Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Duvet om sängtäcken, blanket om hästtäcken. Är iaf så jag är lärd - men då är jag också ruskigt dålig på engelska så vet inte om det är rätt "egentligen".
Ja, duvet låter supersnobbigt tycker jag! Dessutom, alltid när nån säger det tänker jag på citatet från Young Ones ("you know what they say - dirty duvet, dirty mind").
Doona är australiensiskt!
Quilt gillar jag!
Duvet är motsvarande våra tecken i sängen.
Quilt motsvarar tunna täcken sydda med rutmönster, så kallade sommartäcken, ni känner säkert igen ordet från Scandinavium där quiltad just betyder rutmönster på vojlock...
Filt är ett mer övergripande ord där allt från regn och svett till snö ingår i benämingen på functionen.
Eller hur!Så kul med sånahär trådar!
Ja, doona är . Lätt det bästa ordet tycker jag! #teamdoonaÄlskar doona! Har bott ihop med en massa australiensare och blev så sjukt förvirrad första gången jag hörde det
Fast nu tänker du ju på hästtäcken lilla gubbe
Jag litar på dig och njuter av att ha rätt istället!
Var det till mig? Jag säger doona och letar inte efter nåt ord att försöka byta till.Om du inte gillar duvet skulle jag säga covers, också acceptabelt och fullt förståeligt.
Din lilla spion där, hur visste du att jag bara mäter 165cm över marken, när cowboybootsens 6 cm hälar inte är med
Ja, doona är . Lätt det bästa ordet tycker jag! #teamdoona
DuvetJag är mycket nyfiken på vad folk generellt i Sverige använder för ord för täcke när de talar engelska!
Själv använder jag ordet doona. Vad använder du för ord?
Jag hade lätt gissat duna om jag inte sett det stavat. Ser ju sjukt lustigt ut, väldigt påhittat . Och ja - från danskan tydligen .Jag kommer ihåg att jag frågade då hur det stavades och de var inte säkra (!) men en kille föreslog "D-Y-N-A". Nu när jag googlar upptäcker jag att det faktiskt kommer från det danska dyne, som visst betyder täcke
Comforter tycker jag är jättefult .Comforter tror jag vi sa i USA, när vi skulle shoppa sånt.