Sv: Ta reda på kön?
Som standard brukar man inte få reda på det, då det inte är någon nöjesundersökning utan en medicinsk undersökning. Men det kan variera beroende på vilken BM man får.
Vid första barnet ville vi inte veta och frågade därför inte vid den första v. 17-undersökningen. Gjorde ett nytt tillväxt-UL i v. 35 och blev tillfrågade om vi ville veta då han såg det så tydligt, men vi avstod.
Nu vid andra barnet så ville vi veta, och frågade vid v. 17-undersökningen, och fick veta vad BM tyckte sig se. Gjorde även ett tillväxt-UL i tisdags och fick veta till 99% vad det kommer bli
För min del handlar det dels om det praktiska, att det är bekvämt att veta.
Dock har mängder i vår omgivning påpekat att "allt blir förstört", "spänningen försvinner" etc när man tar reda på könet. Då vi var lite inne på att åka till Mamma Mia. Men det är enbart för vår egen skull vi tagit reda på könet, och för att poängtera det så väljer vi att inte tala om det för någon. Så slipper andra bekymra sig över huruvida spänningen försvinner eller inte. Jag kan ju bara tala för mig (oss), men jag tycker inte att spänningen sitter i könet på bebisen. Jag är ju nyfiken på den lilla individen där inne, ögonfärg, hårfärg, kommer den vara lika luddig som min nuvarande lillkille, hur stor kommer den vara, etc.
Könet är ju också en sak som jag var nyfiken på, men jag kan absolut inte hålla med om att spänningen försvinner bara för att vi råkar veta om vad det är. Snarare tvärt om, jag är mer nyfiken på den lilla än innan.
Vi var som sagt inne på att göra ett könsbestämmade UL, men när jag sedan blev dålig igen så tänkte vi att vi frågar istället på tillväxtundersökningen. Sparade lite pengar, och en resa till Sthlm.
Sedan kan jag tycka att det är lite väl mycket show över de här flashiga undersökningarna, med bilder och filmer och 3D och 4D och uppmuntran till att ta med vänner, familj och barn på undersökningen. Dessutom är det inte fastställt att ett ultraljud är 100% risktfritt för bebisen. Och, att verkligen se alla ansiktsdrag, känns som onödig information. Det finns inget praktiskt bakom det, ingen fuktion, och jag kan inte riktigt känna att det är meningen att man ska kunna se ansiktsdragen på en bebis som fortfarande ligger i magen. Det är fashinerade givetvis, men lite mystik vill jag ha kvar. Även om jag nu vet vilket kön min andra lille knodd har.