Ta tillbaka häst

Sv: Ta tillbaka häst

Har du pratat med fodervärden?? Vad säger hon???

Det undrar jag också.
Jag hade nog inte varit omöjlig om min foderhästs ägare (om jag nu hade någon) hade velat ha tillbaka hästen tidigare.
Det känns ju som ett naturligt första steg i alla fall, att prata med fodervärden.

Jag hade tänkt ta ut ET först men har inte fått nån tid ännu. Går det att få hästen att må bra så får hon gärna stanna hos FV. Kanske hon lyssnar på ET när hon inte lyssnar på mig..

Det känns lite meningslöst att den här tråden fortfarande lever för jag vill inte lämna ut fler detaljer, men ju längre den pågår ju mer detaljer blir det för att jag känner att jag vill försvara mig.
Det var dumt av mig att starta tråden från början.

Mitt mål är att hästen mår bra och det är såklart det som går i första hand.

Men har du skrivit mer specifikt i kontraktet om hästen skötsel? Då kanske du kan hitta någon punkt som gör att fodervärden brytit mot kontraktet.

Men om hästen inte mår bra så är det ju ett kontraktsbrott (Om ni nu skrivit med att du får ta hem hästen vid sådana fall).

Elle rär det bara du som inte tycker att hästen mår bra? :confused:

Nej inte i kontraktet. Jag har däremot lämnat skriftliga anvisningar (som jag inte tror följs särskilt väl) på hur hästen ska ridas och skötas, mycket pga hennes ryggproblem.
Men det är inget som är underskrivet med namn osv.

Jag vet inte, därför jag vill ha ut ET.
Men min magkänsla är inte riktigt ok. Hästen kändes inte helt fräch sist jag var och red heller.

Nu berättar jag mer och mer i alla fall :crazy:

Om jag vore du skulle jag prata med FV om dina skriftliga anvisningar och sedan säga att du tar ut ET och betalar för det själv.

Har försökt prata med henne men hon blir lite "jaja hej då" Vill inte lyssna.. :crazy:
Har sagt att jag tar ut ET och betalar för det. Nu väntar vi bara på att få en tid.

Har försökt prata med henne men hon blir lite "jaja hej då" Vill inte lyssna.. :crazy:

Jag hade blivit galen. Jag förstår att kontraktet säger en sak, men oavsett så hade jag blivit förbannad. Iofs hade jag skrivit ett kontrakt som innebar att om jag anser att hästen inte mår bra eller liknande så får jag hämta hem den, jag litar inte på någon när det gäller min häst.

Sedan förstår jag inte hur FV tänker. Hade jag haft en häst på foder så hade jag definitivt lyssnat på ägaren och försökt komma överens om något, istället för att bara ignorera honom/henne. Vet själv hur jag skulle känna om min jag lämnade ut min häst på foder och fodervärden agerat som din.

Hoppas att allt löser sig för dig.

Men på det du berättar, så sköter inte fodervärden sina plikter att korrekt ta hand om hästn enligt ägarens föreskrifter. Då borde detta gälla som kontraktsbrott och du kan hämta hästen med all rätt. Så ser jag på detta. Även om hästen inte vanvårdas så sköts den ju inte heller korrekt.
Jag hade skrivit ner allting som du tycker är fel och även vad du erbjudit att hjälpa tjejen med. OM tjejen skulle protestera mot att du hämtar hästen så har du allting nerskrivet som du anser var fel med hur hon skötte din häst.

Vem har egentligen skrivit under kontraktet? Tjejen eller hennes föräldrar? Om tjejen bara är 16 år för hon inte ingå i kontrakt och om hennes föräldrar har skrivit under är det dom du ska prata med om du vill hämta hem hästen.

Jag hade för många är sedan min gamla tant ute på foder. Hämtade henne innan kontraktstiden gått ut pga det visade sig att min häst gick med i lektionsverksamhet... Det stod det tydligt i kontraktet att hon inte fick göra. Det värsta var att det var min lillasyster som lånade hästen....

Knapplån kanske? ;)

I alla fall, vadå, lånade din lillasyster hästen och använde den i lektionsverksamhet? Jag vågar inte ens skriva vad som hänt med systern om jag varit du :devil:

Förlåt jag glömde knapplånet...:o

Nä, min syster har inte varit vatten värd sen den historien. Försökte ta upp bekanskapen med henne efter att hästen tragiskt dött i en olycka, ett antal är efter att hon haft henne. Men det visade sig att syster fortfarande hade lika svårt att hålla sig till sanningen. Så vi har ingen kontakt alls längre, och jag kan ju säga att det inte har varit vackra ord mellan oss.:crazy:

Att hästen gick i lektinsverksamhet var inte det värsta. Hon använde en outbildad hovslagare och hästen var halt på två ben när jag fick hem henne. Dessutom hade syster inte heller betalt försäkringen så det blev en mycket kostsam historia... Jag kommer ALDRIG mer lämna ut en häst på foder.

Senast ändrad:

Det är lugnt ;)

Hade du ingen kontakt med syrran under tiden din häst var där? Ja, jag förstår att du inte har kontakt med henne, utefter det du skriver.

Jag skulle aldrig lämna ut min häst på foder. Om det inte vore till min hovslagare, han är den enda jag skulle kunna tänka mig. Litar inte på någon annan vad gäller min häst, folk hittar på så mycket konstigt. När man inte ens kan lita på ens egen syster så börjar man ju undra.. Men hade du en bra relation till henne innan du lämnade hästen till henne?

Föräldrarna.

I morgon kommer i alla fall ET. Då får vi se hur vi går vidare från det.

Har du provat prata med föräldrarna ? Dom kanske lyssnar bättre?

Hade ganska lite kontakt med henne innan hon lånade hästen (vi har vuxit upp i olika familjer). Fick referneser av hennes ridlärare och det var även hemma hos henne som hästen stod. Allt verkade bra, även när jag ringde och frågade hur det gick och så. Men när jag väl fick reda på hur illa allt var var det ridläraren som ringde och berättade det. Känns på så sätt skönt att veta att det fanns en vuxen som reagerade (syster var 16 år), även om det var för sent. Men jag vill inte tänka hur långt det kunde gått om ridlaäraren inte ringt mig....

Till TS, Prata med föräldrarna!!

Okej, då förstår jag. Som sagt, hade det varit min syster..Det finns ju inte mycket man kan göra, men jag hade gett henne ett rejält kok stryk. :devil:

undrar hur det går.. ET skulle ju komma idag :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
417
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar