att hästar vill det heller.

Jag täcker mina hästar också när jag kollat vädret på morgonen innan jag går ut i stallet (kvällen före kan ju vara ett tips för de som har hästen inackorderad då). Är det risk för ihållande regn eller stark blåst i kombination med lägre temperaturer så lägger jag också på täcke, så det är inte så att jag är total motståndare. Mina hästar har en skogsdunge i hagen så om det blir soligt och för varmt så går de in där om de har täcke (SMHI har ju inte alltid rätt menar jag). Många tjockt täckta hästar har ju dock inte möjligheten att komma in under några träd eller liknande heller och det är väl då som hästarna torde lida?
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Numera ser man inte hästar som har 2-4 täcken på sig.

Här i trakterna finns det fullt av dessa hästar, med flera lager täcken på ända fram till sommaren, helt oavsett temperatur. Jag misstänker starkt att det beror på ren lathet hos ägarna, man orkar inte byta täcke på morgonen utan det är enklare att bara slänga på ett till utanpå.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Varför kan inte folk bara sköta sitt utan att lägga energi och gå och störa sig på vad andra gör med sina hästar?

Varför det? Det är din skyldighet att göra något om någon utsätter sin häst för något som kan vara skadligt för den. Den där inställningen är bland det vidrigaste jag vet. Och som sagt - jag (och de flesta hoppas jag) tar för givet att det rör sig om okunskap och inte illvilja/lathet/ignorans när folk behandlar sina hästar felaktigt. Man menar bara väl när man "lägger sig i" för att hjälpa eftersom man tror att det även ligger i ägarens intresse att hästen har det bra. Men det verkar tyvärr inte stämma :crazy:
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag har en häst som lätt spänner sig och då blir öm i ryggen.
Jag använder nät ute och inne samt att gräset har kommit i hagen nu.
Sålänge det inte regnar hela dagen går han utan. Han har att äta så han klarar sig.

Jag är inget fan av täcken och jag tycker synd om hästar som går med täta täcken mitt i sommaren i gassande sol.
Jag förstår heller inte varför man helklipper hästar.
Manken till svansroten är en känsligare del än resten av kroppen och den tycker jag pälsen ska få sitta kvar på och skydda.

Min personliga åsikt. De som vill täcka sina hästar året om får göra det. Men jag förstår inte varför.

Självklart finns det de som verkligen behöver det, men jag tycker man bör sträva efter att använda täcken så lite som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hej.
Det är lätt att tycka att andra gör så fel med sina hästar. Min ponny går med täcke för att hon lätt blir kall och då får kolik. Hon är inte klippt någonsin och sätter bra vinterhår-rem men fryser ändå. Alltså har hon täcke på. I hennes hage är det insektsfritt till stor del på sommaren för att det blåser. Det innebär även att det blåser övriga årstider.
En häst som är frusen av sej och inte har fri tillgång till strå-foder fryser lätt.Hästar håller ju värmen genom att äta. Stå i hagen och hänga när fodret är slut och vara kall är väl inte god hästhållning.
Om hästen då har täcke på sej är väl god hästhållning.:) Frida
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag tycker att hästar är snyggare än täcken. Idag är det full sol 21 gr vindstilla
och grannhästarna står med regntäcken i sina små grushagar utan skugga.
Alla utom en som dessutom har tjockt stalltäcke under regntäcket.
:mad:
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Mina hästar har täcken för att det är snyggt!!! Mao, get a life!

Jag tycker inte det här är snyggt, utan bara nödvändigt tyvärr. Jag skulle hellre vara utan året runt.

telefon082-1.jpg
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Du korven. Är det en tokig vinkel eller ser den ut som det gör på bilden- h. framhov:eek:
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Det är nog konstig vinkel eller nåt :) Ska kolla i morron, sen är det en gammal bild också.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hej.
Det är lätt att tycka att andra gör så fel med sina hästar. Min ponny går med täcke för att hon lätt blir kall och då får kolik. Hon är inte klippt någonsin och sätter bra vinterhår-rem men fryser ändå. Alltså har hon täcke på. I hennes hage är det insektsfritt till stor del på sommaren för att det blåser. Det innebär även att det blåser övriga årstider.
En häst som är frusen av sej och inte har fri tillgång till strå-foder fryser lätt.Hästar håller ju värmen genom att äta. Stå i hagen och hänga när fodret är slut och vara kall är väl inte god hästhållning.
Om hästen då har täcke på sej är väl god hästhållning.:) Frida

Kolik har väl inget att göra med att hästen fryser?
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hästen är utrustad med päls och denna päls är utmärkt skydd mot både värme och kyla.
Det fungerar nämligen så att när det är kallt ute så reser sig hårstråna upp och fungerar som en inbyggd isolering, när det är varmt så gör de det inte. Så en häst ska i grund och botten inte behöva täcke så länge den är helt frisk, rätt fodrad och har möjlighet att ta skydd för regn och blåst under ett tak+vägg (bäst är ett utestall) eller liknande.
Vad som sedan bestämmer hur pass "kyl/värmetålig" hästens päls är då inte främst hur pass mycket den stått ute i kyla utan hur pass mycket sol och dagsljus den får.
Märker du då att din häst fryser så ska de enklaste lösningarna vara att förlänga antalet timmar dagsljus genom att exempelvis ha en lampa tänd i Utestallet (om det här är möjligt), eller också öka mängder foder. - eftersom att hästen producerar egen värme genom att äta behövs då mer foder under regniga/blåsiga dagar för att hålla kölden borta.
Lägger du täcke på din häst så plattas hästens hårstrårn till och får då inte lika enkelt att resa sig även då hästen går utan täcke, samtidigt som de inte får chansen att ta upp något dagsljus så det här kan bli en ond cirkel.
Är hästen där emot sjuk eller gammal så kanske den inte har tillräckligt mycket hull eller liknande och då kan hästen behöva ett täcke VID MINUSGRADER och under fuktiga och blåsiga förhållanden.

Det är enkelt att jämföra med oss människor. Då det är kallt ute reser sig våra ack så få hårstrån för att de SKA fungera som en isolering. Förr i tiden hade vi betydligt mer hår på kroppen just av denna anledning, och det var också då människor gick omkring med enbart ett skynke för att skydda könsorganen. Nu när vi går med kläder och pälsar på oss ju kallare det är så kan vi inte heller hantera kölden så bra.
Har hästen tillgång till tak mot regn och vägg mot blåst så kan denna häst själv gå och ta skydd när den känner att den behöver detta.
Hästar som däremot är klippta mycket kan behöva täcke.
Hästar som tränar ofta klipps gärna ofta, detta för att de lättare ska bli av med överskottsvärmen efter ridning och för att torka snabbare.
Om din häst tränas på "medelnivå" räcker en Spårklippning och då behöver denna inte täckas. Den torkar snabbt när den svettas.


"Vad kan hända om hästen har täcke i onödan?
Det finns en viss risk för överhettning om hästen ständigt går omkring med extra ”kläder”. Den har redan en isolering i form av sin päls, och det vi gör när täcket läggs på är att klä in den i en dunjacka eller motsvarande. Om då vädret skiftar flera gånger som det ofta gör under en normal dag, har hästen ingen möjlighet att göra sig av med det överskott av värme som kan uppstå. Då kan det bildas svettavlagringar i hästens hårrem, vilka bakas in i huden och på sikt kan ge olika hudproblem t ex svampinfektioner.

Det är vanligt med skav från täcken med dålig passform eller tunga täcken. Ett dåligt tillpassat täcke kan hindra hästens rörelser och det finns en viss skaderisk om spännena går upp så att gjordar och bensnören hänger lösa."

Källa: Täcken för många miljoner, Ingrid Andersson, Ridsport
Med tillstånd av Ingrid Andersson och Ridsport.


Till sist... självklart så förstår jag att personer som hys stallplats på ett större ridstall inte har lyxen eller möjligheten att bestämma precis hur hästarna ska ha det, men det är värt att ta upp frågan och åtminstone se efter om personalen på stallet kan göra något åt det.

Så naturligt som möjligt = en naken häst mår bäst.

Vänligen // Agnes
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp