Täcken med dålig passform

Sv: Täcken med dålig passform

KL
Är det fler än jag som noterat att täcken med snabbspännen fram sitter sämre än de med vanliga spännen?
Numera har väl nästan alla utegångstäcken snabbspännen med karbinhakar i olika former plus kardborre.
Jag har täcken av samma fabrikat men av olika årsmodell (dvs både med och utan hakar) täckena är identiska förutom knäppningen. De gamla sitter som gjutna medan de nya med karbinhakar glider bak. :(

De täcken som har en halskrage påsydd verkar dock sitta bättre.

För övrigt är jag väldigt nöjd med passformen på Amigos täcken, dock håller de inte tätt för regn och snö speciellt länge.
Shires täcken är stora men lagom i halsen på mina (varmblod). Bra vattentäthet.
Sedan har jag en massa olika täcken från Horze, Hööks, Everest, Treadstone m fl där alla är för stora i halsen.

"Jag har precis köpt ett Bucas till min islänning" Skrev en annan ^^

Kanske var mig du menade :D
Jag köpte iaf ett Bucas till min islänning och han är rätt tunn över bogen. Jag tvekade ett tag eftersom de är så dyra men efter att 4 täcken, av olika modeller, från H**ks hade blivit sönderslitna så satsade jag på ett dyrare och (förhoppningsvis) mer slitstarkt täcke. Det har hållt bra i de 3 veckor jag haft det trots en täckesätande häst i hagen + att det sitter okej på min "tunnbogade" islänning.

Kanske var mig du menade :D
Jag köpte iaf ett Bucas till min islänning och han är rätt tunn över bogen. Jag tvekade ett tag eftersom de är så dyra men efter att 4 täcken, av olika modeller, från H**ks hade blivit sönderslitna så satsade jag på ett dyrare och (förhoppningsvis) mer slitstarkt täcke. Det har hållt bra i de 3 veckor jag haft det trots en täckesätande häst i hagen + att det sitter okej på min "tunnbogade" islänning.

Japp de va de ;) Lånade ditt citat för en i tråden hittar inget bra täcke till sin islänning nämligen :)

Tycker oxå att HW är överlägset med både passform o kvalité.

sen att jag har en megastor häst gör ju att man får sy om så de passar. får flytta ner knäppningen fram på alla täckena.

Tycker ej om bogveck. Om de är långa blir det stort tryck på strupen iom att bara det övre spännet är i funktion-s a s.

det enda skav som mina ngnsin har fått, var val. som fick l i t e skav runt halsen av ett bucastäcke.
de har sytt ihop den för att skydda bogen, men har de en hel del hals blir det för trångt.

vänta här nu.
jag har fått sy om alla halsar på HWtäckena- de är gjorda för spetiga fullblod:angel:

dom hw som har kryss knäppning är ju oslagbara i passform tycker jag :D sitter som gjutet på båda våra långa med stor liggande bog men även på dom smäckrare mer högresta :D

dom täcken med bogveck jag har (shires), har jag sytt i bred resår på 2 ställen i varje veck, då tycker jag dom sitter bra :)

hur har du sytt om fronten ? är det dom med 2 snabbspännen ?

KL

Vi provade ett täcke förra sommaren. Halsen var aldeldes för stor till travaren, samtidigt gick det knappt att spänna bukgjorden..
Men det kan man väl ta, travare har ju lite spinkiga halsar, ofta..
Däremot var halsen aldeldes för stor för vår fete bruksnordid med största tänkbara späcknacken också... då undrar man hur de tänker när de gör täcken..O_o

Nu är täcket lite för stort i halsen till min travare, men det verkar omöjligt att hitta nåt som är helt bra. Iaf, jag har sytt till det liiiite bättre, och förutom halsen sitter det bra. Han har inte ens fått skav av det (får annars skav av att grimman hänger på ett dygn, då har han skav i hela huvudet.. :crazy: ) så det duger.

Hmm.. Vad är det för täcke du söker? Hur ser hästen ut över bogen och ryggen?

Regn och vintertäcke, om det var det du menade.. Jag har hört att dom utan bogveck ska kunna funka på "skavhästar". Så jag tänkte försöka få tag på ett sånt, men har inte hittat nån ridsportbutik alls som säljer såna täcken längre..

Slänger med en bild på han;

Jag har flera personer I min närhet som är väldigt noggranna med att rida rätt, sadeln ska passa, benen ska skyddas och lindas och hästen får regelbundet massage av en utbildad massör som också ger råd hur de ska rida. Men glömmer man bort att även om en sadel såklart ska passa så har hästen den på sig ca 1 timme/dag, men ett täcke de har dygnet runt, det kan sitta lite hursomhelst. Borde inte det om något ge spänningar och låsningar på hästarna? Och de hästar som har dubbla, tunga täcken? kan det bidra (inte orsaka) till t ex ryggproblem?
Nu är jag inte ute efter en täcke/inte täcke diskussion utan om ni tänker mycket på hur hästarna påverkas av hur täckena sitter?
och är det någon mer som har tänkt på det här eller överdriver jag?

jo det får de: spänningar och rygg och muskel problem. det är allt frekventare noterat av et och massörer.
den största boven i dramat är ofta lager på lager med täcken under långa perioder av dygnet. ju fler lager, desto mer otympligt motstånd.

svar på frågan ja : jag är jätte medveten och jättenoga med att täckena skall ha bra passform. man stänger in hästen i dessa halva året nästan, då vill det till att de ligger och känns så bra det bara är möjligt!
ang. de som kommenterat att det inte skadar om täcket spänner över bogen: jo det gör det.
betänk att hästen går med dessa täcken konstant halva delen av året mer eller mindre. tillochmed en MARTINGAL eller en graman som ryttaren INTE ens tar i - begränsar rörelse friheten hos hästen bara genom sin utforming, att de löper mellan frambenen och är fast fixerade via sadelgjorden - så lite som detta restrikerar bog och frambensrörelser. det finns det studier gjorda på dessutom! Tänk er då ett täcke.
jag tycker INTE du överdriver. önskar att fler tänkte så!

Senast ändrad:

Jag håller absolut med. De 2 täcken som sitter bra på mina är 2 av börjes billigaste täcken.

dom hw som har kryss knäppning är ju oslagbara i passform tycker jag :D sitter som gjutet på båda våra långa med stor liggande bog men även på dom smäckrare mer högresta :D

dom täcken med bogveck jag har (shires), har jag sytt i bred resår på 2 ställen i varje veck, då tycker jag dom sitter bra :)

hur har du sytt om fronten ? är det dom med 2 snabbspännen ?
Ja. Den patenterade x-fronten.

den blir alltså för trång i halsen- även deras största med vidare bog.

Har iofs samma problem med ALLA täcken. Om jag inte orkar sy om- spänner jag bara det nedersta.
Bucas med extra boglapp har hon som pyjamas- passar då fint.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Hej alla! Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon...
2
Svar
25
· Visningar
3 606
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka