om man täcker sin häst beror ju delvis på hur känslig hästen är, men också om den är klippt.
jag skrev ju innan att jag inte täcker våra hästar även om de skulle vara klippta... då kanske ni alla borde veta att vi INTE klipper speciellt mycket om det blir så överhuvudtaget.
min häst som har kvickdrag är INTE klippt, så hon går utan täcke.
och sedan en annan sak att tänka på... ju mer ni täcker och grejar med era hästar, desto känsligare kommer de att bli!
jag känner en som för några år sedan köpte en pensionerad travare på ca 6 år. han hade uder hela sitt liv gått täckt och var därför jättekänslig. han hade nog aldrig i hela sitt liv gått ute i mer än tre timmar om dagen. :smirk:
min kompis är som jag, alltså, hon täcker inte hästarna i onödan och duttar med sådana smågrejer men hur skulle hon göra med sin häst, som var hur känslig som helst!? jo, det första hon gjorde var att ta ut hästen i en hage, utan täcke, varje dag, hela dagarna, även om det regnade och blåste, fick han stå där ute, helt "naken". den första tiden hatade hästen det. jag kan t.o.m. tänka mig att hästen vantrivdes!!
en annan sak han var van vid var att gå med skor, jämnt. så hon tog av hans skor och lät honom gå utan, men hon red inte då. han kunde knappt ta ett steg utan skorna, men det fick han minsann göra.
djurplågeri VET jag att en del folk tycker. men denna häst är nu "normal", han går utan täcke på både regniga och blåsiga utan att bry sig, och när han får sommarvila så kan han gå utan skor utan problem.
han fick lära sig den hårda vägen, trots att det inte var hans fel... men jag kan lova att hon tar väl hand om sin häst ändå!
så, respons på detta slags sätt att sköta en häst???