Tåbrodd eller inte på äldre häst?

Sv: Tåbrodd eller inte på äldre häst?

Än har jag inte sett broddar för människan enbart på klacken. troligen av en anledning.

Jodå, de är ganska vanliga. :)

De är dock väldigt klumpiga -som ett paket av hårdplast runt hälen- och jag är helt inne på samma linje som du angående påskjutet. Men de finns, och säljs uppenbarligen en hel del. Har dock inte testat dem själv.

Vad är "dubbar":confused:

Jag kom inte på något bättre ord men tror att det egentligen heter något annat. Hovslagaren ska fästa som små metallpiggar i tån på framskorna, som spetsen på själva brodden utan att få broddens höjd. Om det fungerar visar sig. Om inte så får man väl byta till tåbrodd vid nästa skoning.

Precis, har man varit ute på ishalka så förstår man att fyra brodd är ett måste!!

Dessutom har vi oftast antigen is eller barfrost (dvs stenhårt) och jag skrittar mkt på vägarna. Så det blir total felbelastning om man bara har traktbrodd. :crazy:

Kanske funkar för såna som bara är inomhus hela vintern......

Jodå, de är ganska vanliga. :)

De är dock väldigt klumpiga -som ett paket av hårdplast runt hälen- och jag är helt inne på samma linje som du angående påskjutet. Men de finns, och säljs uppenbarligen en hel del. Har dock inte testat dem själv.
Jo jag har nog sett att de finns, men känns som skit uppför.

Visst kan man galoppera uppför eller tvinga hästarna att lära sig ett nytt rörelsemönster. En häst som jag skulle rida o tävla för hundra år sen bekostade jag på hufgrips o fyra brodd för min egen säkerhet o hästen blev glad.

Iom att vi då broddade i o ur hela tiden- inga brodd alls i den väldigt sluttande hagen, så stog de inte med de på eller sattes på i "onödan". Vilket jobb det var o det var synd om hästarna i lägre rang i hagen:mad:
Jag "glömde" dock bort brodden när det var ishalka på en häst som aldrig gjorde ngt mot ngn annan. Drängen hade sett spåren men var tyst.

Vi hade stallmöte om brodd o den som hade hästen som var högst i rang motsatte sig brodd- inte ens 2 fram. Pucko!
Inte förrän en häst fläkte sig blev det skillnad.

Jadu, jag brukar säga att om min hästs hagkamrater inte vill ha hästen broddad i hagen, eller inte vill att min häst ska vara broddad, så får de gå i en annan hage. Min klump går inte obroddad ute!

Min 29-åring går 4-broddad vintertid. Jag vill inte att en så gammal häst ska spänna sig i onödan. Han ska veta att han får fäste och våga slappna av.
Han har inga benproblem.
Jag tror man tjänar mycket på att hålla gamlingar mjuka muskulärt.

Varför är din häst stel i framknäna?

Varför är din häst stel i framknäna?

Det vet jag inte. Åldersförändringar antagligen kanske även slitage efter att ha blivit felriden en stor del av livet.

Hästen (som inte är min) visade inget vid böjprov fram för ett år sedan men hade enligt ET en minskad rörlighet då också. Det är inget som märks i vardagen, hästen motioneras dagligen och hopptränar 1 gång per vecka. Ingen som ser hästen kan tro att hon är 20 år, det är en riktig dynamit tant. ET går igenom hästen 2-3 ggr per år just för att vi ska få veta hur hästen mår i kroppen och hur vi kan förebygga problem.

Det blir skarpare "broms" när hoven sätts ner för hoven/benen om man har fyrbroddat. Jag brukar ha fyrbroddat "om det behövs", men då helst lite mindre brodd i tå än i trakt, annars har jag hellre bara i trakten numera.
Är det hård is i hagen har jag fyrbroddat med lika höga brodd i tå och trakt.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar hur ni broddar era hästar. Jag har broddar endast i bak på hoven men inte i fram vid tån. Förra året upplevde jag att min...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 712
Senast: Eme_liie
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!