Tåbrodd eller inte på äldre häst?

WildWilma

Trådstartare
Varje vinter så får vi ett litet dilemma när det gäller broddningen av mammas nu 20-åriga halvblod. Hästen har vad vi vet alltid haft 4 brodd per sko på vintern och det har också vi använt. Men ET tycker inte att tåbrodd fram är bra för hästens framknän som börjar bli lite stela.

Självklart tas de ur så fort det är möjligt på våren men under vintern så går de inte att ta i och ur efter behov eftersom hålen då slits ner så mycket att de inte går att använda om det inte sitter brodd i.

Hästens rids ute varje dag på vägar som kan vara väldigt isiga samt att det tenderar att bli skridskobana i hagen. Oftast sätts det kortare brodd i tån för att underlätta överrullningen men ET ser helst att vi inte har några tåbrodd alls fram.

Några ideér om vad som är minst dåligt, slitage på knän eller sämre fäste?

Sv: Tåbrodd eller inte på äldre häst?

Varför skulle tåbrodden påverka framknäna, jag skulle 4 brodda.

Det blir ju en sämre hovvinkel med bara traktbrodd? Min 90a kommer få fyrbrodd i vinter.

Sämre fäste är alltid det sämsta alternativet.

Skador som tåbrodd kan orsaka ev knäldesinflamation går att behandla, och det går även att kompensera risken med att förebygga tex genom glucosamin eller back on track paddar på nätterna.

Fläkskador, eller egentligen vilken skada som helst som kommer till följd av att hästen tappar kontrollen över kroppen gör i regel mer skada än vad broddarna kan åstadkomma.

Det ET menar kan du testa själv genom att ha broddar för människor någon gång. Brodden stoppar en del av hästens naturliga stötupptagningsförmåga i landningen och naturligtvis måsten den kraften som annars hade stoppats långsammare nu slita någonstans när kraften stoppas. Men det är fortfarande mindre farligt med den ökade påfrestningen i knät än vad ex fläkskador är.

Tack för svaren :laugh:

Ni svarar det som min magkänsla säger, stela knän eller inflammation är bättre än fläkning/sträckning.

Back on track paddar har vi som alterneras mellan fram och bak på natten i tvåveckorsintervaller under vintern. Hästen får även nypon som eventuellt kan hjälpa till att hämma inflammationer.

4 broddat fram finns ingen anledning alls att ha bak däremot har det mkt effekt på hur de glider men en häst som rör sig normalt har ingen positiv effekt av extra tå brodd fram utan bara negativa effekter på benen. En framhov skall sättas i så plant och lyftas så plant att det inte har någon som helst positiv effekt på hur de glider. Tåbrodden hindrar tvärtom det naturliga glidmomentet som skall finnas några hundradelars sekund innan traktbrodden går i. Finns ingen anledning alls att 4 brodda fram det är bara skadligt. Bak som skjuter ifrån mer i steget är en helt annan sak men fram ger det bara onödigt slitage att ha tåbrodd.

Jag vill inte ens att min häst går ut ur stallet utan 4 brodd i varje sko på vintern. Hon är alldeles för klantig för det. Hon är också 20år.

Även om det kanske i teorin är onödigt med tåbrodd fram så märks det skillnad i verkligheten. Går hästen där det är glashalt så märks det stor skillnad både när hästen sätter ner hoven (det blir väldigt mycket glidmoment) och när den lyfter upp hoven (tån glider undan känns det som). Det har vi fått prova några år när det hunnit frysa på innan vinterskorna kommit på och det känns inte säkert.

Kl. Förhoppningsvis har vi en lösning som förhoppningsvis fungerar. Hovslagaren ska sätta fast små "dubbar" i tån på framskorna. Förhoppningsvis blir fästet lite bättre än utan men inte så bra att det tar bort allt glidmoment. :laugh:

4 broddat fram finns ingen anledning alls att ha bak däremot har det mkt effekt på hur de glider men en häst som rör sig normalt har ingen positiv effekt av extra tå brodd fram utan bara negativa effekter på benen. En framhov skall sättas i så plant och lyftas så plant att det inte har någon som helst positiv effekt på hur de glider. Tåbrodden hindrar tvärtom det naturliga glidmomentet som skall finnas några hundradelars sekund innan traktbrodden går i. Finns ingen anledning alls att 4 brodda fram det är bara skadligt. Bak som skjuter ifrån mer i steget är en helt annan sak men fram ger det bara onödigt slitage att ha tåbrodd.

Det här va ju så dumt skrivet att det inte ens går att komentera..

Däremot så vill jag bara till TS nämna att tån är det sista som lämnar underlaget i överrullningsfasen, trakten är det första som (normalt) landar först i isättningsfasen.

När det gäller själva glidfasen så är det helt beroende av det underlag som belsatas, ett hårt stumt underlag leder till en stum kort glidfas, ett mjukt djupt underlag leder till en mjuk lång glidfas.

Ett hårt isigt underlag med långa broddar leder till en stum kort glidfas, ett fruset isigt underlag med korta broddar leder till en mjuk lång glidfas.

Det enda du behöver tänka på är att skadorna ökar med höjden på brodden och en häst med dåligt fäste blir en spänd häst.

Fyra broddar i varje sko med 7 mm tåbrodd och 8mm traktbrodd brukar fungera alldeles utmärkt.

Jag tycker det gör större skada att ha en häst med uppkilad trakt (vilket den blir om man endast har broddar i trakten) än att ha tåbrodd. Dessutom ger det mkt bättre grepp med 4 och jag är mer orolig för benbrott och fläkskador än ledinflammationer.

Kör med fyra brodd runtom oavsett ålder, men jag använder de lägsta jag kan hitta, vilket brukar vara 7 mm.

Två brodd har vi enbart om vi blivit överraskad av snön.

Ett mellanting kanske kan vara att använda skor med 6 broddhål och skippa att sätta brodd i de längst fram i tån?

Då får du ett grepp över hela skon, en jämn höjd men en lite snabbare överrullning. Funkade på en häst jag hade som slog ihop fram- och bakhovarna. :)

Ett mellanting kanske kan vara att använda skor med 6 broddhål och skippa att sätta brodd i de längst fram i tån?

Då får du ett grepp över hela skon, en jämn höjd men en lite snabbare överrullning. Funkade på en häst jag hade som slog ihop fram- och bakhovarna. :)

Det är nog inte hovis så pigg på eftersom han varmriktar skorna och därför borrar och gängar hålen i tån själv (Han stönar redan över att vi ska ha snösulor + tåbrodd). Sen tror jag att det är både glidmomentet och överrullningen som ET är ute efter.

Senast ändrad:

+ Centaur.

Hästen har normalt 4 korta brodd i varje sko på vintern. Vissa gånger har de i trakten varit någon mm högre. Hästen har ganska bra koll på sina ben och sprakar inte mot andra hästar så broddskador är inget vi oroar oss för.

Vi få prova hur det fungerar med "dubbar" istället för broddar i tårna fram. Felställningen vid endast traktbrodd har inte ET nämnt så antar att denne inte tycker att det är ett stort problem för just den här hästen, eller att de andra problemen är större.

Jag tycker det gör större skada att ha en häst med uppkilad trakt (vilket den blir om man endast har broddar i trakten) än att ha tåbrodd. Dessutom ger det mkt bättre grepp med 4 och jag är mer orolig för benbrott och fläkskador än ledinflammationer.

Kör med fyra brodd runtom oavsett ålder, men jag använder de lägsta jag kan hitta, vilket brukar vara 7 mm.

Två brodd har vi enbart om vi blivit överraskad av snön.

Förhoppningsvis är det nog ingen som har sin broddade häst stående på asfalt hela dagarna på något annat underlag så blir inte trakten uppkilad av några broddar de sjunker ner i underlaget. Vid hård barmark är det inte tillrådligt att ha några broddar som är högre än 5 mm och broddar i tån på hård barmark är fullkomligt förödande för framknäna vartenda steg hästen tar får knäna stryk med tåbrodd genom hindrandet av glidmomentet.
Har aldrig varit med om att en enda häst någonsin har glidit på is med frambenen om den har rätt traktbroddar efter underlaget. Så varför skulle man utsätta hästen för den påfrestning tåbroddar fram ger när det är något som verkligen inte behövs ens på våra isgator här nere ?

Min -91a går inte fram ordentligt utan tåbrodd, han slirar *lite* i varje "avstamp", och blir tydligt osäker av att inte ha nog med grepp. Det är olika för olika hästar.

Hej

Det finn en kanonbra broddsko med inbyggd brodd speciallegering som gör att den inte slits lika snabbt.
Det är 6 brodd som sitter dessutom snälla broddar, som gör att de inte skadar sig lika mycket vid broddtramp som med traditionella broddar.
Min hovis kallar dem guldskor på grund av färgen.

Har nu använt dem till min 26-åring sen han var ca 8-10 år började med den på min nya stjärna 22-år inga problem med knän eller annat.
Det lilla som slits på själva brodden slits tämligen jämt, och man behöver inte bekymra sig om att de tappar brodden eller att borra nya broddhål då gamla brodden slits ner så man inte får loss den.

Bara positivt för häst och ägare :)

Inte lika positivt för hovslagaren vad jag förstår då skon är väldigt hård och då svår att rikta.

Vad är "dubbar":confused:

Jag antar att Gylle inte har backiga isvägar som dessutom lutar i sidled eller hjulspår. Jag har åkt kana i backar i 2 m med 4 brodd då det snöat en del ovanpå is. Schysst glidmoment;)
De som aldrig haft för vana att ha 4 brodd har blivit förvånade när häststackarna helt plötsligt har kunnat gå obehindrat o sluppit får bakhalt för att den får fäste i tån- som skjuter iväg hästen.

Än har jag inte sett broddar för människan enbart på klacken.:grin: troligen av en anledning.

Inte lika positivt för hovslagaren vad jag förstår då skon är väldigt hård och då svår att rikta.

Det beror på hovslagaren och ja jag har hört fler hovslagare som inte vill använda dessa skor av den orsaken.
Men till syvende och sist så är det mina hästar som kommer i första hand och min hovslagare kan rikta dem perfekt så de passar mina kusar, då borde flera kunna annars kanske de ska tänka på sitt yrkesval;)

Jo det går att rikta, men går ut över broddarna som får ta en del stryk under processen. Då vet jag inte längre om det skulle vara det bästa.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar hur ni broddar era hästar. Jag har broddar endast i bak på hoven men inte i fram vid tån. Förra året upplevde jag att min...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 712
Senast: Eme_liie
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 283
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!