Täcke till ponny med skav

Hemligast

Trådstartare
Jag har en ponny som får skav av sina täcken. Inte det klassiska bogskavet utan han får skav av hela halslinningen.. ponnystackaren ser ut som att någon försökt skilja halsen från kroppen..
Kan ett täcke med halvhals fungera bättre än ett med klassisk skärning ?

Jag älskar Halvhals, specifikt Horseware wug, vissa andra halvhalsar ser så trånga ut.

Måste den ha täcke överhuvudtaget?

Mina tips:
Köp kvalitet, det är sååå viktigt med täcken.
Leta och testa för att hitta rätt modell för just din, hur ser ponnyn ut?
Variation är viktigt, att ha flera olika täcken att byta mellan som skaver på olika ställen (om den nu måste vara täckad alls)
Jag skulle absolut inte ha dubbla täcken på en skavd häst och gärna olika täcken på natten respektive dagen.

Min pålle slipper sitt täcke så fort det går, jag tror att han hellre reser upp pälsen och motar bort kylan på egen hand än får sönderskavd päls och hud. Han har bara täcke om det regnar eller blåser kraftigt samt om det blir kallare än - 10.

Horseware är det som funkar bäst tycker jag, och pessoa. Glansspray för att minska friktion och se till att täckena är rena och inte fulla i stöv på insidan..

• Gilla
Reactions: Ace
Jag älskar Halvhals, specifikt Horseware wug, vissa andra halvhalsar ser så trånga ut.

Måste den ha täcke överhuvudtaget?

Mina tips:
Köp kvalitet, det är sååå viktigt med täcken.
Leta och testa för att hitta rätt modell för just din, hur ser ponnyn ut?
Variation är viktigt, att ha flera olika täcken att byta mellan som skaver på olika ställen (om den nu måste vara täckad alls)
Jag skulle absolut inte ha dubbla täcken på en skavd häst och gärna olika täcken på natten respektive dagen.

Min pålle slipper sitt täcke så fort det går, jag tror att han hellre reser upp pälsen och motar bort kylan på egen hand än får sönderskavd päls och hud. Han har bara täcke om det regnar eller blåser kraftigt samt om det blir kallare än - 10.

Ja tyvärr fryser han utan täcke nu på vintern, är det plusgrader får han gå utan om det inte regnar..
Igår hade vi -28 grader :eek:
Har fått tag i ett begagnat täcke med halvhals billigt nu, så ska testa hur det sitter. I värsta fall får jag sätta mig vid symaskinen och sy om ett täcke

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 443
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar