Så här tycker jag:
Hästar är individer, med olika känslighet för kyla respektive fukt.
De har olika användningsområden; där vissa tränas svettiga varje pass, går andra och promenadrids utan särskild ansträngning.
Smidiga, varma muskler och leder är en fördel om man vill att hästen ska klara av och tåla det arbete man ber dem utföra. En häst som ska ridas / tränas bör inte vara blöt och kall om musklerna i ryggen.
Hästar trivs bra i en temperatur runt 10 plusgrader, men mår sämre av fukt. Blåst gör att det känns kallare än vad det är, och fuktig luft känns också kallare än torr luft. Så att hålla hästen torr när det börjar bli kallt ute är ju inte fel, då tål den kylan bättre.
Att klä på hästen täcken som den inte behöver är både onödigt och inte alltför hälsosamt för den. Pälsen kan drabbas av svamp, huden kan bli skavd och rörelsefriheten minskar inte helt sällan. Dessutom behöver hästen precis som människan ett visst mått solljus på huden för att kunna bilda D-vitamin som kroppen behöver.
En häst som tränas svettig måste torka innan den släpps ut i kyla. Fuktabsorberande och värmande täcke medan den torkar och sedan ett andastäcke (eller andastäcket ovanpå) om hästen ska ut i hage.
Klipper man hästen måste man ersätta den bortklippta pälsens funktion - och skydda hästen från väta och kyla med täcken istället. Lämplig tjocklek för lämplig väderlek.
Ett täcke kan vara praktiskt också för att man slipper leran på hästkroppen. Särskilt den där färskvåta, kladdiga, är ju lite bökig om man har tänkt sig att rida.
Om man lägger täcke på hästen tidigt på hösten så verkar den sätta tunnare vinterpäls. Då behöver man kanske inte klippa: hästen blir mindre varm och svettig av att arbetas, och torkar på rimlig tid, när pälsen är kortare. ( Jag trodde det var en myt, men skillnaden på min pållas päls är enorm i år jämfört med tidigare år. )
Min häst gick naken större delen av sina första tre år, med undantag för en vinter när hon inte hade det hull hon behövde för att hålla värmen själv. Nu rids hon och har därför blivit täckad. Det har gjort henne mindre stel i rygg- och ländmusklerna än hon var förra året vid denna tiden (Skåne är ett blåshål och här regnar jämt så här års).
Jag plockar gärna av täcket vid soligt väder och luftar pälsen lite, och framåt våren - sommaren åker täcket av igen, men jag tror att hon mår bättre med täcket i detta vädret. Det är även lättare för mig att städa henne. Och hon blir inte sjöblöt av svett av ett ridpass.
Däremot behöver hon inte täcke i stallet, som är välventilerat, men inte blir frysgradigt kallt. Men hon får ha det ändå, täckesbyten uppskattas inte helt. Tror inte det gör så mycket för stallets natttemp är inte långt ifrån dagtempen utomhus, än så länge.