Täcken med dålig passform

kryckan

Trådstartare
Jag har ganska länge funderat på hur folk resonerar när det gäller passformen på deras täcken. Själv kanske jag är överdrivet petig, jag vet inte, men det värsta jag vet är täcken som spänner över bogen, åker på sned eller är tunga. Jag kan nästan känna hur obekvämt det måste vara för hästarna...
Jag har flera personer I min närhet som är väldigt noggranna med att rida rätt, sadeln ska passa, benen ska skyddas och lindas och hästen får regelbundet massage av en utbildad massör som också ger råd hur de ska rida. Men glömmer man bort att även om en sadel såklart ska passa så har hästen den på sig ca 1 timme/dag, men ett täcke de har dygnet runt, det kan sitta lite hursomhelst. Borde inte det om något ge spänningar och låsningar på hästarna? Och de hästar som har dubbla, tunga täcken? kan det bidra (inte orsaka) till t ex ryggproblem?
Nu är jag inte ute efter en täcke/inte täcke diskussion utan om ni tänker mycket på hur hästarna påverkas av hur täckena sitter?
och är det någon mer som har tänkt på det här eller överdriver jag?

Sv: Täcken med dålig passform

Ryggproblem tror jag inte på. Det är ju som om du skulle ha en tung och otymplig jacka, fråga alla som gjort lumpen, ombekvämt däremot.

Sen får de naturligtvis skav av ett illasittande täcke, plus att ett dyrare täcke både sitter bättre och ger bättre skydd. (oftast)

Ryggproblem vet jag inte om de kan få, men kanske låsning i bogen??

Jag har inte hittat något täcke som sitter bra på min isis.

De är alldeles för stora i bogen, undrar vad det är för sorts hästar de syr täckena efter... :confused:

Svarar alla:

Då kanske det är lite av en fix ide hos mig men även om det inte ger direkta skador/problem så måste det vara obekvämt att stå och gå med ett täcke som stramar... det är ju inte många täcken som verkligen sitter bra.

Jag har inte hittat något täcke som sitter bra på min isis. De är alldeles för stora i bogen, undrar vad det är för sorts hästar de syr täckena efter... :confused:

Typ min häst? :idea: :angel: Nämen jag tycker att de lite dyrare täckena ofta har bra passform, iaf för oss! Sen finns det säkert märken som rent allmänt är större/mindre i bogen än "medlet" men det har inte jag ngn koll på tyvärr... Hade gärna hjälp dig och din isis.

Dock har jag erfarenheten att ett täcke med nylon på hela insidan är att föredra framför "nylonfodrad i bogen" då det nylonfodret ofta sitter på fel ställe och ändå ger skav. Min häst fick dessutom nästan skav på korset av ett billigt täcke från h**ks. Usch! Det ligger på hyllan sen länge och nu är jag en glad ägare till h**ks dyraste vintertäcke, helt nylonfodrat, det var värt pengarna!

Jag är jätte noga med hur täckena sitter. Beroende på hur täcket är sytt och hur hästen är byggd så kan man ha lite olika problem med passformen tror jag.

Själv har jag kasserat täcken som har alldeles för stor halsöppning. Då upplever jag att täcket glider för långt bak och det blir ett hemskt tryck uppe på manken.

Halvhals-täckena gillar jag av den anledningen för de brukar passa min häst bra.

Senast ändrad av en moderator:

Det är lite det jag funderat på; täcken som glider bak lite (vilket jag tycker många gör) och då trycker på manken och bogen. Det kan ju omöjligt vara bra? :confused:
Jag förstår att det inte blir samma tryck som av en sadel som sitter dåligt men det här ju under så mycket längre tid, typ ett par månader...

Jag tror inte det "skadar" hästen att det stramar över bogen. Däremot lär det ju vara väldigt obekvämt.

Jag är jättenoga med att min häst ska ha sköna välsittande täcken. Med tanke på att han har täcket på sig flertalet av dygnets timmar så tycker jag det är jätteviktigt.

Tycker dock att dom som brukar ha illasittande täcken även brukar ha diverse annan utrustning som inte passar särskilt väl.

Dom i min umgängeskrets som är noga med sadlar och massörer osv har även vettigt täcken till sina hästar.

Jag är jätte noga med hur täckena sitter. Beroende på hur täcket är sytt och hur hästen är byggd så kan man ha lite olika problem med passformen tror jag.

Själv har jag kasserat täcken som har alldeles för stor halsöppning. Då upplever jag att täcket glider för långt bak och det blir ett hemskt tryck uppe på manken.

Halvhals-täckena gillar jag av den anledningen för de brukar passa min häst bra.

Det jag har är med halvhals, men är megastora i bogen... :(

Tänkte prova Sh**es täcken och se om de är bra till isis.

Problemet är ju att närmsta butik som säljer dem är 7mil bort enkel resa..:mad: så om man köper ett och det inte passar är det lika bra att lägga det på hyllan som dammsamlare:cool:, blir för dyrt och köra och lämna tillbaka igen..:crazy:

tror inte det skapar rygproblem men däremot är det väldigt plågsamt för hästen!

jag tycker många har illasittande täcken, men oftast dom som har illa sittande sadlar, träns osv. också...

men visst har jag sett fina hästar som under ridning har bra utrusning och i hagen står dom med trasiga täcken som sitter helt förfärligt :crazy:

själv är jag jättenoga med passformen!

Jag tror faktiskt att du har en poäng. Ett täcke går inte att jämföra med en otymplig jacka, snarare då med byxor som är så tajta att man inte kan röra sig normalt. Hästar med illasittande täcken (tänker fämst på täcken som dras bakåt och stramar över boge + orsakar tryck över manken) är förhindrade att röra sig normalt, kanske ffa pga obehaget. Detta kanske inte i sig leder till hältor eller rörelseproblem, men det borde öka risken.

Jag tycker också att folk tar lätt på täckets passform. Skulle aldrig i livet ha på nån av mina ett illasittande täcke.

Jag tycker iofs bara att täckesskavet på bogen är illa nog. Om inte annat är det en rejäl indikation på att täcket passar dåligt (och att sätta på en "antiskav-strumpa" skyddar bara håret, det minskar inte det ständiga trycket.

Sen får de naturligtvis skav av ett illasittande täcke, plus att ett dyrare täcke både sitter bättre och ger bättre skydd. (oftast)

Det enda dyra täcke jag köpt under de senaste tio åren var samtidigt det absolut sämsta i både passform och funktion.
Numera köper jag billiga täcken, de fyller sin funktion vädermässigt, ligger perfekt på hästarna och ingen av hästarna har någonsin haft bogskav.

Immer

jag är beredd att hålla med! :p

har två billiga täcken från b*rjes som används flitigt!, de sitter alldeles utmärkt :)
köpte ett dyrt innetäcke från domani, det satt inte alls så bra som jag hoppats på :crazy:

men naturligtvis varierar det från häst till häst och hur täckena är uppsydda - jag har väl bara haft tur att min häst kan ha billiga täcken från b*rjes :angel:

Börjes äger! :p
Jag köpte ett från Horseware, sprack i ryggen första dagen, jag klagade och fick pengarna tillbaka (kände affärsägaren) och åkte till börjes. det täcket har hängt med i tre år nu. och är SOM NYTT! fast lite blekt;)

O jag tycker precis tvärtom!

Köper nästan uteslutande horseware täcken, är mycket nöjd med dessa! Hållbara, regntäta, lätta, blank insida o viktigast av allt, passar fint på pållen.

Smaken är som baken :D

Jag älskar också börjes :love: dom har några riktiga fynd! dock har jag några domanitäcken bl.a. ett med halvhals som är mitt favvo och jag tycker dom är bra :) iofs har jag inte testat så många täcken men dessa märken anser jag är prisvärda och hållbara: Domani, Showmaster, Himalaya! Sen har jag några "märkeslösa" täcken som är bra också :)

Min häst får väldigt starka reaktioner om täcket sitter dåligt vid bogarna och han spänner sig och får ont. Tack och lov så är han en sån häst som säger till när något är fel och inte går tyst och lider som så många andra hästar. Så jag har blivit väldigt noga med att täcket är tillräckligt stort framtill så att han får plats i det. Med mina andra hästar så kollade jag mest att storleken på täcket var rätt och sen så var det bra så länge dom inte fick skav eller så. :crazy:

Tänkte prova Sh**es täcken och se om de är bra till isis.

Problemet är ju att närmsta butik som säljer dem är 7mil bort enkel resa..:mad: så om man köper ett och det inte passar är det lika bra att lägga det på hyllan som dammsamlare:cool:, blir för dyrt och köra och lämna tillbaka igen..:crazy:

Var bor du i Skåne?

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Hej alla! Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon...
2
Svar
25
· Visningar
3 606
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka