Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Sv: Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Tack alla ni som svarat.

Jag har legat lågt ett tag nu i stallet, har lyckats vara där på andra tider än de andra, så det har varit ganska lugna sköna stunder med mina härliga hästar. :banana:

Har funderat på det där med att flytta till ett annat stall, förmodligen skulle det bli lugnare, jag brukar inte bråka och "komma ihop" mig med folk, är aldeles för snäll egentligen, så skulle väl försöka tuffa till mig i lagom dos. ;)

Tjejen i fråga har ändrat sig lite på sista tiden, idag råkade vi alla vara i stallet samtidigt och det funkade bra, trevlig stämning.
Jag vet att hon har fått lite ändrat livssituation nu, det vill säga en situation som hon verkligen får ta eget ansvar i, utanför stallmiljön, personligen tror jag att det är bra för henne då hon kanske får lite annat att tänka på än att gå och gnata på andra (mig) i stallet.

Samtidigt så vågar jag inte lita riktigt helt och fullt på att det håller i sig, är fortfarande rädd för att det skall komma taskiga kommentarer och annat. :(

Försöker från min sida vara öppen mot henne/de,vara trevlig och glad. får se hur länge det håller innan det brakar lös
Byter stall kommer förmodligen ske till våren ändå¨om jag hittar något med lite mer service och kanske paddock eller ridhus till, som det är nu så har vi ingen service alls, eller kanske vi har hittat våran egna hästgård till dess, sambon och jag, letar för fullt :bump: man kan ju alltid hoppas.

Vart skall den hästgården ligga? En som kanske säljer till våren.

Hälsning Maja

Usch din stackare, jag känner starkt för din situation då jag varit i liknande.
Just kollektiv stall är känsliga, för de drivs ofta i någon sorts förefallande "demokrati" anda, som i själva verket aldrig blir demokrati, därför att det blir grupperingar, olika maktpositioner och konstellationer involverade, då alla ska få tycka och bestämma, och alla vill ha det på ett särskilt sätt för just sin häst.

du har rätt i att stallägaren av ett sådant stall är den som måste vara engagerad och sätta regler. I vissa fall ingripa, om regler och engagemang ej räcker till i alla lägen.

Stod i 3 år i kollektivstall, och där rådde en hierarki där de 3 personer som stått där i många år, egentligen var de som höll i skaklarna, trots att allt på ytan, regelmässigt, skulle drivas i "demokratins namn".
I själva verket drevs det i de 3 personernas namn. allt var deras regler. det gällde tider för in och utsläpp, hagar, - ALLT. Det var så pass drastiskt att de krävde in och utsläpp på exakta tider (vi pratar om att hästarna skulle vara inne senast 16.00, tio minuter över så var det fel och folk fick skäll), och släppas ut mellan 9 och 10.00 - då de flesta arbetar - själva bidrog de inte om det inte var aboslut nödfall att ta dessa turer, för de kunde inte, men andra skulle göra det.
samma sak med annat - vi skulle passa deras hästar i långa perioder när de åkte bort. osv osv. små grejer skulle fixas åt dem - täckesbyten osv hit och dit. fast vi hade en regel som sa inga täckesbyten.
alla stallmöten när vi tex skulle göra upp månadens turer eller bestämma hagfördelning inför bete osv, var laddade, man hade ont i magen innan, för det var så mycket spänning och irritation i luften, och man kände sig trampad på och utnyttjad. De kunde vara total vrånga och säga till folk att de fick flytta om det inte passade. Vilket man knappast kan säga som hyresgäst ståendes på samma villkor som alla andra - och dessutom inte till folk som hjälper till att på daglig basis sköta ens häst - för det är ju därför man står i kollektiv - man har inte tid/resurser att ta hand om hästen helt själv när det gäller fodringar och turer. så länge alla gjorde som de sa, var allt på ytan frid och fröjd. Men under ytan var ju alla oerhört spända, frustrerade och obehagliga till mods.

det hela gick så långt att efter flera år (vi stod där 3 år som sagt) blev allt så infekterat att majoriteten av de som stod där helt enkelt gav upp och sa upp sig. ganska samtidigt, bara med några veckors mellanrum. vi hade bett stallägaren länge att hjälpa till med reglerna, men det sjönk liksom inte in, denne ville ej dras in i det hela - återigen, i tillslut sa upp sig, ramlade poletten ner. Nu har de ändrat reglerna, via stallägaren, som satt upp en större tidsspan för turer ut och insläpp. bland annat. Men 90 % av oss flyttade - det var bara de 3 personerna plus en ganska nyinflyttad person, som ännu ej fått nog, som stannade. 5 av oss flyttade.

som du säger, man arbetar och sliter så mycket i sin vardag, att komma till stallet och fortsätta arbetet och slitet och stressen pga dålig stämning blir för mycket. jag mådde jättedåligt sista året vi stod där.
Nu har vi flyttat till ett stall som i och för sig är kollektivt i det att vi är många personer och hjälps åt med fodringar, in och utsläpp. Men stallägaren är bossen, och vi är INACKORDERINGAR hos henne - inte kollektiv gäster. det finns tydliga regler, och dessa regler gäller.
en av de bästa reglerna är tex. inga otrevliga meddelanden på tavlan åt varandra. Man pratar med personen det berör.

usch, tycker jättesynd om dig och säger som några andra redan sagt - bli inte ett offer för situationen, det är sällan sånt går att lösa när det gått så långt på djupet som du beskriver. flytta och må bättre. det kan kännas jobbigt, men det är värt det, du är skyldig dig själv att må bra och kunna ha roligt med din häst. Hästen känner också väldigt tydligt när man mår dåligt.

många kramar
/Mackan

Hej!

Oj vad jag känner igen mej i det du skriver.

Stallet där jag stog kom stallägaren bara ner till stallet för att få hyran eller för att skälla på någon. Annars lämnade hon stallet och hästägare vind för våg. Vi diskuterade aldrig hagplacering eller in/utsläppstider, det bestämde hon, även om vi andra ville nåt annat. Var man då så dum att man sa nåt fick man minsann veta vad man hette. Men vi skulle ha 5 pass/vecka, och frukost skulle ges inne och hästarna skulle stå i 2 timmar och äta innan utsläpp. Tog man in för tidigt eller för sent, eller kom inte exakt på lunchen fick man också skäll.

Jag har flyttat nu, till ett helinackorderingsstall, där jag har mycket mer att säja till om och dessutom trivs massor!

/ Lavinia, som hoppas nästa stall blir eget stall, kan va skönt att slipa alla människor

Hej !
Jag vet precis hur du känner dig ! Det är väl konstigt att hästfolk är så olika. Man skulle tro att alla vill ha det trevligt i ett stall, rida ut ihop o ha kul i stallet men så är det inte för vissa ! De ska ha någon att få ut all sin frustration över o inte kan man lösa deras problem heller. Jag tröttnade på alla översittare, hade inte lust att försvara mig eller få sura kommentarer o bara försöka låtsas som det regnade. Antingen var det stallägaren som ändrade på regler eller någon inhyrning som skulle ändra på det mesta. Nu hyr jag ett stall med 2 boxar o jag är själv där,slipper alla negativa människor ! Jag är också en "snäll" person så det är så lätt att bli utnyttjad. Jag vill vara i stallet o koppla av, rensa tankarna, ha kul med hästarna o framförallt att hästarna trivs o det gör vi nu allihop!! Stallägaren är bra att snacka med,ställer upp när det behövs o vi kommer bra överens. Lycka till o stå på dig !!

Vart skall den hästgården ligga? En som kanske säljer till våren.

Hälsning Maja

Tack för förslaget, men vi söker i södra sverige eftersom jobb med mera finns där.

till övriga: tack för att ni skriver i min tråd, jag blir peppad och starkare av att se att jag inte är ensam.:banana:

Just nu är det väldigt lugnt i stallet, ingen klagar så mycket på någon, lite väl lugnt kanske, man vet aldrig när det kommer en kommentar, kanske har vi tur och får en lugn vintersäsong?? man vet aldrig ;)

Tack för ditt svar.

Det är bara det att hon äger 4 hästar ihop en annan,( de bor under samma tak,) det är inte lätt att flytta 4 hästar på en gång heller, men jag har faktiskt tänkt på att säga ifrån till henne, bara det att hon blir så sur, förmodligen då för att hon inser att hon gör bort sig kanske?
Det värsta är att när hon kommer med sina spydigheter så gör hon det i förbifarten utan att stanna och se i ögonen eller vänta på svar :confused:
Det är precis som om hon är konflikträdd?

Ett tag var jag ensam mot de två, och det säger ju allt, de bestämde redan hemma hur det skulle vara i stallet, sedan räknade de med att jag skulle gå med på allt de kommit överens om.

Frågasatte eller tyckte med egen vilja så blev det tjaffs hela tiden, och jag fick höra att jag var konstig. Hur roligt är det?

Ja det hade nog varit bättre om stallägarna hade varit mer engagerade, man förstår de lite iallafall fast hyr ma nut till folk som tror jag ändå att man måste engagera sig lite? eller har jag fel?

Tur att det löste sig i ditt stall, det är inte lätt med många viljor och alla skall enas till något som passar alla.

Fler tips mottages tacksamt! ;)
det där känner man igen...o fy satan vad jobbigt det är! MEN det du kan göra är att antingen flyttar DU (och din häst, givetvis) ELLER så ger du igen med samma mynt o skitsamma om hon blir sur...säg precis som du känner, att du mår skit av hur hon håller på och att du faktiskt kan sköta dina hästar själv...jag verkligen HATAR "vetbästare" som lägger sig i minstalilla, skitsamma om de har med det o göra egentligen, vet ett stall där dom har en sån tant o det är likadant där, ingen vågar säga ifrån, därför händer ingenting...hon är trög o fattar inte varför stallet (som förut var fullt) nu bara är fyllt till en tredjedel, max...o det, kan jag säga, är pga henne...blir så jäkla förbannad!:(

det verkar vare ett väldigt återkommande problem detta! hur kan det komma sej? finns det så många nötter som rider?

Jag har iaf ett tips som kanske hjälper. Av egen erfarenhet vet jag att man kan säga väldigt fel saker när man är irreterad och arg. Därför är det bättre att skrivaner det man igentligen vill ta upp med personen ifråga, och sedan säga att man vill prata med henne i enrum. Då tar man upp alla de saker man är missnöjd med, och frågar, vad tycker du om detta? Då är det lättare att ha bra motargument när man är förberedd och hon kan inte springa ifrån heller.

Men då gäller det att vara lite modig och ta sej i kragen förståss! :crazy:

Lycka till!

Tycker att du helt klart ska tala om för henne att stämningen i stallet är oacceptabelt. Något som är smart är att inte förlägga det på henne direkt, utan att prata om dig själv. Typ "jag blev ledsen när du sade så och så" eller "jag uppskattar inte att du säger så och så". Det ger personen som snackar skit/är otrevlig en mer avdramatiserad tillsägelse, även om hon (förhoppningsvis!) förstår att hon gjort fel.

Hoppas att det löser sig för dig. Så himla trist att folk inte fattar att om en person är otrevlig skapar denne dålig stämning för alla runt omkring :(

Hej! Har under 4 års tid haft mina hästar i tre olika stall. Flyttar nu till det fjärde. Det är tjafs redan innan man flyttat in. Det har inte gått att samsas tre i ett stall inte fem eller åtta eller tio eller ens femton pers som det är i mitt nya stall. TAG LÄRDOM: DET FUNKAR INTE 100% NÅGON STANS. (CHANSEN ÄR VÄLDIGT LITEN IALLAFALL) Men däremot kan man från början visa sig stark i sig själv, hålla sig lite på sin kant, visa att man är kunnig själv och ej tar någon skit. Ja att man sköter sig själv. Ignorera alla puckon redan från början. Hälsa artigt, vänd dig sedan demonstrativt bort och var upptagen med ngt annat. Jag håller mig numera på min kant o lägger mig aldrig i ngn diskussion. Markerar bara bestämt ett absolut NEJ om det är ngt jag inte går med på. Umgås bara privat med de som är allierade sedan tidigare. Jag sköter mig själv och är i min egen värld, vill någon vara polare, då kan de komma o fjäska för mig istället för tvärs om. Tips: försök aldrig vara kompis med alla, men gör dig heller inte ovän med någon i onödan. Sedan erkänner jag alltid om jag haft fel och berom förlåtelse isåfall, man måste också kunna bjuda på det. Men det är så att särskilt vi tjejer inte kan samsas om något. SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT FÅ IN NÅGRA MANLIGA HYRESGÄSTER OCKSÅ SOM BALANSERAR UPP ENERGIN LITE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tyvärr är det väldigt vanligt i kollektiv stall. Det är alltid någon som är mer än andra och deras ord är lag. Gärna gadda ihop sig mot en eller flera personer. Ofta kan tjaffs gärna gå över i ren utfrysning eller mobbning. Säg ifrån ordentligt! Stå på dig annars gör någon annan det! Det är alltid mer eller mindre konflikter i kollektivstall men vill man ha så lite tjaffs som möjligt håller man en låg profil gentemot "högdjuren", medan står man på sig så kommer man garanterat att få mothugg. Det beror på hur mycket man står ut med. När det går mot personangrepp eller rena lögner, eller något som sagts men som förnekas osv så är det bättre att flytta, det finns bättre folk att umgås och samarbeta med som är värda att sprida glädje omkring sig. Hästfolk är ett av dom mest otacksammaste folk som finns! Umgås med dom som är tacksamma och glöm dom som inte är det. Det är deras förlust! Pm:a om du vill prata mera ostört. Jag är inte ute så ofta men svarar så snart jag kan.
*kram och en pepp spark i häcken*

Tyvärr är det ju så att väldigt många hästmänniskor "vet bäst" och delar med sig av sin "visdom" till alla utan att fråga om deras råd är önskade.
Finns ofta en "pest" i varje stall som folk går omvägar runt, liksom på arbetsplatser etc.
Problemet är att folk går omkring och tiger och lider, det var någon som sa att hon tom åker iväg en sväng om en viss person är i stallet. Finns det ingen gräns för folks konfronationsfobi? Sånt där översittarbeteende måste kvävas i lindan, annars eskalerar det bara.

Det man ska tänka på är att inte ta konflikten just i en situation där personen lägger en kommentar eller liknande, då hamnar bara båda i en försvarspostition. Ta henne åt sidan vid ett neutralt tillfälle och prata igenom saken. Precis som någon skrev ovan är det bra att prata om sig själv istället för att skuldbelägga. Säg "jag känner mig påhoppad av dig", "jag känner en dålig stämning" etc.

Tycker absolut inte att du, eller någon annan i din situation ska flytta, det är samma sak som med mobbingen i skolan, det är inte den mobbade som ska byta skola utan mobbarna!

Usch... Står själv på ett kollektivstall.. stämmningen har bara blivit värre och värre de fyra sista åren... Varför finns det folk som vill sabba stämmningen? Man får ju magont när man närmar sig stallet. man tänker oftast "Vilket humör är de två nu på då??"

Och så skriks det och gapas det en hel del också. Om man nu inte tycker precis som de två. usch.. det är ju inte ens kul att komma till stallet längre.. Fler har flyttat på grund av det här. Aja...

Det är precis som du säger Harvester! Det är ju verkligen så!

*knapplån*

Jag har haft en sådan tjej i stallet.
Varje gång hon talade om för mej hur jag skulle sköta min häst sa jag
"Tack för tipset. Men om jag vill ha fler tipps av dej så lovar jag att jag ska säga till innan"

Och så gjorde jag på mitt sätt. ;)
Och efter att ha sagt så 4-5 gånger slutade hon att lägga sej i.

:D

*kl*

Har haft ungefär samma problem bara att då stog jag på en ridskola! En person förpestade hela stallet och man mådde dåligt när man såg bilen på parkeringen. Vi hade stall möten och på det första var det personens mamma som var med och hon blev ju såklart lessen/arg av att höra vad de flesta hade att säga om hennes dotter. Den här personen kunde sitta i caféterian och berätta för 8 åriga ungar hur full hon hade varit under helgen och hur mycket hon hade k.....t. Nästa möte var det stallchefen som skulle vara med och försvara denna tjej men hon satt bara helt förbluffad och kunde inte tro sina öron. Sen när det var dags att skriva på nya uppstallningsavtal skrev inte jag under utan tog mitt pick o pack och häst och flyttade. Efter 3 år har jag en ny häst och står nu i ett stall brevid ridskolan men mår fortfarande dåligt av att komma dit.

I det stallet jag står i nu är det stallägaren som "bestämmer" men man får vara med och tycka. Jag kan känna att vissa lägger sej i ibland. En har fått för sej att min häst har kotledsinflammation, trots att hon har värme i hoven och hältan försvinner av ett jodomslag om hoven över natten. H*n ger sej inte heller, för i måndags var min gumma blockhalt pga en vrickning i (tyvärr) kotan. Hon blev besiktad i onsdags förra veckan med tillhörande böjprov U:A. Det har oxå varit de som tyckt att jag ridit henne för hårt (hon är 4 årigt varmblod i tävlingskondis) men när hon har fått sina veckors vila med jämna mellan rum så har hästen sparkat, anfallit, bitit etc. När jag då börjar rida igen blir hon bättre i humöret och nu tycker oxå de somklagat att jag inte ska vila henne så mycket:angel: Det de inte kan förstå är att jag hade inte ridit ett halvblod på samma sätt som jag rider henne. Hon är körd/montériden sen hon var 2 år. Det är viss skillnad på halvblod och travare. Travare är avlade för att springa, halvblod går sällan så hårt som en travare gör när den är 2-3 år

Stå på dej och ta inte åt dej vad hon säger. Men jag tycker oxå att du ska flytta för du kommer må så mycket bättre.

Ja usch, jag skulle nog flytta hästen eller säja till hyresvärden att antingen får hon flytta eller flyttar jag.
Har haft det taskigt i ett "kollektivstall" med och jag flyttade. Problemet kom till sin spets när jag ansåg att mina hästar mådde dåligt pga att jag inte orkade stå emot vad andra tyckte (eller ville). Då började jag själv må dåligt för jag var medveten om att mina hästar i mina ögon for illa.
Det bästa är att vara uppstallad hos någon som har ungefär samma synsätt på hur hästar ska ha det, tyvärr blir det ofta dyrt, men värt det:love: alternativt eget stall, då gör man som man själv vill, men det är ganska ensamt...:crazy:

Lite uppdatering på denna tråd kanske? ;) lite långt men hoppas ni orkar läsa

Nu är det lugnt i stallet, jag försöker sköta mitt och ta hand om mina hästar så mycket jag kan.

Tror inte att tjejen vågar prata med mig, jag säger inte mycket till henne, inte mer än Hej typ.

samtidigt som jag ändå känner att det fortfarande finns spänningar i stallet, tjejen är på och leker "polis" på de andra i stallet nu samt att det börjar bli ganska rörigt och trångt med många hästar och hästfolk som breder ut sig.

Till saken, jag har fått nys om ett stall där de hyr ut stallplatser, de är något dyrare än där jag är nu, men samtidigt får jag mer service som ingår i stallhyran, detta stall skulle underlätta dels psykiskt i och med i detta "nya" stall kommer jag vara ensam inackorderad, men detta i och med att det är bättre service kommer det även underlätta för mig med den bättre servicen och så vidare...

Det är också så att min sambo och jag kikar på hus en bit ifrån där vi bor nu och troligen kommer flytta iår? isåfall kommer ju hästarna följa med dit, annars blir det för struligt att köra.
Nu undrar jag om ni kan ge mig lite tips hur jag skall göra, skall jag säga upp dessa stallplatser jag har nu för det "egna" inackorderingsstallet, och vara beredd på att flytta hästarna igen om vi hittar hus på den andra orten?

Hur anpassar sig hästarna till att flytta från ena stallet till det andra?
Vill ju inte förstöra deras "rytm" så att säga:crazy:
Eller skall jag stanna kvar där jag är nu? jag vet ju inte när vi hittar ett hus heller?
Är lite fundersam
på hur jag skall göra??:confused:

Jag skulle flytta till det andra stallet. Hästarna brukar anpassa sig fort. Hästarna mår inte bra om inte du gör det. Sett det på min häst när jag flyttat från tjafsigt stall.

Om du har tur så kanske ni hittar ett eget ställe i sommar när det blir högsäsong på husförsäljning igen. Då blir det bara som att byta sommar hage och hästarna går in i erat stall för hösten med era egna rutiner. Så blev det här i höstas.

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden men, av din beskrivning tror jag det enda raka är att vara väldigt tydlig, inte linda in något alls utan säga precis som det är- sen får den personen ta det hur den vill..menar inte att säga saker på ett otrevligt sätt, bara mycket mer i klarspråk vad du tycker om saker och ting, sen är det upp till henne att acceptera!

Mitt tips är följande....

FLYTTA!!! nej vars men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att störande personer/saker i stall sällan "går över" av sig själva. Det brukar aha en tendens att eskalera tills allt är piss! (utom själva pållen kanske som älskar en oavsett:love: )

Ett annat alternativ är ju att dom flyttar, men det verkade inte som det var aktuellt

Då återstår bara att stå på sig o ignorera!!
När dom börjar tjafsa ler ge råd du inte vill ha säger du bara till dom att sköta sina hästa så sköter du din.:devil:

Sen är det ignorering som gäller, behandla dom som luft:angel:
Det är betydligt svårare än det låter, jag vet!! men förr eller senare så slutar dom nog om du hela tiden upprepar dig: Sköt ni era hästar så sköter jag min!!!! Så dra åt .....:devil:

Skaffa dig allierade, så ni är fler( ja, utfrysning är mobbning, men det var dom som började;) ) Jag menar att du bör ha någon att prat med om det hela!

Jag kör stenhårt med ignoreringsmetoden nu mera, bara för min egen skull, för att slippa lägga energi på det/dom som stör mig

Dock har jag nu beslutat att byta stall:banana

Litet privatstall med nya boxar, paddock o 5 min till ridhus:banana:

Lycka till!!!! Hoppas:bump: det löser sig!

Håller med, och jag har hört en annan variant.
Man ser ut som man lyssnar utan att säga emot, sen när hon slutat säger man , ursäkta kan du ta det igen , jag lyssnade bara med ena örat. Får man samma harang igen så säger man bara, jaha.

Jag skulle flytta till det andra stallet. Hästarna brukar anpassa sig fort. Hästarna mår inte bra om inte du gör det. Sett det på min häst när jag flyttat från tjafsigt stall.

Om du har tur så kanske ni hittar ett eget ställe i sommar när det blir högsäsong på husförsäljning igen. Då blir det bara som att byta sommar hage och hästarna går in i erat stall för hösten med era egna rutiner. Så blev det här i höstas.

Ja jag funderar starkt på att byta stall om någon månad, dessutom blir det bättre eftersom jag kommer få ändrad arbetssituation sedan.
Och, det är ett väldigt bra sommarbete till detta "egna" stall så det blir inte heller några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar