Travhäst som inte vill galoppera!

Sv: Travhäst som inte vill galoppera!

Utan att ha läst övriga inlägg så tänkte jag ge dig mina tankar.

Jag hade, med tanke på de besvär din häst visar, velat undersöka SI-leden lite till. En vän till mig hade en häst som blev lite knackig. På den individen fann man att felet satt i denna led.

Att ge sig på att röntga en 9-årig travhäst kommer att ge vissa fynd. Självklart, men är det något som egentligen har betydelse? När jag var till veterinär med min häst så sade just veterinären att självklart kan man röntga och man kommer till 99% att finna *något* någonstans, men är det något som har betydelse? Oftast inte. Veterinären sade att vi alla, både djur och människor, går runt med "röntgenfynd" som vi inte vet om.
Bäst är att tänka till lite innan man ger sig på att röntga en häst, eftersom det lätt kan slå tillbaka på en själv. Vill man en dag sälja står man kanske där med en häst som varit frisk i hela sitt liv men som har röntgenfynd som inte spelar någon som helst roll, men som ändå kan påverka hästens värde. Jag förstår att en del vill veta om där finns minsta lilla, men återigen, det mesta kommer aldrig att spela någon roll för en hästs funktion.

Hmm.. Blir kanske lite luddigt nu och det är svårt att förklara i skrift, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter? :)

Till TS; Försök hitta en bra ET (eller en veterinär, självklart!) som kan kika över din häst. Du skrev att han har en mindre muskel i ena sidan bak. Det låter definitivt som min väns häst som hade problem med sin SI-led.

Jag önskar dig stort lycka till och hoppas hästen blir bra eller åtminstone bättre och kan fungera för dig.

Ägaren kommer nog inte byta klinik då hon provat andra med andra hästar samt denna. Den hon har idag är den enda som har varit seriös och där dom är duktiga. Däremot skulle hon kunna be någon annan inom kliniken kolla. Jag vet att på min häst tog veterinären självmant in en kollega för att kolla på henne, samma klinik.

Det senaste besöket när dom gick igenom honom för att få full försäkring är ett år sedan snart. Sedan vet jag inte om han har varit inne något mer i år. Har för mig att han kollades igenom i somras också, vanlig hälsokontroll. Han har haft mindre muskel i höger bak under alla kontroller och har inte visat sig vara något konstigt. Veterinärer och andra säger att det är en träningsfråga att han ska komma ikapp med ridningen och bli mer liksidig.

Det här i kombination med att släppa alla krav skulle kunna vara något för ägaren. Ska absolut tipsa henne. När hästen i fråga har arbetats på töm så ser man att i vänster galoppfattning orkar han inte sätta höger bakben under sig. Han ser svagare ut i fattningen än i höger. Det är samma bakben där muskeln är lite mindre så det är det vi och veterinärer tror är problemet och att det är en träningsfråga.

Det med att släppa alla krav ska jag tipsa ägaren om. Jag kan tycka själv att ibland kan det släppa om man slutar "tvinga" igenom saker bara för att det ska funka. Även hästar som inte är ridtravare kan ju ha perioder när ett moment inte funkar och då ska man inte traggla.

Till tråden: Det är såklart inte det enda ägaren kommer göra. Hon kommer säkert att göra ytterligare en hälsokontroll snart i samband med annat. Då tror jag med säkerhet att hon kommer prata med veterinären om hur det ser ut i dagsläget med häst och vänster galopp.

Vill bara klargöra att hästen inte är min :)

Det med att röntga kan jag hålla med. Nästan alla djur och människor har säkert röntgenfynd som inte behöver betyda något. Sedan om klinik eller veterinär anser att man ska fortsätta utreda hästen får man se då vad som ska sättas in. SI-leden kan absolut kollas upp. Är osäker om kiropraktor brukar kolla på den? Det borde den väl?

Till tråden: Det som är svårt är att hästen inte visar smärta, obehag eller någonting. Det här är en häst som är väldigt väldigt känslig och visar direkt om han har ont. Det är ägaren som känner hästen bäst och jag tror henne när hon säger att hästen skulle visa om han hade ont. Veterinären hittar ingenting utan säger att det är en träningsfråga och sedan har ägaren kompletterat med kiropraktor som endast hittade en låsning i korset.

Glömde skriva i uppdateringen att muskeln som var mindre är mycket bättre idag. Man kan se en väldigt liten skillnad idag. I övrigt är han väldigt fint och jämnt musklad och även fått beröm för det.

Kort sagt ser han bättre ut i kroppen och är något bättre i vänster galopp. En bra dag kan han fatta vänster, kan gå i den om man har lite högre tempo, men tycker det är jobbigt. En dålig dag orkar han bara fatta och ta ett språng eller fatta fel, byta och sedan gå i vänster i lite högre tempo.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar