Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Sv: Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Vet inte helt vad jag ska säga annat än så trist bara! Hade det lite åt det hållet i vårat stall med, men problemet löste sig självt så att säga när hon flyttade av diverse skumma anledningar....

Men jag gissar att du redan sagt att du vill ha din åsikt och att det kanske blir lite mycket med hennes idéer, annars är väl det punkt ett, att upplysa henne om hur det känns.

Ta ett stallmöte och prata igenom saker tillsammans! Kanske stallägaren kan vara med då i alla fall?

Säg ifrån! Tala om att du inte vill ha hennes råd och inte höra hennes gnäll. Det är möjligt att det kommer att göra henne sur men det är ju mer hennes problem än ditt.

Och bestäm dig för att inte lyssna på spydigheterna. Ställ dig över sånt trams. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men det är en effektiv metod.

:bow: :bow:
precis vad jag oxå tycker. Acceptera inte sånt. Säg precis vad du tycker. Inget elakt utan exakt vad du tycker. I värsta fall får du väl lov att byta stall. Ha typ ett stall möte där alla får säga vad dom tycker;)

Är det verkligen vuxna människor som bär sig åt på detta sätt? Låg nivå, sandlådebeteende! Inteligensnivå 0. Strunta i dem tänk såhär att du aldrig skulle bjuda hem detdär PUCKOO! Du är för duktig bra för att befatta dig med sånt folk. Skratta och var glad och tala högt om hur bra det går och le.DETKNÄCKER DE FLESTA IDIOTER!

Varför bry sig Jag är ingen psykolog.Sadlar på min häst och rider iväg.De som vill bråka får göra det för döva öron, har inte tid och ork för dessa människor när jag är i stallet. Har så mycket trevliga vänner på annat håll så varför bry sig om idioter! Ta med dig några andra vänner till stallet skratta och ha trevligt.Är det någon som är otrevlig så svara bara Visst el Jahaa eller Jasså.Alltid Glatt. Ha brottom,är ett mycket bra sätt att bli av med de värsta plåstren.

man får väl vänligt men bestämt be henne att sköta sitt så sköter du ditt...

Jag står oxå i kollektivstall, som tur är har vi ingen sån person där... (än?)

Ja, nog har man stått i konstiga stall genom åren. Tyvärr tenderar det att bli mycket skitsnack i stall där det bara är tjejer. Det har också alltid funnits "läktarexperter" som rider JÄTTEBRA och har tusentals kommentarer om de som rider. Faktum är att de som verkligen haft gedigna kunskaper har sällan varit något bekymmer för de har aldrig snackat skit och har kommit med råd/tips när de är välbehövliga eller när de efterfrågats. Som inackorderad handlar det mycket om att vara flexibel och anpassa sig, men också om att vara rak och säga ifrån när det behövs. Om rutiner fungerar dåligt, bestäm ett stallmöte. Genom att säga ifrån när skitsnack uppstår eller visa sig ointresserad av det får man effektivt skitsnacket att dö ut. Just nu har jag det underbart i mitt lilla stall och njuter av att tillvaron fungerar för såväl häst som ryttare. :) Jag uppskattar det enormt eftersom jag vet hur det kan vara när det är som sämst.

Exempel på tråkiga händelser genom åren: Hästen glöms bort när det kvällsfodras. Hästen blir inte utsläppt förrän kl 11.00. Stallägaren lägger sig i hästens manlängd. Stallägaren vill inte låta hästen gå i samma hage som de andra hästarna. Stallägaren tycker det är för sent att rida i manegen efter lektionernas slut kl 20.00 för då MÅSTE stallet vara släckt för natten. Ströet är slut i 2 veckor. Hästen glöms kvar ute i hagen. Stallägare som kvällsfodrar kl 16.30. Stallkompisar som skriker och slår sina hästar. Stallkompisar som aldrig hälsar o.s.v. Listan är LÅNG...

Senast ändrad:

Fy attan säger jag bara för skitsnack i stallet!
Trodde jag stod i ett bra stall fram tills i dag. Då sa två av tjejerna till mig att en av hästägarna berättat för dem att de inte skulle lita på mig, och att jag misskötte min häst och att jag hade mobbat henne.
Men jag säger alltid sanning, så det går att lita på mig. Min häst behandlas som en prins och jag har aldrig sagt ett ont ord eller gjort en elak gärning mot denna tanten. Har aldrig ens misstänkt att hon varit arg på mig, vi som pratat som vanligt och allt.
Detta kom som en blixt från en klar himmel. Är så ledsen, vet inte om jag ens kommer att kunna sova inatt.
Men denna tråden har hjälpt mig att de lite klarare på saken..

Kl*

Ni som var med i tråden från början eller någon med goda råd? Vet att det var ett tag sedan nu, men kan inte sluta förundras över detta?

Fy fasen säger jag bara, nu har jag flyttat till mitt "egna" stall för ett par månader sedan, men personen i det förra stallet fortsätter sprida ut lögner och skit om mig fick jag reda på idag!

Jag bryr mig inte så mycket eftersom jag slipper se henne, men vad är anledningen till att en människa gör så där egentligen? :crazy: :mad:

Hon kanske kände innerst inne att du hade övertaget. Du har ju nu flyttat så då kan hon "ånga" på utan att du säger emot. Om hon inte slutar med sitt skitsnack om dig tycker jag att du ska söka upp henne och förklara att du inte accepterar något mer skitsnack från hennes sida.

Har varit i samma sitts en gång och det det tog skruv att söka upp
personen och be om en ursäkt.

Usch ibland skäms jag för att kallas "hästmänniska"- läste endast första sidan och redan kom det upp fem människor som blivit "mobbade" av någon "know-it-all"!
Har själv varit med om skitstall där folk eggade sig upp mot varandra, skitsnack för hela slanten! Hade bland annat två tjejer i stallet, två år yngre än mig, de var helt sjukt hemska! Ena tjejen var en tystlåten galenpanna som snackade skit om alla, till och med hennes vän, och den andra var bara en besserwisse och trodde hon kunde allt för att hon ridit sen hon var liten. De trodde de kunde bestämma över min häst (och andras), vem som skulle rida den, vad hon skulle äta osv. Däremot hände det inte ofta att det blev direkta attacker utom mot slutet av min vistelse där då det blev nästintill fullskaligt krig mellan oss hästägare (detta för att stallägaren var på utbildning och vi hade ingen riktig rangordning i stallet så alla ville bestämma).
Det blev lite skumheter i stallet och med stallägaren så vi alla flyttade ut åt varsit håll tillslut och nu mår vi alla helt enkelt toppen! Jag är vän med alla och vi har helt enkelt slutit fred. :)

Det råd jag har mot "idioter" är att helt enkelt säga i en sockersöt röst "snälla sluta, jag orkar inte med ditt skit och jag vill vara ifred", le och gå därifrån. Men som jag såg så har ts har nu problem med rykten den tjejen sprider: rykten finns som loppor i hästvärlden så egentligen borde du inte bry dig. Det är helt enkelt skit och jag tycker den människa som lägger ned energi på att snacka skit är patetiska. Var stolt över att du är den större personen av er två. Men hade jag däremot träffat henne igen skulle hon få sig en omgång salva :devil:

Tillägg: Gud vad många "helt enkelt" jag skriver då! :rofl:

Senast ändrad:

Jag står i kollektiv som blivit som du säger på senaste tiden. Jag tycker det är jättetråkigt, för jag trivdes verkligen som fisken i vattnet innan. Nu ska vi snart flytta eftersom vi vara stod där på en viss tid, men ändå i ett år. Hade jag inte haft ett datum att "stå ut" till så hade jag öppnat käften och frågat människan vad h*n håller på med. Men eftersom jag har ungefär en månad kvar så biter jag ihop och håller god min.

:
Eller prova att bara le mot henne:) och om hon kommer med långa haranger till dej så stå bara och le och sen när hon har pratat klart så kan du fråga typ: ursäkta jag hörde inte vad du sa?:D

Såna där människor lever på den energin dom får av en när man blir arg eller ledsen på dom så det brukar bli svårt för dom att fortsätta när man inte ger dom det dom vill ha åter.

kom på en till grej: man kan även fråga om dom mår bättre av att vara så elaka mot sin omgivning eller nåt i den stilen:crazy:

Dethär var nog det bästa tipset i tråden! Skratta och le åt henne, ser hon att man blir arg/ledsen går hon bara igång ännu mer. Hur provocerande hon är svara bara typ : Jaså tycker du det? och skratta!
Det kan ta ett par gånger och hon kommer att provocera dig, men om du fortsätter le o skratta kan jag garantera att hon kommer lämna dig ifred.

Jena - som enligt rykten red sönder sin unghäst :smirk: För några år sedan (han vurpade ORDENTLIGT i hagen och hade sönder gaffelbandet, kom aldrig riktigt igen efter det)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 261
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar