Ta tyglarna efter fria skritten?

Tussinussen

Trådstartare
Jag ska tävla min andra tävling någonsin med fröken i maj. Det blir vår andra LC:1, o det gick ganska bra förra gången men det som faktiskt gick sämst var när jag skulle ta tyglarna när vi kom tillbaka till spåret efter den fria skritten på diagonalen. Jag försökte göra det smidigt men fröken gick väldigt tydligt mot handen, vilket domaren skrev, och vi fick en 4:a för den övergången.

Jag inser att jag måste träna detta hemma - känns så onödigt att tappa poäng där när man har slipat andra övergångar, galoppfattningarna mm - men är det någon som har några knep för just den övergången, mellan fri skritt med hängande tyglar och mellanskritt?

De riktiga dressyrfantomerna i forumet får ursäkta en fråga på så låg nivå :p alla är vi barn i början :D

Sv: Ta tyglarna efter fria skritten?

Ett tips är att börja korta yttertygeln lite tidigare, den ser inte domaren så tydligt och då blir det inte lika stressigt. Sen vet jag inte hur du gör men det är ju inte många hästar som gillar att man bara - tjoff nu var det korta tyglar ja... Man får ju korta dom successivt, lirka lite på bettet om det behövs så man håller hästen mjuk hela vägen till den normala formen. Få hästen att ta stöd i låg form först och sen tar man upp den i formen.

Haha, jag har samma svårighet med min fjortonåring... :D Ständigt samma visa om jag blir lite stressad och bara kortar - då går han Tydligt mot hand (tänk slå upp huvudet) och köper inte alls läget. Jag försöker som Donnatello skriver smyga upp tygeln och vara jättenoga med att verkligen öka drivningen inför upptaget så att han inte blir lång och ser det som ett "stopp".

Kan jag dessutom få in lite tänk undan ena skänkeln så att jag håller honom mjukare i sidan så brukar det gå fint, men jag får ofta kompromissa och skritta med lite släppt mun tills det blir en övergång upp till trav eller galopp då jag kan "sätta ihop" honom lite bättre.

Jag avskyr skritten, den är så jobbig!

Övergångar i skritt är underskattade!

Jag brukar träna på detta hemma genom att göra upprepade övergångar, alltså bara växla mellan ökad/fri skritt- mellanskritt, så att hästen inte taggar tills så mycket bara för att man tar tyglarna (det måste inte blir trav eller galopp bara för att tyglarna är kortare. Kan även bli skrittjobb en stund med). Hemma tränar jag även in hur snabbt jag kan korta tyglarna, det får ta den tid det tar för att hästen inte ska spänna till, och till slut så har jag lärt mig precis hur snabbt det kan gå (utan att det spänner till). Jag kortar alltså inte mer än att hästen är mjuk hela vägen (och bjuder framåt!). Jag kortar alltid ytter först eftersom ytter är den som reglerar (ställning, böjning, tvärning, -samling-).

Tips till själva programmet är att gå in lite för tidigt från diagonalen så att du får någon extra meter att korta tyglarna på. Så sätt ser det inte ut som att du kortar tyglarna 'vid x' men får ändå mer tid (om än marginellt). Utnyttja hörnets formning för att säkert ha en mjuk inner med.

Tack för alla svar och alla knep!

Ponnyryttaren: det är nog som du säger, det är bara att träna övergångar i skritt tills det funkar. Jag är duktig på att träna alla andra övergångar, men inomskritt övergångar glömmer man så lätt bort.

Ett tips är att börja korta yttertygeln lite tidigare, den ser inte domaren så tydligt och då blir det inte lika stressigt.

Fast där håller jag inte riktigt med. Vi har en dommare här borta som är väldigt sträng i den fria skritten. Håller man inte längst ut på spänner får man antingen väldigt låga poäng, eller så får man börja om. Så jag kan inte tänka mig att det uppskattas att man börjar korta upp tyglarna redan på diagonalen.

Till TS: Som tidigare skrivit får man helt enkelt smyga in tyglarna i handen och samtidigt driva så hästen inte blir lång lång lång och hänger på bettet. Sen kan man ju, som också tidigare skrivits, öva hemma på övergångar. c:

Nu menar jag givetvis inte mitt på diagonalen utan strax innan man når spåret. Jag har då aldrig vart med om att dom dragit på det även om det var ett par år sedan jag red just LC nu.

Fast där håller jag inte riktigt med. Vi har en dommare här borta som är väldigt sträng i den fria skritten. Håller man inte längst ut på spänner får man antingen väldigt låga poäng, eller så får man börja om. Så jag kan inte tänka mig att det uppskattas att man börjar korta upp tyglarna redan på diagonalen.

I samtliga program där man ska visa fri skritt står det sedan att tyglarna ska kortas upp "mellan bokstav Y och Z", så där har man ~14 meter = gott om tid på sig att korta upp dem succesivt utan att göra domaren vred :D

Såhär står det btw i TR ang fri skritt:
"Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet från tygeln
och tillåts att sträcka ut hals och huvud. Tygeln skall hänga fritt"
Så domaren har ju rätt, kind of, men om man tex har väldigt långa tyglar kan det ju räcka att man länger dem såpass att man ger hästen full frihet.

I samtliga program där man ska visa fri skritt står det sedan att tyglarna ska kortas upp "mellan bokstav Y och Z", så där har man ~14 meter = gott om tid på sig att korta upp dem succesivt utan att göra domaren vred :D

Jo visst är det så, på LC:1 har man mellan M och C, men problemet är att vid C ska man redan kunna göra en snygg övergång till trav med hästen på tygeln och sen när man kommer runt hörnet ska man göra en snygg galoppfattning. Jag tycker att dom där metrarna försvinner väldigt fort. :crazy: Men det är väl en del i det hela, man ska visa att hästen accepterar kontakten utan en massa tjafs.

Det är sant, där får man tänka på att ta ut hörnpasseringen så mycket det bara går, så får man lite extra tid och space.
Där har du nytta av tipset att korta upp yttertygeln lite före också, kanske något steg före M :)
Mera tips är att tänka på att ha handen låg när du samlar upp tyglarna, och ev lite breddad också - det blir ju lite av korrigeringsridning, men bara din häst förstår att det är big no no att gå emot handen i övergången kommer du att kunna rida med finare hjälper sen :)

Det är sant, där får man tänka på att ta ut hörnpasseringen så mycket det bara går, så får man lite extra tid och space.
Där har du nytta av tipset att korta upp yttertygeln lite före också, kanske något steg före M :)
Mera tips är att tänka på att ha handen låg när du samlar upp tyglarna, och ev lite breddad också - det blir ju lite av korrigeringsridning, men bara din häst förstår att det är big no no att gå emot handen i övergången kommer du att kunna rida med finare hjälper sen :)

Jättebra tips tack :)

På min häst, som är lite likadan, har det hjälpt med att sitta lite lättare i sadeln just när jag kortar upp tyglarna. Det är som om han inte kan slappna av i sin rygg och bli eftergiven annars.

På min häst, som är lite likadan, har det hjälpt med att sitta lite lättare i sadeln just när jag kortar upp tyglarna. Det är som om han inte kan slappna av i sin rygg och bli eftergiven annars.

Hmmm...för min tant betyder det "stanna" så det lär inte funka på henne :crazy:

Hm, då blir det ju problem förstås! Tror jag driver lätt samtidigt, har inte riktigt tänkt på hur jag gör, det "bara blir" bättre på det viset. Nyttigt att sätta ord på hur man gör! :-)

hmm.. jag brukar rida tvärtom, om jag lättar så säger jag trav (släpper fram hästen). Istället så andas jag lite extra djupt och slappnar av till max, känner sittbenen och verkligen tänker skritta, ta det lugnt.

Men, nu måste jag bara ställa en motfråga. ;)

Ju längre ut i hörnet man går i hörnpasseringen, ju skarpare kurva blir det och varje böjning skall ridas korrekt. Även i hörnpasseringen. Är det inte en ganska stor utmaning att rida långt ut i hörnet, med anpassad böjning till det spår man rider? Är det inte bättre att anpassa hörnpasseringen till ekipagets kapacitet så blir inte hästen trängd in i hörnet. Man ska ju inte göra en skarpare hörnpassering än vad man klarar att rida på en volt. :idea:

Min pålle går fram för skänkel och "tanke" (lite osäker på vad jag gör då;-)). När det gäller skritten så vill jag lätta för att skapa utrymme för ryggen. Det är inget jag satt i system på alla hästar utan det har visat sig fungera på just min storskrittande korta häst. Det hjälper honom att bli kvickare och mer eftergiven. Visst är det intressant att samma sak kan göras på många olika sätt! Det är ju det som gör ridning så intressant.

ja, jag skulle nog i det läget (för nu pratar vi ju om LC) göra tvärtom, rida mer av en halvbåge från det jag kommer in till spåret till C/A.. så får jag lite ställning hela vägen och en väldigt mjuk och enkel kurva.

Men, nu måste jag bara ställa en motfråga. ;)

Ju längre ut i hörnet man går i hörnpasseringen, ju skarpare kurva blir det och varje böjning skall ridas korrekt. Även i hörnpasseringen. Är det inte en ganska stor utmaning att rida långt ut i hörnet, med anpassad böjning till det spår man rider? Är det inte bättre att anpassa hörnpasseringen till ekipagets kapacitet så blir inte hästen trängd in i hörnet. Man ska ju inte göra en skarpare hörnpassering än vad man klarar att rida på en volt. :idea:

Alltså jag menar givetvis inte att man ska gå ut så långt att det blir krångligt att vända.
En korrekt hörnpassering i samlad/arbetsgångart ska ju motsvara en kvarts 6-metersvolt, och det är lätt att slarva med vägen/snedda och ge bort viktiga metrar (och poäng) om man får fullt upp med en häst som inte gör precis som man vill. Om man rider voltdelen som man rider en volt får man ju snarare hjälp med böjningen.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka