Sv: Om hovvård, skoning, broddar och halka
Det är bara att konstatera att många broddade hästar går och rids på hårt underlag där brodden inte sjunker ner - förutom att de står still på stallgången - rids de på hårdfrusen barmark, stenhårda grusvägar, asfalt etc, och går i hagen på hårdfrusen barmark. Står de inte på tjock bädd så kanske de dessutom står på stengolvet i boxen också (om de vandrar runt eller skrapar i boxen). Så det blir även en dynamisk belastning på hästen.
Dessutom tar ju brodden bort glidmomentet i steget (och det även på mjuka underlag, där brodden sjunker ner, och oavsett antalet brodd), vilket gör att stötdämpningsmekanismen försämras. Vilket borde vara ytterligare en nackdel ur hållbarhetssynpunkt.
Men du har fortfarande inte svarat på mina frågor:
1. Menar du att en upphöjd trakt BARA påverkar hovleden? Eller att den påverkar hovleden MER än kotleden?
2. Rent logiskt borde det väl påverka båda lederna eftersom ledvinklarna hänger ihop?"
I ditt första stycke så kan man inte lägga skulden på själva brodden utan enbart på inkompetent hästhantering, avseende mängden stallströ, icke harmonisk häst som skrapar/vandrar i boxen. Har man en häst som står på stengolv i boxen så tycker i alla fall jag att man bryter mot god djurhållning. Man kan oxå tänka så långt (läs lååångt) att man lägger in en gummimatta som är ca 2 cm tjock i boxen så är alla problem lösta med att den står direkt på ett stenhårt betonggolv. Har du tänkt på det???
All ridning på frusen barmark med brodd kräver att ryttaren TÄNKER OCH ANVÄNDER HUVUDET (INSIDAN). Det finns väl INGEN ryttare som är så dum att den rider i högre gångart än skritt under dessa förutsättningar???
Visst tar brodden bort en del av glidmomentet, det är ju det som är meningen med brodd att glidmomentet inte ska ÖKA och orsaka övertänjningar/fläkningsskador eller vrickningar/omkullridningar.Rätt utförd broddning gör heller inte att glidmomentet helt avstannar så vida nu ryttaren inte ger sig fasen på att rida i full galopp med furbroddade skor på en stenhård frusen barmarksgrusväg.
Frusen barmark ger hård uppbromsning av glidmomentet,ju högre hastighet du hårdare uppbromsning. Is ger ett mkt mjukare uppbromsning vilket är mer skonsamt och därför mer lämpligt att rida i högre hastigheter på, förutsatt att hästen är korrekt broddad för underlaget och hastigheten.
Dina frågor.
1. Jag menar att en traktbroddad hov inte orsakar en upphöjd trakt så vida hästen inte lever på ett cementgolv och även tränas på det underlaget, är det så bör hästägaren fundera över sin hästkunskap.
Jag talar om broddens inverkan på glidmomentet i belastningsfasen och ju större uppbromsning hoven utsätts för i glidmomentet ju större påfrestning sker primärt i hovleden. EX. Felaktig broddning (ofta med för höga vassa broddar. man ser tyvärr ofta vintebroddade hästar med isbroddar trots att dom varesig tränas eller lever på isen) Ridning i för hög gångart på frusen barmark av typ grusväg, asfalt. Som jkag tidigare nämnt, hästen lever och står direkt på ett cementgolv vilket inte bara orsakar ledproblem utan även liggsår. Hästen väver eller vandrar runt i boxen så allt stö ligger efter kanterna och det hela liknar en velodro´m. Typiskt tecken på häst som mår psykiskt dåligt primärt med secundära ledproblem som följdskador. Allt utifrån hästägarens okunskap och förståelse.
2.Rent logisk och för hästen fysiologiskt så om vi tar det nerifrån och upp på ett framben så har vi längst ner hovleden, sedan kommer kronleden,kotleden,carpus, totalt i nedre benet så består det av nio ben samt flertalet ligament,senor och ledapparatur,börsor.
Så varför skulle endast hovled och kotled kunna vara involverade utifrån sina ledvinklar???