att ha tjockt vintertäcke på hästen vid plusgrader är helt onödigt tycker jag. sålänge det inte regnar eller blåser kallt kan hästen gå utan täcke. har man en fryssen häst utan päls så skulle iallafall jag satt på täcke om det var 0 grader ute på vintern. annars inte. min shettis har täcke på sig nu fast det är någon minusgrad. dock regntäcke och för att han är/har varit sjuk länge och frysit mycket för att han inte satt ordentlig päls och han inte mått riktigt bra. ananrs skulle han inte behövt täcke på sig!

:rofl:

Gud vad trött man blir på alla dessa korkade människor som inte fattar att det är skillnad på en långhårig ponny och en klippt ridhäst... :crazy:

Min är också bara häst:devil: när han har rullat sig i hagen. Annars är han :love: Vi har visseligen varmvatten också - men det känns lite märkligt att spola av häst och täcke och alltihopet. Men jag skulle helst vilja ha honom naken i hagen - han har rätt rejält med päls, men det GÅR bara inte.

Klart den får bli skitig.

Vad skulle jag ägna kvällarna åt om jag inte hade en häst helt lerinpackad att borsta? Både jag och hästen älskar ju att rykta/bli ryktad i timtals varje kväll.

Rida? äsch sånt trams!

Ja, av den enda anledningen har jag täcke på min häst - larvigt va !

Han rullar sig i lerhavet VARJE dag, han är fullkomligt lerinpackad från öron till svans. Så om jag vill göra NÅGOT annat än att titta på lermonstret den här årstiden så måste jag ha täcke på honom.

Lite skit kan jag borsta bort, men det han ägnar sig åt är inte att smutsa ner sig lite....

jag är delfodervärd åt en fjording.
han har täcke på hösten, vintern och våren eftersom vi sällan skulle kunna rida annars.

han har sådan päls, och hagarna är såpass blöta. leran sätter sig och GÅR INTE att få bort förns den torkat helt. och rullar sig gör han ofta.

Det märkliga är ju om det är 5 m2 som är bottenlös lera i hagen, och sedan 2-3 ha med torrt gräs, så är det ju i de 5 m2 med bottelös lera det ska rullas! :mad:

Så även jag kunde skippa detaljer som ridning om hästen inte hade täcke i hagen, då han för det mesta brukar rulla FLERA ggr, och då sista vändan precis innan insläpp! = BLÖT lera!

Dessutom börjar jag få lite känsliga luftrör, så jag hostar och harklar när det blir mkt lera flera dagar på raken... :crazy:

Ni som inte vill ha skitiga hästar kan jag kanske förstå täcken på.
Men ni som har täcke för att det regnar och blåser kan jag inte förstå.Vad har hästarna päls för?
Man förstör hästarnas hårmuskler där skyddet finns.Håret kan vrida sig åt olika håll beroende på väder och vind.
Jag tror att vi skämmer bort våra vänner.Har dom bara mat så klarar dom sig.
En fundering tycker jag!Vad tycker ni? :bow: :bow:

Om de ska vara ute långa dagar i hagen i snålblåst och regn och inte har ngt vindskydd vill faktiskt även jag ha täcke på och jag föredrar naken så mkt det går. Nu går min på lösdrift och har lada och är dessutom väldigt renlig av sig (rullar inne i halmen eller på ridbanan men inte om den är blöt) så hon går naken jämt. De andra hagarna har skog så där skulle hon få gå naken även utan regnskydd.

Min kallblodstravare hade regntäcke när det var lera ute men annars var han naken, stortrivdes när det var minus tjugo och snöstorm, de andra hästarna fröööös.

tycker synd om? Jag tycker mer synd om min häst om han skulle behöva gå utan täcke...han fryser väldigt lätt och har lätt för att spänna sig vilket går över till låsningar i ryggen = smärta. Han går nu med vintertäcke samt fodrat regntäcke på dagarna så att han itne ska bli kall!

Min pålla har täcke när det regnar/blåser.
När det blir kallare får hon ett varmare täcke, hon har regntäcke än så länge.
Jag tycker inte man ska sätta på täcke på hästen så fort det börjar bli höst som vissa gör. :smirk:
Om då hästen inte är klippt förstås eller har väldigt lätt för att frysa.

Min kära travare till häst har haft täcke sen hon var 1-2 år och sätter ingen vinterpäls över huvud taget. Tro mig, försökte ngt år att vänta med täcke lite längre - det enda som hände var att hon blev stel i rygg och nacke.
Så ja, hon går med thermotäcke inne och det + regntäcke ute.

Hmmm

Det är just regn och blåst hästarna har problem med.
Kylan är oftast lättare att klara för de.

Ang pälsen, är du blind eller ser du inte skillnad på ett fullblod och en islännings päls? Skiljer ett par dm.

Instämmer med föregående talare. HÅRMUSKLER!?!? :rofl: Det var faktiskt bland det dummaste jag någonsin har hört...

MUSKLERNA, däremot (märk väl, musklerna UTAN prefix), mår däremot INTE bra av att bli kalla.

Snälla, rara ni som skriver rabiata inlägg i denna debatt; försök se skillnad på hästar och hästar; ras, individ, hårlag, klippt eller ej samt användningsområde avgör hur mycket "kläder" hästen behöver.

AKO

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
39
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka