Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Sv: Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Jag tycker inte du ska flytta utan försök bli kompis med henne och få henne släppa masken. En mask det verkar vara precis det hon bär.

för det första måste du se dig in i hennes perspektiv och lära känna henne utan att prata med henne dvs. läsa av personen

1. Hur mår hon? ex. är hon stressad och vad blir hon stressad av?
2. Hur är hennes EQ?, social, pratar gärna, ensamvarg...
3. Arbete/skola? vad hon jobbar med? vad är det för något jobb och vilka följder är det?
4. Hur är hennes ekonomi. Verkar hon vara "välgödd" eller lever hon på kanten? Vilka följder kan det ha?
5. Vad hon hon för levnadssätt? röker, äter jämt/aldrig, värktabletter osv.
6. Relationer? Ensam, hatar/älskar mamma o pappa, pojkvänn. Vilka kan hon skratta med?

Nu har du en bild av hur människan är och mår.
Nu kan du prata med personen utan att såra eller ha anledning till att göra denne arg. För en dialog med personen ex.

"gud, vad jag är trött, har inte sovit mkt inatt, visst är sånt jobbigt?"

(Fråga inte om hennes ställning till något/någon som ex.

"tycker inte du höpriset är lite högt" el. "Erik verkar så stressad idag, eller är jag ute och cyklar?"

Det kan få personen känna sig osäker eller hotad och drar då till med något elakt eller spydigt.)

Om du nu har bjudigt in till en dialog som mitt första ex. om sömn och hon endå trycker bort dig med ex.

"Hade du inte varit om du sovit ordentligt?"

vänd då lite på vad hon svarade och förlöjliga dig själv lite (var alltid positiv och glad, här vill personen att du tolkar det att du är underlägsen)

"Ja, men jag fassnar JÄMT vid tv, det är så fånigt. En dålig ovana."

här kommer hon troligen inte veta vad hon ska svara eftersom du tolkade saken fel. Svarar hon inte/med något kort så kan du låta henne avsluta dialogen för den här gången...

Detta brukar lägga en bra grund för alla människor

Snälla rara du. Du måste säga ifrån. En del människor blir bara värre och värre när de märker att nån inte vågar fräsa ifrån.

Jag stod en gång i ett stall där en person hela tiden hackade på mig och en dag bara kokade jag över och skrek att hon skulle ge fan i mig. http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/diablotin.gif

Efter det blev hon en helt annan människa mot mig och jag kunde fortsätta at stå där. Hon var stallägarens syster vilket gjorde att det tog tid innan jag tappade besinningen, men efter det blev hon som sagt helt annorlunda.

Du betalar mycket för att kunna hålla på med ditt intresse och du ska inte behöva få din tid i stallet förpestad av någon idiot. Däremot tycker jag inte att du ska gadda ihop dig med nån annan, som några har föreslagit, då blir det bara skitprat som inte ens leder nånstans, nej ta den här fajten själv. Det klarar du! Och du ska se att hela ditt självförtroende kommer att stärkas när du en gång vågat bli arg på den som trycker ner dig.

Just do it!

Jo jag vet att jag måste säga ifrån, jag jobbar på detta ;)

Det är bara så att varje gång hon är i stallet så är luften "laddad" om ni förstår vad jag menar?
Visst jag försöker komma till stallet med inställningen att jag skall ha en trevlig avkopplande stund med mina hästar, men känner ändå att jag hela tiden måste vara beredd att fösvara mig :(

Jag vet att det inte funkar med att "gadda" ihop sig med andra, då blir det bara ännu värre, och skällt har jag gjort och det kan man inte göra egentligen, den gången var det bara jag som exploderade efter ha hållt mycket inom mig, men det funkar inte i längden.

Men jag försöker och tar dag för dag, försöker att inte bry mig eller notera henne i stallet.:cool:

...känner ändå att jag hela tiden måste vara beredd att fösvara mig :(

Nej nej NEJ, du ska inte behöva försvara dig ALLS!
Jäklar vad mycket bättre jag mådde den dag jag äntligen förstod detta :bump:
Detta låter som en tjej som försöker skapa dramatik av allt, och dra in dig...jobbigt värre att leva med dag efter dag.
Vad hon än är på dig om, kom ihåg att det är hennes drama - tillåt inte att hon kastar över det på dig! Om du börjar försvara dig är det samma som att du godtar hennes drama, och då förlorar du din energi till henne.

Ett exempel (nu vet ju inte jag hur det brukar låta så detta är bara ett exempel rakt ur fantasin)

Du står och lindar benen på din häst, hon kommer och säger Sådär kan du ju inte linda, det ser ju inte klokt ut
Första impulsen kanske är att försvara sig: Jomen jag brukar linda så här, det har funkat hittills, osv. Gör inte det!
Konstatera bara lugnt och vänligt, Jasså, tycker du det eller Så kan man ju också tycka....och fortsätt med ditt.
På det viset ger du henne inte möjlighet att dra in dig i sitt drama; hon får ta hela ansvaret för det själv. Troligt är att hon inte är så sugen på det ;)

Ett annat exempel: Hon skriker till dig Vad är det för j-a idiot som inte har stängt till sadelkammaren?
Ställ en lugn motfråga: Varför tror du att det är en idiot? För att det var idiotiskt gjort, kanske hon svarar. Jaså, det tycker du, konstaterar du. Inga försvar, inga gödande av hennes drama - hon får bära det själv. Och kanske tvingas fundera på hur hon uttrycker sig?

Ett sista exempel, på det obehagligaste jag vet i den här vägen tror jag: insinuationer, antydningar - bara halvt uttalade, därför omöjliga att försvara sig mot. Ingen idé att försöka ens!
Ja jag kan ju inte fatta hur nån kan vilja ge sin häst av det där höet, jag skulle då aldrig göra det...men alla gör ju som dom vill...
Säg INTE, "Jomen det är faktiskt bättre än det ser ut, och min häst mår ju inte dåligt..." osv.
Se henne i ögonen och fråga, Varför säger du så - vad menar du egentligen?
Kanske vågar hon svara, kanske viftar hon bort det. I vilket fall som helst har du inte gått i fällan att göra dig underlägsen och del av dramat. Är du med?

Stå på dig - det ska vara KUL att vara i stallet :banana:

Ja happ så var det igång igen, detta kommer att bli en helvetes vinter igen det är jag övertygad om :crazy:

"Tjejen" mår inte bra, hon måste tydligen lägga näsan i blöt i allt som händer i stallet fast det inte ens gäller henne. Känns som om hon måste "godkänna" allt vi andra gör (detta gäller inte hästarna, utan allmänna stallmiljön), vi skall bara ändra utefter hennes förslag eller ideer och hålla truten rent ut sagt.

Är det bara jag som är knäpp, skall vi andra verkligen vara så "rädda" för henne och ändra efter hennes vilja bara för att stallstämningen skall hållas på lugn nivå?

Stallägarna bryr sig inte som jag har sagt innan och om de ändå skulle kunna få veta vad som egentligen händer, så vet jag inte hur man skall säga till de, jag vill absolut inte vara skvallrig?

Om man ena dagen försöker vara trevlig mot henne så verkar hon bli total ställd, vågar knappt se i ögonen, för att sedan nästa dag kommentera saker igen. :eek:

Och det värsta är att det alltid verkar vara lilla jag som får ta diskussionen med henne, det verkar som om hon inte vågar säga till den andra som är i stallet? :confused:

Jag trivs kanonbra i detta stall för övrigt och ägararna är trevliga, men det är inte trevligt att vara i ett stall där trots stallmöte ändå måste bli efter en persons vilja i slutändan.

De andra i stallet håller god min och gör oftast som hon säger bara för att hålla det lugnt i stallet " väck inte den björn som sover" säger de, jag gör som de eftersom jag inte vill bråka jag heller.

Men innerst inne undrar jag bara om detta är det rätta? jo jag vet att det är det nog inte, men när detta fortgår hela tiden och alla andra bara "jamsar" med henne för lugnets skull, då börjar man tvivla på sig själv :confused:

Ursäkta om det blev rörigt men jag var tvungen att skriva av mig, för jag känner mig verkligen som denna smileyen :confused: och vet inte hur jag skall vara.

Tack för att ni läste, har ni något tips så blir jag tacksam :bow:

Som du skriver "det kommer bli en helvetesvinter igen".......

Som jag ser det har du två alternativ:

1) Prata med stallägaren, inte för att skvallra utan för att DU är kund där och har ett problem, kanske ta ett möte du, stallägaren och personen i fråga, så att alla kan få ge sin sida av det hela. Om inte stallägaren anser sig vara berörd av hur klimatet i stallet är så är ytterligare stallmöten enda alternativet. Säg då precis vad du känner, utan att göra personliga påhopp eller anklaga någon. Kanske någon av dina kamrater backar upp dig, kanske inte men du har i vilket fall sagt hur du upplever situationen. Händer det inget tycker jag attt det bara finns ett alternativ kvar....

2) Flytta där ifrån, du har häst för rekriation, hämta kraft, ha skoj. Inte ska man behöva få magsår när man utövar sin hobby. Kanske det finns ett stall i närheten så du kan fortsätta rida med dina polare i stallet

Lycka till o ta hand om DIG!!!:bump:

Jag tycker du ska göra såhär. Om alla i stallet känner likadant över den här människans beteende, prata med dem och försök få med dem på att ställa henne mot väggen. Om ni alla tycker samma sak och verkligen talar om det så borde ju nånting hända. Om de inte vill så skulle jag faktiskt flytta därifrån. Men ärligt talat så skulle det vara allra sista utvägen för mig om det är som du skriver! Säg ifrån!!! Lycka till och hoppas det löser sig!

Jag är faktiskt 12 år äldre än henne, så vore det rätt så skulle hon ha respekt mot mig, dessvärre är hon inte heller speciellt trevlig mot den person som hon delar hästarna med, denne får nog ta en hel del skit också?

Jag skall inte behöva ta skit från henne utan antingen skall jag nonchalera henne eller det där med att le och titta henne rätt i ögonen, det har jag gjort innan, då vet hon inte vart hon skall vända sig och blir helstirrig :devil:

Jag lovar jag skall ta tag i detta nu och ägna mig åt det som rör mig och strunta i andras dåliga humör.

Är du äldre än henne så säg typ bara "Jaja lilla gumman, tids nog växer du nog också upp"
eller nåt i den stilen. Eller skaka bara på huvet åt henne, vänd ryggen till och gå därifrån. Hon får då ingen respons från dig och får stå kvar själv med svansen mellan benen.

Du ska absolut inte behöva ta skit från andra. Säg ifrån och njut av din häst:) :banana:

Det är nog ett problem som drabbar många. Stallet jag och hästen stod i förut hade nästan ett likadant problem. till sist stod vi inte ut och att flytta var den enda lösningen.(detta var för ngt år sedan)

Idag tackar jag mig själv för att jag gjorde det.
Det höll på att kosta mig hälsan.

Nu står vi i ett ganska så stort stall med 30 hästar. och jag får säga att detta är kanon. här bryr ägarna om hur människorna behandlar varandra. och inte bara hästarnas välmående. och det går ihop. mår inte matte bra så gör kusen inte det heller.
Det har varit oroligheter här också men ägaren har genast tagit tag i det.

Så det är nästan som att jag vill flytta in på heltid hos kusen nu:):bump:

Vad skönt att du hittat ett stall du tivs i med samspel mellan hyresgäster och stallägare.
Det krävs nästan ganska mycket engagemang av stallägarna när man skall ha mer än en hyresgäst.
För mycket folk i ett stall, blir alltid för många viljor och ideer, och ingen struktur på stallet.
Så är det i vårt stall, om än bara med denna enda tjej som har någon form av problem? det speglar sig faktiskt av i hennes hästar, apropå det du sa om hästarnas välmående, de hästarna är ganska nervösa och stirriga liksom sin matte ;)
Blir det inte bättre funderar jag också på att flytta, inte för att jag skall behöva göra det, men för mitt eget välmående så kanske det blir så?
Finns några tänkbara alternativ stall i närheten, så jag skall ta mig en rejäl funderare i vinter.

Visst är det intressant hur mycket egocentrerade människor det finns ute i stallarna. Ofta helt ovilliga till kompromisser. Jag blir lika förbluffad varje gång jag träffar på liknande människor, att de orkar...? Min metod brukar vara att bestämma mig för vad som är viktigt för mig i min hästhållning och vara tydlig att berätta det och sedan skita i resten. Ignorera och se mellan fingrarna med gnäll men vid tydlig misshantering av min häst (som att lämna den ensam i en hage över natten:eek: ) säger jag till på skarpen - det här accepterar inte jag!

Det är så konstigt för vi tillbringar ju enormt mycket tid i stallet tillsammans och är ofta helt beroende av varandras hjälp, ändå finns ofta sådan ovilja att samarbeta???

Lycka till!

Såg du artikeln i Ridsport om hästmänniskor och kollektivstall?
Den var bra.

Såg du artikeln i Ridsport om hästmänniskor och kollektivstall?
Den var bra.

Nej det såg jag inte, är den i nyaste ridsport? Måste åka och köpa imorgon,blev nyfiken nu. Tack för tipset. :bow:

Visst är det intressant hur mycket egocentrerade människor det finns ute i stallarna. Ofta helt ovilliga till kompromisser. Jag blir lika förbluffad varje gång jag träffar på liknande människor, att de orkar...?

Det är så konstigt för vi tillbringar ju enormt mycket tid i stallet tillsammans och är ofta helt beroende av varandras hjälp, ändå finns ofta sådan ovilja att samarbeta???

Lycka till!

Bra skrivet :bow: tänk att detta har jag också funderat på:confused:

Hur kan det komma sig att det finns sådan "rivalitet" och sådan ovilja att hjälpas åt precis som du skriver?
Vi borde skatta oss lyckliga på att vi är så många med samma intresse och dra nytta av varandras olika kunskaper att lära oss mer.

Nu är det inte sagt att det är problem i alla stall såklart, men efter vad man läser som till exempel här på detta forum eller andra forum också, så verkar det vara mer regel än undantag att det är jobbigt när hästfolk skall samarbeta?

Ja Ja det är väl bara att försöka låta det "rinna" av en och försöka att inte bry mig, även om det är svårt när man inte vet vad som kommer dag för dag.:(

Jag har varit i samma situation som dig. Varje gång man kom till stallet kollade man ifall människan var där och om hon var det så blev man bara tvungen att åka någon annan stans en snabbis innan stallet.
Jag vet att det är skitsvårt, men man måste kunna ta en konflikt med någon. Det funkar inte att bara ignorera, det gjorde det inte för mig. Det blir bara en massa småsaker som byggs upp och du blir bara surare och surare. Du måste prata med henne, ge svar på tal.

Om jag vore du skulle jag först bara lyssna på vad hon sa och sedan förklara att "om jag vill ha tips och råd från dig, så lovar jag att fråga dig, frågar jag inte, är jag inte intresserad"

Fortsätter hon och domderar skulle jag bara fråga lugnt "vad var det du inte förstod i det jag sa? Om du sköter din häst, så sköter jag min"

Fortsätter hon kan du börja ignorera henne, dvs så fort hon pratar så antingen går du, eller så kan du börja prata med ngn annan. Blir hon då arg och tycker du är nonchalant, så säger du bara "ursäkta, men och du och jag har inget att pratat om då du inte respekterar mig". Och då kan inte du respektera henne heller.

Till slut så ger hon med sig och förhoppningsvis - flyttar.

Basen är att man själv väljer vem man vill umgår med och vilka man ska lägga energi på och i ditt fall är det inte hon!

Lycka till!

Li

Jag ser din situation som om att det alltid är hon som börjar, börja du någon gång att prata.
´
Säg som ovanstående talare tipsade. Otroligt smart!

Mitt tips är följande....

FLYTTA!!! nej vars men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att störande personer/saker i stall sällan "går över" av sig själva. Det brukar aha en tendens att eskalera tills allt är piss! (utom själva pållen kanske som älskar en oavsett:love: )

Ett annat alternativ är ju att dom flyttar, men det verkade inte som det var aktuellt

Då återstår bara att stå på sig o ignorera!!
När dom börjar tjafsa ler ge råd du inte vill ha säger du bara till dom att sköta sina hästa så sköter du din.:devil:

Sen är det ignorering som gäller, behandla dom som luft:angel:
Det är betydligt svårare än det låter, jag vet!! men förr eller senare så slutar dom nog om du hela tiden upprepar dig: Sköt ni era hästar så sköter jag min!!!! Så dra åt .....:devil:

Skaffa dig allierade, så ni är fler( ja, utfrysning är mobbning, men det var dom som började;) ) Jag menar att du bör ha någon att prat med om det hela!

Jag kör stenhårt med ignoreringsmetoden nu mera, bara för min egen skull, för att slippa lägga energi på det/dom som stör mig

Dock har jag nu beslutat att byta stall:banana

Litet privatstall med nya boxar, paddock o 5 min till ridhus:banana:

Lycka till!!!! Hoppas:bump: det löser sig!

Till trådskaparen om detta inlägg: Tyvärr håller jag med, flytta du. Det är ju som du säger din fritid och den är till för att njutas av. Fostra andra vuxna tills de blir drägliga individer är väl knappast något man vill ägna fritiden åt. Sedan så kan man ju själv ha del i det hela också utan att vara medveten om det. Brukar du inte komma ihop dig med folk så är ju chansen stor att allt blir frid och fröjd i nästa stall.

Själv har jag flyttat runt tills jag hittat rätt. På första stället var inte miljön bra nog för hästen, på nästa ställe så var hästarna elaka mot min, på det tredje kom jag inte överens med stallägaren och på det fjärde, bingo, där var allt bra. Sedan köpte jag egen gård och tyckte det var mysigt ett tag. Nu är jag tillbaka till det fjärde stallet igen och trivs. :D

Hälsning Maja

Tack alla ni som svarat.

Jag har legat lågt ett tag nu i stallet, har lyckats vara där på andra tider än de andra, så det har varit ganska lugna sköna stunder med mina härliga hästar. :banana:

Har funderat på det där med att flytta till ett annat stall, förmodligen skulle det bli lugnare, jag brukar inte bråka och "komma ihop" mig med folk, är aldeles för snäll egentligen, så skulle väl försöka tuffa till mig i lagom dos. ;)

Tjejen i fråga har ändrat sig lite på sista tiden, idag råkade vi alla vara i stallet samtidigt och det funkade bra, trevlig stämning.
Jag vet att hon har fått lite ändrat livssituation nu, det vill säga en situation som hon verkligen får ta eget ansvar i, utanför stallmiljön, personligen tror jag att det är bra för henne då hon kanske får lite annat att tänka på än att gå och gnata på andra (mig) i stallet.

Samtidigt så vågar jag inte lita riktigt helt och fullt på att det håller i sig, är fortfarande rädd för att det skall komma taskiga kommentarer och annat. :(

Försöker från min sida vara öppen mot henne/de,vara trevlig och glad. får se hur länge det håller innan det brakar lös
Byter stall kommer förmodligen ske till våren ändå¨om jag hittar något med lite mer service och kanske paddock eller ridhus till, som det är nu så har vi ingen service alls, eller kanske vi har hittat våran egna hästgård till dess, sambon och jag, letar för fullt :bump: man kan ju alltid hoppas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar