MEN(!) VAD har det med klippningen att göra?

Varken jag eller Lydia har sagt ngt om miljöträningen som bara är bra.

:angel: :confused:

Det finns fyra skäl till varför hästen har täcke på sig.
1. Den fryser lätt
2. Den är klippt på ett sätt som gör att den inte klarar sig från att frysa utan täcke.
3. Man vill inte den ska få för lång vinterpäls.
4. Den håller sig renare.

Jag gillar verkligen inte leran som breder ut sig i våra hagar nu och även om det är plusgrader så kan det ju regna och blåsa, och det har hästarna mer ont av än minusgrader. Även om det inte regnar på morgonen så kan det ju börja innan man kan ta in dem. Dessutom är min häst helklippt.
Slutsats = Självklart har den täcke på sig.
Min shettis/islandkorsning som är täckklippt har inte täcke så här års om det är riktigt säkert uppehåll och >+7 eller så. Annars får hon glatt ta på sig hon med. :banana:

Har ni inte förstått mitt svar tycker jag ni kan gå tillbaka och läsa lite, ni hittar det där. :idea:

Så här tycker jag:

Hästar är individer, med olika känslighet för kyla respektive fukt.
De har olika användningsområden; där vissa tränas svettiga varje pass, går andra och promenadrids utan särskild ansträngning.
Smidiga, varma muskler och leder är en fördel om man vill att hästen ska klara av och tåla det arbete man ber dem utföra. En häst som ska ridas / tränas bör inte vara blöt och kall om musklerna i ryggen.
Hästar trivs bra i en temperatur runt 10 plusgrader, men mår sämre av fukt. Blåst gör att det känns kallare än vad det är, och fuktig luft känns också kallare än torr luft. Så att hålla hästen torr när det börjar bli kallt ute är ju inte fel, då tål den kylan bättre.
Att klä på hästen täcken som den inte behöver är både onödigt och inte alltför hälsosamt för den. Pälsen kan drabbas av svamp, huden kan bli skavd och rörelsefriheten minskar inte helt sällan. Dessutom behöver hästen precis som människan ett visst mått solljus på huden för att kunna bilda D-vitamin som kroppen behöver.

En häst som tränas svettig måste torka innan den släpps ut i kyla. Fuktabsorberande och värmande täcke medan den torkar och sedan ett andastäcke (eller andastäcket ovanpå) om hästen ska ut i hage.

Klipper man hästen måste man ersätta den bortklippta pälsens funktion - och skydda hästen från väta och kyla med täcken istället. Lämplig tjocklek för lämplig väderlek.

Ett täcke kan vara praktiskt också för att man slipper leran på hästkroppen. Särskilt den där färskvåta, kladdiga, är ju lite bökig om man har tänkt sig att rida.

Om man lägger täcke på hästen tidigt på hösten så verkar den sätta tunnare vinterpäls. Då behöver man kanske inte klippa: hästen blir mindre varm och svettig av att arbetas, och torkar på rimlig tid, när pälsen är kortare. ( Jag trodde det var en myt, men skillnaden på min pållas päls är enorm i år jämfört med tidigare år. )

Min häst gick naken större delen av sina första tre år, med undantag för en vinter när hon inte hade det hull hon behövde för att hålla värmen själv. Nu rids hon och har därför blivit täckad. Det har gjort henne mindre stel i rygg- och ländmusklerna än hon var förra året vid denna tiden (Skåne är ett blåshål och här regnar jämt så här års).
Jag plockar gärna av täcket vid soligt väder och luftar pälsen lite, och framåt våren - sommaren åker täcket av igen, men jag tror att hon mår bättre med täcket i detta vädret. Det är även lättare för mig att städa henne. Och hon blir inte sjöblöt av svett av ett ridpass.
Däremot behöver hon inte täcke i stallet, som är välventilerat, men inte blir frysgradigt kallt. Men hon får ha det ändå, täckesbyten uppskattas inte helt. Tror inte det gör så mycket för stallets natttemp är inte långt ifrån dagtempen utomhus, än så länge.

Väger din åring 500kg? :eek:

Nej, men allvarligt att hästen blir stressad vid en åktur någon gång under vintern är inte skäl nog att klippa den. Just under de första åren är ju då hästen skapar allt vad den är både fysiskt och psykiskt. Du skapar den just nu till att vara rätt vek eftersom den inte får gå utan täcke.

Och besvara mig svar som innehåller skrattar! Ingen av oss förutom du tycker att det här är speciellt kul, vilket ju säger en hel del.

Svar på det gällande "hårmusklerna".

Nog för att du hade rätt om det och du tyckte att de andra var otrevliga, men var då "bättre" än dem och var inte så spydig bara för att du hade rätt i det.

I vilket fall så har du fel i ett av det du påstrå (har för mig att du påstår det i alla fall) och det är att täckning och klippning skulle skada dessa "muskler".

Det gör det inte på vuxna hästar som under sina första år har fått gått ute utan täcke i olika väder.

Jag pratade med en veterinär studerande om just detta för lite mer än ett år sedan, vilket var jätte intressant.

Så här fick jag det berättat. Under de första levnadsåren utvecklas det mesta hos en häst så att det blir fullgott under hela dess levnads tid och då även detta fenomenet.
Om man hindrar hästen från att utveckla detta genom att täcka, klippa och täcka, eller ta in den så fort det int är mer eller mindre vindstilla så kommer hästen senare i livet inte klara av lite vind.

Björkis!! bör speciellt läsa detta. Du håller på att förstöra din häst för resten av dess liv!

Dock så sa hon också att om man klipper en vuxen eller äldre unghäst och täckar den så hämmar man dessa "muskler" till viss del, men om man sedan tar av täcket och låter hästen vara utan det så återkommer dessa till sin fulla funktion på 1-3 dagar (ca). Med andra ord så nedstätter man funktionen tillfälligt, men det är inget som försvinner för gott på något sätt.
Dock gör det det om man gör det med en häst i sina första levnadsår.

Man ska ju också komma ihåg att det faktiskt tar någon eller några dagar innan hästen kan klara av vind m.m. så att man inte bara pang bom tar av den täcket när det blåser jääte mycket eller är för kallt. Eller så att man inte tar ut och rider den i blåst, nederbörd och/eller kyla utan att vara sjyst nog att använda t.ex. ett ländtäcke.

Som svar på grund frågan. Om det är pkusgrader ute låter jag gärna min häst gå ute utan täcke om hon nu inte är extremt kortklippt för då får det vara uppåt 6-7 plus ifall täcket ska av.

Täcke i ett isolerat stall...det beror på hur mycket värma man har i stallet. Vi har ett stall som ligger mellan 5-8 plus och där går det ju alldeles utmärkt att ha hästen otäckad.

Jag brukar alltid försöka gå efter att använda så lite som möjligt i alla fall när det gäller hästarna. Dock vill jag ju kunna träan för fullt så därför klipper jag, men efter det så fösöker jag köra på så lite som möjligt. Hellre att jag missbedömmer med att täcka för lite än tvärtom. De flesta hästar verkar tycka att det är mycket obehaligare att vara för varma än att frysa. Det tycket faktiskt jag med, men jag försöker självklart att lägga täckningen så att det blir precis lagom.

det beror på väder och vind. Har man hagar utan vindskydd så är täcke att föredra än att dom ska stå utan. Sen beror det också på pm man bor vid en sjö/hav eller inte. Där brukar det blåsa mer. Jag har täcke på araben dygnet runt nu då jag inte har isolerat stall och han brukar bli kall om njurarna. Shettisen går utan täcke så länge det inte är allt för risigt väder.....

:mad: kom inte och säg till mig att jag fördärvar min häst!!! Där gick du över gränsen. Han är mkt piggare och mer alert nu när han blivit av med den tjocka pälsen på halsen, för det är endast där han är klippt, resten har han kvar. Har inget vindskydd i hagen och här har det nu regnat och blåst mer eller mindre konstant i över en månad. Och eftersom han går ute MINST 12 timmar/dag, oftast 15 satte han päls som en islandshäst därefter, när regnet kom och han gick ute blev halsen väldigt blöt, och det var inte bara TÄCKHÅREN ska du veta! Pälsen blev blöt in på bara huden, detta medförde att han torkade långsamt, står i kallstall. Hur enkelt som helst att hjälpa honom genom att klippa halsen, nu torkar han väldigt fort och är inte alls lika nerkyld runt halsen. Så kom inte och säg att hästen inte mår bra, han mår prima! :devil:

Jag har ett russ som aldrig har täcken på sig om det inte ösregnar eller snöar, då har hon ett tunt regntäcke, och är hon svettig har hon ett svett täcke... annars aldrig några täcken, så behändigt med russ :)

Jag säger precis det jag vill.

Det spelar ingen roll hur bra hästen ser ut att må just nu- Du fördärvar den inför framtiden. Du kommer att få en häst som vlir snuvig vid minsta blåst och som extremt lätt blir sjuk.

Men, men vill du ta bort din häst för att den blir sjuk för något som du gjorde fel när den var ung är ju det upp till dig.

:rofl: :rofl: :rofl: det var det mest korkade jag hört idag! Mina hästar har aldrig varit förkylda eller sjuka! Och jag har haft häst i många år, inte en enda gång har jag haft problem med snuviga hästar, detta gäller även högpresterande hästar i tävlingskondition. Förkylda och snuviga blir de lättare av att stå kalla med blöt päls. Konstigt att min veterinär alltid berömmer mig för välmående och glada hästar med väl utvecklad muskelmassa och kondition, trots att de är klippta, det måste vara något fel på min veterinär, måste nog byta nu, vad heter din? :rofl:

Du läser bra ja när du inte ens ser att det står veterinär STUDERANDE.

Äldre hästar spelar det ingen roll på. Det som spelar roll är om de har fått utvecklats rätt under de yngre åren. Och om du håller på och klipper din åring har du antingen aldrig haft en unghäst förut eller så har du bara inte vett nog att låta bli.
För övrigt hur ofta har du ute din veterinär för att han ska kunna säga att de är så välmående?

Och som jag skrev innan. Den enda som finner någog humor är i detta är du. Konstigt att det är den som fördärvar sin häst som tycker att det är kul-

Nåja, kom inte och säg att vi inte varnade dig när det slår tillbaka på dig.

Min ponny får tjock päls och klarar sig utan täcke i dom flesta väder. Om det regnar och blåser mycket kan det gå igenom pälsen och då blir han frusen och öm i ryggen därför får han ha täcke vid såna tillfällen. Dom står i kallstall men det är ett ganska litet stall så hästarna värmer upp det rätt bra på nätterna så då står han utan täcke också.

En annan häst i vårat stall har inne på sig två termotäcken plus en huva som täcker hela halsen och huvudet så bara ögon, öron och mulen tittar ut. Ute har han på sig ännu ett termotäcke - har faktiskt aldrig sett något liknande. Det är visst för att han inte ska sätta för mycket päls...

Så det är ju väldigt olika det där. Tycker man inte ska dra det till extremer åt något håll.

"Börjar täcka min häst rätt tidigt på hösten för att undvika allt för mycket vinterpäls"

Skulle bara vilja ha sagt att hästar INTE sätter pälsen efter hur kallt det är. De sätter pälsen enbart efter solen. Alltså hur ljust/mörkt det är. Precis som träden fäller och sätter sina löv.

Anna

Lilla vän, du känner inte mig, jag skaffade min första unghäst när jag var 12 år gammal, denna häst är idag snart 13 år gammal och frisk som en nötkärna, trots klippning! Och inte den minsta tendens till att ha varit sjuk förutom en sommar då han blev knivskuren, vilket inte har med saken att göra. Har för övrigt haft samma veterinär till mina hästar i snart 3 år, så nog vet han hur de mår alltid, även massören som masserar och kiropraktorn kan intyga att det är välmående djur som finns i stallet. För att du inte ska börja gnälla ska jag förklara för dig varför jag har ute massör och kirolpraktor, massage för att regelbundet hålla muskler och häst mjuk, och för att snabbt kunna åtgärda eventuella spänningar i kropp efter snabbjobb, kiropraktorn har jag ute för att även där snabbt kunna ta hand om hästen och kolla snedheter, ifall de går omkull i hagen mm. Allt i förebyggande syfte, tränar inte en häst som inte känns 100% fräsch. Och med tanke på att min första häst beter sig som 3 är jag säker på att mina hästar ständigt är fit for fight. Du är hjärtligt välkommen hit att titta på mina vanvårdade hästar, hur långt har du? :smirk:

Då kan du ju ta och ringa upp SLU och säga till dem att de har ett fel i sitt veterinär program. Skriv gärna in svaret här sedan. Och bespara mig anmärkningar som lilla du. *himlar med ögonen*

klippa en åring? :rofl: :rofl: :rofl:

nämen, seriöst. Du klipper alltså en häst som knappt ens lämnat fölstadiet för att den blir stressad och därmed svettas.
Du har inte tänkt på att kanske åtgärda problemet istället för symtomen? Blir stackaren så fruktansvärt stressad varje gång ni gör något kanske det vore på sin plats att antingen se över rutinerna eller kanske stärka ledarskapet aningen så att han litar på att vad du utsätter honom för inte är farligt.
Men att lösa problemet genom att klippa och täcka, det gills inte ens för vuxna hästar enligt mig.
Du verkar ju så mån om dina hästar, är det verkligen för mycket begärt att du kan ta den lilla tid det tar att massera din häst torr med t.ex. handduk när den blivigt svettig? Eller blir det så varje dag kanske? Isåfall skulle jag nog överväga att inte ta in den på banan över huvud taget. Ett nervknippe som blir genomsvettig av att hanteras håller nog ingenstans.

Sedan tycker inte jag att ditt argument om att han får det varmare och gosigare utan päls på halsen håller överhuvudtaget. En häst skyddas av sin päls vid nederbörd, så är det för de flesta och så ska det också få vara så länge de är små (helst hela livet om möjligt).
Det kan möjligtvis bli problem om det öser ner en hel dag med häftiga kastvindar och ingen möjlighet till vindskydd. Men hur många dagar under vinterhalvåret gör det det? För att vara ärliga?

Ni kan tjatat så mycket ni vill, jag tänker inte diskutera detta med er med. För övrigt är Makheen 2 år om 2 månader så fölstadiet passerade han för längesedan. Och han är inte nervöst lagd, blir bara stressad då han ska göra något nytt första gången, och det har inte med dåligt ledarskap att göra som ni försöker påstå. Så ta er i kragen och acceptera att han är klippt. ;)

Jo något annat än acceptera än klippt finns väl inte att göra.

Som jag också skrev så är det de första levnadsåren som är kritiska när det gäller detta. Alltså inte bara fölstadiet.

Men som jag också skrivit: det är din häst du förstör.

...Inte i teorin, nej, men faktiskt i praktiken.

Jag och många med mig har provat båda varianterna och - tro det eller ej- en häst som stått utan täcke får definitivt längre päls. Jag lovar. Att sedan tidpunkt för pälsbyte säkerligen styrs av ljuset är en annan femma.

En klippt hästs päls växer oxå oftast fortare ut på halsen igen (om man inte har halstäcke, förstås) än på kroppen, just därför att halsen är naken.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
39
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka