Täckeshängare som ni själva gjort

T

TinkerTant

Hejsan,

Letar efter bilder och beskrivningar på fiffiga täckeshängare, så har ni nåt sånt i era stall eller tom nåt ni själva snickrat/ svetsat ihop så fyll på i tråden. Ja, gärna öht smarta lösningar i sadelkammare och prylförvaring!

tack o bock! :)

Sv: Täckeshängare som ni själva gjort

Jag har tillverkat själv. Har ett stall med gammalt tak där det är bjälkar som går i taket och där har jag satt i två spik med ca 1m emellan. Eftersom det är lite för högt för att nå upp och hänga täcket direkt på spikarna så har jag av två st rundjärn (ca 1 cm tjocka och ca 30 cm långa) böjt till ändarna på dessa som jag sen krokar i bensnöresringarna baktill på täcket och sen är det bara att hänga upp på spikerna. Täcket hänger på så vis utbrett och torkar fortare. Är det jättebrett mellan bjälkarna så är det bara att ta längre järn så når det ändå. Funkar kanon! :)

man får inte va dum :) kan du lägga in en liten bild oxo så får vi alla se! Thanx.

har en tjej i stallet som har 1000 täcken hehe... så bad pappa göra en täckeshållare ser precis ut som de vanliga man fäster på boxdörr/vägg en båge med 2 fästen fast denna han gjorde var ca 40cm djup o 130 lång och håller för ca 150kg, dock ska ju väggen hålla för detta med..:D

Hmm, nu har jag tagit bilder, men hur gör jag för att lägga ut dom?

Hmm, nu har jag tagit bilder, men hur gör jag för att lägga ut dom?

Lägg in dem på hemsidan pixbox exempelvis. Sen när dem är upplagda där så klickar du på bilden och sen höger klickar så du kommer in på Egenskaper (för bilden) och kopierar http. Klicka på bilden med berget o solen här på buke och kopiera in adressen där

Jaha, så fick man skapat sej ett litet album på pixbox oxå! :D Få se om det funkar, har aldrig provat det här med bilder, men kul att lära sej nåt nytt ju! :rofl:

23995647.jpg

Här hänger täcket i spiltan, där kan jag hänga flera täcken paralellt med varann (tar minst plats så). Alternativt kan man sätta upp spik utmed en bjälke, se bilderna nedan.

23995645.jpg

23995646.jpg

:bump: Tjohoo, det funkade!! Fast dom ser lite små ut bilderna, hoppas ni ser vad jag menar iallafall.

strålande, nu finns en ide ute! :) Det var väl inte alls svårt att få ut bilder :bump: Torkar de ok oxo så är det ju kanon.

Jag har inte snickrat själv, men det funkar prima iaf!
Jag har köpt fällbara sadelhängare. Knäpper täcket som ska torkas i bogen och hänger upp det i "bogen" på hållaren

Jag har skruvar upp en täckeshängare i taket. Knäpper sen bogspännet runt hängaren, så hänger täcket fritt och torkar.

PA070447.jpg

Behöver du stå på en stol för att nå upp?

Jättebra, att ni fyller på mer i tråden :bump: Behöver inspirationen!

nej jag är lång och där dom hänger är det 220 cm till tak...

Är man kortare kan man ha en modell man kan hissa ner...
Typ en rundstav som sitter i rep genom öglor i taket. På så vis kan du hissa upp och ner...

svårt att förklara...:angel:

Vi håller till i ett gammalt stall där vi inte får göra riktigt som vi vill och där det är lite trångt. Så småningom ska vi fixa till något bättre men just nu har vi förutom vanliga täckeshängare på boxdörrarna och en planka tvärsöver en tom box köpt ett par vanliga vädringsställ. Alltså bara en stålställning med två hopfällbara benpar och en stång emellan. Fungerar över förväntan. Täckena går att spänna ut med hjälp av bensnörena, är det skapligt väder kan vi bara flytta ut ställen utomhus så torkar det ännu fortare. Enda nackdelen är att man bara kan hänga ett täcke på dem och att de tar lite väl stor plats.

Jag har köpt fällbara sadelhängare. Knäpper täcket som ska torkas i bogen och hänger upp det i "bogen" på hållaren

Det där låter som en väldigt smart och enkel lösning. Tror jag ska införa det i min sadelkammare!

Idag har jag vädringsställ att hänga täckena på, men som acj skriver; de tar ju ganska stor plats.

kl
Compact living i sadelkammarn och div utrymmen är det ju. Sen om de hänger upp från taket så kommer inte råttorna åt täcken heller, fortsätt skriv o lägg in de foton ni har.:)

malinsofia smart & enkelt med en kralligare konsoll typ i taket.

acj, bra om man har en tom box, men vi har fullt i stallet.

Senast ändrad av en moderator:

I stallet där jag red tidigare hade de ett ganska smart täckeshängarsystem. Har inget foto så försöker förklara... Under taket är två plankor uppsatta med en hästrygglängd emellan. Plankorna har jack med ca 30 cm mellanrum (eller hur nära varandra man nu vill hänga täckena). I jacken passar rundstavar, som man hänger täckena på. För att hänga upp täcket tar man ner rundstaven och hänger täcket över den. Sen lägger man tillbaka rundstaven på bakre plankan först och sen på den främre plankan (rundstavarna är helt lösa, så man kan skjuta bak den lite för att komma upp över den främre plankan). Eftersom det är ganska högt upp, har man plats för annat under täckena. Eller om man har många täcken kan man ha två rader.

Jag har spännt ett rep (eller flera) längs ena kortsidan av sadelkammaren. Sen har jag ett annat rep som hänger högre och där hängs dom täcken som ska torkas, funkar väldigt bra.
Råttsäkert också!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
R
Hästmänniskan Vet inte om jag har lagt tråden rätt, men tyckte ryttarhälsa passade för detta handlar om psysisk hälsa och om att få må så bra man kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 201
Senast: Ancor
·
V
Hästmänniskan Min stallkompis har en nära bekant som är bonde och som nu tänker bygga ett stall. Eventuellt ska jag också flytta dit när det blir...
Svar
16
· Visningar
3 956
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama