Hur broddar ni era hästar?

Sv: Hur broddar ni era hästar?

Ingen annan än du vet ju hur dina markförutsättningar ser ut.

Jag har nu traktbrodd, men pluggade hål för tåbrodd. Blir det behov av tåbrodd kan jag skruva i dem själv, men än så länge har jag inte behövt det och förhoppningsvis klarar vi oss till nästa skoning. Misstänker att en och annan plugg lär har släppt och är ju drygt att försöka få ut lera och grus ut hålen efter 5 veckor :crazy:

Jag måste ha fyra brodd/sko på mina hästar. All terräng är kuperad och utan tåbrodd halkar dom i uppförsbackarna. Rider sällan på väg. Jag har korta brodd och snösulor. Räcker fint för oss.

Förra vintern tassade min häst runt med ministeg eftersom det var glashalt på vissa ställen. Skitvinter med minusgrader snö och tö omvartannat. Jag sandade på utsatta ställen men så snöade det och töade och frös igen. I år blev det därför fyra brodd i varje sko bak som fram och än så länge går de med blind brodd i alla fyra då det än så länge är mjukt och lerigt. Jag får byta till isbrodd den dagen det bli aktuellt, byta brodd är inte så jobbigt jämfört med att skruva i brodd i befintliga skor där hålen är fulla med grus :meh:

? Vem skruvar i och ur broddarna ???

Det gör jag. Med de här av-och-på-vintrarna tycker jag det är självklart att skruva ur broddarna när de inte behövs. Det finns verkligen ingen anledning att låta dem gå med broddar om underlaget inte kräver det, bara för att det kanske blir vinter om några dagar igen och man inte gitter brodda ur tills dess.

Mina hästar går med 4 brodd fram (ej i tå hålen) för att få en snabbare överrullning och 6 brodd bak för ett ultimat fäste. Då får dom ett bra fäste och kan springa på bra utan några problem. Varierar på brodden utöver hur underlaget ser ut. Är väldigt noga med att byta ut brodden vid behov. Låter aldrig hästen gå med slitna broddar, inte ens om det är bara en brodd som är sliten och resten bra.

Trakt brodd ser både "obekvämt" ut för hästen och även en större chans att hästen halkar och skadar sig. Därför går det bort för mig. ^^

*KL*

4 brodd/sko, dvs både tå och traktbrodd. De spänner sig för mycket i frånskjutet i rädsla för att slinta med bara traktbrodd.
Broddar inte i/ur, utan brodden sätts på första vinterskoningen och tas av på våren. (Ja givetvis byts slitna brodd, men jag broddar inte ur, inte ens med sån här vinter som vi haft nu med lera och mjukt)

Det gör jag. Med de här av-och-på-vintrarna tycker jag det är självklart att skruva ur broddarna när de inte behövs. Det finns verkligen ingen anledning att låta dem gå med broddar om underlaget inte kräver det, bara för att det kanske blir vinter om några dagar igen och man inte gitter brodda ur tills dess.

vad skulle anledningen vara om vädret växlar hela tiden?

snarare finns det all anledning till att inte ändra hovvinkel hit och dit, om marken är mjuk och det handlar om hagvistelse finns ändå inget behov att ta av broddarna dagligen dax. samma sak vid hårt underag, man vill definitvt inte helt plötsligt ändra vinklar hit och dit samtidigt som hästen belastas.

Senast ändrad:

Våra har fyra brodd i varje, traktbrodden är lite högre och tåbrodden lite lägre :). Plus snösulor naturligtvis! A-ponnierna går oskodda i år då de mest går som sällskap i en snöig hage och inte behöver skor med brodd.

vad skulle anledningen vara om vädret växlar hela tiden?

snarare finns det all anledning till att inte ändra hovvinkel hit och dit, om marken är mjuk och det handlar om hagvistelse finns ändå inget behov att ta av broddarna dagligen dax. samma sak vid hårt underag, man vill definitvt inte helt plötsligt ändra vinklar hit och dit samtidigt som hästen belastas.

Om det är så att dina broddar ändrar vinklarna så är ju det i sig en anledning att plocka av dem så mycket möjligt. Min primära anledning är förstås att broddarna tar bort glidmomentet och att strålen inte får markkontakt.

Om det är så att dina broddar ändrar vinklarna så är ju det i sig en anledning att plocka av dem så mycket möjligt. Min primära anledning är förstås att broddarna tar bort glidmomentet och att strålen inte får markkontakt.

Fast sålänge hästen inte går på asfalt eller det är stenfruset (och det är ju i det sistnämnda fallet vinterbrodd vanligen behövs) så sjunker ju brodden ner i marken och det blir ingen skillnad för strålen.

Jag vet körfolk som är med i landslaget och deras hästar går broddade året runt med 4 brodd i varje sko.

Jag har 4 små broddar i var sko hela vintersäsongen, vill inte att hästen ska halka oavsett om det är lera eller is. Hon lyckades gå omkull ändå i hagen för några dagar sedan... Rider måttligt på grusväg och resten skog och ridhus/ridbana. Har blivit rådd av sjukgymnast i Hbg att hästen ska gå med greppskor bak året runt för att inte gå och spara sig vad gäller rörelserna i bakkärran.

Jag undrar hur ni broddar era hästar. Jag har broddar endast i bak på hoven men inte i fram vid tån.
Förra året upplevde jag att min broddning inte riktigt räckte till. Kallbloden i stallet, deras broddar riktigt borrade sig ned i isen. Min häst som är en nätt lite ponny, fick inget riktigt fäste. Detta gällde de partier där det var mycket tjock is, i övriga underlag så fungerade broddningen fint.

Min hovslagare har kommit med förslaget att jag ska brodda i tån, men han gillar det egentligen inte, då överrullningen blir sämre/hämmad. Han säger att det är en lösning, men han gillar det alltså egentligen inte.

Jag har aldrig funderat över detta med broddning och vad det gör med hästens gångmönster förrän nu? Vad har ni för tankar kring detta?

Alltid 4 brodd och snösula.
Jag vill att hästen av säkerhet skall få bra fäste när vi rider och kör helt enkelt.

Alltid 4 brodd och snösulor. Som flera andra sagt är jag betydligt räddare för fläkskador än broddrelaterade skador. Även om hagen i sig kanske inte är så hal är promenaden dit alltid en iskana.

Jag undrar hur ni broddar era hästar. Jag har broddar endast i bak på hoven men inte i fram vid tån.
Förra året upplevde jag att min broddning inte riktigt räckte till. Kallbloden i stallet, deras broddar riktigt borrade sig ned i isen. Min häst som är en nätt lite ponny, fick inget riktigt fäste. Detta gällde de partier där det var mycket tjock is, i övriga underlag så fungerade broddningen fint.

Min hovslagare har kommit med förslaget att jag ska brodda i tån, men han gillar det egentligen inte, då överrullningen blir sämre/hämmad. Han säger att det är en lösning, men han gillar det alltså egentligen inte.

Jag har aldrig funderat över detta med broddning och vad det gör med hästens gångmönster förrän nu? Vad har ni för tankar kring detta?

Jag broddar som regel både i tån och traktarmarna. Jag har en häst där jag inte har tåbrodd, eftersom hästen var skodd innan den kom till mig och gängorna i tå-hålen varförstörda så jag inte fick dit brodd.
Jag tycker att den hästen får lite sämre grepp vid avvecklingen av steget och kan halka till lite med framhovarna, medan de som har tåbrodd inte har det problemet.
Han får klara sig med enbart traktbrodd under den här skoperioden, sedan får jag se om jag ber min hovslagare byta skor åt honom så jag kan brodda ordentligt.

Jag har alltid alla andra vintrar alltid haft 4 brodd i varje sko och snösulor. Nu har ju dock min varit inne och opererat en fraktur var iväg och skodde idag, hovslagaren kunde inte rekommendera 4 på henne denna gången, så får se om det blir så mycket ute ridning under den här vintern, då jag tycker att greppet blir väldigt dåligt med bara traktbrodd.

Förhoppningsvis överlever vi vinter.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag är lite kluven kring skoningen bak för min häst. Han är lite ansträngd i sina gaffelband bak antagligen pga sina lite veka bakkotor...
Svar
3
· Visningar
2 773
Hästvård Varje vinter så får vi ett litet dilemma när det gäller broddningen av mammas nu 20-åriga halvblod. Hästen har vad vi vet alltid haft 4...
2
Svar
27
· Visningar
4 831
Senast: Lydia
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 022
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur