Ta tillbaka häst

Sv: Ta tillbaka häst

Kontrakt är ju alltid ett kontrakt. Om du tar hem hästen tidigare utan fodervärdens godkännande finns ju en risk att h*n bedömer det som kontraktsbrott. Då kan personen ifråga anmäla för detta och gå till tingsrätten för upprättelse. Men det står inte vad som gäller utifall kontraktsbrott sker i kontraktet - eller?
Jag skulle se risken som liten - det är ganska dyrt att gå till tingsrätten, särskilt om man förlorar och man måste anlita jurist och hela chidevippen....
Det är dock alltid bäst att komma överens.
lycka till!

Jag kan anses vara rätt bevandrad i juridik(snart färdig med min juristutbildning) och jag skulle inte tveka att dra dig inför rätta om du inte gjorde upp med mig utan bara tog hem hästen utan att ersätta mig ordentligt för att du bröt mot vad vi tidigare kommit överens om.

Jag har inte sagt att jag i så fall bara skulle hämta hästen utan att fråga vad fv tycker om saken.
Sen finns det omständigheter som gör att jag vill ha hem hästen men jag tänker inte skriva dom här.

Men mina känslor går faktiskt i första hand i det här läget.

Jag var på väg att ångra mig redan innan jag skickade iväg hästen och nu börjar det bli outhärdligt..

Nä, dom gör faktiskt inte det...

Du har ingen rätt att bryta kontraktet tidigare så länge hästen mår bra, och fodervärden uppfyller det ni skrivit i kontraktet.

Däremot är det ju helt OK om du vänligt talar om för henne hur du känner, och om hon då går med på en tidigare hämtning.

Olika omständigheter som inte rör hästens skötsel, utan hänrör till dig personligen är inte skäl nog!

Sådant kallas nog för kontraktsbrott...

Nu har du nog inte läst tråden.
Mina känslor går före fodervärdens. Inte före kontraktet. Det förstår jag också.
Och det finns omständigheter som rör hästen men jag vill inte skriva dom på internet så hela världen kan läsa. Det känns inte shysst mot fv (jag känner att jag redan skrivit för mycket genom att starta den här tråden..)

Senast ändrad:

Du har rätt-jag läste inte hela tråden...

Och det är bra att du inte "lämnar ut" ngt här på nätet som kan såra/skada någon, men då kan det ju vara väldigt svårt att få råd som stämmer med verkligheten, eftersom man inte har hela bilden klar för sig.

Lycka till.

Du lånade ju ut hästen av någon andledning som tex. tidsbrist elr något. Jag tycker man ska sätta hästen i första hand. sålänge hästen har det bra så tycker jag att FV ska få ha kvar hästen! Det handlar om 1 månad tills du får tillbaks hästen. Kontraktet gäller ju. Men du äger hästen och du kan ju alltid prata med fv.:bump:
/Fanny

Nej finns det kontrakt måste ju båda följa det såklart. Men som jag uppfattade TS så hade inget kontrakt skrivits?

Nej det får man inte!
Kontrakt är kontrakt, så är det bara.

Men självklart går det ju alltid att prata med FV om saken.
Men då gäller det nog att ha en väldigt bra "förklaring". Skulle jag ha en foderhäst jag tyckte om och ägaren bad att få ta hem hästen för att den "ville" så skulle jag garanterat inte gå med på det.

Det är knappt en månad kvar. Om hästen inte far illa så förstår jag inte varför du ska krångla?

Far hästen illa eller att fodervärden gjort ett kontraktsbrott så kan du åka och hämta hästen imorgon, annars får du nog snällt vänta mänaden ut.

Men läs tråden..
Det är dessutom två månader kvar, inte knappt en..
Två månader är länge om jag får tillbaka en häst som jag måste börja om från början med..

Du har lånat ut din häst tom sista September till någon som tar väl hand om den o då har du ingen rätt att hämta hem hästen i förtid enbart för att du saknar hästen, sen om det är nån annan orsak som ligger bakom kan ju inte vi veta eftersom du inte vill skriva det.
Tar du hem hästen i förtid så blir du ersättningsskylldig till fodervärden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar