Täcken med dålig passform

Sv: Täcken med dålig passform

Jag har också tänkt på det.
Och när hästarna får enorm skav och så byter de inte täcke??

Ryggproblem tror jag inte dem får. Men skav, och så kanske de går och spänner sig. Spänningen kan ju i längden ge mer problem.
Så kan dem ta dit sin equiterapeut och sen slänga på samma täcke igen utan att fatta problemet, :p haha

Var bor du i Skåne?

Bor på Österlen, vad jag vet är det bara Ekohallen i Fjälkinge och Malmö som säljer dem...:mad:

Ridsportbutikerna häromkring säljer mest Horsweare, Jacson, Bucas mfl, inget av dessa har suttit bra, har fått lämna tillbaka dem. Har inte provat bucas för jag tycker det är för dyrt.... :crazy:

En fundering bara....

Tror ni man kan få täcket uppsytt på ryggen, så det blir en typ av ryggsöm, så täcket inte är så stort i bogen??:idea::confused:

Ja, ingen verkar tänka på om täcket kan påverka/bidra till spänningar utan de har equiterapeut/massör ute regelbundet (vilket iofs är bra) medan täcket sen gör deras jobb ogjort (nästan)...
Det är ju inte bara sadel, bett och ryttaren som påverkar hästen utan t ex skoning och kanske till viss del hur täckena sitter.

delvis kl.

dom shire täcken jag haft har generellt varit stora i storlekarna och faktiskt räckt till i bogen för mina utan att bli för långt (har ditt motsatta problem) ett prisvärt täcke tycker jag.

min vännina har "sytt in" halsen genom att dubbelvika kanten runt halsskärningen i höjd med bog vecken på båda sidor för att på så sätt "förminska" efter det har hennes täcken legat riktigt.

annars föredrar jag horsewere av många anledningar, bla. den generösa garantin dom ger, ena frontspännet gick sönder på ena täcket efter 3 år men det va inga problem att få ut ett nytt kostnadsfritt, dessutom i annan butik än där det vart köpt. även att dom finns i "halvstorlekar". har flitigt använda sådana täcken som är över 10 år nu men fortfarande hela och vattentäta.

jag använder högst ogärna täcken som inte är med blank insida, ett sådant täcke glider inte bak och "fastnar" där utan följer med bättre i hästens rörelser och förhindrar på så sätt skav.

minns jag inte helt tokigt så fanns det undersökningar på -90 talet om hur täcken påverkade hästens muskler/sklett i stort. vad jag kommer ihåg så va det mycket skrivet om just halvhalsar på täcken och att många täckens skärning gjorde så att hästen inte helt kunde resa upp halsen utan att det blev ett för högt tryck framför manken/där halsen börjar. muskelaturen där kunde skadas illa och det blev en "grop", den typen av "grop" har jag dessutom sett på en del hästar själv. ofta högresta hästar som gått med just halvhalstäcke som inte suttit bra på just den individen.
även om kanten på täcket hamnade på manken så kunde skadligt tryck uppstå, vilket iof. säger sig själv.

har även läst i någon hästtidning för åratal sedan att om hästens täcke är för snävt framtill så hindras hästens bogfrihet vilket påverkar hela hästen och dess gångarter, men även det säger ju iof. sig själv.

förra vintern läste jag någonstans något om att man skulle undvika använda 2 täcken över varandra utan hellre använda 1 tjockare just för att skona ryggen.

Har problem med min häst, vilket vinter/regntäcke/stall jag än sätter på honom, så glider det på sidan.. Alla täcken utom fleece.

Någon som har något tips på bra täcke? Har hört nåra ggr att täcken utan bogveck har hjälpt vissa med sina hästar, att få bort skavet för att dom inte glider på sidan.

Nån som vet ngt om det?

De syr täcken efter feta halvblod. Jag har 2 täcken som passar bra på mina. 2 av typ 10 st. Skitsvårt att hitta bra täcken.

Mitt halvblod är allt annat än fet. Och han kan ha i stort sett alla täcken. Kanske 1/10 passar sämre...

Jag kör Horseware dyrare modell och dom har passat alla hästar jag har haft. (olika storlekar kallblod, varmblod, halvblod). Bucas täckena tycker jag har usel passform, spec fram.

Har problem med min häst, vilket vinter/regntäcke/stall jag än sätter på honom, så glider det på sidan.. Alla täcken utom fleece.

Det första som poppade upp i mitt huvud var att det kanske är hästen som flyttar täcket genom sitt rörelsemönster. Åker det åt olika sidor eller åt samma sida varje gång?

Jag föredrar Horeware´s täcken. Men har även varit i Ullared och köpt bra regntäcken med reflex och bra passform. Horseware sitter som gjutet på mina hästar och det är extra skönt att slippa alla remmar runt ben o dylikt. På mitt regntäcke har jag bara kryssgjordar under magen, inte ens svansrem och min häst bockar och springer runt utan att det rör sig en milimeter! Dock är dessa täcken hutlöst dyra så man får vinna på lotto innan man har råd att köpa något. Kanske ska säga att det är det mörkgröna regntäcket med röd söm jag har. Har haft lite sämre erfarenhet av de andra Horseware regntäckena. Köper man ett så dyrt täcke så ska det ju verkligen hålla i alla väder- även om hästen är ute 14 timmar om dagen i regn och rusk! Min kompis har ett Shires regntäcke som har varit super säger hon. Har aldrig prövat dom själv.

Det är verkligen inte kul med täcken som sitter dåligt och det måste vara väldigt jobbigt för hästen :crazy: Jag försöker att bara använda täcken som sitter bra eftersom hästen ändå ska gå med det flera timmar i sträck. Jag har ett vintertäcke från HW och jag hatar det! Jag fick med det när jag köpte hästen och enligt förra ägaren så sitter det perfekt! Jag däremot tycker att det är för stort i bogen, väldigt tungt och dessutom så har hästen lyckats få skav av nylonbiten som svansremmem sitter fast i. Mitt regntäcke från Hööks sitter däremot kalas :) Lagom i bogen och inga grejor som ligger emot och skaver. Hästen tycker nog också bättre om det, han springer, rullar och leker med det på. Till skillnad från HW:n :crazy:

Tänk på hur mycket ett täcke väger, inte jättemycket men ett par kilo.
Tänk också på hur mycket sadel och ryttare väger.

Jämför sedan täckets anläggningsyta som är ganska stor med sadelns anläggningsyta som är ganska liten.

Själva vikten av ett täcke är alltså inget problem i sig.
Passformen är en helt annan sak, ett täcke med dålig passform kan rättas till på ett lättare sätt, ryttaren ser det också lättare, en sadel kan se jätterätt ut men vara skitfel för hästens rygg...

Ryggproblem vet jag inte om de kan få, men kanske låsning i bogen??

Jag har inte hittat något täcke som sitter bra på min isis.

De är alldeles för stora i bogen, undrar vad det är för sorts hästar de syr täckena efter... :confused:

Jag är lika petig som dig!

Horseware, Amigo har jag hört skall vara mindre i bogen! :) Rekomenderades till min unghäst och en som hade Isis i samma tråd hade det :)

Jag är lika petig som dig!

Horseware, Amigo har jag hört skall vara mindre i bogen! :) Rekomenderades till min unghäst och en som hade Isis i samma tråd hade det :)

Ok, ska kolla om det finns i närheten... Tack för tipset!:bump:

Det första som poppade upp i mitt huvud var att det kanske är hästen som flyttar täcket genom sitt rörelsemönster. Åker det åt olika sidor eller åt samma sida varje gång?

Jadu, han har lika mycket skav på båda sidor av bogen fram iallafall. :/ Huden syns till och med. Har bytt täcken ett antal ggr men alla glider på sne.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Hej alla! Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon...
2
Svar
25
· Visningar
3 606
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka