Ta tillbaka häst

SkorpSmulan

Trådstartare
Får man ta tillbaka en häst som är ute på foder med skrivet kontrakt utan orsak som vanvård eller liknande?
Bara att man vill ha hem hästen.

Sv: Ta tillbaka häst

skulle inte tro att du får det efter det du sa stod i kontraktet! om jag var fodervärden skulle jag bli väldigt besviken om du gjorde det.

Ja det förstår jag att hon kommer bli i såna fall.
Men mina känslor går faktiskt i första hand i det här läget.

Jag var på väg att ångra mig redan innan jag skickade iväg hästen och nu börjar det bli outhärdligt..

Känslor är en sak och ett skrivet kontrakt ett annat. Ett kontrakt går före känslorna.

Jo, det förstår jag ju. Men det kan nog bli svårt med ett skrivet kontrakt där det står att fodervärden ska ha hästen till sista september. Om du vill ha hem hästen tidigare så bryter du ju kontraktet.

Tar du hem hästen innan så finns risken att du får ersätta fodervärden för den tid som är kvar. Bland annat betala för den stallplats/bete som fodervärden tänkt ha tills i september. Men även för att fodervärden blir utan häst.

Står det sista september så är det det som gäller. Kan du prata med fodervärden och se om hon kan tänka sig att lämna tillbaka hästen tidigare? Annars får du nog bita ihop och stå ut till sista september. Det är ju inte så lång tid kvar... Du har ju själv skrivit på kontraktet. :crazy:

Du har ju själv skrivit på kontraktet.

Ja men situationen var lite annan då.

Sen är inte enda aledningen att jag saknar hästen, det finns andra orsaker till att jag vill ha hem hästen men jag ville inte att FV eventuellt skulle läsa det här.

Har ni skrivet uppsägningstid i kontraktet? Oftast brukar man ju skriva in att ägaren resp. fodervärden har x månaders uppsägningstid. Då är det bara att säga upp kontraktet och räkna dagarna, annars är det nog värre...

Prata med fodervärden!

Det gjorde jag när jag hade en häst utlånad som jag ville ha hem tidigare och hon förstod det, dessutom var det inte heller då så långt kvar och hon skulle ändå börjat leta ny häst. Jag hjälpte henne lite och pga dåligt samvete fick hon köpa en sadel av mej oförskämt billigt men det fick jag ta........ Uppsägningstid har man ju också, men vi hade två månader så det gick på ett ut.

Även den f v du har ska väl snart leta ny häst i vilket fall som helst:confused: har du otur har hon kanske planerat in tävlingar och sånt förstås. Men prata med henne.

Senast ändrad av en moderator:

Tror att vi hade en månad men jag har inte kontraktet här. Tror det är i stallet :crazy:
Funderade på det men då blir det ju bara en månad tidigare så det kanske är lika bra att härda ut..

Även den f v du har ska väl snart leta ny häst i vilket fall som helst har du otur har hon kanske planerat in tävlingar och sånt förstås. Men prata med henne.

Det tror jag inte att hon ska. I början ville jag att hon skulle ha hästen fram till nästa sommar om hon fick för sina föräldrar ( fv är 16 år).. Tävlar gör hon inte heller.

Beror på vad ni skrivit i kontraktet. När jag lånat ut på foder har jag skrivit att båda parter har en uppsägningstid på 3 mån.Det har alltså gällt vare sig dom velat lämna tillbaka hästen eller om jag velat ta den tillbaka.
Och som fodervärd äger du ju inte hästen så om inget annat finns "skrivet i av båda parter undertecknat kontrakt kan ägaren hämta sin häst när h*n vill" enligt en juridiskt kunnig vän till mig.

Enda anledningen till att du kan ta hem din häst är nog om du kommer överens med fodervärden om att ta hem hästen tidigare.

Iallafall i det kontrakt jag skrivit med min fodervärd står det att hon ska ha hästen si & så länge och att ärendet går till tingsrätt om kontraktet bryts från någon av parterna....

Men jag vet hur det är, har själv min häst ute på foder & känner för att hämta hem honom varje dag! Dock har han det bra och jag vet att jag inte kan ta hem honom förräns kontraktet går ut eftersom jag själv inte kan ha honom just nu.....

Det är tungt, men sånt är livet, och tack alla underbara människor som tar hand om andras djur när de själv av olika anledningar inte kan..

Jag har kollat kontraktet nu och vi har inte skrivit någon uppsägningstid tyvärr. Jag tänkte mig inte då att jag skulle vilja ha tillbaka hästen vid annat än misskötsel.

Och som fodervärd äger du ju inte hästen så om inget annat finns "skrivet i av båda parter undertecknat kontrakt kan ägaren hämta sin häst när h*n vill" enligt en juridiskt kunnig vän till mig.

Menar du att enligt din vän så kan jag hämta hem hästen när som helst eftersom vi inte har skrivit någon uppsägningstid?

Såvitt jag förstår så kan du det ja. Du äger ju hästen, finns inget kontrakt så kan ju fodervärden inte göra så mkt. Om jag uppfattat det hela rätt vill säga

Fast nu står ju ett slutdatum i kontraktet, då kan inte ägaren hämta hem sin häst hur som helst, det vore avtalsbrott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar