Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här!Det jag främst kan konstatera av den här tråden är att jag nog aldrig(!) haft anledning att säga "täcke" på engelska. Jag har ingen aning om vilket ord jag skulle använda. Mest troligt skulle jag inte komma på något ord för det ens om det behövdes någon gång
Så intressant! För mig (med brittisk make) betyder "cover" typ sängöverkast, eller nån slags överdrag, till en soffa eller liknande. . Ett "duvet cover" är ett påslakan. Pillow cover ett örngott ("örngott", förresten, vilket märkligt ord!)Även jag med britter omkring mig säger "cover" aldrig hört någon här använda något annat. Wales
Så intressant! För mig (med brittisk make) betyder "cover" typ sängöverkast, eller nån slags överdrag, till en soffa eller liknande. . Ett "duvet cover" är ett påslakan. Pillow cover ett örngott ("örngott", förresten, vilket märkligt ord!)
Jag funderade nu och tror jag säger pillow cover oftare än case..... Min man är från Cornwall och det är där jag bott och de pratar nog lite eget? Kanske?Pillowcase är örngott för mig, har nog aldrig hört pillow cover!
Vad kallar du påslakan?Pillowcase är örngott för mig, har nog aldrig hört pillow cover!
Vad kallar du påslakan?
Pillowslip i mina trakter! ^_^ Eller pillow slip då, om man vill.Pillowcase är örngott för mig, har nog aldrig hört pillow cover!
Nej, precis. Det vore ju i princip modersmålsnivå. För mig är man flytande i ett språk när man kan prata hyfsat ledigt och avslappnat och förklara sig runt de ord man inte kan.Att vara flytande pa ett sprak innebar hi inte att man kan alla ord.
Dina siffror har blivit lite tokiga - beroende på källa kanske du bara har tappat en nolla?Läste någonstans (oklart om det är sant, för jag kan inte komma ihåg var jag sett det, kan det vara tidningen språk?) att en infödd i regel lärt sig mellan 10-20.000 ord när hen är 20-22 år gammal, att för att ha en fri kommunikation om dagliga ämnen krävs ett ordförråd på 2000 ord ungefär vilket då skulle vara ett hyfsat flytande talspråk och för att kunna tillgodogöra sig komplexa akademiska texter kan man behöva mellan 8-10.000 ord. Oklart hur det mäts dock.