Hur broddar ni era hästar?

Sv: Hur broddar ni era hästar?

jag har 4 brodd i varje sko men på bakskorna sitter tåbrodden längre bak för han trampar sig annars.

hovslagaren var lite ovillig till att sätta i brodd nu när vi skodde sist då det var barmark och min häst är halt fram just för att det blir stummare med brodd men vi hade i det ändå (för jag får så ont i ryggen av att brodda) och det kom snö och is strax efter så det va tur =)

Om jag förstod min hovslagare rätt så menade han även att hoven flyter/glider fram på marken, innan all vikt från kroppen läggs på hoven.
Detta skulle också hämmas vid brodd i "tån".
När jag funderar så kommer jag fram till att "glidningen" borde hämmas oavsett 2 eller 4 broddar per hov?

När jag fortsätter att tänka/fundera så känns hovslagarens resonemang logiskt, men jag undrar hur mycket det påverkar hoven, benets och egentligen hela kroppens rörelsemönster? Om man väger nackdelar mot fördelar, ordentligt broddad häst, eller inte...

Senast ändrad:

Det du talar om är glidmomentet, och det påverkas oavsett vilken broddning man har men givetvis påverkas det mer av att ha tåbrodd än bara traktbrodd. Speciellt fram.

Det man får väga för och emot är det mackan redan gått igenom - risken för problem pga spänningar/halkningar kontra risken för rörelsepåverkan av brodd. Det är bara om man kontinuerligt rider på hårt och stumt underlag som jag kan tycka att man behöver fundera kring broddningen, så fort det r mjukt sjunker ju hästen ner med brodden.
Jag anpassar min ridning på hårt och stumt underlag pga broddningen, men när det kommit snö och is rider jag på som vanligt. Brodden glider mer på is än påfrusen barmark. Men jag travar inte mkt på is heller, jag försöker hålla mig i snön.

Jag är mer rädd för fläkskador än broddrelaterade skador. Hade jag haft en häst med ledinflammationer och andra problem hade jag rådgjort med veterinären ang broddningen utifrån de förutsättningar jag har i hage samt underlag där hästen motioneras.

Min häst går en del på asfalt, både i ridningen och körningen, men även så klart på grusvägar och i skog. Det är väl därför jag har fastnat lite i dessa tankar.

Traktbrodd fram och bak på båda mina.

Detta efter inrådan från min hovslagare med tanke på glidmomentet. Hovvinkeln ändras egentligen enbart på riktigt stumma material som betonggolv, och där skrittas det enbart av förklarliga skäl.

Hovvinkeln ändras markant på alla typer av hårda underlag, inkl vanlig frusen hage utan snö. och definitivt ytterligare under ridning på hård mark.

inget konstigare än att din egen benvinkel och fotvinkel ändras markant med en några cm hög klack jmf med en platt sko.

Vinkeln ändras definitivt på allt fruset underlag och asfalt. Men det lilla ger nog inte så mkt problem annat än i våra huven enl min erfarenhet. Däremot att inte kunna trycka på med bak utan att halka ger nog en del spänningar och lite hämmat rörelsemönster.

kl

Genom att ha lite lägre brodd fram och högre bak får man detta glidmoment man vill ha.
Jag har alltid 4 brodd och snösulor i finns inget annat för mig, Hästen ska kunna få galoppera och tvärnita och fara fram i ny härlig galopp och få leva ut sitt hästliv utan att behöva slå ihjäl sig.
Det blir så jäkla dyrt att laga hästen efter fläkningsskador.. i många fall går de inte att laga utan hästen måste avlivas pga sina skador.

Och har man tur att den inte fläker sönder sig så går den och spänner och bildar härliga muskelspänningar som i sin tur mkt väl kan leda till inflammationer och hältor på hästen.

Och har man otur så går inte de heller att laga och går de att laga kostar det återigen svinlande summor med pengar.

Jag rider dessutom ut mkt och vill inte behöva hoppa av var 10 meter för att slå sönder snöstyltor... De gjorde jag så de räckte innan snösulorna uppfanns.

Dessutom kör jag min häst och en halkolycka där hästen går omkull för hon tappar greppet för hon bara har traktbrodd och slår runt med vagnen är nått jag inte vill vara med om!:crazy:

Har man en häst som trampar sig lätt så finns boots samt senskydd man kan ha i hagen tycker jag.:)

Borde finnas skor med utfällbara broddar, den som kommer på de DEN blir rik:D
tänk.. en knapptryckning och broddarna fälls ut, och så trycker man igen och så fälls de in igen=)

Tror inte på den iden med utfällbar brodd ;)
Hästarna behöver känns sig säkra på underlag generellt och att grepp och säkerhet skulle bedömas av en human knapptryckare som bedömer från en minut till en annan lär knappast funka snarare tvärtom . Sorry ;)

Guldskor, dvs 6 brodd/hov. De broddarna är ju lite lägre än de urskruvbara men ger ett väldigt bra grepp. Fattar inte varför inte fler ridhästar skos med guldskor vintertid, hur sjutton orkar ni hålla på och skruva i/ur broddarna?
Ok guldskor är lite dyrare, men kan å andra sidan ofta användas både 2 och 3 gånger.

Fyra fram, och i trakterna bak. Dels för att jag tampas med broddtramp ändå, men även för att jag inte vill ha tåbrodd i hagen.

Guldskor, dvs 6 brodd/hov. De broddarna är ju lite lägre än de urskruvbara men ger ett väldigt bra grepp. Fattar inte varför inte fler ridhästar skos med guldskor vintertid, hur sjutton orkar ni hålla på och skruva i/ur broddarna?
Ok guldskor är lite dyrare, men kan å andra sidan ofta användas både 2 och 3 gånger.

? Vem skruvar i och ur broddarna ???

Sedan förra hästen rev upp en gammal skada i ett bakknä på grund av att han halkade illa trots traktbrodd, kommer jag alltid ha i 16 brodd vid halka. Eller barfota då men skodd häst har 16 brodd.

Här i vår ände av Halland när snön ligger en vecka i taget typ, är det praktiskt att kunna skruva ur brodden. Jag gör det, hade en vecka sedan vips var det lera i stället och då är det väldigt onödigt att ha brodden i. Hade det legat snö hela vintern hade jag lätt haft guldskor men inte som det ser ut nu :) Är det is och snö sitter de dock i dygnet runt, har "för stora" boots på framhovarna på hästen om att ifall hon skulle trampa sig.

*kl*

Guldskor... I love... 6 brodd, å som sagt, lägre, håller bättre än isbrodd!

Sen har jag snowball-sulor! Sjukt nöjd med dem å det är 3:e eller 4:e året med samma sulor = har lätt betalt sig. Tror jag hade samma Guldskor 2 eller 3 vintrar (kanske hade vanliga järn sista skoningen med brodd förra vintern).

Skruva i och ur?

Vintertid så har mina oftast samma sko och bodd ända till det är dags för sommarskor igen.

Att skruva i brodden är ju hovslagarens jobb :D

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag är lite kluven kring skoningen bak för min häst. Han är lite ansträngd i sina gaffelband bak antagligen pga sina lite veka bakkotor...
Svar
3
· Visningar
2 773
Hästvård Varje vinter så får vi ett litet dilemma när det gäller broddningen av mammas nu 20-åriga halvblod. Hästen har vad vi vet alltid haft 4...
2
Svar
27
· Visningar
4 831
Senast: Lydia
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 022
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur