Vi har täcken på hästarna upp till ca 15 grader.
Men det beror ju på vad man gör med hästen och vad det är för häst. Har man en tävlingshäst har man inte råd med att hästen sätter päls, är det dessutom en häst som står högt i blod och har tunn hårrem så fryser de lätt även om de inte är klippta. Men har man en liten ponny eller en häst som man inte anstränger speciellt mycket så behöver den ju inte täcke.

Hmm då är han nog sjuk. mitt förslag är equiterapeuft, massör, homeopat, djurpratare och en sån som analyserar hårstrån.

Annars får han nog bli sällskapshäst.

/ponte- allmänbildad

Men förstår du inte att vi måste KLIPPA våra hästar om dom ska arbeta på vintern?? Då HAR dom ingen päls att skydda sig med! :smirk: Klart att man då måste ersätta den med täcken!

Skulla jag släppa ut mina hästar i regn och blåst utan täcke skulle dom få lunginflammation... Det tkr dom nog är kul, va??

:crazy:

Finns det nån anabola man kan ge de hästarna som har dåliga hårmuskler?

Eller är det nån särskild träning som rekommenderas?

Menar du att inte era hästar lider när ni sliter av hårmuklerna isamband med att ni rycker manen?? :angel:

Jaaaa! :bump:
Jag håller på en sådan där håranalys! För kan man med massage "få fräs" på en 200 år gammal UPPSTOPPAD häst, då jäklar är ju fenomenet håranalys kanon! :devil:

Kanske kan jag ta hem honom och göra huskatt av honom?!
Han är jättekelig, tänk vad mysigt att ha honom i knät när jag tittar på TV! :D
För är han inomhus så kan han ju inte skita ner sig ju! :idea:

Tror inte en del förstår hur besvärligt det skulle bli för en tävlingshäst att jobba med en massa päls på kroppen! Hur många ggr ser man en fullblodshäst springa omkring på banan med isbjörnspäls?! Skulle inte trp det, fullbloden KAN oxå sätta ordentligt med päls. Tänk vad grym jag är mot min åring, har klippt halsen på honom BARA för att regn och annan nederbörd ska sippra av lätt, han går ute MINST 12 h/dag och då är det inte roligt att stå med fuktig tjock päls ute i blåsten, bättre att klippa halsen på honom och täcka resten. Dessutom slipper jag stå i timtal och borsta hans grymt långa och tjocka man!!! :bow:

Nej tacka sjutton för att det inte tål att bli kalla när täcken sätts på.Tänk dig själv hur lätt en muskel blir obrukbar(artroferar)om den alltid är omlindad.Eller? :banana:

Jag anser att en häst som rids och tränas ska täckas på hösten och vintern. Jag täckar min häst när regnperioderna på höstkanten börjar. Har jag inte haft möjlighet att täcka hästen innan regn och hon har blivit riktigt blöt under dagen så ställs hon in under natten för att torka. Delvis för att när hästen utsätts för för mycket kyla ( vilket ett heldagsregn gör) så börjar faktiskt hästen redan börja anlägga vinterpälsen. Jag vill inte att min häst ska få tjock vinterpäls för att det underlättar för hästen att torka fortare efter ett ridpass. Man ska också tänka på att hästens muskler stelnar till av kyla och för att du ska kunna få hästen att prestera sitt yttersta måste man se till att dessa är mjuka och elastiska. En häst som inte har täcke på sig i kyla använder energi till att hålla värmen istället och förlorar på det vis energin den tar upp i fodret till att hålla sig varm istället för att använda den vid ridning. Har du en häst som har svårt att hålla sig i hull och är mager är att föreslå täcke även sommartid vid regn.
Min häst har fodrat täcke på sig ute och hon har täcke inne i stallet också. I gengäld är min häst mjuk och elastisk i sina muskler. Alla som rider (förhoppningsvis) vet att ju mer muskler desto längre framridning tex. , då kan ni ju tänka er vad ett täcke har för funktion!!!

Men snälla driver du med oss eller är du så korkad?? :confused: hår har inga muskler!

om man täcker sin häst beror ju delvis på hur känslig hästen är, men också om den är klippt.
jag skrev ju innan att jag inte täcker våra hästar även om de skulle vara klippta... då kanske ni alla borde veta att vi INTE klipper speciellt mycket om det blir så överhuvudtaget.
min häst som har kvickdrag är INTE klippt, så hon går utan täcke.

och sedan en annan sak att tänka på... ju mer ni täcker och grejar med era hästar, desto känsligare kommer de att bli!
jag känner en som för några år sedan köpte en pensionerad travare på ca 6 år. han hade uder hela sitt liv gått täckt och var därför jättekänslig. han hade nog aldrig i hela sitt liv gått ute i mer än tre timmar om dagen. :smirk:
min kompis är som jag, alltså, hon täcker inte hästarna i onödan och duttar med sådana smågrejer men hur skulle hon göra med sin häst, som var hur känslig som helst!? jo, det första hon gjorde var att ta ut hästen i en hage, utan täcke, varje dag, hela dagarna, även om det regnade och blåste, fick han stå där ute, helt "naken". den första tiden hatade hästen det. jag kan t.o.m. tänka mig att hästen vantrivdes!! :eek: :crazy:
en annan sak han var van vid var att gå med skor, jämnt. så hon tog av hans skor och lät honom gå utan, men hon red inte då. han kunde knappt ta ett steg utan skorna, men det fick han minsann göra.
djurplågeri VET jag att en del folk tycker. men denna häst är nu "normal", han går utan täcke på både regniga och blåsiga utan att bry sig, och när han får sommarvila så kan han gå utan skor utan problem.
han fick lära sig den hårda vägen, trots att det inte var hans fel... men jag kan lova att hon tar väl hand om sin häst ändå! :)

så, respons på detta slags sätt att sköta en häst???

Varför tror du att håret kan :bump: reser sig upp,har det aldrig gjort det på dig?

Men hallå! Det FINNS inget som heter hårmuskler, din teori om att de finns och dessutom förstörs av täcken måste vara helt hemgjord!? Var annars i hela friden har du hört detta?

Hur många gånger ska jag och många med mig behöva förklara för dig att man måste se till hästen som individ och vad den ska användas till för att avgöra om den behöver täcke eller ej :confused:?
Ska hästen bara gå i hagen och inte utsättas för arbete som gör den svettig och hästen dessutom sätter ordentlig vinterpäls klarar den sig säkert utmärkt utan "kläder". Om man däremot tränar sin häst så att den blir svettig och följdaktligen väljer att klippa den (för att den ska slippa stå med svettfuktig päls långt efter ridpassets slut) är det väl självklart att man måste ersätta den päls man har tagit ifrån hästen - lämpligen med ett väl avpassat och lagom stort täcke. Alla hästraser är dessutom av naturen inte anpassade till att leva i vårt bistra, nordiska klimat och därför kan även oklippta hästar med tunn hårrem behöva täckas.

Och att musklerna skulle förtvina (eller vad det nu var du insinuerade) av täckesanvändning är bara ren bullshit! Du drar väl för 17 inte åt täcket som om det vore en elastisk benlinda (dessutom utan pad under)!? Däremot är det allmänt känt och vedertaget att kyla och väta kan orsaka muskelspänningar och smärta.

Tack å hej
AKO, i vars hage det på dagarna går en raggig, klippt ponnypensionär utan täcke, ett dito avelssto med tillhörande raggig fölunge OCH ett klippt och täckat halvblodssto som rids och tränas för fullt. ALLA ser lika nöjda ut...

Nu reser sig håret på mig också närjag ser en "hästmänniska"som inte vet hur ett hårstrå är beskaffat. :eek:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
39
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka