Täckesmani-är det bra hästhållning?

Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Nyfiken på vad du menar med förr i tiden?

Är det innan människan tog dem som tamdjur eller vad menar du?
:rofl: Inte vet jag vad som menades här, men på min ridklubb på 80-talet hade vi tre täcken och ca 30 ridskolehästar. Täckena användes ytterst sällan, så man behöver verkligen inte gå långt tillbaka i tiden.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Många tror att hästarna fryser när vi själva fryser. Faktiskt så är det så att en temperatur på ca 0grader är ganska optimalt för alla hästar. (alla raser, åldrar, vinter/sommarpäls eller klippta, -vid vinterpäls kan det vara lite kallare och ny klippt och liten häst med dålig kondis lite varmare). Med vinterpäls har hästen är kritisk temperatur (när hästen börjar frysa) på ca minus 25 grader! -Vi människor ligger på ca + 28! Det är väldigt stor skillnad.

Tycker det är lite täckes hysteri hos folk ibland. Speciellt på "storhäst-sidan". Men jag vet själv hur jag är, är det kallt ute så har hästen täcke, även om jag vet i teorin att den inte behöver.. men två täcken är lite överdrivet kanske? eller det beror ju på hur tjocka dem är? Jag kan ha ett tunt fleece täcke och sen ofodrat "sommarregntäcke" över.

Men iaf, om du vill få hästägarna att tänka till kan du ju alltid leta på någon bra studie att sätta i handen på dem :) Eller helt enkelt fråga varför dem har så många och tjocka täcken? Viktigt är att ha en positiv ton och säga det på ett bra sätt. Du vill ju lära dem något nytt och få dem att tänka till bara :)

:rofl: du måste skojja ? Skulle nån komma till mej med en studie om hur man bör täcka sina hästar hade jag på allvar ifrågasatt den människans mentala status... :eek: Och sen hade ju den personen fått tycka en massa andra bra saker, personen hade för evigt blivit klassad som idiot ! :D
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Men skojar du? Det är just en sådan inställning som ofta ställer till problem. När hästägare inte bahandlar sina hästar som just hästar är det kunskaper som saknas. Att då få läsa forskningsresultat och undersökningar är ett jättebra sätt att skaffa sig mera kunskap. Jag menar inte att det är så i ditt fall, för det vet jag ingenting om, men jag kan för mitt liv inte se fel i att skaffa sig mera kunskap. Jag läser alla forskningsresultat jag kommer över för att ständigt fylla på min faktabank. Jag har också en studie utskriven som hänger i stallet för att ägare till inhyrda hästar ska kunna läsa. (och jag har inte fått några negativa reaktioner av det)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Då tycker jag ärligt talat att du borde se över ditt eget betéende och framför allt din egen hästhållning först.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Då tycker jag ärligt talat att du borde se över ditt eget betéende och framför allt din egen hästhållning först.

Som sagt min hästhållning står jag till 110% för. Och som tur e så har de som står i stallet liknande hästhållning alt vet att det inte är lönt att "pracka på" sin egna hästhållning på andra...

Men jag kanske bara är sån tur här i en klick i triangeln mellan Sthlm-Nynäshamn- Södertälje. För här är det då ingen OAVSETT vart jag stått som ens diskuterat min hästhållning negativt, snarare tvärtom har vi alltid fått beröm för hur fina och välskötta våra hästar är....

Och då står jag som sagt fortfarande för att jag täckar min häst för MIN skull !
För att jag ska kunna rida i den utsträckningen jag gör, eller nä förresten täckar även om jag inte rider dem heller... Avelsmärrarna har åxå alltid fått täcken på sej =) när jag tycker att de behövts.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

:rofl: Inte vet jag vad som menades här, men på min ridklubb på 80-talet hade vi tre täcken och ca 30 ridskolehästar. Täckena användes ytterst sällan, så man behöver verkligen inte gå långt tillbaka i tiden.

Vad jag vet så täckade alla jag kände sina hästar på 80-talet, de enda som inte täckades var just de hästar som inte tävlade och då unghästarna.

Jag klippte min första häst 1983
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Lite blöt lera är ingen fara. Det når inte enda in på huden ändå. :) som att rulla sig med en regn jacka på. -Blöt utanpå men varm och torr innuti.

Denna tesen föll hos mig i vintras då min shettis var i princip blöt dygnet runt. Han frös som bara den, gick knappt att flytta på i hagen.

Han klipptes och fick ett täcke och han blev en helt annan häst, pigg och glad och busade omkring.

Och om du rullar dig tillräckligt många gången med en täckjacka så blir även den blöt ;)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Till alla:

Jag menar inte att jag ska gå på hästägarna. Jag vill nog egentligen bara belysa det faktum att detta blir allt vanligare och att det är en väldigt tråkig utveckling (eller avveckling). Kunskaperna om hästar borde göra att utvecklingen går åt andra håller. Jag har ingenting emot täcken så länge de används när de behövs och inte för att hästen är fin i det, ser så mysig ut eller för att ägaren tror att hästen ska frysa så fort ägaren själv tycker det är kyligt. Vi är människor och har helt andra behov än våra vänner hästarna, men när det finns ett behov från hästens sida så ska vi såklart lägga på ett täcke.

Men ärligt hästar har det över lag betydligt bättre idag än förr i tiden så varför eg göra så stor affär av lite täcken som om det skulle innebära hästars utrotning :crazy:
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

:rofl: du måste skojja ? Skulle nån komma till mej med en studie om hur man bör täcka sina hästar hade jag på allvar ifrågasatt den människans mentala status... :eek: Och sen hade ju den personen fått tycka en massa andra bra saker, personen hade för evigt blivit klassad som idiot ! :D

Förstår inte vad som är fel med att läsa på lite och utöka sin kunskap?

Jag skulle tro mer på en bra gjort studie än någon "dam i stallet" med egna teorier. Men kan damen bevisa att sina teorier är sanna och fungerar med ex en studie skulle jag inte tveka om att fråga damen fler saker som jag undrar över.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Vad jag vet så täckade alla jag kände sina hästar på 80-talet, de enda som inte täckades var just de hästar som inte tävlade och då unghästarna.

Jag klippte min första häst 1983

Ja här var det som sagt tvärtom, täcken var något man väldigt sällan använde, men de lokala variationerna kanske var stora? Jag ser en enorm skillnad i täckesanvändning nu och om jag bara går 10-15 år tillbaka i tiden.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Men ärligt hästar har det över lag betydligt bättre idag än förr i tiden så varför eg göra så stor affär av lite täcken som om det skulle innebära hästars utrotning :crazy:

Om hästar över lag har det bättre i dag än förr (vad man nu menar med förr i tiden?, ska jag låta vara osagt. Det finns många saker som förbättrats i hästhållningen och många saker som försämrats. Vilket som överväger vet jag inte. Men om man med mycket små och enkla medel kan ge sina hästar en bättre tillvaro så tycker jag man ska göra det. Att gå från en bra hästhållning till en sämre uta att det finns en relevant anledning är inte rätt mot hästarna tycker jag. Jag tror absolut inte att hästar utrotas av att få bära täcken 24/7 men jag tycker täcken ska användas med förnuft. De ska sitta på när det finns behov och inte dygnet runt. Skulle du själv tycka om att gå i täckjacka dygnets alla timmar vare sig du var ute eller inne, tränare eller var stilla? Hästen har päls med värmereglerande egenskaper och de har rätt att få använda den emellanåt. Att vara instängd ständigt är inte bra för huden och hästarnas rörelsemönster påverkas också till viss del. Hästen är inte känsligare av att vara på L:A-MSV nivå än när den är på L:B nivå. Man täcker när man behöver och där emellan ska hästarna få vara utan tycker jag.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Denna tesen föll hos mig i vintras då min shettis var i princip blöt dygnet runt. Han frös som bara den, gick knappt att flytta på i hagen.

Han klipptes och fick ett täcke och han blev en helt annan häst, pigg och glad och busade omkring.

Och om du rullar dig tillräckligt många gången med en täckjacka så blir även den blöt ;)

Absolut. Ingen har väl sagt något om att det är fel att täcka vid kyla + väta? Fryser hästen ska den självklart ha täcke. Tråden gällde ju från början hästar som är täckta dygnet runt stora delar av året, ofta går med dubbla täcken osv.

KL
Jag kanske är väldigt naiv, men jag måste säga att jag hatar inställningen som många har att man ska sköta sitt och skita i andra, och inte "pracka på" folk sina åsikter. Jag tar för givet att alla vill sina hästar det bästa, och om någon behandlar eller sköter sin häst på ett sätt som jag vet kan vara skadligt för den (alltså inget som gäller löst tyckande utan något som är ren fakta) så tar jag alltid för givet att det handlar om okunskap och att den personen uppskattar vänliga tips och förslag.

Det finns inte i min värld att man medvetet gör något för sin egen skull som inte är bra för hästen. Jag brukar inte lägga mig i hur andra människor lever sitt liv, men när det gäller barn och djur tycker jag att alla har ett ansvar. :)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Absolut. Ingen har väl sagt något om att det är fel att täcka vid kyla + väta? Fryser hästen ska den självklart ha täcke. Tråden gällde ju från början hästar som är täckta dygnet runt stora delar av året, ofta går med dubbla täcken osv.

KL
Jag kanske är väldigt naiv, men jag måste säga att jag hatar inställningen som många har att man ska sköta sitt och skita i andra, och inte "pracka på" folk sina åsikter. Jag tar för givet att alla vill sina hästar det bästa, och om någon behandlar eller sköter sin häst på ett sätt som jag vet kan vara skadligt för den (alltså inget som gäller löst tyckande utan något som är ren fakta) så tar jag alltid för givet att det handlar om okunskap och att den personen uppskattar vänliga tips och förslag.

Det finns inte i min värld att man medvetet gör något för sin egen skull som inte är bra för hästen. Jag brukar inte lägga mig i hur andra människor lever sitt liv, men när det gäller barn och djur tycker jag att alla har ett ansvar. :)

Och vad menar du med det ? HUR tar hästen skada av att ha täcke på sej dygnet runt ? Mina som sagt har de under allt annat än rena torra sommardagar. Annars går de alltså med täcke i stort sett 24/7 och absolut under höst-vinter-vår. Mina hästar har varken skav av täckena och är inte mjälliga eller så i pälsen osv.. Så hur menar du att mina hästar är "skadade" av att jag täckar dom ?

Och som sagt har haft häst i 24 år, behandlat mina hästar likadant hela tiden ALDRIG som sagt fått höra "stackars dina hästar"... Och att då påstå att min hästhantering handlar om OKUNSKAP ? Nä tänk igenom den iden en gång till... Har gått på ridskola hos Mats Mellberg tills jag va 18, NBG gymn med hästinriktning och även jobbat i flertalet stall, både trav, tävling (hopp/dressyr) och avel...

Så jo jag blir lika irriterad varje gång dessa "täckesmani" trådar startar...
Jag kommer ALLTID "försvara" mitt täckande av mina hästar oavsett vad andra tycker eller tänker om det.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

De 2 st negativa aspekterna med att ständigt täcka sina hästar är för mig:

Det första är att pälsen lägger sig ner under täcket, täcket pressar ner håren. Detta gör att det inte kommer in tillräckligt med syre till huden. Pälsen värmer då inte heller på samma sätt och huden under mår inte så värst bra. Därför är det ju bra att även vintertid ta ut hästen naken en stund dagligen så att pälsen får resa sig upp (exemeplvis i lite vind så det går fortare) precis som håren på ens armar. Gör man detta så ser inte jag något problem i att alltid ha täcke på hästarna på vintern (förrutom skav osv). Givetvis måste man ju se till individen.

På våren/ tidig höst, då solen kan sticka fram och värma ordentligt och på sommaren så är det dock värmeaspekten som jag tänker på. En häst kan äta sig varm, men den kan inte kyla ner sig på annat sätt än att svettas.
Läste för några dagar sedan en forskningsartikel om att en häst i tävlingskondition alstrar så mycket värme så den utan problem kan stå naken till ca 10 minusgrader i bra väder utan att frysa, med tillgång på mat givetvis.

Att låta en häst stå med för många/varma täcken i solsken eller värme tycker jag är jobbigt att se. Dett av anledning att det är en situaion som iaf jag lätt kan relatera till. Tex en bussresa på sommaren utan ac, för varma kläder i stark sol/värme. Inte kul alls, och jag kan iaf styra över mig själv, dvs ta av mig jackan etc.

Är man dock noga med att se till så att hästen inte har på sig för mycket och tänker sig för så ser jag inget fel i att täcka på vinter, våren/tidig höst. Sommaren tycker iaf jag personligen att det är lite overkill :P

Men som sagt, alla tänker vi olika och alla hästar har olika behov. Detta är iaf min åsikt :)
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Det låter som om vi tycker rätt lika. Om man helklipper hästen på vintern så måste man ju ersätta pälsen med täcken. Inget snack om det. Men som du säger, att låta hästen lufta sig lite varje dag känns viktigt då. Sen vår och höst anpassa efter väder och hur mycket av pälsen som växt ut på våren. Många rider ju fram med täcke och när hästen är varm tar de av täcket. Då får ju hästen lufta pälsen även under träning. Att täcka 24/ utan luftning alls och att hela tiden ha täcke på även vid all träning, täcka den även på sommaren så fort det inte är klarblå himmel och strålande sol, det är en annan sak.

Corzette: Jag menar inte att man skadar hästarna genom att täcka dem hela tiden. Jag menar att man kan ge hästarna en bättre tillvaro och få dem att må bättre om man använder täcke när det behövs och inte alltid.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Och vad menar du med det ? HUR tar hästen skada av att ha täcke på sej dygnet runt ? Mina som sagt har de under allt annat än rena torra sommardagar. Annars går de alltså med täcke i stort sett 24/7 och absolut under höst-vinter-vår. Mina hästar har varken skav av täckena och är inte mjälliga eller så i pälsen osv.. Så hur menar du att mina hästar är "skadade" av att jag täckar dom ?

Hästarna behöver nödvändigtvis inte ta skada av att ha täcke på sig dygnet runt större delen av året. Därmed inte sagt att det är det bästa alternativet för deras välbefinnande. Bekvämt för dom är det ju inte. Och risken finns alltid.

Och som sagt har haft häst i 24 år, behandlat mina hästar likadant hela tiden ALDRIG som sagt fått höra "stackars dina hästar"... Och att då påstå att min hästhantering handlar om OKUNSKAP ? Nä tänk igenom den iden en gång till... Har gått på ridskola hos Mats Mellberg tills jag va 18, NBG gymn med hästinriktning och även jobbat i flertalet stall, både trav, tävling (hopp/dressyr) och avel...

Det har jag inte sagt. Jag förklarade hur jag tänkte ang. att "pracka på" andra sina åsikter. För det finns inte i min värld att man helt medvetet ger hästarna något annat än den bästa möjliga omvårdnaden man har möjlighet till.

tiiiiiiiiiio
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Hästarna behöver nödvändigtvis inte ta skada av att ha täcke på sig dygnet runt större delen av året. Därmed inte sagt att det är det bästa alternativet för deras välbefinnande. Bekvämt för dom är det ju inte. Och risken finns alltid.

Men hur vet du att det inte är bekvämt för hästen ? Har du frågat ?

Mina står på BOX :eek: Hemska tanke... Och inte nog med de, de har GÅTT på lösdrift, förstå deras ångest att nu inte kunna gå ute 24/7...

Näää ge upp ... Täckesmanin är en "jag tycker, jag tycker och jag tycker" -fråga där vi helt enkelt får bli ense om att vi är oense... Du (och andra) kommer aldrig rå på såna som mej, inte ens om ni kommer med 30 studier om att hästar klarar sej utan täcke, för jag täckar FORTFARANDE för MIN skull....
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Näää ge upp ... Täckesmanin är en "jag tycker, jag tycker och jag tycker" -fråga där vi helt enkelt får bli ense om att vi är oense... Du (och andra) kommer aldrig rå på såna som mej, inte ens om ni kommer med 30 studier om att hästar klarar sej utan täcke, för jag täckar FORTFARANDE för MIN skull....

Egentligen har väl den här ifrån inte så mycket att göra vad folk tycker. Man kan inte "tycka" hur hästen fungerar. Det som att säga att jag tycker det är nyttigare att dricka cola än vatten.

Sen undrar jag hur du tänker när du täckar för din skull? Är det inte hästen som bör stå i centrum?

Nu är jag inte ute efter att kritisera din hästhållning, utan ifrågarsätter ditt tankesätt.
 
Sv: Täckesmani-är det bra hästhållning?

Jag tycker det går trender i det här med täcken. Och det varierar hur man gör väldigt mycket beroende på var man står med hästen.
Jag åker runt en hel del bland olika stallar i olika delar av Sverige. Och i ett litet mini-stall i en liten by tex så täckar man inte hästarna som man gör på en tävlingsanläggning i en storstad. Oavsett om hästarna utför samma jobb, är av samma ras/stam och liknande typ, står uppstallade samma antal tim etc.

Jag är ingen täckesmotståndare. Men det får inte gå till överdrift. Hästar är inga porslinsdjur.
När jag för ca 4 v sen i +10-15 såg en ryttare komma med 2 hästar i dubbla täcken(obs, ej ridtäcken/ländtäcken ens) för att rida i ridhuset reagerade jag. Jag lägger mig inte i utan att folk frågar. Men där tänkte jag en del ofina tankar. Hade jag sagt något vet jag att det iaf inte gått hem. Så det är ingen idé.

Min ena häst helklipper jag året om. Han är 29 år Islandskorsning som med åldern nu är låååånghårig året om. Han svettas då bara av att stå i stallet. Han blir trött av att sova ute. Han vilar inte nog. Så han får bo i stall.
Jag försöker passa in klippningen så han ska slippa ha flugtäcke på sommaren och låta pälsen växa till normallängd. Jag klipper alltså inte oftare än då han börjar svettas.
Min andra är ett halvblod av högblodig modell. Han går på lösdrift. Honom har jag oklippt och otäckad. Jag var lite rädd att han inte skulle klara kylan och sätta nog med päls. Men det grejade han fint just iom att han gick ute dygnet runt i god tid och fick fri tillgång på bra föda. Hästarna har också en gigantisk yta att röra sig på. Ligghallen använder de bara sommartid dagtid mot flygfän. Aldrig vid nederbörd.

Jag jobbar som dressyrtränare och har ett specialintresse inom rehab. Så jag är helt med på att om vi ska kräva lösgjort arbete av hästarna så måste de hållas varma nog. De får inte spänna till och frysa om vi ska kräva det jobbet av dem. Då sätter vi hästen i skiten.
Vill man ha en häst som ska prestera gymnastisk mjukhet får man behandla den så att den klarar av att leverera det vi vill.
Har man hästar uppstallade nattetid i varmstall sätter de inte päls som på lösdrift. Ställer man dem sen i mindre hagar utan fri tillgång på mat så ändrar man också de naturliga förutsättningarna för hästarna att hålla värmen. Då kan täcken behövas. Speciellt vid vind och nederbörd om hästen inte har möjlighet att söka skydd/röra sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp